Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

X.Odus

Zwaar misvormde bladeren

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

Als vervolg op mijn vorige probleem:

http://www.wietforum.nl/Bruine-paarse-vlek...aag-t52795.html

 

Mijn 7pp-tjes staan nu ongeveer 2 weken in de bloei (12/12),

zoals ik al had beschreven in bovenstaand topic heb ik van het begin af aan last gehad van tmv, maar dit was erg gematigd had ik het idee. Echter sinds ik de lampen op 12/12 heb gezet, maken alle planten random zwaar misvormde bladeren aan.

Bij alle planten hebben sommige scheuten van de plant wel last hiervan en andere scheuten weer bijna helemaal niet.

-(Zie foto's)

 

Mijn vraag is dus, is dit nog puur tmv of kan er ook nog iets andere spelen?

 

Sinds het begin van de bloei heb ik mijn bodemverwarming geinstalleerd, waardoor het vanplaats ongeveer 13 graden constant zon 23 graden onderin de potten is (meer naar boven loopt de temp af naar min ong. 15 graden.)

Daarnaast heb ik eventjes last gehad van spint, maar die heb ik bij de eerste spotting allemaal vermoord met biologisch insectenspray. Verder geen last meer van beestjes gehad.

 

Xodus

 

gallery_9586_7141_116308.jpg

 

gallery_9586_7141_98170.jpg

 

gallery_9586_7141_273833.jpg

 

gallery_9586_7141_391739.jpg

 

gallery_9586_7141_77818.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je altijd met dezelfde type grond ?.. wat is dat voor grond wat je gebruikt ?

 

 

Grz

 

D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik universele potgrond van de intratuin, volgende kweek ga ik gewoon canna aarde halen.

Alleen heb ik hiervoor nog nooit echt problemen met tmv gehad, dus aan de aarde zal het niet liggen.

 

(De planten hebben hoogstwaarschijnlijk tmv gekregen doordat ik en andere mensen de stekkies hebben aangeraakt na het roken van sigaretten enz.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

die oorzaak van de TMV, dat heeft de leverancier je zeker wijsgemaakt?

Als dat zo was dan zou ik ook steeds TMV moeten hebben, want ik rook als een ketter en voel regelmatig aan mijn plantjes.

 

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je bij het toppen wat blaadjes hebt beschadigd die nog heel jong en klein zijn. Als ze dan uitgroeien ziet het er wel eens zoals bij jou uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey allemaal,

 

Als vervolg op mijn vorige probleem:

http://www.wietforum.nl/Bruine-paarse-vlek...aag-t52795.html

 

Mijn 7pp-tjes staan nu ongeveer 2 weken in de bloei (12/12),

zoals ik al had beschreven in bovenstaand topic heb ik van het begin af aan last gehad van tmv, maar dit was erg gematigd had ik het idee. Echter sinds ik de lampen op 12/12 heb gezet, maken alle planten random zwaar misvormde bladeren aan.

Bij alle planten hebben sommige scheuten van de plant wel last hiervan en andere scheuten weer bijna helemaal niet.

-(Zie foto's)

 

Mijn vraag is dus, is dit nog puur tmv of kan er ook nog iets andere spelen?

 

Sinds het begin van de bloei heb ik mijn bodemverwarming geinstalleerd, waardoor het vanplaats ongeveer 13 graden constant zon 23 graden onderin de potten is (meer naar boven loopt de temp af naar min ong. 15 graden.)

Daarnaast heb ik eventjes last gehad van spint, maar die heb ik bij de eerste spotting allemaal vermoord met biologisch insectenspray. Verder geen last meer van beestjes gehad.

 

Xodus

 

gallery_9586_7141_116308.jpg

 

gallery_9586_7141_98170.jpg

 

gallery_9586_7141_273833.jpg

 

gallery_9586_7141_391739.jpg

 

gallery_9586_7141_77818.jpg

 

Ik heb zoiets ook gehad met m'n planten,maar geen paniek,alles is tot een goed eind gekomen

Ik weet niet,waar zoiets vandaan komt,maar zoveel kwaad doet het niet aan je plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

@ White tooth, mijn leverancier heeft mij niets wijsgemaakt, ik had zelf de conclusie getrokken, de plantjes zagen er gewoon helemaal gezond uit toen ik ze kreeg, daarna hebben ze 1 dag in mijn kamer gestaan, waar vrienden van mij zoiezo met hun handen aan de stekkies hebben gezeten (na het roken van flink wat peuken en joints), maar jij zegt dat dat zo niet verspreid?

