Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

Een stukje over het kweken op mapito.

 

 

 

Mapito is als substraat stevig van structuur en bezit een optimale verhouding aan water en zuurstof.

Deze combinatie vormen de basis voor zeer goede oogsten!

Het bestaat uit steenwolvlokken en PU vlokken(schuimrubber)

(bron:essensie)

 

Voordeel

Mapito is een medium wat vele malen achter elkaar kan worden gebruikt en hoeft niet vervangen te worden na een x aantal kweken.

Je kan gerust 5 jaar op mapito kweken zonder dat oogsten terug lopen.

Na spoelen van iedere kweek is je mapito weer klaar voor de volgende ronde.

Eenmalige aanschaf die zeker afweegt tegen het iedere keer opwaarderen van andere meduims.

Om op mapito te kweken heb je alleen een A+B of een 1 component voeding nodig.

Aanschafprijs is duurder dan bv aarde maar daarin tegen gaat het jaren mee dus ook geen gesleep en verwijderen van oude aarde of slabs.

 

Gebruik

Wanneer je voor de eerste keer de bloempotten of kweekbakken vult met Mapito vlokken, zorg er dan voor dat je de potten of kweekbakken maximaal vult. Door er namelijk zoveel mogelijk vlokken in te doen, voorkom je dat het substraat teveel inzakt, nadat de vlokken voor het eerst vochtig zijn geworden.

Door het water worden de vlokken uiteraard zwaarder en wordt een deel van de lucht er tussenuit

geperst.

Hierdoor kan een substraat van Mapito behoorlijk krimpen.

Door een voldoende dikke laag aan te brengen, zal het substraat na het inzakken voldoende dik blijven om er fatsoenlijk planten op te kunnen blijven kweken.

Mocht de laag Mapito alsnog teveel inzakken, breng dan opnieuw extra vlokken aan, zodat de pot optimaal wordt gevuld.

(bron:essensie)

 

pH

Een ander belangrijk punt bij het kweken op Mapito is dat we de pH-waarde van het substraat goed in de gaten dienen te houden.

Voor het succesvol kweken op Mapito is het het beste wanneer we een pH-waarde in het substraat aanhouden van tussen de 5.6 en 5.8.

Aangezien normaal leidingwater bijvoorbeeld een pH-waarde zou hebben van 7,5, betekent dit dat we de pH-waarde van het leidingwater naar beneden moeten zien te brengen.

Door pH-min te gebruiken en de juiste dosering toe te passen, kunnen we de pH-waarde op de ideale waarde zien te krijgen.

Regelmatig meten en controleren is hierbij aan te raden.

Vaak is er op het Internet veel informatie te vinden over de pH-waarde over het leidingwater bij jou in de buurt.

(bron:essensie)

 

Spoelen

Mapito dient voor het in gebruik nemen te worden gespoeld om oude ec waardes door te spoelen,de steenwolvlokken komen immers

uit de tuinbouw(gemalen slabs) en die bevatten oude voedingsresten.(ec waarde ongeveer 2.3)

Je kan op 2 manieren spoelen methode 1 is voor minder potten en methode 2 voor meer potten.

Manier 1: maak je voedingsvat aan met alleen water en verlaag nu je PH waarde op 5.6,spoel hier de mapito mee tot je uitkomt op een ec van 0.8 en een ph waarde van 5.6a 5.7...heb je niet genoeg aan 1 voedingsvat dan herhaal je dit totdat je aan de juiste waarde zit.

Manier 2:sluit je tuinslang rechtstreeks aan op waterleiding en spoel hiermee je mapito door totdat je een ec waarde hebt van 0.8,de ph waarde is nu niet van belang(nog niet).

Deze methode werkt sneller bij meer potten omdat je niet iedere keer moet wachten tot je voedingsvat gevuld is voordat je kan gaan spoelen.

Heb je alles doorgespoeld tot je een ec van 0,8 hebt bereikt dan vul je een voedingsvat met een ph waarde van 5.4 en die spoel je door je mapito,

doordat je met kraanwater hebt gespoeld zonder af te zuren zal je ph waarde te hoog zijn om in te gaan kweken dus die moet je nu weer naar 5.7 brengen.

Heb je aan 1 voedingsvat niet genoeg om je ph naar 5.6a5.7 te brengen kun je dit herhalen.

Ervan uitgaande dat alles nu gespoeld is en alle waardes in je mapito juist zijn kan het inwateren beginnen.

