Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

@Growstudent,

 

Nee ik heb en hoef noooit geen voedingscomputer...kweken en niet willen komen kijken alles automatisch laten gaan...tja dan kan ik net zo goed iemand anders laten kweken.

Ik vertrouw alleen mezelf en geen voedingscomputer..stel je komt er een week niet en op maandag begeeft de ph electrode het en vrijdag kom je en ze hebben 3 keer een voedingsbeurt gehad met een ph van 4 ....tja misschien is het een kwestie van vertrouwen maar niet voor mij.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey schenkie,

schrijf er een boek over misschien kan je money maken er mee

je legt het wel goed uit, leer er tenminste iets van.

 

denk dat ik al weet hoe ik het ga doen!

 

mvg,

 

DeffY

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer informatief topic

 

erg nice uitgelegt zelfs ik snap t :verrygood :wave: ;)

 

 

greetzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat KJ products wel een paar testzakken beschikbaar stelt :verrygood :wave:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie info... :verrygood

 

Je hebt het een paar keer over het voedingswater wat je op waardes brengt en daarna voeg je hier wortelstimulator bij. Nou weet ik dat bv rhizotonic je PH vreselijk verhoogt, dus is het belangrijk dat je eerts alle toevoegingen doet en dan pas de ph op waarde brengt.

 

Voeg jij het idd pas later bij of toch ook van te voren?

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Paffie,

 

De ph idd als laatste...bepaalde voedingsmerken en wortelstimulator beinvloeden je ph waarde dus kom je op de verkeerde waarde wanneer je het als eerste zou doen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie is eigenlijk de fabrikant van mapito? M'n growshop hier in Engeland heeft iets dat Cellmax noemt, maar ben niet 100% zeker dat dit hetzelfde is als mapito?

 

127.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Molmol,

 

De fabrikant in nederland zou Atami zijn..zover ik weet.

Wat jij daar laat zien zijn growcubes(stekplugjes)...daar zit alleen steenwol in geen Pu vlokken.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schenkie, dat zijn geen stekpluggen hoor. Ik heb het in de growshop al zien staan.

Het noemt cellmax, dit zijn kleine vierkantjes van ongeveer 1 cm2, je kan het krijgen in zakken van 20 of 90 liter.

De bedoeling is het als medium te gebruiken.

 

Het is redelijk nieuw hier, en het lijkt op mapito, vandaar dat ik het me afvroeg.

Ik heb ff google geraadpleegt en een bedrijf in nederland gevonden dat Cellmax noemt, ze verkopen allerlei hydro producten, maar dit medium staat niet op de site.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Schenkie

 

Echt een super leerzaam topic.

Toch zat ik nog met een vraag

Om de waardes in je medium te meten begrijp ik dat je een hand mapito uit de bak met planten uitknijpt.

 

Het lijkt me dat je een hand mapito moet nemen ergens midden uit de bak omdat het bovenin een stuk droger zal zijn.

 

Is het niet zo dan je iedere keer als je een hand mapito uit de bak pakt de wortels beshadigen of valt dit mee?

 

 

RedFred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je een kweek hebt afgerond is het tijd om alles op te ruimen en je medium te ontdoen van oude stekpluggen enz.

Verwijder al het dode plantmateriaal bovenop je mapito.

gallery_20213_7500_181997.jpg

 

gallery_20213_7500_62533.jpg

 

Nu zitten je stekpluggen nog in de mapito.

Deze zijn erg makkelijk te verwijderen door 2 vingers onder de stekplug te steken om hem er zo uit te trekken.

gallery_20213_7500_116336.jpg

 

Met je andere hand trek je nu de stek(plug) uit de mapito,zorg dat je niet alles uit de bak trekt.

gallery_20213_7500_6969.jpg

 

gallery_20213_7500_105328.jpg

 

gallery_20213_7500_21294.jpg

 

Hier zie je mooi dat heel de bak vol zit met haarwortels,het is 1 klomp wortels.

gallery_20213_7500_13453.jpg

 

gallery_20213_7500_32546.jpg

 

Nu kun je alle bakken omgooien zodat de achtergebleven wortels fijn gemaakt worden en de bakken weer opnieuw

gevuld kunnen worden.

Nu kan er gespoeld worden.

 

Word vervolgd

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

post ook samengevoegd met eerste post zodat een compleet verhaal ontstaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info schenkie :lol:

 

Gr Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is het in zijn geheel duidelijk geworden, heb er veel aan gehad. :lol:

 

alleen zie ik bij het bekende kweekfilmpje (met 3 lampen en op aarde)

dat die gast om de zoveel weken zijn vat schoonpoetst (witte aanslag eraf borstelen)

doordat jij het vat steeds bijvult lijkt me dit niet ingegrepen.

Doe je dit wel na elke ronde of wat moet ik me daarbij voorstellen?

 

grtzz

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo Schenkie,

uit alles blijkt dat je streeft naar perfectie en zeer hygienisch te werk gaat.

 

even nog een vraagje voor de zekerheid, heb ik goed begrepen dat je de haarwortels laat zitten in de bakken na een kweek? en wel de mapito losmaakt en spoelt uiteraard.

 

groetjes

Carpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Schenkie ....

 

Ja hoor .. je hebt er een stalker bij!

 

De oude aarde ronde opgeruimd en alles gecleaned.

