Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Lap-toppie met een dongel op de naam van een maat? :oeps

 

Ja via de buurmap met een dongel.

 

1- Hoeveel cm mapito heb je in een krat (vanaf de bodem gemeten),

2- en hoever duw je het stekblokje met de groene dame erin?

3- En als laatste.... Hoeveel cm water pomp je erin en laat je het langer staan als 10 min? (dat doen veel hoor ik, langer dan 10 min.)

 

De mapito zit tot een paar cm van de rand.

Stekken staan net onder de mapito...stekplug erin en even inpakken met mapito zodat je de plug net niet meer ziet.

Ik pomp er zo'n 5 a 8.2 cm in (180li) en na +- 10 min pomp ik het weer terug.

 

Gr schenkie

 

 

@Technfreak,

 

Tja wat denk ik er van te verwachten....dat is moeilijk zeggen...kan wel iets roepen maar het is voor mij gewoon tasten in het duister met de info die hier en daar te vinden is.

Ik heb nu andere stekken dan mijn laatste ronde dus daarmee heb ik al geen vergelijk....maar ik ga voor de test van co2 kweken ipv scheel kijken op de weegschaal.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk, Goep bezig :)

Ik hoor van velen dat ze het bassin volpompen, en wel 20-25 min. laten staan. Zolang hoeven je vlokken niet te zuigen. 10 min lijkt me het best ;) (slijm :P ), niet te kort/ niet te lang. Ben je er elke keer bij, of kan je de boel ook automatisch laten draaien?? Ben je fanatiek met je PH/EC meters???

(begin ik al lastig te worden?? :oeps )

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

De mapito zuigt zich in 10 min tot 70% vol met voeding..dus langer is niet noodzakelijk.

Ja ik ben er iedere keer bij als ik voeding geef....automatisch draaien ben ik geen voorstander van...zie graag wat ik doe en wat erin gaat en wat eruit komt....meet ook mijn retour water en kan zonodig wat bijsturen.

Ec en Ph meter zijn bijna het belangrijkste wanneer je op mapito kweekt...zeker je PH waarde in je mapito is ontzettend belangrijk...wanneer deze Te laag is treed er geheid een voedingstekort op.

Probeer je ph altijd op 5.7 te houden...en tijdens de kweek even een handje mapito uitknijpen om de waarde in je mapito te checken,dus ja ben zeer fanatiek met meters.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, mapito is zeker niet stil zitten, en je waardes moeten inderdaad goed zijn. Daar krijg je weer een mooie opbrengst voor terug! Ben benieuwd wat de CO² doet. Jammer dat je andere stekken hebt, maar dat is helaas niet anders. Dan had je een mooie vergelijking gehad.

 

We gaan je volgen (nu beetje meer op de achtergrond :oeps )

 

Succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

Kweken is toch een hobby...en hobby mag tijd kosten en tijd is....

Als ik makkelijk wil kweken koop ik wel een zak aarde... :oeps

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey schenkie

dat ziet er toppie uit , dames zien er ook goed uit :verrygood

ik zie dat je de hy-pro voeding gebruikt, die ga ik zelf ook gebruiken :D

ben je er tevreden over ?

en hoezo ga je zolaat de co2 gebruiken en niet eerder ?

of nemen ze eerder niks op

Share this post


Link to post
Share on other sites

@combikiller,

 

Ja over hypro ben ik zeeeer tevreden...heb in je topic al wat gepoost daarover.

Ik denk dat eerder toevoegen van CO2 alleen maar voor strekking gaat zorgen omdat het ook zal bijdrage aan de groei van de plant en aangezien ik geen onbeperkte hoogte heb, zal ik dit pas gaan doen wanneer de meeste groei uit de plant is en dat de CO2 alleen maar tijdens de aanmaak van de toppen beschikbaar zal zijn.

Mijn gedachte althans :verrygood

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey schenkie,

 

mooie opstelling, hoop dat je weer zo'n goed resultaat haalt als vorige keer of zelfs beter :verrygood

ik ga je zeker volgen want ook mapito (;cocosslabs,steenwol) vind ik zeer interessant.

hoop weer veel te leren hier

 

grtz

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 6 12/12

 

Het zeiltje is er gisteren afgegaan en de stekken hebben het goed gedaan...100% en geen uitvallers.

Nu een selectie maken die uitgewisseld gaan worden en die verdwijnen in de kliko.

Ze krijgen morgen voor de 1ste keer voeding met een Ec van 1.6 en Ph van 5.7 en wortelstim, tot nu toe

hebben ze het gedaan met voeding die ik heb gebruikt met inwateren van de mapito.

 

gallery_20213_7500_15893.jpg

 

gallery_20213_7500_63618.jpg

 

gallery_20213_7500_128984.jpg

 

De co2 fles die ik ga gebruiken.

gallery_20213_7500_19112.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit schenkie

 

succes op je mapito

 

laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit een hele mooie en leuke kweekmethode. Zeker als de hokjes wat groter worden en het slepen met potgrond is niet meer te doen dan is zou dit mijn voorkeur ook hebben. Hoevaak gebruik je de mapito opnieuw?

