Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
guesswho?

Schakelbord 4 x 600 watt 3 x 400 watt

Recommended Posts

Hallo medekwekers

 

Ik wil graag mijn schakelbord zelf gaan bouwen

Heb wel een beetje verstand van electronica maar niet veel van elektrotechniek

Goed , ik kan omgaan met een multimeter en schema's lezen lukt ook wel

 

Here we go

 

De onderdelen

 

gallery_19024_6257_1442384.jpg

 

1 x 4xno relais 25A

1 x 3xno + 1xnc relais 25A

3 x 16 a c karakteristiek automatische zekering

2 x blokje met 10 aansluitingen

1 x digitale schakelklok

4 x 600 watt vsa

3 x 400 watt vsa

2.5 mm installatie draad groen/geel , bruin en blauw

 

Ik heb met de hand een schema getekend

 

gallery_19024_6257_230350.jpg

 

Ik zou graag alleen de fase schakelen

Zo kan ik meer lampen kwijt op 1 relais

 

Later worden er nog 8a c karakteristiek zekeringen voor de lampen geplaatst

Eerst wil ik het bord afmaken zonder deze zekeringen

 

Is dit schema een beetje "medisch verantwoord" ?

 

Mijn doel is om het bord eind volgende week af te hebben

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho?

 

Op zich zit het bijna goed in elkaar ..buiten je klok om dan en wat missende doorverbindingen.

Welk merk klok heb of ga je nemen??

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net zoals schenkie al zegt, je mist wat verbindingen

 

Je weet dat je die vsa's nooit op 1 groep kunt zetten hé ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft 2 groepen(getekend) met 1 groep van 4 vsa's en 1 groep van 3vsa's.

 

@Guesswho,

 

Ik zie dat je die blokjes wil gebruiken...normaal gebruiken ze die alleen voor aarding.

Misschien dit een beter alternatief (rigklemmen merk:wago)

Verdrahtung-g.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel 2 c16 zekeringen, waarvan 1 helemaal niet verder is aangesloten,....

maar om daar uit af te leiden dat het daarmee ook 2 groepen zijn, is mij niet duidelijk.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt door de missende verbindingen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je de NC verbinding ook nog gebruiken ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ schenkie

 

Ik zal het schema nog even nakijken

De aarde heb ik er nog niet bijgetekend anders werd het een zooitje

De open verbindingen die beginnen of eindigen met een punt zijn de aansluitingen

Of bedoelen jullie die niet?

 

Ik ga deze klok gebruiken (conrad Bestnr.: 610371 - 89)

 

610371_RB_00_FB.EPS.jpg

 

Schema : (met dank aan BBB)

 

gallery_9381_2898_6724.gif

 

Ik zal eens opzoek gaan naar die blokjes

Deze zijn idd voor aarding en niet echt veilig als je er geen behuizing omheen hebt

Maar ik had ze liggen

 

@ BBB

 

Ik weet het

 

Ik sluit 3 groepen aan

1 voor 2x 600 en 2x 400 (2000W + 4 x 60W = 2240W)

1 voor 2 x 600 en 1 x 400 + kachel kontact (1600W + 3 x 60W =1780W) kachel heb ik nog niet

En 1 voor de randapparatuur zoals afzuiger , ventilatoren enz enz (max 75% belasten =2700W)

 

Waarschijnlijk ga ik de nc uitgang niet gebruiken bram

Ik heb een relais gekocht met een nc aansluiting

Anders had ik nog een extra relais aan moeten schaffen

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou al zeggen, of het je niet verstandiger leek om de hoeveelheid stroom gelijk te verdelen over de 2 groepen, ipv. 1 bijna volledig te belasten, en de ande voor de helft.

 

Maar je hebt 3 groepen beschikbaar, is dus niet nodig :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de losse aansluitingen

 

Heb ik daar nog iets niet goed getekend?