 

ik heb alles in huis

mapito

kratjes

Hypro voeding A en B

2 ultra zero pompen ... Very nice :lol:

en tot slot mij nieuwe Hanna Pc EC meter .. de 8913 ... Nergens op bezuinigd in ieder geval ...

 

Voor de reset heb ik nog

Aptus startbooster

Aptus regulator

PK1314

Aptus Super Top of zoeits

 

Aangezien ik de mapito en alles in huis heb wil ik de mapito alvast een spoelen.

 

In de tuin met de tuinslang om de EC omlaag te krijgen.

 

Als ik het goed heb blijft er toch minder EC over dan die 0,8 die jij zegt .. :lol:

 

Als ik de mapito schoon spoel blijft er een ec waarde van bijna niks over ... Dan toch een vat klaar maken met EC 1,4 en PH 5,8

 

please help me here ...

 

Oh ja .. ik neem aan dat die bruine shizzle en resten uit de mapito moeten he

 

 

greets G4A :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@growers4all

 

Als je de mapito hebt gespoeld en je EC waarde is goed en je PH ook dan gewoon inwateren met EC van 1.4 en PH 5.7.

De EC waarde na het spoelen moet altijd lager zijn dan met wat je inwaterd...puur om niet teveel voeding in je mapito te hebben.

Als je al begint met een EC waarde van 1.4 en daarop nog eens inwaterd met 1.4 zal je waarde alleen maar oplopen omdat je stekjes in feite nog weinig tot niets opnemen.

Water verdampt en voeding hoopt op in je mapito dus daarom altijd lager doorspoelen dan met wat je inwaterd.

 

Die bruine "schizzle" lijken wel cocos vezels..die hoef je er niet uit te spoelen.

Het fijne weet ik er ook niet van maar na een paar ronde zijn ze eruit gespoeld.

 

Hoop dat het wat duidelijker is..anders hoor ik het wel :D

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Schenkie,

 

Ik las in één van je kweekverslagen dat je niet voorgroeit. Is hier een speciale reden voor en wat heeft dit voor consequenties voor de plant. Doe je dit omdat je hok een beperkte hoogte heeft?

 

Als je dus niet voorgroeit zal je ook geen startblokken gebruiken lijkt me?

 

Hoe diep zet je de stek dan weg in je mapito?

 

Ik sta op het punt om te een nieuwe ronde te starten en twijfel nu over wel of niet voorgroeien

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Knakie,

 

Nee voorgroeien doe ik nooit...het is niet nodig.

Mijn planten worden gemiddeld 80cm en aangezien ik er veel op 1m² heb staan heeft voorgroeien ook geen zin omdat ik geen brede planten wil.

Planten groeien toch het hardste wanneer ze op 12 uur staan.

 

Je zou alleen voor kunnen groeien als ze wat slecht geworteld zijn of aan de kleine kant..maar voor de hoogte hoef je het niet te doen.

Ik zet mijn stekken net onder de mapito..kuiltje maken en stekplug erin en toe stoppen..dus je hebt ook geen startblokken nodig.

 

Maar dat is mijn ervaring(en) je kan ze altijd voorgroeien op startblokken terwijl het zaakje aan het afbloeien is..dan kan je zo goed als meteen weer beginnen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super leerzaam topic! Maar nog ff 1 klein vraagje, ik heb niet veel ruimte om de potten leeg te maken en opnieuw te vullen om zo de wortels te 'breken'. Maar als ik uit elke pot de stekplug trek en er zoveel mogelijk wortels in 1 beweging in mee trek, kan het dan problemen opleveren dat er aanzienlijk veel wortels achterblijven? Uiteraard ben ik wel van plan om de eerste paar weken van de nieuwe ronde enzymen mee te geven zodat de oude wortels omgezet worden in bruikbare stoffen..... Volgens de GS kan het geen kwaad, maar ik hoor liever meerdere onderbouwde meningen dan één verkoper mening B)

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Underground,

 

Je kan idd gewoon je overgebleven resten eruit trekken en gewoon met je hand de pot omwoelen om zo de wortels wat te breken.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat jonge stekken niet zo gek zijn op enzymen....misschien dat iemand hier meer over weet?

 

Ik geef zelf helemaal geen enzymen mee tijdens de kweek...alleen wanneer ik de mapito weer ga spoelen voor de volgende ronde geef ik dat 1keer mee...puur om de voedingsresten beter door te spoelen.

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je niet met stekken maken, dat moet nooit met enzymen want dat trekken ze inderdaad niet...

 

En dat bruine is coco's ja, de nieuwe mapito waarom dit is??? ik vind het minder

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet meer slepen met aarde ,

wat een genot voor mn rug lijkt me dat B)

ik ga zodra ik wat meer ervaring heb ook zeker weten over op een herbruikbaar medium zoals mapito of cocos denk ik

wat ik alleen nog niet helemaal snap is de "drain"

op het moment dat je water geeft zet je 10 cm water in je bak

en na 15 minuten pomp je dit er weer uit

is dan het water dat je eruit pomt je drain?

of moet je altijd een handje vlokken uit de bak trekken?

en hiervan de waardes meten?

 

greetZZZzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee wat terug komt in je vat moet je meten (sommige meten het laatste beetje water wat uit de pomp komt)

 

 

Bv je pompt 200 liter erin na 10 min komt er bv 150 liter terug en dit meet je dan....

 

(dit alleen als je hele vat leeg gepompt word anders klopen de waardes niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...