Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

donjon

'Growroom Environment Control' tools

Recommended Posts

Na een tijdje op zoek te zijn geweest naar de ultieme klimaat-regelaar voor m'n groeikast ben ik op volgende toestellen gestoten.

Deze zien er allemaal heel degelijk uit en doen alles wat je wil om het klimaat volledig onder controle te hebben. Ze zijn echter allen enkel te verkrijgen op de Amerikaans markt, dus ik vroeg me af ofdat we geen Europese variant(en) hierop hebben? Ik ken de toestellen van Ecotechnics, maar dat is het ook denk ik?

 

De Sentinel CHHC-1

website voor specs

CHHC-1_front-cutout_2.GIF

 

De Green Air MCC-1

website voor specs

mcc-1-hdweb-2008-1.5in.jpg

 

De C.A.P. XGC-1e Xtreme Greenhouse Controller

website voor specs

capXGC1.jpg

 

De IntelliClimate Intelligent Climate & Grow Room Control

website voor specs

intelliclimate_controller.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij onbekend, maar ik zeg; importeren die hap :rofl ...........en testen.

Ziet er gelikt uit :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die van Green Air lijkt mij wat,

maar hellaas 115 Volt :cry

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een select aantal producten van Green Air worden ook in Europa verkocht door Growth Technology. Spijtig genoeg heb ik nog geen info kunnen vinden van mensen die deze producten effectief getest hebben in de EU.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die producten zijn er ook wel in 230V hoor...

 

Gewoon even zoeken, zo'n controller is wel kickass, maar je moet zeker wel alle componenten hebben die je er op aan kan sluiten en dat gaat flink in de papieren lopen, de meeste mensen gebruiken eigenlijk laagwaardig materiaal...

 

Afzuigers kunnen zoooooveeel beter...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je helaas niet aan meer info helpen.

 

Het is erg mooi spul !!,.....niet echt iets voor de doorsnee kweker, vandaar dat er maar weinig info zal komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grootste nadeel van al deze genoemde controllers is dat de fan output op aan/uit basis werkt. De Green Air werkt zelfs nog met een mechanische thermostaat, hopeloos ouderwets. Op het gebied van traploze regelingen loopt de US/Canada ver achter op EU (hobby kweek), met CO2 spul weer voor.

 

In NL kan je met losse componenten een beter systeem in elkaar fietsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat het apparaat stuk, dan staat alles stil,

want alles gaat door die ene controler.

Da's ook het grote nadeel van bijvoorbeeld die "alles in een" stereo installaties.

Losse componenten zijn eenvoudiger te repareren of vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In NL kan je met losse componenten een beter systeem in elkaar fietsen.

 

Enig idee hoe? ik kan wel solderen & heb verstand van wiskunde, maar hoe je zo'n circuit moet opbouwen kan ik me echt niet voorstellen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag een leaflet meegenomen uit de GS over de OptiClimate.

 

"Het eerste volautomatische watergekoelde klimaatsysteem. De OptiClimate circuleert, koelt, verwarmt, ontvochtigt en filtert de lucht."

 

De verkoper was er erg enthousiast over. Hierdoor zou je ook veel minder afzuiging nodig hebben en kan je op een veel goedkopere manier CO2 toedienen. Ziet er zeer interessant uit. Kan er alleen nog weinig over vinden op internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk niet dat mijn tent dat trekt hihi :)

wel een mooi ding trouwens

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar voor mijn hok lijkt die opticlimate dé oplossing.

 

heb tapwater, grondwater en afvoer.voldoende hoogte(270cm) en gezien het op een gehorige zolder is komt het idee van weinig afzuiging mij prima uit.

 

momenteel 6x400w en zelfs met luchtaanvoer met een temp van 18-20 gr maar moeilijk onder de 34 gr te houden als het zonnetje brand, en dan zit t hok op de schaduwzijde. 3250m2 afzuiger/2500m2 filter staat dan echt te werken!

 

 

http://www.hetgroenedoel.nl/?p=21

pdf: http://www.hetgroenedoel.nl/wp-content/upl...limate-1411.pdf

 

op korte termijn maar eens een bezoekje brengen!

Edited by BobtheGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bob

 

dan ken je onze systemen zeker ook niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

"kennen" nog niet nee. me wel over ingelezen.