 

 

EDIT

Lasklemmen gebruiken ipv die aardeblokjes zou dat veilig kunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho,

 

Lasklemmen ipv die aardeklemmen is ook goed...ze zijn toch voor je NUL draad.

Mocht je ooit lasklemmen gebruiken voor de FASE door te lussen...let dan op de max ampere wat door de lasklem kan..dat staat er meestal op.

 

Die losse aansluitingen waren die van de klok ...maar je schema van je klok klopt.

Gewoon je schakelbordje in elkaar zetten en ff alles doormeten met een meter..al doende leert men.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee schenkie

 

Bedankt voor de uitleg

 

Gewoon je schakelbordje in elkaar zetten en ff alles doormeten met een meter..al doende leert men.

 

 

Dat ga ik doen

Post wel wat foto's van de bouw

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je die lasklemmen wel achterwege kunt laten, die 3 draden passen ook wel in je c16 automaat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Guesswho,

 

Lasklemmen ipv die aardeklemmen is ook goed...ze zijn toch voor je NUL draad.

Mocht je ooit lasklemmen gebruiken voor de FASE door te lussen...let dan op de max ampere wat door de lasklem kan..dat staat er meestal op.

in een enkel fase systeem is de stroom door de nul net zo hoog als door de fase volgens mij schenkie.

 

In een schakelkast is het nooit nodig om met lasklemmen te werken natuurlijk.

 

Over dat aarderailtje: De nul moet, net zoals de fase, geïsoleerd worden uitgevoerd. Je mag die dingen wél gebruiken voor je centale aarde aansluiting (niet vergeten)

 

Je originele klok aansluiting klopte niet. Dat schema is niet goed. Heb je aan een hoofdschakelaar gedacht? Je werkt met een vast installatie. In de electro topics staat veel over het aansluiten van klokken, ook in de editorials over de schakelkast (volgende deel dit weekend)

Share this post


Link to post
Share on other sites
in een enkel fase systeem is de stroom door de nul net zo hoog als door de fase volgens mij schenkie.

 

Dus wanneer ik over een fase 16A trek zal op de nul ook 16A staan?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe maakt het niet uit, wisselstroom gaat tenslotte heen en weer. Als je een meting doet zal je door allebei stroom zien gaan. De fase is alleen soms positief, soms negatief t.o.v. de nul. Dat betekent dus ook dat de nul in de halve fase onder de nul positief is t.o.v. de fase. Door fase en nul loopt dus evenveel stroom.

 

Dat is ook de truuk van de aardlekschakelaar. De stroom in de fase en nul wordt met elkaar vergeleken. Als die allebei gelijk zijn is er niets aan de hand, maar als er ook maar een klein beetje lekt naar aarde (30 mA) dan slaat hij af. Er komt dus helemaal geen aarde aan een aardlekschakelaar te pas :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie discussie heren

Hier houd ik wel van

 

Vanmiddag druk aan het bouwen geweest

En dat gaat niet zo vlot als dit nooit doet

Ik kwam er toen ook achter dat ik de schakelklok niet juist in het schema heb getekend

Eerst bord draaiend maken dan pas ik dat nog even aan met een zekering in de fase

 

Zo zag het er voor het bouwen uit

 

gallery_19024_6257_41193.jpg

 

Bordje bijna klaar voor de eerst test

 

gallery_19024_6257_418262.jpg

 

Toen met de stroom erop

Alles werkt naar behoren

 

gallery_19024_6257_231767.jpg

 

Veilig werken = stekker eruit en installatie uitgeschakeld

 

gallery_19024_6257_1306424.jpg

gallery_19024_6257_1011940.jpg

 

Zover ben ik vanmiddag gekomen

 

gallery_19024_6257_1575461.jpg

 

Nog even op zoek naar 7 keer 8a c karakteristiek zekeringen

Die wil ik er toch gelijk op hebben

Zo kan ik makkelijk de lampen uitschakelen

Want ik ga direct vanaf het relais naar de zekering en dan naar de vsa

Zonder stekkers dus

 

Een hoofdschakelaar (of eigenlijk 3 ) moet er ook nog op komen idd

 

 

Brand maar los....

