Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wildplant

Ledontkieming en 14 dagen groei daarna..

Recommended Posts

Het is niet allemaal "kommer en kwel".

 

Hogere productie rozen bij Led licht

/18 jan 10

Led-belichting heeft een positief effect op de productie en kwaliteit van rozen van het cultivar Prestige.

http://www.energiek2020.nu/teeltwijze/beli.../artikelen/2868

 

gallery_12486_9106_62360.jpg

 

.

Artikelen

Led’s vragen ander ‘lichtklimaat’/09 dec 09

 

 

Het paradepaardje van Led onderzoek is onlangs bij WUR Glastuinbouw in Bleiswijk gestart. In vier afdelingen met tomaten zullen verschillende manieren van belichting met elkaar worden vergeleken, gemeten en doorgerekend.

 

 

 

 

Aan het eind van het belichtingsseizoen moet er een behoorlijke hoeveelheid (fundamentele) kennis zijn verzameld om te weten hoe je Led’s kunt gebruiken om echt een stap verder te komen.

 

Tom Dueck is enthousiast projectbegeleider van deze proeven. “Het is een zeer veelomvattend en groot onderzoek. Er is zóveel te ontdekken, een echt feest voor onderzoekers, maar vooral ook erg spannend omdat je aan de wieg staat van nieuwe ontwikkelingen.”

 

Wisselende resultaten

In voorgaande jaren is er enthousiast op Led ingesprongen, met zeer wisselende resultaten. Probleem daarbij was dat in veel gevallen ergens in de kas een hoekje werd afgeschermd waar Led’s werden opgehangen. Resultaat: het gewas groeide niet. Dueck: “Logisch, want het klimaat in die kas hoort bij SON-T belichting. Er is niks mis met Led lampen, maar ze vragen andere (lichtklimaat)omstandigheden. De grote proef bij Van der Kaaij met 8000 m2 Led’s was een mooi begin, maar de mogelijkheden voor meer fundamentele metingen was beperkt. Toch hebben we er veel van geleerd en nu hebben we het idee dat we er achter zijn wat noodzakelijk is om te meten en te weten.”

 

Lichtklimaat

De opzet van de grote proef bij WUR Glastuinbouw is binnen het Platform Licht door een flinke club tuinders, onderzoekers, adviseurs en toeleveranciers voorbereid.

 

“Normaal gaan we uit van kasklimaat, waarbij gewoonlijk veel meer wordt gestuurd op temperatuur en vocht, dan op licht.

 

•In de vier afdelingen moeten we nu eerst eens zien hoe het gewas reageert op de verschillende ‘lichtklimaten’.

•In de tweede plaats is het bovendien heel belangrijk dat er voor de verschillende afdelingen een energiebalans wordt opgesteld, omdat SON-T en Led verschillend met warmte omgaan.

•Tenslotte, als Led’s over enkele jaren betaalbaar zijn moeten we nu leren en dan weten hoe je met Led’s moet telen”, aldus Tom Dueck.

 

 

 

Tuindersbegeleiding

 

 

Om het dicht bij de praktijk te houden wordt de teelt door drie tuinders begeleid: Dirk van der Kaaij, Jan Mulder en Pieter van Staalduinen hebben wekelijks met Jan Jansse en Kees Scheffers (WUR Glastuinbouw) overleg over de wijze van telen en klimaatregeling. Daarbij bekijken ze elke afdeling als een aparte teelt en sturen van dag tot dag het klimaat naar de voor dat gewas optimale omstandigheden. Niet alleen de onderzoekers leren hier veel van. Ook de tuinders doen veel kennis en ervaring op met bijvoorbeeld discussies over de wijze waarop je bij tussenbelichting blad moet plukken.

 

Dagelijkse gewasbeoordeling

Op meerdere manieren wordt het gewas in de gaten gehouden: Kees Scheffers beoordeelt elke dag het uiterlijk van het gewas; o.a. kleur, mate waarin het zich vegetatief of generatief ontwikkelt, stand van het gewas, sterkte van de tros. Door deze visuele beoordelingen in een grafiekje te zetten, ontstaat een mooi beeld van het verloop in de tijd. Samen met de klimaatgegevens uit de computer en de tellingen en metingen aan het gewas plaats, zoals lengte, hoeveelheid bloei, aantal vruchten enz. ontstaat een compleet beeld.

 

Meetcampagne

Wat dit onderzoek fundamenteel maakt is dat er naast bovengenoemde metingen en beoordelingen bovendien een uitgebreide meetcampagne wordt uitgevoerd met o.a. fotosynthese metingen, waarbij men kijkt hoe een plant in de winter reageert wanneer lamplicht de overhand heeft op buitenlicht en hoe dit is in de voorjaarssituatie. Er wordt gekeken naar de trosafsplitsing in de verschillende afdelingen en berekend hoeveel invloed dit heeft op de productie en of daarmee te sturen valt.

 

Er wordt gekeken hoe de verschillende lichtkleuren in het gewas doordringen, hoe effectief het licht is dat beneden in het gewas komt. Een van de vragen die men hoopt te beantwoorden is hoe belangrijk is extra warmte bij de kop van de plant. De komende weken wordt er ook veel gemeten om te weten wat er gebeurt met het gewas wanneer de dagen korter worden.

 

Vier situaties

In alle vier de kasafdelingen wordt Sunstream geteeld, een fijne trostomaat, die goed op source/sink te sturen is. Overal is de intensiteit van de belichting 170 micromol. In vier afdelingen van 144 m2 vindt het onderzoek plaats:

 

 

 

 

•100% SON-T boven het gewas

•100% Led boven het gewas

•50% SON-T boven en 50% Led boven het gewas

•50% SON-T boven en 50% Led tussen het gewas

 

De Led belichting bestaat voornamelijk uit rode lampen afgewisseld met 12-13% blauw licht. In overleg met de leveranciers is gekozen voor Philips Led’s tussen het gewas, terwijl de armaturen van Lemnis bovenin hangen.

