Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Primeur: nieuwe paraboolkap en EVSA

Recommended Posts

Tja, hoef er bijna niets meer over te vertellen! Hier foto's van de testopstelling van een EVSA en een kap. Zo op het eerste gezicht niets bijzonders zou je zeggen, maar als je beter kijkt zie je dat er aan de VSA een vreemde stekker zit. Da's de hoogfrequent afgeschermde kabel die naar de lamp gaat! Jawel, een hoogfrequent EVSA dus.

 

post-5211-1240063289.jpg

 

Maar er is ook nog iets anders bijzonder aan deze VSA: hij is voor 400V lampen gemaakt! Jawel, hij draait op gewoon 230 volt maar stuurt een 400V lamp aan. En dat zijn héél andere lampen dan de ons bekende Philips 230V T-plus en GreenPower. Ten eerste zijn de 230V lampen niet speciaal gemaakt of geschikt voor EVSA's. Je merkt dat ook als je lampen aansluit die niet echt compatible zijn, die gaan kapot of starten slecht. In de 400V range heeft Philips echter lampen speciaal voor EVSA's!

 

Waarom nou een 400V lamp zul je zeggen? Wel, dat lijkt me evident.

 

- Hij heeft meer licht dan zijn 230V equivalent

- Hij gaat gedurende zijn leven een stuk minder achteruit, stabielere lichtproductie

- Hij gaat langer mee

 

Als je met een HF EVSA een lamp aanstuurt zijn er ook enkele zaken waar je op moet letten:

 

1. De fitting van de lamp in je kap moet ook met metaal afgeschermd zijn

2. De maximum lengte van EVSA tot lamp (met speciale HF kabel!) is beperkt tot 5-8 meter (5 meter aanbevolen)

 

Maar dat zijn over het algemeen redelijk te overkomen problemen. We zien tegenwoordig toch steeds meer dat externe EVSA's dichter bij de lampen worden gehangen omdat ze dicht zijn en weinig warmte meer geven.

 

De kap is ok wat interessanter dan je op het eerste gezicht zou denken: Het een paraboolreflector, net zoiets zeg maar als een wing, maar dan in een kap en verstelbaar in 3 standen om optimaal te kunnen belichten bij verschillende hoogte en breedte. De reflector is van glasgecoat miro aluminium, dus ook geen goedkoop plaatje industrie aluminium.

 

Genoeg geluld, de plaatjes uit het testlab:

 

post-5211-1240063301_thumb.jpg

post-5211-1240063319_thumb.jpg

 

Wereldprimeur voor Wietforum :o

 

Dit spul komt dit jaar nog zeker op de markt, zoals je ziet bevinden de testen zich al in een vergevorderd stadium. Mag niet te veel verklappen maar "made in Holland" zou wat mij betreft best een aanbeveling zijn :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi ding op het eerste gezicht....laat me raden...word straks verkocht bij KJ Products??? :lol:

Komt er nog een meet rapport van?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik zou doc zeer zeker aanbevelen om het in zijn assortiment op te nemen :lol: Dat heb ik al eens meer met een paar producten gedaan, over het algemeen is hij niet ongevoelig voor goede argumenten :o

 

De kap wordt netjes ontwikkeld en getest, daar komen diagrammen van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel wat afscherming maar hoe zit het met RFI/EMC en eventuele gevolgen daarvan?

HF kan behoorlijk smerig zijn.

Meten is weten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi ding op het eerste gezicht....laat me raden...word straks verkocht bij KJ Products??? :(

Komt er nog een meet rapport van?

 

Gr schenkie

:D :lol: ;) :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan best nog even wachten op deze voor ik men oude VSA's vervang door EVSA's, laat deze maar snel uitgetest worden en in de GS liggen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe weet wel wat je zegt Fif, deze worden een beetje prijziger nog dan de lumateks zo het zich aan laat zien, denk aan 200+ (maar dan heb je ook wat :lol: )

 

@art: Alle EVSA's werken al hoogfrequent (denk in de tientallen kiloherz), deze gaat nog een klein stapje hoger (richting 100 khz, dus 2-3 keer zo hoog) en daarom doen ze er uit voorzorg een afgeschermde kabel omheen. Uiteraard worden de stralingsvelden en storingen ook gemeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
HF kan behoorlijk smerig zijn.

Wat kan dit dan zijn? Zijn er neveneffecten hieraan verbonden?

 

En die 200+ euro, is dat dan voor de ballast en kap?

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's voor de VSA, nog niet voor de kap.

 

Neveneffecten zijn radiostoring als het niet goed is afgeschermd. Met name de eerste evsa's hadden daar veel last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neveneffecten zijn radiostoring als het niet goed is afgeschermd.

Oh, als het dat maar is, zolang er geen derde arm op m'n rug groeit door de straling is het goed hoor. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mag niet te veel verklappen maar "made in Holland" zou wat mij betreft best een aanbeveling zijn :whistling

 

Made bij Gavita.nl..... :vape:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gavita dus

 

Doe maar wel wat verklappen :( specificaties enzo

Dan weet ik namelijk of ik mijn andere helft oude vsa's ga vervangen voor lumateks of dat ik ga wachten op deze krengen :) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog niet

 

maar wel in zicht :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker niet made by gavita overigens :(

 

Ik zou er niet op wachten maar nu je voordeel doen met wat er is. Dat is tegen die tijd nog zeker niet slecht en het duurt best nog wel even voor het helemaal goed getest is en productieklaar hoor :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet made bij Gavita....hmmm dan een zeer goed kopie :(

 

EVSA%201000W.gif

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gavita deze VSA's verkoopt wil nog niet zeggen dat ze door gavita worden gemaakt Schenkie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwijg me over Gavita lampen.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slechte ervaringen mee?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Slechte ervaringen mee?

 

Gr schenkie

 

 

Ja,dat kan je wel zeggen.

Net een telefoontje gehad dat nummer 5 eraan is gegaan.

Is de 5e al op 7 weken.

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A-5

 

Gaat het dan over alleen de lamp of compleet met vsa?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit gaat over de combinatie lamp/vsa. Je hebt overigens volledige garantie hoor A-5, effe pm naar Doc, had het er toevallig vandaag nog met hem over maar dan moet je hem wel effe pmmen.

 

Er zijn inderdaad al meer gavita lampen gesprongen terwijl anderen het perfect doen. Bij Gavita zijn ze dat na gaan kijken en het lijkt aan de resonantiefrequentie te liggen (zeg maar de hoge frequentie van de vsa, net als met een natte vinger over een wijnglas gaan en hem laten knappen :D ). Maar gek genoeg draaien andere lampen prima, dus het zit waarschijnlijk net op het randje. Wel vervelend, en daar wordt natuurlijk weer een oplossing voor gezocht. Kortom, de meeste gavita's geven geen problemen, maar een meer dan normaal aantal vindt de combinatie nog niet lekker. Doc kan er waarschijnlijk wel wat meer over vertellen. Overigens draait mijn gavita 400w met lumatek nog steeds zonder problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...