 

Inwateren

Je hebt je mapito gespoeld en heeft nu een ec van 0,8 en een ph waarde van 5.6a5.7 nu ga je een voedingsvat aanmaken met groeivoeding met een ec van 1.4 en een ph waarde van 5.7 en hierbij voeg je wortelstimulator.

Je kan nu je mapito inwateren met het aangemaakt voedingsvat..het is belangrijk dat wanneer je inwaterd je wel een drain hebt dus dat het aan de onderkant uit de pot(ten) komt om er van verzekerd te zijn dat je genoeg ingewaterd hebt.

Nu zal je mapito een ec waarde van 1.4 en een ph waarde van 5.6a5.7 hebben,zorg ervoor dat je bak(vijverfolie waar je potten in staan) niet vol met water blijft dus overtollig water wegpompen.

Wanneer er teveel water in je bak blijft staan zal de mapito te nat blijven voor de stekken en zullen ze moeite hebben met aanslaan.

 

Stekken zetten

Nu is je mapito klaar voor gebruik en kunnen de stekken erin,zorg dat je stekpluggen net onder de mapito gezet worden om uitdroging te voorkomen.

De bovenlaag van de mapito zal snel uitdrogen en wanneer je de stekken te ondiep hebt gezet zullen de stekpluggen ook uitdrogen.

 

Eerste paar dagen

Je stekken staan erin en nu maar wachten tot ze aanslaan,je kan de 2e dag wat groeivoeding (ml en geen li) rond de stekplug gieten (broesstok)zodat ze net wat nat zijn om eventueel uitdrogen tegen te gaan.

Na 5 dagen moeten ze al flink geworteld zijn,dit kun je checken door heel voorzichtig langs de stek wat mapito weg te graven om zo even te kijken.

Bij dag 7 moeten de wortels wel onderin de pot zijn.

 

1e keer voeding

Nu staan je stekken 1 week in de mapito en zijn (hopelijk) aangeslagen,ze hebben al die tijd voeding gebruikt die je ingewaterd hebt.

Het is tijd om ze te voeden want ze zullen al gegroeid zijn en misschien wat aan de lichte kant zijn maar dat is vaak op mapito.

Maak nu een voedingsvat aan met een ec van 1.4 en een ph van 5.7 en op temperatuur(24"c) en voeg wat wortelstimulator toe.

Pomp de inhoud van je voedingsvat in je bak(vijverfolie met opstaande rand) tot 10cm hoog en laat dat 15min staan.

Na 15 min pomp je de bak weer leeg en je voeding terug in je voedingsvat.

Nu hebben ze voeding gekregen waar ze 3 dagen mee vooruit kunnen.

Na 3 dagen,dus 2 dagen geen voeding te hebben gehad kun je dat weer herhalen.

Dit is alleen maar een beschrijving van het geven van voeding op het eb en vloed systeem.

 

Dit is uitleg om een kweek op mapito te beginnen en voeding te geven.

 

 

Wanneer je een kweek hebt afgerond is het tijd om alles op te ruimen en je medium te ontdoen van oude stekpluggen enz.

Verwijder al het dode plantmateriaal bovenop je mapito.

gallery_20213_7500_181997.jpg

 

gallery_20213_7500_62533.jpg

 

Nu zitten je stekpluggen nog in de mapito.

Deze zijn erg makkelijk te verwijderen door 2 vingers onder de stekplug te steken om hem er zo uit te trekken.

gallery_20213_7500_116336.jpg

 

Met je andere hand trek je nu de stek(plug) uit de mapito,zorg dat je niet alles uit de bak trekt.

gallery_20213_7500_6969.jpg

 

gallery_20213_7500_105328.jpg

 

gallery_20213_7500_21294.jpg

 

Hier zie je mooi dat heel de bak vol zit met haarwortels,het is 1 klomp wortels.

gallery_20213_7500_13453.jpg

 

gallery_20213_7500_32546.jpg

 

Nu kun je alle bakken omgooien zodat de achtergebleven wortels fijn gemaakt worden en de bakken weer opnieuw

gevuld kunnen worden.

Nu kan er gespoeld worden.

 

Word vervolgd

 

Gr schenkie

 

Mvg schenkie

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das een duidelijke en prettige uitleg.

Wou vragen, hoe vaak kun je dat teruggepompte voeding gebruiken?

Dat 10cm hoog oppompen van het voedingswater, is dat niet afhangkelijk van de grote van de potten?

Ik heb bv grote 18l potten.