 

Beschadiging bij het toppen had ik ook bedacht, maar verworpen, aangezien ik de planten ongeveer 4 weken geleden 1 keer heb getopt. De scheuten waar ik het nu over heb komen niet eens meer in de buurt van de "top-splitsing".

 

@ g chronic, heel veel zorgen maakte ik me ook niet. De planten groeien namelijk gewoon goed en naast de misvormde bladeren worden er ook genoeg normale bladeren aangemaakt.

Jij zegt dat dit de bloei niet ernstig belemmerd?

En hoe denk jij dan dat je er aan kwam?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie geen TMV, geen mozaik, geen halfwitte en kromgetrokken bladeren.

Gezonde planten groeien daar ook doorheen.

 

Wel zie ik verbrandde bladpunten.

Is het heet in het hok?

De thermometer op tophoogte tussen de planten hangen en meten.

Mest je veel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dit ook geha. Weet niet wat het was. Ik ga met de eerdere suggestie mee dat het een vorm van lichte verbranding is. Ik zou de lampen wat hoger hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een typisch gevalletje TMV op pp.

Het linker blad, voor de stok.

 

gallery_8038_6781_302656.jpg

 

Ik denk dat jij iets anders hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je hebt is het zusje van TMV , dat maak ik er zelf van :rolleyes:

 

komt voor bij 1 op de 1000 planten en jij hebt er net 1.

 

scheutje/takje afknippen en lekker verder gaan :D

 

niet besmettelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

TMV of niet , er is meer aan de hand dan alleen dat . Verstoorde voedingsopname als gevolg van een verkeerde ph en mogelijk gecombineerd met een te hoge EC . Je ziet ook duidelijk die rode bladstengels en doffe bladeren.

 

Wanneer de ph in de grond de juiste waarde heeft kan dit haast niet optreden , misschien alleen als ze veel te nat staan .

 

Voordat je begint met de teelt zou ik de ph van de grond eens meten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met welk goedje heb jij gespoten voor spint dan>>>?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heb jij geen last van TMV daty ziet er meer zo uit:

 

med_gallery_13095_7227_515219.jpg

 

med_gallery_13095_7227_289750.jpg

 

Ik heb er namelijk een beetje last van, maar als 't niet erger word is er niks aan de hand.

gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik heb zoiezo last gehad en nog steeds last van tmv, of wat ik nu heb tmv is is dus de vraag.

Echter is dit niet iets wat 1 op de 1000 keer voorkomt en niet besmettelijk is aangezien alle 7 de planten het hebben.

 

Zoals ik ik in mijn vorige topic al had beschreven is de ph nog steeds te laag, precies weet ik het nu nog steeds niet want het verschilt nogal als de grond nat of droog is, ik meet namelijk met een grond ph meter, die van conrad. (ik zal zo weer ff meten)

 

De ec is in orde, deze zit zo rond de 1.5.

Te nat is de grond zeker niet, nu ik dit goed in de gaten houd.

De luchtemp als de lampen uitzijn licht aan het weer maar is meestal rond de 10-12 graden, worteltemp weet ik niet maar deze zal denk ik rond de 20 graden liggen onderin de bakken.

Met de lichten aan heb ik gemerkt dat de grondtemp helemaal onderin toch al tot zon 30 graden kan oplopen, dit heb ik even aangepast. Zou dit te heet kunnen zijn?

 

O ja en het goedje waar ik mee heb gespoten is biologische insectenspray van pokon.

 

xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is het gebruik van pokon niet goed, weet het niet zeker.

Er zullen best we reacties op komen

 

Tjarlies

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik gebruik ook geen pokon, het is van ecostyle. Maar om te zeggen dat het gebruik van pokonspray niet goed zou zijn is totale onzin.

 

Ik heb gister nog even goed mijn temp gechecked wat later met de lichten aan en blijkbaar liep de temp helemaal onderin de bakken ( onderste 2 cm aarde) op tot bij sommige wel 36 graden, toen ik ook een beetje aarde weghaalde, zag ik dat de wortels daar ook helemaal uitgedroogd en geel waren.

 

Ik heb meteen wat anapassingen gemaakt en een thermostaat bestelt.

Is het dus aannemelijk om te concluderen dat temperaturen van 36 rond de wortels zorgen voor verbranding en dit heeft geleid tot mivormde bladeren met gaten erin enz?????

Of zouden wietplanten deze temperaturen nog kunnen weerstaan?

 

xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt heel veel op wat mijn killa queens uit zaad momenteel doormaken:

gallery_7538_7288_483211.jpg

 

Sommige scheuten gaan dood, anderen gaan vrolijk verder.

