Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

de groeifase (voor beginners)

Recommended Posts

Groeifase (beginner)

 

Van nature staan de planten buiten in de open natuur, met wisselende weersomstandigheden.

Inmiddels kan je met het binnen kweken betere resultaten halen, daar je in een hok/kast

met de juiste investeringen de ideale omstandigheden kan creeeren voor de planten,

met de nadruk op kan, aangezien veel beginnende kwekers willen bezuinigen op de investeringskosten.

Dit is niet raadzaam aangezien het zeker ten koste zal gaan van de opbrengst, kwaliteit,

en niet te vergeten… je plezier.

 

In een hok/kast bestaat de kweekperiode uit 2 fasen: groeifase (vegatieve fase) en de bloeifase.

Hier zal worden ingegaan op de groeifase, daar begint elke kweek ook mee.

 

In de groeifase is er een lichtcyclus van 18 uur licht en 6 uur volledig donker;

kieren/naden/spleten moeten dus lichtdicht gemaakt zijn en de luchtinlaat/uitlaat mogen ook geen licht doorlaten (kan je voorkomen door het maken/plaatsen van een labyrinth). Een goede manier om dit te testen is door zelf 5 minuten in de kast te gaan zitten met de deur dicht (evt buiten de kast een lamp aan).

Blijft het donker, dan heb je goed werk geleverd, kan je wat zien, dan heb je nog werk te doen.

Door gebruik van een geschikte tijdschakelaar kan je eenvoudig de uren licht goed/constant te regelen. Neem geen huistuinenkeuken timer, deze kunnen/zullen doorbranden (met alle gevolgen van dien).

 

Voor het geven van licht kan je niet elke willekeurige lamp gebruiken,

gebruik hiervoor een hoge druk natriumlamp (HPS-lamp) of een hoge druk kwiklamp. (400 of 600 WATT)

Deze lampen kosten wel wat (circa 60-80 euro p.s.) maar deze investering heb je aan het eind van je kweek gemakkelijk terug verdient. Ga niet zitten rommelen met andere verlichting/lampjes, dat is zonde van je tijd en energie. Heb je hier echt geen geld voor, dan kan je als alternatief kweken onder tl-verlichting (in de groei).

Al zal dit in aanschafprijs (meerdere van nodig) weinig tot niets schelen.

 

Aantal ervaren (natrium)kwekers zullen dit advies overigens ook tegenspreken,

Het duurt allemaal veel langer, de ontwikkeling wordt flink geremd, opbrengst is lager, mindere kwaliteit, enz…. en in de bloei zal het nog moeilijker, zoniet onmogelijk worden met tl. Zet het er dus toch bij, want er kan wat wiet vanaf komen, en dan kan het gezegde opgaan: beter iets dan helemaal niets.

 

De stekken koop je in eenstekkenblokje, stop deze in het midden van de pot in de grond (grond vooraf vochtig maken) in een kuiltje op die manier zodat de bovenkant van het stekblokje net onder het grondoppervlak komt/blijft. Hang de lamp/lampen op minimaal 1 meter tot 1,5 meter boven de stekken, en het kweken is begonnen.

Laat de lamp de eerste dagen per dag steeds een stukje zakken, totdat de ideale afstand is bereikt (bij 400W 50-60 cm afstand lamp-bovenkant top).

 

Stekken laat men over het algemeen 1 week in de groei staan en worden daarna in de bloei gezet. Eerder in de bloei zetten kan ook (hierdoor blijven de planten kleiner en kan je er meer kwijt) maar beter pas na minimaal 3 dagen. De wortels moeten zich eerst zetten en de plant moet aanslaan. Langer in de groei houden kan ook, hou er dan wel rekening mee dat de plant de circa eerste 3 weken bloei nog door blijft groeien.

 

LV (luchtvochtigheid) in begin groei hoog houden/maken, circa 80%

:idea: Als de Lv te laag blijft voor de stek, dan kan je een boterhamzakje over het stekje heen doen, hierdoor ontstaat er een microklimaat in het zakje en er zal ook condens aan de binnenkant van het zakje komen; hierdoor kan de plant ook genoeg vocht via de bladeren opnemen.

 

Temperatuur tussen de 22 - 25 graden houden.

 

Voeding bijgeven is met voorbewerkte grond niet nodig, zit voeding in voor circa de eerste 3 weken. In de groei hebben de planten met name stikstof (N) nodig,

 

Op een geslaagde kweek :evil:

--------------------------

 

Dit verhaal is natuurlijk niet helemaal volledig,

maar mogelijk een aardig hulpmiddeltje voor het opdoen van de eerste basiskennis.

Wil je meer weten over een bepaald onderdeel/onderwerp,

dan kan je ook nog een vraag stellen in de daarvoor bestemde rubriek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is overigens de eerste opzet..............

 

de bedoeling is dat dit stuk een leidraad gaat worden voor de kweker (in spé)

mocht je informatie missen, heb je aanvulligen of opmerkingen, tips iedeeen enz

laat het hieronder weten, dan kan het stuk indien nodig aangepast worden.

 

En mocht je zelf een deel informatie samenstellen voor je rekening willen nemen

(er gaat nog veel meer volgen :evil: ), laat dat de mods van deze rubriek dan weten;

alle hulp is welkom :!:

 

:arrow: :arrow: :arrow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De stekken koop je in een stekkenblokje, stop deze in het midden van de pot in de grond (grond vooraf vochtig maken) in een kuiltje op die manier zodat de bovenkant van het stekblokje net onder het grondoppervlak komt/blijft.

 

Kleine aanvulling:

1. persoonlijk verwijder ik het plastic hulsje dat om het stekblokje heen zit.