 

bron

 

 

 

Green Power Light (Philips)

 

.

China’s LED production on a growth trajectory.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit dat lampje, maar als je quote moet je geen dingen weglaten.(bsled)

Wat gaan ze kosten? Mag via pm hoor.

 

Succes Firefox

Share this post


Link to post
Share on other sites

he wat moet dat kosten wat kan deze 175w belichten oppervlakte ?

mooie foto,s ;)

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er goed uit dat lampje, maar als je quote moet je geen dingen weglaten.(bsled)

 

Bsled..Ken ik persoonlijk niet..( trouwens die zetten de kleuren in bundels) Ik werk met een bedrijf dat stadions ook europa van verlichting voorziet. Verder hebben we een andere led gebruikt in chip-samenstelling.

@Bots..Je mag hier niet handelen en de prijs is dus niet relevant.

Dit moet je aanhouden..in afstand..( Dus zoals ik al vernoemde...voor de kleine gebruiker. )

 

Verder zijn er tegenwoordig lieden die Leds gebruiken met hoge wattage maar die schijnen 90 graden.

 

gallery_12486_9106_49875.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
•Tenslotte, als Led’s over enkele jaren betaalbaar zijn moeten we nu leren en dan weten hoe je met Led’s moet telen”, aldus Tom Dueck.

;) mah ja, alle nieuwe techniek is kostbaar.

 

Je weet toch waar je een banner kunt bestellen he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een interresant artikel :lol:

dit overtuigt mij zeker om me te verdiepen in de led techniek, als extra belichting in mn tentje

 

jouw planten mogen er ook zeker zijn!

dikke vette knotsen gek!! ;)

 

keep it green!

Greetz SKunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites
dikke vette knotsen gek!! :lol:

Waar? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het resultaat is voldoende om voorlopig met de Vaporizer vooruit te kunnen.

 

gallery_12486_9106_73262.jpg

 

gallery_12486_9106_124341.jpg

 

Conclusie voor mij ..Het spectrum is goed. ;)

Zeker als je bekijkt in wat voor omstandigheden ze het moeten doen.

Grond Medium was een mix van Cocos en 20-30% Special-Mix.

Ik heb vaak 3-4 Ec aan Bacvoeding er in gedaan met gewoon kraanwater.

 

Het resultaat in het schotelwater EC 7.16 en PH 5.06

Verder is er een zeer ondiepe beworteling..dus geen stekken meer.( Had ik al ontdekt )

 

Kortom: Om beter resultaten te behalen is er eventueel opbrengstwinst te behalen door het medium, de voeding, de Ph is nu bekend.

De temp.schommelde tussen 15,8 en 24,8 graden de laatste 4 weken.

 

 

 

gallery_12486_9106_537261.jpg

 

gallery_12486_9106_143727.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar? :lol:

hier blinde dikke vette toppen

 

Het resultaat is voldoende om voorlopig met de Vaporizer vooruit te kunnen.

 

gallery_12486_9106_73262.jpg

 

gallery_12486_9106_124341.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej wildplant.

Ziet er leuk uit hoor.

Hoe is de smaak en de kwali?

 

Heb deze onder 150 w Tneon weten te kweken...

gallery_11089_8950_33085.jpg

gallery_11089_8950_108622.jpg

Nog een andere,

gallery_11089_8950_469604.jpg

 

Veel rookplezier ouwe!

Greets,

Thommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nog het hele verlichtingsplan in een lamp "samenpersen" :lol:

 

Ik ben ook begonnen met Tl kleuren ( Aqua) en dan + led .

Share this post


Link to post
Share on other sites

de beste led toppen die ik tot nu gezien heb.

 

mooi gedaan hoor,ze zien er ook nog lekker uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat opvalt bij ledwiet zijn de mooie trichomen. ;)

Daarvan ben ik zeker wel gecharmeerd.

Ik ben wel verbaasd over de slechte worteling.

Ik zou juist verwachten dat ze het daar goed zouden doen :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke bijverlichting.

aan het aantal wattage zal het iig niet liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he wildplantje

dat is weer een verassende test

is wel moelijk volgens mij om te meten /uitvogelen wat die leds voor een verschil maken in deze

of je weet wat het verloop van de vorige kweken waren bij deze opstelling zonder de leds is .??

waar gaat je opletten ??enzvoort

iedergeval succes

greetz bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb vaak 3-4 Ec aan Bacvoeding er in gedaan met gewoon kraanwater.

 

Het resultaat in het schotelwater EC 7.16 en PH 5.06

Vanwaar die extreme EC waardes?

Je hebt in je schotelwater een EC van +7, dit wijst toch duidelijk op overvoeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, daar was ik nog niet achter..Teruglezen is denk ik wat te vermoeiend. :lol:

@ Bots .Je bent altijd zo verrassend in je nieuwsgierigheid...

Die topic van mij moet je gewoon zien als een verslag ..en daaruit pikken wat je past..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio voeding toch BAC kan je gerust meten hoor heeft alleen geen zin en geeft ook niet de goede waarde, dus ik snap je ec van 7 wel .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat opvalt bij ledwiet zijn de mooie trichomen. :rolleyes:

Daarvan ben ik zeker wel gecharmeerd.

 

 

Dat is te merken...

 

gallery_12486_9106_95527.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

wooh die zijn lekker gegroeid :rolleyes:

 

 

ga zo door

succes verder

grtz elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zullen eens kijken hoe het samengesteld spectrum het bij groenten doet...

 

gallery_12486_8125_139292.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...