Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

de gaten onderaan de curver bakken zijn deze in de bodem gemaakt of onderaan de zijwanden?

En welke diameter zijn deze?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn het heel veel gaatje over de bodem verdeelt, bij schenkie en Ire weet ik het niet. Je moet er iig voor zorgen dat als je vloed, je water in de curver bak even hoog komt als buiten de curver bak. Heeft een deense bodem niet een te lage rand?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rand van een deense bodem is inderdaad niet hoog (max 5 cm), maar ik denk wel voldoende om de capillaire werking van de mapito in werking te te laten treden.

 

Moeilijker is het om de bodem mooi waterpas te krijgen.

De boel stroomt makkelijk over doordat de bodem door zijn slapte snel overhelt.

Tenminste, als hij op schragen en balkes o.i.d. staat.

Hij dient op meerdere plekken goed ondersteunt te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan vraag ik me af.....waarom niet gewoon op de grond kweken? 4 planken rodom en een zeiltje erin. Scheelt ook weer hoogte voor je lamp.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan ik natuurlijk niet voor hem beantwoorden.

 

Ik heb wel eens met Deense bodems gewerkt.

stekken direct op 12/12 dus de planten bleven lekker laag.

Je kon alles op hoogte doen. Scheelde veel rugpijn. :P

Water werd met pompje en slangen vanaf boven in de deense bodem gepompt.

Door de zwaartekracht verdween het door 2 kleine gaatjes langzaam weer terug in het voedingsvat dat eronder stond.

Dus ruimte (oppervlakte) bespaarde het ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss dan toch beter om zelf een bak te maken met opstaande rand van 10 cm...

Ok, dus het maakt weinig uit hoeveel en waar de gaten zitten in de curver bak zolang het water even hoog komt te staan in de curver bak als erbuiten.

 

Ik moet ook wel oppassen met de hoogte doordat ik een klein kastje heb om in te kweken (120x70x100).

De bedoeling is dus om een bak of Deense bodem in het kastje te zetten met daarin 2 curverbakken. En dan gewoon gaten boren doorheen de kast voor aanvoer en afvoer van water. Zo steunt de bak of Deense bodem volledig op de bodem van de kast en buigt ze niet door.

 

@Kees A

Die 2 kleine gaatjes in je Deense bodem is wel een goed idee... zo heb je geen vlakzuigpomp nodig...

Na hoeveel tijd was al het water volledig weg?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets hoger mag ook wel hoor, dat is iets veiliger. De meeste vloeden al tot 10cm dus dan wordt het krapjes. Met spoelen naderhand is het ook makkelijker als je een beetje marge hebt om te spetteren en spatteren.

 

Ja, kees bij mij had ik ook geen plaats en staat het voedingswater onder de vloedbak. Ik werk dus zonder losse ton. Ligt aan de plaats die je beschikbaar hebt.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me niet voorstellen dat je met die maten (al weet ik niet wat hoogte is in je omschrijving) goed wegkomt met een Deense bodem op een schraag.

 

Daarnaast ben je met een deense bodem gebonden aan bepaalde maten.

Dan is vijverfolie zoals Racker zei vele malen eenvoudiger, flexibeler voor wat betreft afwijkende maten, en je kunt de rand lekker hoog (en dus veiliger) maken.

Makkelijk op te ruimen ook.

Vertrouw je folie niet, dan kan je ook eens kijken naar lekbakken.

Maar die zijn prijzig en wederom aan vaste maten gebonden.

 

Ik denk dat je met de lage hoogte van je ruimte wel met een afzuigpomp moet werken.

 

Overigens, Curver-bakken zijn geen verplichting :P

Ik denk dat je bakken of potten moet nemen die zo optimaal mogelijk je oppervlakte benutten.

Je zou zelfs je hele bak vol met mapito kunnen gooien.

En dan ergens een uitsparing maken (met een rooster oid) waar je de pomp voor de afzuiging kunt neerzetten.

 

De gaatjes in de Deense bodem maakte ik naast het grote gat waar de overloop ingeschroefd kan worden.

(Die overloop schroefde ik er overigens ook in voor safety)

Hoe groter de gemaakte gaatjes, hoe sneller het wegloopt.

Hoe kleiner.. je snapt 'm

Dus dat is uitproberen. Je kunt ook je pomp laten lopen en een soort van circulerend systeem op deze manier creeren.

Zo bepaal je redelijk nauwkeurig hoe lang er water in je bodem blijft.

Maar het is zeker niet feilloos. Als er rotzooi in de gaatjes bleef hangen, bleef er een laag water in de deense bodem staan.

