Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

Temperatuur

Recommended Posts

De temperatuur

 

 

Als je de stekjes net in je hok zet is het verstandig de temperatuur niet te hoog op te laten lopen.

Je (kleine) plantjes moeten dan te hard werken om zichzelf koel te houden.

Dit doen ze door water te verdampen. Omdat ze nog bijna geen wortels hebben,

kunnen ze nog niet genoeg water aanvoeren. Later in de bloei mag de temperatuur gerust naar 25° - 30° C.

Voor je stekken is 22° - 25° C. genoeg. Probeer niet al te hard te ventileren,

dit zal ten koste gaan van je Lv en kan voor jonge planten een nog groter probleem zijn

(dan te hoge temperaturen). Overigens is kou, maar vooral tocht en snelle wisselingen in temperatuur,

funest voor je stekjes. Zorg dat, vooral met lichten uit, de temperatuur niet te veel zakt.

Laat bijvoorbeeld in het begin de luchtverversing gelijk aan- en uitgaan met de lampen,

een wietlucht produceren ze nu nog niet echt dus stankoverlast zal je niet hebben.

 

Aan het eind groeifase, (begin) bloeifase mag de temperatuur wat hoger liggen, 26-28° C.

Belangrijk blijft dat je, vooral 's nachts, geen al te snelle temperatuurswisselingen krijgt.

Mocht het een keer wat koeler zijn dan is dat echt niet een ramp, maar probeer dit te voorkomen.

Met licht aan moet je er wel voor zorgen dat de temperatuur, zeker in/bij het kweekmedium,

hoger is dan 21° C. Bij lagere temperaturen zullen de wortels niet werken.

Langdurige (wortel)temperaturen hoger dan 30° à 35° C. worden ook niet goed verdragen

 

In de winter kun je door de ventilatie iets zachter te laten werken en wat bij te stoken

de temperatuur meestal wel op peil houden. Raadzaam kan zijn in de winter om de luchttoevoer

die rechtstreeks van buiten je kweekruimte binnenkomt af te sluiten en van uit huis lucht te halen (voorverwarmt).

Is het dan nog niet warmer te krijgen als ongeveer 22° C. dan zul je moeten bijverwarmen.

Elektrisch is behoorlijk prijzig, je zit zo aan de 400-1000W extra; voordeel is wel dat deze tevens als extra ventilator dienst doet/kan doen (let ook op totaal aantal wattages per groep).

Heel goede resultaten worden bereikt door bij te verwarmen met een (butaan)gaskacheltje. De verbranding zorgt voor extra CO² in de lucht, en dat kunnen je plantjes best gebruiken zeker omdat je waarschijnlijk minder ventileert.

Zorg er wel voor dat de vlam van je gaskacheltje blauw brandt.

Nadeel hiervan is dat het de luchtvochtigheid verhoogt en dat dit licht oplevert (zei het in een ander spectrum).

 

In de zomer zit je juist met te hoge temperaturen en dan zit er vaak maar één ding op:

alles wat je aan ventilatoren hebt aan en zoveel mogelijk ramen en deuren open als veilig is.

Door de hoge temperatuur verbruiken de planten enorme hoeveelheden CO².

Aangezien hiervan maar 0,03% in normale lucht zit kun je bijna nooit genoeg ventileren om dit aangevuld te krijgen. De mislukte 'zomeroogsten' zijn meestal ook het gevolg van te weinig lucht (CO²).

 

Voorkom plotselinge wisselingen in temperatuur.

Als het, nadat de lampen uit zijn gegaan, in een half uur tijd vijf graden afkoelt is dat slechter voor de plant dan een verschil van tien graden in twaalf uur tijd.

Een te snelle afkoeling tijdens de overgang van dag naar nacht is te herkennen aan bruine puntjes aan het blad. Overigens kunnen deze bruine puntjes ook duiden op voedingsproblemen.

 

Gedurende de dagperiode ontstaat een balans in de opname van water en voeding.

Het door de wortels opgenomen water wordt grotendeels door het blad weer uitgewasemd in de vorm van waterdamp en door de lucht afgevoerd. Koelt de ruimte te snel (lampen uit) af

dan stijgt in het algemeen de luchtvochtigheid, sowieso iets wat je wilt voorkomen.

Door deze verhoging kan het blad zijn waterdamp niet meer kwijt terwijl er nog wel steeds water aangevoerd wordt doordat de wortels nog volop aan het pompen zijn.

wortels hebben enige tijd nodig om hun werk te stoppen (dit kan zelf enkele uren duren).

Door deze aanvoer van water, terwijl er niet genoeg afvoer meer tegenover staat

in de vorm van waterdamp knappen de cellen in de punten van het blad.

Als je dit dus ziet probeer dan de temperatuur iets minder snel te laten zakken,

bijvoorbeeld door je afvoerventilator een standje lager te laten draaien.

 

 

De temperatuur is ook van grote invloed op ijkingen en metingen,

daarom hebben de betere Ph - en Ec-meters een zogenoemde Automatische Temperatuur Compensatie.

Dit is een ingebouwde thermometer, die de temperatuur bepaald en terugrekent naar 25° C.

