Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Fish

Test: HPS en MH gecombineerd in één lamp.

Recommended Posts

Hoi twin,

ze staan uiteraard op een laagje perliet in een propagator.

Maar tegen het weekend verwacht ik de eerste worteltjes, en daar ben ik liever bij...maar komt goed.

En veel later wou ik geen stekken gaan nemen, omdat ze binnenkort beginnen te bloeien in z'n serre...

 

Zo staan ze er nu bij, na 2 dagen:

 

med_gallery_16709_4999_674829.jpg

 

med_gallery_16709_4999_725291.jpg

 

med_gallery_16709_4999_66076.jpg

 

Later,

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes hoor elfish

 

succes

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Damian ;)

 

Ze staan nog allen zo als het hoort, het lijkt te lukken :verrygood

 

Later,

 

El Fish :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is mooi om te horen vriend :verrygood

 

hou ze groen

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

We doen ons best Damian :verrygood

 

Nu even de aarde samenstellen met allerhande lekkers voor ze en we kunnen van start ;)

 

El Fish :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben met de nieuwe lamp benieuwd naar je intenode afstand.

Ik denk dat het aandeel blauw licht heel mooi gaat zijn op je kleintjes.

Combinatie tussen HPS en MH geeft een heel mooi breed spectrum.

De lamp heeft minder lumen maar een beter spectrum.

Het tekort aan lumen zal zeker in de eerste 2 a 3 weken niet veel uitmaken.

Dit is ook op te lossen door je reflector iets lager te hangen.

hor-hilux-combochart.jpg

 

Succes

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Doc.

 

Ben op een ander forum al even een discussie aan het volgen over op welke manier je het best de HPS/MH lamp gebruikt.

Dat hij werkt zijn ze zeker mee eens, maar niet voor de gehele cyclus.

Daar spreken ze over de gewone HPS voor de groei, dan de eerste 6 weken bloei ( in de veronderstelling dat het een indica van een 8tal weken bloei is) de HPS/MH lamp en dan de afbloei weer onder de HPS.

Met als punt, omdat je zo dan de groei die er nog is op 12/12 erg verminderd.

Neem dat standpunt nu eens bij een sativa, die groeien pas dan teveel, dan komt de kweker met het hoogte probleem te zitten!!!

Een sativa soort groeit zo al liever onder een 400Watter...rustig op hun gemakje...net zoals ze afbloeien.

Ik heb weinig tot geen last met een sativa zolang hij op 18/6 staat, maar krijg ook steeds problemen bij het over schakelen op 12/12, dan strekken ze teveel.

De laatste 2 weken adviseren ze dan weer de HPS om er weer meer lumen op te knallen, groeien doen ze dan toch niet meer...

 

Dus mijn persoonlijke visie en "ervaring" is toch ook net het omgekeerde of wat jij zegt dat die eerste 2/3 weken extra lumen er niet toe zouden doen ( zolang het bij een 400W blijft natuurlijk, 600W wordt toch afgeraden voor sativa's in de groei is mij altijd gezegd...).

 

Daarom doe ik de test waarschijnlijk een 2de maal en dan op de bovenstaande manier.

Maar dat is voor later...na de test gaan we weer eens wat lekkere soortjes maken voor onze voorraad ;)

 

Maar eerst dus even kijken wat het verschil zal zijn met het gebruik van HPS/MH lamp over de gehele cyclus :verrygood

 

El Fish :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee zoals mij het werd uitgelegd is dat het inderdaad voor de eerste 2 a 3 weken is afhankelijk van het soort.

De bovenstaande maniet lijkt me vreemd omdat juist in de eerste paar weken de intenode afstand wordt bepaald.

Met HPS is de intenode afstand een stuk hoger dan met MH.

Een combnatie zou er voor moeten zorgen dat de intenode kort blijft maar het niet heel erg langzaam gaat zoals met alleen MH.

Juist dat stukje blauw wil je heel graag in het bgin.

Ik denk dat je klonen ook als een trein gaan onder die lamp. :verrygood

Ook verwacht ik dat moeders mooier en compacter worden.(mooiere moeders=mooiere klonen)

Omdat het in 1 lamp doen van 2 systemen wat lumenverlies opleverd (wel beter spectrum) kan je de reflector een beetje lager hangen als je

gewend bent te doen in het begin van je kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt vooral van soort tot soort af.

De kweker moet er ook al mee gekend zijn met de soorten.

 

Zoals ik al zei, een sativa staat liever onder een 400W, rustig op z'n gemakje...

Daardoor heb ik meestal minder problemen met strekken en lange afstanden tussen de internodes.

Bij enkele soorten heb ik daar meer last van gehad, en dan vooral wanneer ik ze in bloei zette, ze verdubbelen soms nog van hoogte.

Deze zijn Jack Herrer, Four Way Special en DB z'n Snow White.

 

Met deze Haze die ik nu ga testen heb ik eigenlijk toegegeven weinig last van strekken, maar er was niets anders die ik nu kon regelen van stekken.

 

Een volgende test die ik in gedachten had is om een volgende keer de tent terug in 2 te verdelen en aan de ene kant een volledig cyclus de HPS/MH lamp en aan de andere kant dus zoals hier boven.

Maar dan wel met JH, FWS en een eventueel nieuwe strekkende soort die deze winter wordt ontdekt ten huize El Fish. ;)

Bij deze soorten denk ik dat de volledige cyclus HPS/MH er beter zal uit komen dan die boven genoemde Cyclus met enkel HPS/MH in de eerste bloeiweken.

 

Volgens mij zal die HPS met MH een mooie aanwinst zijn voor kwekers die hun gekweekte soorten kennen, maar deze hem niet een gehele cyclus willen gebruiken.

Ze zullen het afbloeien, na de laatste groeispurt, toch waarschijnlijk kiezen om meer lumen te geven en de gewone HPS er in draaien.

 

Maar voor we zo ver zijn, zijn we weer al een jaar verder :D

 

Hoe meer ik er over denk, hoe meer zin ik er in krijg ;)

 

Komaan...wortelen sletten :rolleyes: :)

 

El Fish :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

hier en daar komt een worteltje tevoorschijn :verrygood

Helaas hebben ze het wel wat zwaar gehad 4 dagen zonder verzorging.

Te nat!!!

Moest het deksel erop laten om de pluggen niet te laten uitdrogen en ze komen lichtjes geel.

Straks gaan ze in kleine potjes met licht gevoede zaai en stekgrond een dagje of 3 onder TL, kunnen zich wat bijvoeden op hun eigen tempo.

 

Later,

 

El Fish :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...