 

maar deze combi in een plaatstalen kist spreekt me zeker aan. als dit ding "alles" regelt dan ben ik de man toch?

dat ze r 1500 op pakken is dan weer de andere zijde maar als dit doet wat het beloofd kan dat prima uit..

 

maargoed, stel een systeem samen dat hetzelfde doet voor mooier geld, dan ben ik overstag natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe bedoel je 1500 aan pakken alleen al winst, wat is de prijs van het ding wel niet dan.

 

Sorry,helaas kan ik niet zomaar een prijs neerleggen omdat mijn systemen voor iedereen apart worden berekend op basis van je omstandigheden en wensen

in ieder geval mijn systeem werkt alleen met water om te koelen en niet ook nog eens stroom.

had hier in ieder geval wel al van gehoord en heb volgens mij hier op het forum ook al eens vragen gesteld aan de persoon van deze apparaten, maar helaas geen antwoord gekregen, wil misschien de discussie niet aan?

 

heb net ff de pdf documentatie uitgeprint van de opticlimate en ff vluchtig doorgekeken, alleen gezien dat ie veel van z`n teksten van me heeft overgenomen haha.

zal me er is in gaan verdiepen, maar durf eigenlijk al bijna te zeggen dat mijn totaal systeem kant en klaar goedkoper is.

 

we zullen het zien, zou leuk zijn als ze ook eens iets lieten testen op het WF doe ik ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die 1500 winst (zo zo uit de lucht gegrepen hoor), ding kost 3150. (die 6000)

 

nu weet ik dat jouw systeem in principe hetzelfde is qua koeling (denk ik), alleen is dit kant en klaar incl. verwarming en fan. zover ik t kan zien eigenlijk plug en play, in 1 degelijke behuizing. dat is dan ook t geen me het meest aanspreekt snap je, ophangen, water en stroom eraan en gaan.

 

kweet niet of t voor de koeling stroom gebruikt btw, voor de fan en verwarming is dat vanzelfsprekend. verder wordt er een verbruiksverschil in water benoemd tov een koelbatterij en dat ook met tapwater een optimale koeling wordt bereikt.

 

uiteraard ben ik zelf ook erg benieuwd naar een test, maar das aan de maker zelf of miss kan r vanuit wf wat geregeld worden...

 

over 7 weken ben ik r iig klaar voor :), druk aan t timmeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kom hier op terug, kan nu ff niet verder

alleen het is niet kant en klaar als je het goed wil doen kijk maar eens naar het laatste blad van het pdf bestand

op de tekening die veel op die van mij op mijn site bij bouwvoorbeelden

en het gebruikt ook stroom tijdens koelen

 

tot de volgende keer

Share this post


Link to post
Share on other sites

btw,

 

Als je het stuk goed doorleest dan zul je zien dat je zelf nog voor een beveiliging moet zorgen voor als het systeem het niet doet zit er bij mij al bij en letterlijk vertaald onderstreept

 

Bij het uitschakelen van de koelbatterij onstaan heftige drukgolven in de waterleiding die hoorbaar zijn.

 

en ff verder bij optioneel bij te leveren (het was toch kant en klaar) waterslagdemper om eventuele geluiden(drukgolven) uit de tapwater aansluiting te dempen

 

 

het was toch alleen bij koelbatterijen die DRUKGOLVEN?????

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat is de prijs van het ding wel niet dan.

 

 

we zullen het zien, zou leuk zijn als ze ook eens iets lieten testen op het WF doe ik ook

 

 

De prijzen van de 3 apparaten staan gewoon op de genoemde site.

en inderdaad als ze zo goed zijn, dan worden ze wel aangeboden om te testen op WF.

We wachten het af... :)

 

gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

jup, de gelijkenis erken ik :)

 

nadeel is dat ie stroom voor t koelen gebruikt, wat ook weer t voordeel is gezien je dus niet volledig afhankelijk bent van de watertemp. je zult snappen dat vanaf een x aantal watt aan lampen die 1500w max niet zo heel erg is.

 

verder zie ik vrijwel geen verschil..op hun pdf is dan nog een optionele demper bijgetekend, en bij jou die klep voor de rlv, maar ontvochtigen schijnt t ding dus ook te doen..ook filtert t ding de lucht volgens de pdf.

 

 

hokje:

 

inhoud = 40m3

opp = 16m2

lampjes= 6x400

 

vsa etc buiten de ruimte.

co2= iets voor later, wil t zeker gaan proberen.