En die kans wordt groter als de gaatjes klein zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Overigens, Curver-bakken zijn geen verplichting :whistling

Ik denk dat je bakken of potten moet nemen die zo optimaal mogelijk je oppervlakte benutten.

Je zou zelfs je hele bak vol met mapito kunnen gooien.

En dan ergens een uitsparing maken (met een rooster oid) waar je de pomp voor de afzuiging kunt neerzetten.

 

Emmer met gaatjes rondom :P kun je ook het waterpeil in de mapito zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zozo eindelijk een sticky :P :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ga ik later zeker eens proberen als ik at meer ervaring heb B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi< ik wil er even iets aan toe voegen, ( en dit is alleen advies van een oude rot in het vak )

 

zet ze altijd eerst een week of anderhalf alleen op startblokken die voorgewaterd zijn met wortelstimulator en op een ph van 5,3.

even uitknijpen en stek met plug er in en laten staan en alleen nog maar 2x per week sproeimix geven ( Bladvoeding).

 

Grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

anderhalve week op startblokken? dan hangen er toch al een halve meter aan wortels onder :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het goed doet niet, de ph en temperatuur en luchtvochtigheid zijn natuurlijk ook heel belangrijk.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

stekken in grodan blok, 2 dagen later:

 

gallery_25783_10661_2241908.jpg

 

van dag 3 heb ik geen foto maar toen zaten er 3 x zoveel wortels aan, en toen heb ik ze ook overgezet.

 

waarom dan 1,5 week hierin laten staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef de blokken geen water meer en laat ze staan totdat de wortel terug het blok in schiet omdat er beneden geen vocht is gaat de wortel terug het blok in en op dit moment gaan ze bij mij de pot in.

 

Het werkt echt al jaren uitstekend bij mij

 

460gram droog per M2 is toch niet slecht dacht ik :offtopic en dat nog met 400watt ook :whistling

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is zeker niet slecht, :offtopic

toch zeer interesant het mapito kweken... wil het wel ooit eens gaan proberen.

maar voorlopig eerst me 100+ liter aarde opmaken :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste even probz voor schenkie dat hij zoveel tijd en moeite neemt om iedereen te helpen.

We zouden hem geld moeten geven!

 

Ben nu ook een beetje klaar met aarde en wil naar mapito.

Enige vraag die ik nu nog weet te stellen is:

 

Hoe bepaal je nu exact de juiste ec?

Door de drain te meten en zodra drain lager terug komt ec te verhogen?

Door de mapito uit te knijpen de ec meten en zo lager te verhogen?

Of de plant bekijken en zo beslissen om hoger te gaan?

 

En hoevaak vloed?

1x per dag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt al die manieren gebruiken, net wat je fijn vind, ik vind het als beginnend mapito kwekert wel fijn dat ik al die mogelijkheden(mapito uitknijpen, drain meten, naar plant kijken) heb om de juiste ec voor volgende vat te bepalen. vanaf het moment dat de wortels hun voeding uit de mapito halen geef ik 1 keer in de 3 dagen water, zodra ik merk dat ze meer gaan drinken 1 keer in de 2 dagen. kan nog meer vertellen maar eigenlijk kun je dan net zo goed m'n verslag en andere verslagen gaan lezen want daar kom je juist een boel tips tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees, jij bent toch nu geen beginnend mapitokwekert meer. :lol: Hoe staat het er trouwens mee?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha wat is de definitie van beginner :lol:

 

tentje is weer gevuld met amnesia's, start volgende week nog zo'n tentje met precies hetzelfde principe.

 

beetje humic blast, startbooster, N-boost en hypro A en B om te starten, alles groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verslagje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen kan een keer wat foto's maken maar houd het deze ronde niet bij, als ik een topic start moet ik er de tijd voor hebben, maar krijg het steeds drukker dus ik pas even. mammoth staat nu vol met 288 amnesia's (week 4 12/12) en is erg mooi om te zien, vind het ook jammer om er geen verslag van te maken maargoed prioriteiten. gavita topic is enige topic dat nog loopt en daar ga ik de volgende ronde wel een verslag van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben sinds kort ook over gestapt op mapito

nou is mijn vraag over het eb en vloed systeem,

stel ik maak een vat aan 120 liter met hypro a en b en ik stel de ec en ph goed vervolgens doe ik er pk 13/14 in

nu laat ik hem vloeden en er komt 60 liter terug, die moet ik weer aanvullen met water maar dan is de ec in ieder geval flink hoger door de pk 13/14

hoe weet ik hoeveel van elk ik er in moet doen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...