En hoe werkt dat inwateren precies? Moet je de nieuwe mapito nog spoelen oid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cheng,

 

De mapito kan je veeele malen gebruiken....heb met mapito wel 5 jaar gekweekt...op zijn tijd bijvullen tot de bakken weer tot de rand zijn gevuld.

Maar het is bijna oneindig te gebruiken...tot het op een gegeven moment zo klein en verpulvert is ja dan is het tijd voor nieuwe.

Iedere ronde spoelen om je voedingsresten eruit te krijgen en ook bij nieuwe mapito want die bevat ook een bepaalde EC waarde...spoelen met water tot je op een EC van 0.8 zit ongeveer.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dat mapitospul ook in mun bak kunnen??? Ziet er goed uit. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Riesje,

 

Als het in een bak/pot kan dan moet het ook in een grote bak kunnen..weet alleen niet hoe het gaat als je niet terug pompt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er veel belovend uit zeker weten.

 

Vraagje gebruik je geen Co2 Controller???

 

mvg,

 

deffy

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Deffy,

 

Nee ik gebruik geen co2 controller...met een tijdklok en een magneetrelais(op de fles) moet het ook te regelen zijn.

Ik gebruik wel een co2 meter dus kan bij een bepaalde waarde het relais uitschakelen door de tijdklok..het zal even wat afstellen zijn maar zeker niet onmogelijk om het zonder co2 controller te doen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schenkie, zou jij anders niet eens een stukje willen schrijven op het forum hoe je het installeert.

 

Ik denk dat vele er wat aan hebben, en wie weet mits goed uitgelegd, het een sticky waard is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Defqon,

 

Ja hoor daar wil ik straks wel een stukje over schrijven over hoe en wat....misschien dat andere daar nog wat nuttige info uit kunnen halen.

Ik zal ook nog een stukje schrijven over hoe en wat met mapito want daar is ook niks over te vinden op het forum.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij gaat het puur om die Co², mapito heb ik persoonlijk helemaal niets mee (en zal ik waarschijnlijk ook niet krijgen, maar dat ter zijde)

 

Ik hoop dat je het uit kan leggen vanuit de ogen van een leek, met wat linkjes naar site's, fototjes en waar bepaalde materialen te krijgen zijn.

Ik ben hier erg naar geïnteresseerd.

 

Alvast bedankt

 

(p.s. ik zit nu al ff te google'n, maar over instalatie is voorderest echt geen moer te vinden, dus je zou de 1e zijn Schenk :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey schenkie

die dames hebben het goed ;)

en een slimme gedachte van die co2 pas in week 5 ofzo als de groei eruit is :huh:

ander zit je met verbrande kopjes bij de dames straks :D

ik denk dat hy-pro met ook goed gaat bevallen ,ik heb minder kannen en de ph blijft goed stabiel

nu nog de dikke toppen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Combikiller,

 

Ja het is voor mij ook een gok wanneer te beginnen met co2 maar het leek me een logische gedachte.

Het fijna aan hypro is idd dat je ph wel een dag of 3 stabiel blijft..bij mij hoogstens 0.2 stijging in 3 dagen en die dikke toppen komen ook...gewoon geven wat ze kunnen hebben...een mooi voorbeeld is Atmosphere...volg zijn verslag maar dat gaat tegen alle "kweeklijnen" maar je ziet wanneer een plant op volle toeren werkt kunnen ze veel hebben en belonen ze je ook.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk verslag schenkie!

 

Ik ben op het moment ook bezig op mapito. Moet de fotos nog uploaden, maar zit nu in week 2.

 

Heb 5 planten, dit in verband met het gedoogbeleid. En hang er 4 lampen boven van 600 watt :verrygood

Het plan is 3 of 4 weken groeien.

 

Nou kwam ik op het volgende probleem. Je kan je waardes meten van het water dat je terug in het vat pomp.

Dan kan je kijken hoeveel er gebruikt is en hoeveel de ph is veranderd.

 

ec 0,1 - 0,2 hoger dan dat het heen ging.

ph geen idee.

 

MAAR: Hoeveel water pomp je er dan in? Het scheeld nogal of je er 10 of 200 liter inpompt.

Bij 10 liter zal je veel sneller het verschil zien dan bij 200 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MAAR: Hoeveel water pomp je er dan in? Het scheeld nogal of je er 10 of 200 liter inpompt.

Bij 10 liter zal je veel sneller het verschil zien dan bij 200 liter.

 

@Bobo123,

 

In principe maakt het niet uit hoeveel je erin pompt...dan bedoel ik dat je met 5 planten bv 5 li erin pomp en bij 150 planten 150 li....verhouding blijft dan hetzelfde.

Als je dit tenminste bedoelt?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bobo123,

 

Ik weet niet waar je potten in staan maar als je een soort bak hebt van vijverfolie zoals ik gebruik zou ik er 5 tot 8 cm in pompen en na 10a15 min weer eruit...en wat dat aan aantal liters is weet je dan ook ongeveer.

Maar ik schat zo'n 30 li ??

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...