2. ik gooi ook altijd een klein handje wormenmest in het kuiltje, spuit deze even vochtig en poot dan de stek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) stekkenblokken worden meestal zonder plastic er omheen verkocht, is dit wel het geval dan kan in de tekst op "stekkenblokje" klikken en kom je bij de topic over stekkenblokken met plastic (en het verwijderen hiervan) :wink:

 

2) nog niet zelf gedaan; geeft dit niet "gelijk" een overdosis voeding aan de jonge stek ?

er zit immers (meestal) ook al voeding in de grond zelf ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de wormenmest (en dan bedoel ik niet de gecontreerde variant ervan) hoef je geen angst voor overbemesting te hebben. Stekjes zijn in staat om op pure wormenmest te groeien. Ik gebruik de wormenmest momenteel als vervanging voor wortelstimulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe kom je aan wormenmest, is dat gewoon in een tuincentrum te koop? :oops:

of moet je een paar wormpies kweken en hun shit opvangen :evil: :wink:

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol, ik wens je veel succes :( wormen schijten toch gewoon zand?¿? dat eten ze toch ook?of niet :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn wormenmest heb ik gewoon in een tuincentrum gehaald

 

of dit de gewone of geconcentreerde is weet ik niet eens :oops:

(.......gebruiken doe ik het eigenlijk niet eens :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

EEujzzzz Allen,

 

ben nieuw hierrr en ik was op zoek naar een complete uitleg van het outdoor kweken van stekkies, dus vanaf het begin tot het eind, welke voeding etc...

 

zou ik heel chill vinden als iemand me dat kan geven.....

 

 

Latorrrrr Vlugge Japie :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
EEujzzzz Allen,

 

ben nieuw hierrr en ik was op zoek naar een complete uitleg van het outdoor kweken van stekkies, dus vanaf het begin tot het eind, welke voeding etc...

 

zou ik heel chill vinden als iemand me dat kan geven.....

 

 

Latorrrrr Vlugge Japie :o

als ik jou was zou ik is ff rondkijken op t forum...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, allen....

ik ben een beginnende kweker en heb nu 10 stekjes early bud voor outdoor... ik heb door het forum gebladerd en las over indoor/outdoor bloei en groeifase. ik begrijp niet waarom jullie zeggen in bloeifase zetten... is daar dan een speciale manier voor??? of heeft dat alleen te maken met de tijd dat ze in licht of donker staan??? of hoef je bij buiten kweken niet te letten op bloei en groei en afwachten tot de plant dat zelf doet???

 

greetzz een verwarde kweker B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet zo moeilijk hoor.

Binnen zetten we de planten in de bloei door het licht van 18 uur naar 12 uur terug te draaien. De planten krijgen derhalve 12 uur licht en 12 uur donker.

Buiten zorgt de natuur ervoor dat de planten halverwege augustus in de bloei geraken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is niet zo moeilijk hoor.

Binnen zetten we de planten in de bloei door het licht van 18 uur naar 12 uur terug te draaien. De planten krijgen derhalve 12 uur licht en 12 uur donker.

Buiten zorgt de natuur ervoor dat de planten halverwege augustus in de bloei geraken.

kan je een buitenplant niet in de bloei zetten? dus dat er gheen toppen aan komen wanneer het in september oktober gaat regenen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees dan ff iets beter het bericht wat net boven dat van jouw staat.

Half augustus begint buiten de bloei.

Eind oktober vrijwel altijd klaar.(uiterlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag kweken maar ik weet bijgod niet welke zaadjes ik moet gebruiken er zijn er zoveel. En alleen de in vrouwelijk plant zit toch THC of ben ik verkeerd?

welk zaad is nu het best en wat is de prijs ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een beetje off topic ma kom . . . .

 

ja thc is alleen ma op de vrouwelijke plant en je kan hiervoor speciaal gefemminiseerd zaad kopen anders weet je niet of je wel vrouwelijk ebt ze zullen dus niet allemaal vrouwelijk zijn (of je moet wel HOEREVEEL geluk hebben)

 

dan qua de zaadjes is er niet echt een sterkste soort ieder zijn mening hierbij en eb je liever wiet waar van je stoned bent of high en kun je er al waat tegen maar sterke soorte zijn "witte zaden" : white whidow varianten

 

persoonlijk vind ik jack herer and WW wel straf en ben van plan misty's te zetten :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou een sterke plant pakken die niet te gauw geprikkeld is door bijvoorbeeld overvoeding bijvoorbeel pp=niks mis mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm één ding, paggader ofzoiet . . .

 

big bud is echt geen hele sterke soort wiet is voral gwn bedoeld om veel wiet in ene oogst te krijgen

 

en skunk . . . hier zijn vele soorten in daar in heb je naargelang de hybrid verschillende grootes, thc-gehaltes, bloeitijden, levensomstandigheden, etc . . .

 

dus voor e ie replied op de forum moet je wel cker zelf weten of dat de info klopt want mss eeft een totale nieuweling dit al gelezen en d8 in zen eigen : mmm BB of Skunk voor hele sterke wiet en heeft ie al zaadjes of stekjes gekocht en zit ie er mee . . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn zoal topics gestart zie maar eens rond

 

je kan bevoorbeeld op sites rond zien maar de meeste plantjes (de sterkere dan wel he) schommele rond de 15-20 % ThC

 

persoonlijk vind ik White whidow een zeer lekker en sterk wietje en jack herer ownt ook en dan zijn er natuurlijk hybrides :whistling

 

 

dit allemaal hang ook af van het feit of je binne of buiten kweekt welke soort planten je moet pakken en als dit binnen in een kast met hoge druk Na lampen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...