Blijf je tot het eind van de kweek dat schema van om de drie dagen herhalen?

gr

Edited by Clearmind

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Claearmind,

 

Ik vul mijn vat weer aan na iedere voedingsbeurt..en ook mijn ec en ph dus je ververst het iedere keer door weer vers water toe te voegen.

Ik hou die 3 dagen aan tot het einde,gebruik geen kweekschema maar kijk hoe de planten reageren en daar stem ik mijn Ec op af.

Die 10cm is niet afhankelijk van het formaat potten,bakken enz

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie samenvatting, doch nog enkele vragen en bedenkingen.

Wordt de bovenste laag dan niet groen door algen? En algen spoel je er toch niet zo maar uit veronderstel ik?

Begijp ik het ook goed dat je je voedingsvat altijd bijvult en niet iedere week of 2 weken een volledig 'vers' vat samenstelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@molmol,

 

Aanslag door algen komt vaak door de samenstelling van je wortelstimulator..ik gebruik Bio Nova en heb er geen last van..in het verleden heb ik atami gebruikt en daar had ik het altijd mee.

Ja iedere keer weer bijvullen en na 3 keer voeding geven is heel het vat bij mij ververst.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bovenste laag word vrij snel droog, hierdoor zal er geen algengroei zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spoelen van die mapito is me nog niet helemaal duidelijk hoe het makkelijkst te doen.

Je kan dus in principe je potten vullen met mapito, deze potten in je bak met vijverfolie zetten. Dan een

vat water door alle potten heengieten. Wat er uit de potten komt meten, dit wegpompen en net zo lang herhalen

tot de drain de juiste waarde weergeeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Clearmind,

 

Ja precies zoals je het zegt :P

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijke uitleg ! :P , helaas zijn er niet zoveel mapito verslagen/kwekers hier, wellicht geef je ze net dat duwtje in de rug ! :D

 

 

 

Wat vind jij het grootste voordeel (op het hergebruik na) van mapito tov. slabs ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi,

 

ik kan me herinneren dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de mapito soorten.

Is er een merk waar jij bij blijft.

 

Op hd was quantigo geloof ik slechter getest als mapito zelf.

En ze hadden meerdere structuren getest van mapito, 1 was de beste, maar ja welke haha.

 

Groetjes,

 

Romy

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk om te lezen schenkie!

 

Zoals ik al had gezegd, ben nu ook bezig op mapito voor de eerst keer.

 

Dat met het uitdrogen van de bovenstlaag mapito heb ik ook meegemaakt :P

Vroeg me al af of het goed zou komen, wat uiteindelijk wel is gebeurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwil het ook wel een x proberen. waar haal ik dat spul dan??:P:D

Heeft er niemand foto's van zo'n systeem??

ben wel benieuwd?? en hoe zijn de resultaten??

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB,

 

Een vergelijk heb ik niet,heb geen ervaring met slabs maar het voordeel zou zijn dat mapito toch wel een open structuur heeft in tegenstelling tot slabs die toch wat vaster en dichter van structuur zijn.

De open en luchtige structuur zou ideaal zijn voor water/lucht verhouding zoals het nut van perliet in aarde.

Dat er niet veel mapito kwekers zijn komt door het onbekende zelfde als cocosslabs en steenwolslabs en dat het moeilijk kweken zou zijn ivm ph en ec maar dat is gewoon een fabel.

Mits je een goede ph en ec meter hebt kan iedereen op mapito kweken...de investering die je maakt met de aankoop van de meters haal je er zeker uit doordat je geen terugkerende aanschaf hebt van aarde.

 

@Romy B

 

Ja er zit duidelijk verschil in mapito..sommige samenstellingen hebben PU vlokken waar weekmakers in zitten die na een X aantal weken loskomen en je planten vergiftigen.

Quantigo is gelook ik alleen steenwolvlokken maar hier heb ik geen info over.

De mapito die bij mij bekend is als de enige "echte" is van atami.

 

@Lovit

 

Je haalt dat spul waar je ook je andere spullen haalt...Growshop!

Gewoon mapito vervangen door aarde in je pot en dat is het systeem.

Resultaten zijn bepalend door de kweker die erop kweekt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ schenkie

 

Ja dat dacht ik al @ the growshop haha

 

Denk dat ik die potten dan op een deense bodem zet en dan zo'n soort eb en vloed systeem ga handhaven.

