Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hasjhondje

dimmer op vantilator?

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Ik heb een gewoone geaarde stekker + kabel naar mijn ventilator geleid. Het is een losse ventilator, 220/230volt en ik denk 4o watt of zo.

 

Nu heb ik laatst bij de Action een dimmer van een paar euro gekocht. Is het safe om deze er tussen te zetten zodat ik mijn briesje in de kast continue kan besturen? Op de achterkant staat namelijk °For luminairs only°

Ik heb geen zin in problemen namelijk....

 

Alvast bedankt

Groet

H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkope dimmers werken meestal met fase aansnijding principe.

Ik denk dat als je de dimmer aansluit terwijl hij voluit staat dat het goed gaat maar als je wil dimmen heb je kans dat ie gaat tikken of haperen.

Ik zou het gewoon even proberen,maar ik denk niet dat het werkt.

Of je moet er een snubber netwerkje opzetten,kun je hier allemaal vinden als je even zoekt op snubber en kom ja vanzelf bij het dimmer verhaal enzow

 

succes voor de rest!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie

 

Maarrrrrr is het ook veilig? De herrie valt reuze mee in ieder geval.

 

 

cheers

h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het niet doen, je ventilator gaat er aan stuk!!!

Wat je wel kan doen, zo doe ik het in m'n moederhokje, is een timer 15min aan 15 af er tussen steken.

Ook blaas ik boven m'n TL's zodat de planten niet rechtstreeks de wind vangen.

 

Zo iets dus...

med_gallery_16709_4999_479667.jpg

 

Als de ventilator hoger moet straks bij me, dan vul ik die pot waar hij opstaat met oude aarde en schuif er een pot in, zo kun je primitief een beetje regelen :rofl

 

El Fish :cry

 

PS: de afzuig staat anders dan de ventilator, zo komt het niet te warm, dus de ene ligt aan als de andere af ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kreet fase snijding is al genoemd.

De motor van je ventilator draait door elke keer de magnetische polen van de spoelen om te draaien.

Je weet dat een magneet aantrekt of afstoot, toch? :rofl

De onderdelen stoten elkaar af en een fractie later trekken ze elkaar weer aan, wanneer de motor net een slag verder is. Zo draait hij.

 

De snelheid waarmee de fasen uit je stopcontact omwisselen is meteen de snelheid waarmee hij zijn aantrek/afstoot frequentie wisselt.

Dus draait je motor met 50 omwentelingen per seconde.

De kracht waarmee hij dat doet wordt bepaald door de stroom waarmee hij de spoelen magnetisch maakt. Een sterkere magneet trekt meer en sneller aan en afstoten net zo.

De stroom gedraagt zich op dezelfde manier als de spanning.

 

Zou je nu fase snijding gebruiken, wat ze dus bij lampen doen, zou je na elke wisseling van de polen even een moment hebben dat er geen spanning is en er geen stoom loopt. Theoretisch zal je motor dan geen energie krijgen en langzamer draaien. (tis maar 1/50e van een seconde dus merk je het niet) Wanneer die stroom en spanning er plotseling wel zijn, krijgt de motor ineens volle bak voor de kiezen en moet hij die verloren kracht ineens inhalen, want hij "wil" in no-time weer aangetrokken zijn tot het andere onderdeel.

Zie het als het optrekken in een auto. Dat doe je geleidelijk. Zou je even wachten en dan de koppeling vol op laten komen trekt je auto dat ook niet (en zal afslaan. Dit laatste gebeurt niet in een electromotor natuurlijk, maar de kracht die de spoel op zijn donder geeft, kán de spoel door doen branden!) :rofl

 

Ik heb je nu uitgelegd dat de frequentie uit het stopcontact evenredig is aan de draaifrequentie van de motor.

Daar kun je niet aan tornen.

 

Als je nu echter een apparaat hebt dat die frequentie aanpast, zou dat wél kunnen.

En daarvoor zijn er frequentieregelaars. Apparaten die werken op netspanning en een frequentie genereren die regelbaar is. Daarmee kun je je frequentie aanpassen tussen bv 20Hz en 80Hz, waar dat normaal uit een stopcontact 50Hz is.

Het is voor een ventilatortje een beetje overkill, maar een afzuiger kun je daar goed mee sturen.

Bij een hogere temperatuur kun je de Afzuiging wat opschroeven.

En het leuke is (maar dat is persoonlijk als controlfreak :rofl ) dat je dat allemaal automatisch kunt doen met temperatuursensoren.

 

Oja! Hoe het kan dat sommige ventilatoren 3 standen hebben, weet ik niet. Ik vermoed dat dat ergens mechanisch gaat. Ook vanwege die zware knoppen die echt iets omschakelen. :cry

 

NB ik wil hier nog wel een plaatje bij voegen, wanneer dat eea duidelijker maakt.

Ik moet nog even weten hoe dat gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oja! Hoe het kan dat sommige ventilatoren 3 standen hebben, weet ik niet. Ik vermoed dat dat ergens mechanisch gaat. Ook vanwege die zware knoppen die echt iets omschakelen. :rofl

 

@Holy buddy,

 

Mooi uitgelegd trouwens :cry

Over die ventilator...ooit een uit elkaar geschroefd?zou het kunnen zijn dat het met de wikkeling van de motor van je zwenkventilator te maken hebben dat ie op meerdere snelheden draait?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HB

Thanx!

 

Ik ga een schakelklok halen voor dat ding.

 

Bedankt voor de reacties

H

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst naar de electrohoek waar al je vragen reeds zijn beantwoord. Je dimmer is alleen voor een niet inductieve belasting geschikt (licht only) dus niet voor motoren. Goedkope dimmers maken motoren kapot, motoren maken goedkope dimmers kapot. Als je het dan met een dimmer wilt doen neem dan eentje geschikt voor transformatoren of halogeen.. die hebben een snubber aan boord (klikkerdeklik effe kijken bij de stickies).

 

Een 4 standen ventilator schakelt primaire wikkelingen bij of af:

116514_ob_01_x.jpg

(bron: Ruck)

 

 

Lees het ventilatietopic eens om alles over debiet, weerstand én aansturing van fans te lezen.

 

kortgezegd:

 

- Fase aansnijding (slecht)

- Fase afsnijding (al een stuk beter)

- Voltage (niet erg efficiënt maar wel goed te regelen zonder brom)

- Frequentie en stroom (ideaal maar erg kostbaar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste motors werken wel redelijk tot goed bij mij na de snubber aanpassing

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens moet je zo'n vierstanden fan niet gaan dimmen op lagere standen :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...