guesswho? 11 Posted March 5, 2009 Hallo medekwekers Ik wil graag mijn schakelbord zelf gaan bouwen Heb wel een beetje verstand van electronica maar niet veel van elektrotechniek Goed , ik kan omgaan met een multimeter en schema's lezen lukt ook wel Here we go De onderdelen 1 x 4xno relais 25A 1 x 3xno + 1xnc relais 25A 3 x 16 a c karakteristiek automatische zekering 2 x blokje met 10 aansluitingen 1 x digitale schakelklok 4 x 600 watt vsa 3 x 400 watt vsa 2.5 mm installatie draad groen/geel , bruin en blauw Ik heb met de hand een schema getekend Ik zou graag alleen de fase schakelen Zo kan ik meer lampen kwijt op 1 relais Later worden er nog 8a c karakteristiek zekeringen voor de lampen geplaatst Eerst wil ik het bord afmaken zonder deze zekeringen Is dit schema een beetje "medisch verantwoord" ? Mijn doel is om het bord eind volgende week af te hebben Grtz guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 5, 2009 @Guesswho? Op zich zit het bijna goed in elkaar ..buiten je klok om dan en wat missende doorverbindingen. Welk merk klok heb of ga je nemen?? Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 5, 2009 Net zoals schenkie al zegt, je mist wat verbindingen Je weet dat je die vsa's nooit op 1 groep kunt zetten hé ?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 5, 2009 Hij heeft 2 groepen(getekend) met 1 groep van 4 vsa's en 1 groep van 3vsa's. @Guesswho, Ik zie dat je die blokjes wil gebruiken...normaal gebruiken ze die alleen voor aarding. Misschien dit een beter alternatief (rigklemmen merk:wago) Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 5, 2009 Ik zie wel 2 c16 zekeringen, waarvan 1 helemaal niet verder is aangesloten,.... maar om daar uit af te leiden dat het daarmee ook 2 groepen zijn, is mij niet duidelijk.? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 5, 2009 Dat komt door de missende verbindingen. Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 5, 2009 Ga je de NC verbinding ook nog gebruiken ??? Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 5, 2009 @ schenkie Ik zal het schema nog even nakijken De aarde heb ik er nog niet bijgetekend anders werd het een zooitje De open verbindingen die beginnen of eindigen met een punt zijn de aansluitingen Of bedoelen jullie die niet? Ik ga deze klok gebruiken (conrad Bestnr.: 610371 - 89) Schema : (met dank aan BBB) Ik zal eens opzoek gaan naar die blokjes Deze zijn idd voor aarding en niet echt veilig als je er geen behuizing omheen hebt Maar ik had ze liggen @ BBB Ik weet het Ik sluit 3 groepen aan 1 voor 2x 600 en 2x 400 (2000W + 4 x 60W = 2240W) 1 voor 2 x 600 en 1 x 400 + kachel kontact (1600W + 3 x 60W =1780W) kachel heb ik nog niet En 1 voor de randapparatuur zoals afzuiger , ventilatoren enz enz (max 75% belasten =2700W) Waarschijnlijk ga ik de nc uitgang niet gebruiken bram Ik heb een relais gekocht met een nc aansluiting Anders had ik nog een extra relais aan moeten schaffen Grtz guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 5, 2009 Wou al zeggen, of het je niet verstandiger leek om de hoeveelheid stroom gelijk te verdelen over de 2 groepen, ipv. 1 bijna volledig te belasten, en de ande voor de helft. Maar je hebt 3 groepen beschikbaar, is dus niet nodig Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 5, 2009 En de losse aansluitingen Heb ik daar nog iets niet goed getekend? EDIT Lasklemmen gebruiken ipv die aardeblokjes zou dat veilig kunnen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 5, 2009 @Guesswho, Lasklemmen ipv die aardeklemmen is ook goed...ze zijn toch voor je NUL draad. Mocht je ooit lasklemmen gebruiken voor de FASE door te lussen...let dan op de max ampere wat door de lasklem kan..dat staat er meestal op. Die losse aansluitingen waren die van de klok ...maar je schema van je klok klopt. Gewoon je schakelbordje in elkaar zetten en ff alles doormeten met een meter..al doende leert men. Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 6, 2009 Okee schenkie Bedankt voor de uitleg Gewoon je schakelbordje in elkaar zetten en ff alles doormeten met een meter..al doende leert men. Dat ga ik doen Post wel wat foto's van de bouw Grtz Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 6, 2009 Ik denk dat je die lasklemmen wel achterwege kunt laten, die 3 draden passen ook wel in je c16 automaat Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted March 7, 2009 @Guesswho, Lasklemmen ipv die aardeklemmen is ook goed...ze zijn toch voor je NUL draad. Mocht je ooit lasklemmen gebruiken voor de FASE door te lussen...let dan op de max ampere wat door de lasklem kan..dat staat er meestal op. in een enkel fase systeem is de stroom door de nul net zo hoog als door de fase volgens mij schenkie. In een schakelkast is het nooit nodig om met lasklemmen te werken natuurlijk. Over dat aarderailtje: De nul moet, net zoals de fase, geïsoleerd worden uitgevoerd. Je mag die dingen wél gebruiken voor je centale aarde aansluiting (niet vergeten) Je originele klok aansluiting klopte niet. Dat schema is niet goed. Heb je aan een hoofdschakelaar gedacht? Je werkt met een vast installatie. In de electro topics staat veel over het aansluiten van klokken, ook in de editorials over de schakelkast (volgende deel dit weekend) Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 7, 2009 in een enkel fase systeem is de stroom door de nul net zo hoog als door de fase volgens mij schenkie. Dus wanneer ik over een fase 16A trek zal op de nul ook 16A staan? Of begrijp ik het nu verkeerd? Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted March 7, 2009 In principe maakt het niet uit, wisselstroom gaat tenslotte heen en weer. Als je een meting doet zal je door allebei stroom zien gaan. De fase is alleen soms positief, soms negatief t.o.v. de nul. Dat betekent dus ook dat de nul in de halve fase onder de nul positief is t.o.v. de fase. Door fase en nul loopt dus evenveel stroom. Dat is ook de truuk van de aardlekschakelaar. De stroom in de fase en nul wordt met elkaar vergeleken. Als die allebei gelijk zijn is er niets aan de hand, maar als er ook maar een klein beetje lekt naar aarde (30 mA) dan slaat hij af. Er komt dus helemaal geen aarde aan een aardlekschakelaar te pas Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 7, 2009 Mooie discussie heren Hier houd ik wel van Vanmiddag druk aan het bouwen geweest En dat gaat niet zo vlot als dit nooit doet Ik kwam er toen ook achter dat ik de schakelklok niet juist in het schema heb getekend Eerst bord draaiend maken dan pas ik dat nog even aan met een zekering in de fase Zo zag het er voor het bouwen uit Bordje bijna klaar voor de eerst test Toen met de stroom erop Alles werkt naar behoren Veilig werken = stekker eruit en installatie uitgeschakeld Zover ben ik vanmiddag gekomen Nog even op zoek naar 7 keer 8a c karakteristiek zekeringen Die wil ik er toch gelijk op hebben Zo kan ik makkelijk de lampen uitschakelen Want ik ga direct vanaf het relais naar de zekering en dan naar de vsa Zonder stekkers dus Een hoofdschakelaar (of eigenlijk 3 ) moet er ook nog op komen idd Brand maar los.... Grtz guewssho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 7, 2009 Nog even een vraagje 8a zekeringen wordt moeilijk denk ik Kan ze ieder geval niet vinden Ik wil dan 10a gaan gebruiken Niet selectief maar beter als niets Nu de vraag Kan ik gewoon een 1 polige gebruiken in de fase draad? Of moet ik er een nemen die 1 polig + nul is? Voorbeeld van een 1 polig 10a Grtz Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 7, 2009 @Guesswho, Mooi dat het je is gelukt en dat het nu werkt...alles netjes afgewerkt. Over je vraag: Kijk even bij BBB zijn schakelbord die hij in zijn tenten gebruikt... Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
BBB 10 Posted March 7, 2009 Als het bordje een vaste aansluiting krijgt, dan kun je volstaan met alleen 1 polige automaten. Steek je het bordje echter in het stopcontact, dan raad ik je aan om 2 polig te gebruiken, omdat je de stekker kan omdraaien, en dus de fase en nul kan omwisselen, waardoor je alsnog een optater kunt krijgen Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 7, 2009 Mooi he ben zelf ook wel tevreden over Maar moet het nog afmaken he En daar schort het nog wel eens aan bij mij De finishing touch zeg maar Maar ga m'n best doen Bedoel je dit bord? Daar zie ik 1 polige volgens mij Snap dit bord niet helemaal Kan niet zien waar de spanning binnenkomt (toch niet door de twee witte kabels?) Maar dat is gebrek aan ervaring met dit soort elektro EDIT Ik ga vaste kabels gebruiken bbb Dan volstaat 1 polige dus Bedankt voor de info heren Grtz Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 12, 2009 Vandaag 8 10a b karakteristiek automatische zekeringen gekocht Vanavond het bord verder afgemaakt Morgen ga ik het aansluiten en testen De droogtest is goed verlopen Ik heb het bord 24 uur laten draaien en alles werkte naar behoren Weet iemand hoe ik de zekeringen kan testen Of ze eruit springen bedoel ik Kan wel kortsluiting maken geen probleem maar is er een andere methode? Hier een aantal foto's Ik heb alleen de blauwe 10A automaat nog niet aangesloten Die is over eigenlijk maar ik wil hem wel aansluiten op de blauwe 16A zekering ook wil ik de blauwe aanvoer draden van de vsa nog anders maken Ik wil zo'n rijgklem gaan gebruiken Maar eens op zoek waar ik die kan aanschaffen Morgen eerst maar eens langs de plaatselijke elektroboer en het circuit van de schakelklok moet ik nog aanpassen lees ik net Grtz guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 12, 2009 Hey Guesswho, Ziet er al goed uit... je kan elke zekering zwaarder belasten dan 10A ...ff los kabelslofje aan iedere zekering en iets wat meer dan 2300w trekt eraan hangen. Die rijgklemmen verkopen ze ook bij Conrad.nl...misschien heb je geluk bij een electro zaak maar vaak hebben ze alleen het standaard spul en geen ruigklemmen. Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted March 12, 2009 Okee ga op zoek naar iets dat meer als 2300 watt trekt Bij conrad: Rijenklem TT-ST-2-PE-24DC prijs : 44,43 EUR Bestnr.: 741775 - 89 Zijn die dingen zo duur? Quote Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted March 12, 2009 @Guesswho, Er zit wel een marge op die zekeringen...kan zo zijn dat ze pas bij bv 2600watt uitschakelen. Ja die rijgklemmen zijn idd best prijzig... Gr schenkie Quote Share this post Link to post Share on other sites