Lijkt me wel wat.ik geef nu van boven af maar van onder lijkt me toch beter.ik had het hiervoor al maar dan gewoon een bak,potten met aarde erin en gooide em vol met water,was alleen moeilijk om de lv in toom te houden dus was eenmalig.want het water kon dan ook niet meer weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lovit,

 

Ja met deense bodems werkt ook..voordeel hiervan is dat je het eruit kan laten lopen ipv te pompen.

Als je het laat staan en de planten het op laat zuigen dan heb je idd kans op een hogen LV wat nadelig kan zijn op het einde van je kweek.

Het nadeel van boven water geven is dat wanneer je voeding geeft op een gegeven moment het water verdampt en een hoop zouten boven in je medium ophopen wat je vervolgens weer bij de volgende voedingsbeurt van boven weer naar beneden spoelt wat je planten dan opnemen en je problemen krijgt.

Daarom is met van boven water geven belangrijk dat je drain hebt omdat je dan zeker weet dat je medium als het ware doorgespoeld word met voeding en geen opgehoopte zouten achter blijven.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd daarom ik het ook de laatste x dat ik het zo doe:D:D

time for a change!! ik zie meer voordelen dan nadelen dus keuze snel gemaakt next time

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me af ofdat je toch geen grote schommelingen van voedingsstoffen kan veroorzaken door je voedingsvat continue bij te vullen, want planten nemen niet alle voedingsstoffen in dezelfde hoeveelheid en tempo op.

Stel van element A zit er nog 50% in je vat en van element B 85%. Als je nu je vat weer bijvult (bv. +25%). Dan zal element A aan 75% zitten en element B aan 110%. Je EC zal aan de gewenste hoeveelheid zitten, de samenstelling zal echter niet meer in evenwicht zijn.

Daarom denk ik dat het beter is je restwater na een week weg te doen en een volledig nieuw 'vers' vat te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens..

Gewoon net genoeg maken (beetje gokken) :P

en als ze je het ff half uurtje laat staan kunnen ze ff drinken voordat halfuurtje en dan weer laten leeglopen en weggooien.. dat ga ik denk ik doen..

 

bless

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vroeg me af ofdat je toch geen grote schommelingen van voedingsstoffen kan veroorzaken door je voedingsvat continue bij te vullen, want planten nemen niet alle voedingsstoffen in dezelfde hoeveelheid en tempo op.

 

@molmol,

 

Nou is het geval dat de mapito de voeding opneemt en daarna pas de planten...de planten zullen niet in 10 min gaan selecteren wat ze nodig hebben en bv alle stikstof laten zitten die je vervolgens terug zou pompen waardoor je weer teveel stikstof in je vat zou zitten wat zich alleen maar op gaat hopen.

Met een vat kan ik 2 keer voeden,180li vat die ik er helemaal in pomp en 90 li terug gepompt krijg en die andere 90 li

neemt de mapito op.

Na het terug gepompt te hebben vul ik mijn vat weer aan tot 180 li die ik weer aanvul met voeding bij mijn volgende voedingsbeurt.

Dus mijn vat is na 2 keer voeden ververst.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, nu begrijp ik het. thx!

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk uitgelegd schenkie :o, eigelijk is de hoofdzaak van mapito de EC en PH goed te houden , dit is eigelijk niet zoon lastige opgave omdat je de mapito kan uitknijpen, en hiervan de EC en ph waarde van kan meten, kippetje eigelijk :lol: , of zit ik er nu helemaal langs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@growstudent,

 

Ja dat is het eigenlijk...meten is weten ...wat je erin stopt en wat eruit komt meet je en vanuit die waarde geef je de volgende voedingsbeurt. :lol:

Dus een goede PH meter is wel aanbevolen en geen van 35,- van de GS.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

onnodig quoten.. let erop growstudent

 

Dus ik bewater bijvoorbeeld met een ph van 5.8, drain is 5.4 ,volgende voedingsbeurt moet de ph van het vat 6.0 zijn ? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@growstudent,

 

Ja lager eruit komen dan je erin pompt zal niet makkelijk gaan...maar idd je geeft 5,8 en 6.0 komt terug dan moet je de volgende beurt lager "insturen" om je ph op peil te houden in je mapito.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op je quotegedrag growstudent! Gebruik de "add reply" knop onderaan de pagina.

 

Okey ik pomp 5.8 erin, 6.0 komt eruit , de ph van me vat moet dan zijn 5.6 ? :lol: Maar dit is zeker wel interesant, schenki heb jij al eens met zoon automatiche voedings compter gewerkt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...