Deze ATC heeft echter wel de tijd nodig om het corrigerende rekenwerk uit te kunnen voeren,

daarom is het belangrijk te onthouden dat geen enkele meting,

dus ook geen ijking, korter mag duren dan 20 seconden.

(Laat je gerust in de growshop voorlichten over de werking van deze meters :wink: )

 

 

Dus in het kort: jonge stekken circa 22-25 graden met licht aan (licht uit minimaal verschil, langzaam afkoelend)

Bij circa begin bloei temperatuur circa 25-28 graden (idem)

Zorg bij afkoeling van de luchttemperatuur voor een zo geleidelijk mogelijke daling

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een bangelijk artikel in een onnavolgbare reeks, Thx Choppie

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als het goed is staan nu de belangrijke onderwerpen ook gekoppeld naar de juiste topics

(met uitleg enz)

 

kan je van uitleg (verhaal) naar uitleg (verhaal) :cry

 

voor de duidelijkheid en voor diegene die het niet weten (nieuwelingen?)

je kan op bepaalde termen klikken, dan kom je in een topic over die term met uitleg/verklaring.

 

Kan jullie weer een hoop zoeken schelen :wink:

 

:) :evil: :P

 

 

 

ook hier nog aanvulling/opmerkingen of iets anders op/over deze topic?

laat het weten, hoe juister,nauwkeuriger,completer, des te beter :(

na enkele dagen zullen de reacties (mogelijk :wink: ) verwerkt worden in de tekst,

waarna de topic gesloten zal worden om als overzichtelijk (en dan compleet) naslagwerk te dienen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geniaal gewoon Choppie

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat weer eens een goed idee, alle artikelen bundelen en je hebt zo een nederlandstalige Cannabible!!!

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

WeeeeeeR een nice 1 Choppie....!!! ik heb hier erg veel aan gehad en ook aan je andere nieuwe topics in deze rubriek Info...

Share this post


Link to post
Share on other sites

das wel makelijk om te weten welke temperatuur de planten nodig hebben.

 

bedankt choppie :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een eventuele aanvulling op de info over temperatuur :

 

Over de temperatuur tijdens de donkere uren lees ik vaak weing ,en het belang van een goede nachttemperatuur wordt vaak onderschat,naar mijn idee . "houdt het verschil zo klein mogelijk" las ik hier al . Houdt de temperatuur in de donkere uren ook vrij hoog !!,kun je daar uit afleiden . Laat de luchttemperatuur in je hok niet onder de 20 graden zakken . In de donkere uren rust je plant namelijk niet ,in tegendeel de hele dissimilatie vind dan plaats. In die uren worden alle plantcellen afgemaakt en groeit je plant. Vandaar de je altijd 's morgens weer ziet dat ze gegroeid zijn .

 

De groei en bloei snelheid van planten is altijd rechtstreeks afhangkelijk van de temperatuur . Alle processen verlopen sneller bij een hogere temperatuur. Dus een lage temperatuur tijdens de donkere periode remt de ontwikkeling van de plant . Dit is erg goed te merken wanneer je wiet buiten kweekt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik het wel mee eens ja.

Maar in de laatste 3 weken van de bloei laat ik de nachttemp ook wel eens vallen tot 15, deze winter weer, dat heeft toch ook nog positieve uitwerkingen.

Mja, na de winter weet ik ook weer hoe het dan moet of het echt effect heeft.

Nu de zomer voorbij is weet ik ook hoe we het de volgende zomer moeten aanpakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n buitenplantje zet ik nu ook binnen in een donkere ruimte 's nachts (geventileert) . Dit doe ik omdat de nachttemperatuur buiten op dit moment nogal laag is . Ik denk echt verschil te kunnen waarnemen ,de witte stampers worden groter en dikker .

 

Wat zou het effekt zijn wanneeer je de dag en nacht temperatuur nagenoeg gelijk houdt ? ( Is vaak erg lastig te realiseren )

 

Onimusha: wat was het positieve effekt van die 15 graden ?

 

Iedereen met ervaringen die verband houden met de nachttemperatuur : laat maar horen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die 15 graden in de eindfase zou de plant zich nog iets meer stressen en daardaaor meer thc aanmaken.

Ik moet zeggen dat ik zelf nog niet echt naar de effecten heb kunnen kijken.

Ik hoop dat me dat deze winter wel duidelijk word.

Ik heb het vorigjaar gehoord, maar afgelopen winter niet echt het effect kunnen bepalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doet me denken an de inheemse Cannabis-soorten die in de bergen in Nepal groeien . Daar is de nacht temperatuur heel laag en de dag temperatuur heel hoog . overdag smelt de hars en drijpt letterlijk over de toppen ,dit ter bescherming tegen de zon . In de nacht vormt de laag hars een harde laag ,ter bescherming tegen de kou . Maar of het ook grote toppen zijn dat weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

het belangrijkste ingredient is op de eerste plaats een hoge luchtvochtigheid,ik denk dat de stek daaruit zijn eerste basisbehoefte ontrekt om zijn worteltjes te kunnen laten groeien

Share this post


Link to post
Share on other sites

zowel hier als ook bij een vriend van mij hebben de planten gedurende de enorme hitte enkele weken geleden stil gestaan. het was ongeveer 40 graden. ik kan geen echte schade zien door deze hitte. ze hebben simpelweg niet gegroeit/bloeit... of toch onzichtbare schade?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe zit het met zaailingen? Hetzelfde voorschrift of net effe anders?