 

Grtz guewssho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een vraagje

 

8a zekeringen wordt moeilijk denk ik

Kan ze ieder geval niet vinden

 

Ik wil dan 10a gaan gebruiken

Niet selectief maar beter als niets

 

Nu de vraag

Kan ik gewoon een 1 polige gebruiken in de fase draad?

Of moet ik er een nemen die 1 polig + nul is?

 

Voorbeeld van een 1 polig 10a

2.jpg

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho,

 

Mooi dat het je is gelukt en dat het nu werkt...alles netjes afgewerkt. :lol:

Over je vraag: Kijk even bij BBB zijn schakelbord die hij in zijn tenten gebruikt...

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het bordje een vaste aansluiting krijgt, dan kun je volstaan met alleen 1 polige automaten.

 

Steek je het bordje echter in het stopcontact, dan raad ik je aan om 2 polig te gebruiken,

omdat je de stekker kan omdraaien, en dus de fase en nul kan omwisselen, waardoor je alsnog een optater kunt krijgen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi he ben zelf ook wel tevreden over

Maar moet het nog afmaken he

En daar schort het nog wel eens aan bij mij

De finishing touch zeg maar

Maar ga m'n best doen

 

Bedoel je dit bord?

 

gallery_9381_2898_1082414.jpg

 

Daar zie ik 1 polige volgens mij

 

Snap dit bord niet helemaal

Kan niet zien waar de spanning binnenkomt (toch niet door de twee witte kabels?)

Maar dat is gebrek aan ervaring met dit soort elektro

 

 

EDIT

 

Ik ga vaste kabels gebruiken bbb

Dan volstaat 1 polige dus

 

Bedankt voor de info heren

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag 8 10a b karakteristiek automatische zekeringen gekocht

Vanavond het bord verder afgemaakt

Morgen ga ik het aansluiten en testen

De droogtest is goed verlopen

Ik heb het bord 24 uur laten draaien en alles werkte naar behoren

Weet iemand hoe ik de zekeringen kan testen

Of ze eruit springen bedoel ik

Kan wel kortsluiting maken geen probleem

180px-Kurzschluss_12V20A.jpg

maar is er een andere methode?

 

Hier een aantal foto's

 

gallery_19024_7390_1485206.jpg

 

gallery_19024_7390_517864.jpg

 

gallery_19024_7390_114980.jpg

 

gallery_19024_7390_572039.jpg

 

Ik heb alleen de blauwe 10A automaat nog niet aangesloten

Die is over eigenlijk maar ik wil hem wel aansluiten op de blauwe 16A zekering

 

ook wil ik de blauwe aanvoer draden van de vsa nog anders maken

Ik wil zo'n rijgklem gaan gebruiken

Maar eens op zoek waar ik die kan aanschaffen

Morgen eerst maar eens langs de plaatselijke elektroboer

 

en het circuit van de schakelklok moet ik nog aanpassen lees ik net

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Guesswho,

 

Ziet er al goed uit... :rolleyes: je kan elke zekering zwaarder belasten dan 10A ...ff los kabelslofje aan iedere zekering en iets wat meer dan 2300w trekt eraan hangen.

Die rijgklemmen verkopen ze ook bij Conrad.nl...misschien heb je geluk bij een electro zaak maar vaak hebben ze alleen het standaard spul en geen ruigklemmen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee ga op zoek naar iets dat meer als 2300 watt trekt

 

Bij conrad:

Rijenklem TT-ST-2-PE-24DC prijs : 44,43 EUR

 

Bestnr.: 741775 - 89

 

Zijn die dingen zo duur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho,

 

Er zit wel een marge op die zekeringen...kan zo zijn dat ze pas bij bv 2600watt uitschakelen.

Ja die rijgklemmen zijn idd best prijzig... :rolleyes:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...