 

temp zonder werkende lampen en afzuigers bij buitentemp van 30gr= ong. 23-25gr

lucht aanvoer bij buitentemp 30 gr= 18-22 gr.

temp tapwater max= ? moet dat s even bekijken (leidingen liggen diep -400m op 1,75m, ik vermoed max 12gr.heb grondwater, maar om t bij het hok te krijgen zijn we even verder)

 

wensen: bij een buitentemp van 30gr naar 22gr kunnen,verwarmen.ontvochtigen en filteren en dit zo compact mogelijk.

ik kan ivm het nog niet gereed zijn nog geen temp met lampen-zonder afzuiging opgeven helaas, maar dat is vast te berekenen.

 

kun jij, desnoods uit losse comp. iets soortgelijks leveren? voor concrete afspraken etc hoor ik graag van je via de mail of PM.

 

mvg,

Bobthegrower

Edited by BobtheGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites
btw,

 

Als je het stuk goed doorleest dan zul je zien dat je zelf nog voor een beveiliging moet zorgen voor als het systeem het niet doet zit er bij mij al bij en letterlijk vertaald onderstreept

 

Bij het uitschakelen van de koelbatterij onstaan heftige drukgolven in de waterleiding die hoorbaar zijn.

 

en ff verder bij optioneel bij te leveren (het was toch kant en klaar) waterslagdemper om eventuele geluiden(drukgolven) uit de tapwater aansluiting te dempen

 

 

het was toch alleen bij koelbatterijen die DRUKGOLVEN?????

 

 

je doeld op de thermische beveiliging die de lampen uitschakeld als t systeem uitvalt? zit dat bij jou ingebouwd?

idd gezien, jij levert r een hele schakelkast incl die beveiliging bij.

 

ja dat wel/geen drukgolven bij koelbatterijen, en vervolgens wel aanbieden etc was me ook niet duidelijk. maargoed..dempertje..hoeveel wou je r hebben :)

 

laat de documentatie wat rommelig zijn..interesseert me niet zoveel..wel of je hetzelfde kan leveren voor mooier geld. :wave:

Edited by BobtheGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites
je zult snappen dat vanaf een x aantal watt aan lampen die 1500w max niet zo heel erg is.

 

als dat niet erg is kun je beter nog meer lampen hangen om die stroom te verbruiken

 

verder zie ik vrijwel geen verschil..op hun pdf is dan nog een optionele demper bijgetekend, en bij jou die klep voor de rlv, maar ontvochtigen schijnt t ding dus ook te doen..ook filtert t ding de lucht volgens de pdf.

 

Geen verschil zien,

 

waar zijn die andere lijnen voor(luchtverdeling)

oh ja en dat extra afzuigertje met filter in de hoek

allemaal extra kosten, daarom werk ik met een bypass en die luchtverdeling zit in het totale systeem

Share this post


Link to post
Share on other sites
als dat niet erg is kun je beter nog meer lampen hangen om die stroom te verbruiken

 

 

 

Geen verschil zien,

 

waar zijn die andere lijnen voor(luchtverdeling)

oh ja en dat extra afzuigertje met filter in de hoek

allemaal extra kosten, daarom werk ik met een bypass en die luchtverdeling zit in het totale systeem

 

..voor die 3 maand in het jaar geeft dat niks.het zijn ovg. max waarden. daarbij heb ik een prima dekking met de lampen.

 

bij jou krijgen we r die kunstof luchtslangen bij..das dan zeker meegenomen.

jij hebt die bypass, hun met een kleine afzuiger+filter voor de nodige luchtverversing en onderdruk, in het semi-gesloten systeem staat die ook bij jullie opgetekend?

 

je zult t allemaal prima voor elkaar hebben en waar voor t geld leveren maar das voor mij niet zo makkelijk te bekijken aangezien ik niet terug kan vinden wat wel en wat niet wordt bijgeleverd,of ik moet r overheen lezen (gebeurt nog wel s) richtprijzen vind ik ook handig.

 

maar zie mn vorige post, wat is handig voor mij en wat kost zoiets..

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij jou krijgen we r die kunstof luchtslangen bij..das dan zeker meegenomen.

jij hebt die bypass, hun met een kleine afzuiger+filter voor de nodige luchtverversing en onderdruk, in het semi-gesloten systeem staat die ook bij jullie opgetekend?

 

 

inderdaad wordt dat in de berekening meegenomen en

nee staat er niet opgetekend omdat die niet nodig is, daarom een bypass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...