Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
homegrower1967

600watt lamp op 30 cm

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

 

In mijn bloeihok heb ik :

 

1x 600 watt Philips son-T

RVK 125L met 5-standen trafo

Quigg - TF 8,08 (50 watt) staande ventilator

 

9x PP (stekken)

2x Master Kush (opgekweekt uit zaad)

gallery_18974_7444_524176.jpg

 

 

De staande ventilator heb ik zuigzijdig en perszijdig zo afgeplakt, zodat er een luchtstroom tussen de planten en de lamp is ontstaan.

 

gallery_18974_7444_1134716.jpg

perszijdig

 

gallery_18974_7444_503823.jpg

zuigzijdig

 

 

 

De lamp hangt op 30 cm van de plant

gallery_18974_7444_927948.jpg

 

De temperatuur bij het blad heb ik gemeten op 26.4 °C (zie foto)

 

gallery_18974_7444_1148614.jpg

 

De RVK draait stand 3 (= 160 Volt) en verplaatst 105 m³/h @ 92 Pa, dit heb ik geschat, de werkelijke verplaatsing wil ik binnenkort even een keer meten.

 

het hok is LXBXH =1.15mx1.3mx1.7m = 2,5415 m³

 

 

105 m³/h / 2,5415 = 41,31 voudige ventilatie = 23,6x per uur wordt de lucht ververst !

 

Dit lijkt mij voldoende, reakties zijn welkom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je je thermometer als eens 12 uur laten staan in je hok??

 

en omdat ze niet direct verbranden wil het niet zeggen dat het kan

de verschijnselen kunne zeer traag komen opzetten zodat het bijna niet opvalt tot het telaat is...

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

...105m3/hr en op temperatuur...hmmhmm of was de lamp net aan toen je de foto nam <_<

 

succes ermee...

 

Grt Dedos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Adje

 

Afstand tussen lamp en plant ?

250Watt: minimaal 20cm

400 Watt: minimaal 40 cm

600 Watt: minimaal 50 cm

1000 Watt: minimaal 90 cm

Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

 

 

Het gaat hier om de koeling, doordat ik de ventilator voor een groot gedeelte afplak, gaat de druk omhoog en daardoor de snelheid van de lucht. Omdat de "koude" lucht zakt blijft de temperatuur onder de luchtstroom op 26,4° C. De warmelucht wordt afgestoten door de koudere luchtstroom en blijft boven op de koudere luchtstroom hangen, die vervolgens door de rvk wordt afgevoerd.

 

Door de lucht door een kleinere luchtspleet te persen gaat de snelheid nog meer omhoog gaat moet het mogelijk zijn om de lamp nog dichter op de plant te zetten en de temperatuur is simpel te regelen met een temperatuur gestuurde regelaar STL . Een 50 m³ afzuig zal ruim voldoende zijn.

 

 

@ Pure

 

In de donkere periode moet ik bijverwarmen. Hiervoor wil ik nog een 600 watt lamp gaan hangen en deze om en om aan te doen. De ruimte waar de lampbrand verwarmt hiermee de andere ruimte.

Kan ik om de 4 weken oogsten!

Van de planten die nu heb staan heb ik 12 stekken genomen ( de dieven ) en onder 2x 11 watt spaarlamp gezet, voor de volgende kweek !

 

De Kush doet het goed.

 

gallery_18974_7444_522141.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste homegrower ,

 

Jij hangft de lamp 20 cm lager , is nog al een verschil .

Maar zolang je niks merkt aan verbrandde bladeren why not .

 

mvg

 

Adje

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet?

 

wel als ze verbrand zijn is het al te laat...

en door je lamp zo laag te hangen verlies je veel dieptestraling wat niet echt positief werkt..

 

bij een 600w lamp zou ik niet dichter gaan dan 45cm.... zelfs niet als het kan zonder verbranden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mee eens pure

 

mvg ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pure

 

Diepte straling meer door lamp hoger te hangen Hmmmmm ?????? Lijkt mij een beetje raar welke theorie hangt daar achter?

 

Door de lamp hoger te hangen duurt het langer voor dat het licht de bladeren berijkt. De temperatuur die het blad krijgt omdat de lamp veel warmte afgeeft dat is het probleem.

 

Maar door nu een luchtsluis te maken maak je als het ware twee ruimtes, 1 waar de themperatuur tot max 30°C wordt waar de planten staan, dan komt lucht sluis en daar in bovenruimte hangt de lamp. Daar is de temp. 40 tot 45°C dit regel ik nu met een rvk 125l die ~100 m³/h verplaatst regel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk

 

hang je de lamp hoog dan schijnt het licht allemaal (ongeveer) verticaal naar beneden op je planten

hang je de lamp laag dan zal het licht veel horizontaler moeten schijnen om de planten te bereiken die niet recht onder de lamp staan

hoe dichter de lamp bij de planten en hoe verder de plant uit het midden staat

zoveelste horizontaler moet het licht schijnen om de plant te bereiken

 

dus bij die planten valt het licht er niet van bovenaf op maar meer langs de zijkant...

daardoor dringt het licht daar logischerwijs minder in de diepte door ...

 

kan je me aan beetje volgen ????

 

met een adjust a wing kap kan je nog iets dichter gaan ( 30 cm) omdat die voor meer dieptestraling aan de zijkanten zorgt

en ism een spreader ook de brandpunten vlak onder je lamp vermindert..

 

ps:

als je een fan hebt staan circuleert gewoon al de lucht in je hokje hoor

je hokje tempgewijs in 2 delen met lucht gaat niet...

 

en straling kan je niet afkoelen of verminderen met wind...

je kan de plant afkoelen en de warme lucht wegblazen en mengen

maar straling verminderen dat kan je niet met een blazer hoor...

maw

hoe hard je ook blaast tussen je lamp en planten

het verarmend effect van de straling zal er niet door verminderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pure

 

Nee, dat snap ik niet. Het licht wordt toch gerefecteerd en gedeeltelijk geabsorbeerd door de muur ?

 

De "schaduw" van de wing komt wel boven de panten die niet recht onder de lampstaan.

 

gallery_18974_7444_2835.jpg

 

 

Bij de fan wordt lucht bij gemengt met lucht uit de ruimte ernaast en is geen 100% reciculatie.

 

Het delen werkt prima, dit wordt vaker toegepast bij winkels bv binnen warm buiten koud. Itho gebruikt het bij afzuigkappen en wordt in cleanrooms gebruikt. De warme lucht wordt niet weg geblazen, maar kan niet door de luchtstoom heen dringen en wordt afgekaatst.

 

De straling wordt ook niet verminderd en blijft gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reflectie op de muur werkt mss een beetje bij de top die vlak tegen de muur staat

maar die daarnaast krijgt buiten het bovenste gedeelte van de top bijna geen licht hoor

een gewone kap lost dit altijd maar zeer gedeeltelijk op

 

deze (slechte) tekening zal het mss verduidelijke...

gallery_10151_4708_358755.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welke kap zou dat wel kunnen en als er aan dezijkant TL verlichting bijkomt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben je tot inzien gekomen... <_<

 

en euh...

met een adjust a wing kap kan je nog iets dichter gaan ( 30 cm) omdat die voor meer dieptestraling aan de zijkanten zorgt

en ism een spreader ook de brandpunten vlak onder je lamp vermindert..

met die kap kan je ook meer oppervlakte belichten...

wel niet zoveel als ze op hun site beweren...

 

edit: nooit TL ism HPS gebruiken

is gevaarlijk en nadelig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...