De mijne staan op zo'n 30graden (aan de top van de plant, nu zo'n 10 cm hoog) en 55% LV, en lijken het prima te doen. Of zouden ze het ook te zwaar hebben met afkoelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had een stekje, die heeft vanaf dga 1 eigenlijk bijna een week buitengestaan (snachts 15 graden en overdags 25-30 graden) wonderwel heeft deze stek dit heel goed overleefd!!

 

geen enkel paars stengeltje of iets dergelijks, ze groeide gewoon hard door en had nergens last van..

 

(dit kan trouwens ook komen door de co2 tabs :no toch?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alweer een interessante topic, zeker voor beginnende kwekers.

 

Ik heb dan ook nog een beginnersvraagje, hoort misschien thuis in de bouwdoos.

 

Als je in je hok de mogelijkheid hebt om je plantjes van de grond af te zetten heb je daar ruimte onder, ik heb al gezien in een bouwtopic dat iemand buisverwarmers gebruikte in de ruitme onderaan, maar die lijken me nogal zwaar (die beginnen vanaf 1000 watt heb ik gezien, en die zijn eigenlijk ook gemaakt voor vijvers). Ik heb persoonlijk een ruimte van 1.2m x 1.2 m en 2m hoog, het is mogelijk om de kamer te verwarmen waarin het hok staat, maar het lijkt me toch interessanter om onder de potjes wat bij te warmen, dan hoef ik alleen m'n hokje te verwarmen en dan hebben de worteltjes ineens warm.

Ik heb al zitten denken aan draadverwarming van een terrarium en dat in een bak tussen twee laagjes zand ofzo. Maar ik weet niet of een draadje van 50 a 100 watt veel zal uitmaken in mijn hokje. Het zand alleen al zou snel 100 kilo zijn en da's ook niet echt ideaal.

 

Iemand nog originele ideeën? Ik wil zelf wel wat knutselen, maar dan niet met elektriciteit. Ik wil geen brand :smoke

 

 

edit: sorry te laat ontdekt dat er stond 'GEEN VRAGEN' , deze noob smeekt om vergiffenis bij de modjes en hoopt dat het wijzen op de andere vragen hier genoeg verzachtende omstandigheden oplevert

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi gundamen,

je kan ook een petrolium kachel gebruiken, zijn goed koop in gebruik, en makelijkr als met gas.

groet lex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou elektrisch verwarmen en in een stukje van amper 20 a 30 cm hoog als dat ook even mogelijk was, dan wordt m'n lucht door de passieve inlaten langs de verwarming getrokken voordat ie m'n plantjes langsgaat, snap je?

 

Ik heb de buisverwarmers gevonden met wat hulp van Rainman want het was in zijn hokbouwtopic dat ik ze gezien had, ze zijn speciaal voor de kas en je kan ze krijgen vanaf 60 watt, dus dat lijkt me wel wat. Het enige probleem is dat ik ze nergens te koop vindt, noch in Nederland noch in België :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar bijverwarmen met verbranding van een organisch product (koolwaterstoffen) zoals gas of petroleum in het donker is eigenlijk niet ideaal te noemen.

 

Omdat de planten in het donker zuurstof nodig hebben, deze word door de verbranding verbruikt door de kachel.

Extra CO2 als gevolg wat dus niet nodig is op dat moment, wel tijdens de licht periode voor de fotosynthese.

Goed ventileren is dan dus een pré bij gebruik van een dergelijke kachel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad en wat doe je dan? ineens al je warmte buitenblazen.... Daarom dus een verwarming op de bodem van de kast onder de voetjes van de dames. Maar ik ben er nog steeds niet uit, nog altijd alleen maar gevonden op sites in het verenigd koninkrijk en dat suckt wel hard. Zou ze moeten laten overkomen, wat een mens niet leiden moet om een copycat te zijn he :smoke

 

Misschien eens vragen of rainman ook tripjes terug naar het vasteland maakt vanuit Ierland en er onderweg een paar wil oppikken voor me. Ga eerst echt alles afzoeken om zeker te zijn, maar vrees dat ik em niet simpel vind

 

Ik kan meestal heel veel vinden maar de "tubular heater" zoals ie hier heet is enkel op britse sites te vinden : http://www.tlc-direct.co.uk/Main_Index/Hea...ters/index.html

 

Een heel gelijkaardig product is de SunTube, doet net hetzelfde, kost ongeveer evenveel.

 

Als deze kan vinden binnen de Beneluc laat het me alsjeblief even weten, dank je.

 

Het gaat dus om buisverwarmers (bekijk de link) zag je iets wat er goed op lijkt mar anders heette??? Let me know thanks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...