 

TMV heb ik ook aan gedacht, ik heb stekjes met gekregen zoals altijd, maar dit heb ik nooit gezien. Het is ook alleen op de kq's. Iets hoge ec met hoge ph zou kunnen... ik heb gespoten met een lichte alga en ik zuur niet af. het doet me wel ook denken aan een virus wat mijn perzik weleens had, die groeide er wel overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

mijn vorige probleem van misvormde bladeren had ik ondertussen al opgelost (heeft flink wat gevolgen gehad), de planten zijn ondertussen alweer een beetje hersteld en maken weer normale bladeren aan.

Echter heb ik twee andere vragen en om daarom weer een nieuwe topic te openen leek me overdreven.

Vandaar dat ik mijn vragen hier plaats.

 

Mijn 7 pp planten hebben nu ondertussen 25 dagen 12/12 gehad en naast het gegeven dat ik het idee heb dat ze iets achter lopen en de topontwikkeling niet helemaal super gaat (????), treden er weer wat blad probleempjes op; namelijk grote oude bladeren krijgen kleine bruine puntjes en worden geel van punt naar binnen. Ik dacht eerst dat het misschien overvoeding was omdat de meeste bladeren laatst gele puntjes hebben gekregen.

 

Echter nadat ik de ec waarde laatst 2x heb gechecked, 30ml water/30ml demi water, bleek dat de ec waarde rond de 50 zat!!!

Als dit klopt, zou dit dus zware ondervoeding betekenen, en dit zou nog wel eens kunnen kloppen aangezien ik zuinig ben geweest met voeding geven. Alleen dan vraag ik me af hoe kunnen de planten gele puntjes krijgen, welke een sympotoon is van overvoeding?

De ph staat rond de 5,6 gemiddeld (helemaal bovenaan 6,1 in het midden +/- 5,6) als ik mijn conrad-aarde meter erin steek, echter kwam uit het aarde/water-mengsel een ph waarde van 6,5. Dit snap ik ook niet helemaal.

Ik geef ze zon 400 ml per dag water.

 

Ik heb nu al een aantal keer de laatste dagen voorzichtig canna terra flores en magnesium gegeven om de ec weer wat op te krikken.

Gelukkig is het nog niet zo ernstig, maar het kan nog erger worden. Daarom graag jullie advies.

 

 

Hier zijn plaatjes:

 

(gister)

gallery_9586_7141_108287.jpg

 

gallery_9586_7141_457148.jpg

 

gallery_9586_7141_366404.jpg

 

gallery_9586_7141_103980.jpg

 

(vandaag)

 

gallery_9586_7141_386396.jpg

 

gallery_9586_7141_461940.jpg

 

gallery_9586_7141_318099.jpg

 

gallery_9586_7141_262418.jpg

 

gallery_9586_7141_320077.jpg

 

gallery_9586_7141_176735.jpg

 

xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey allemaal,

 

mijn vorige probleem van misvormde bladeren had ik ondertussen al opgelost (heeft flink wat gevolgen gehad)

 

Ik zou graag willen weten wat en hoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al had geschreven, was ik er achter gekomen dat de temperatuur helemaal onderin de potten opliep tot wel 36/37 graden, hierdoor zijn dan ook flink wat wortels uitgedroogd en verband, waardoor waarschijnlijk die misvormde bladeren ontstonden.

Nu heb ik ondertussen een thermostaat ertussen geplaats zodat de temp onderin niet hoger komt dan 26 graden, gevolg is wel dat het bovenin weer wat kouder word.

En ik heb het idee dat dit hele gedoe de planten wel wat hebben geremt op hun ontiwikkeling, als dat is wat je wilde weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ik had je temp probleem gemist! Mooi opgelost.

Waren die gele puntjes op oud blad of nieuw? Lijkt me toch eerder ondervoeding namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is op nieuw en oud blad, maar de gele puntjes vallen wel mee.

Ik ben er dus ook achter gekomen dat mijn ec meting niet helemaal klopte, hij liep namelijk 0.50 punten achter;

dus de ec waarde was niet 0.50 maar rond de 1.1. Kennelijk niet echt ondervoeding. Echter het probleem zet zich nog steeds voort,

een paar grote bladeren per plant worden gelig en krijgen rond de nerven een beetje grijsachtige puntjes/stippen; net als op de vorige foto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wat nieuwe fotos aangezien het probleem niet minder word.

De oorzaak hiervan zit em dus duidelijk in de ph waarde en/of ec waarde.

 

Echter is mijn vraag nog steeds, wat voor een tekort kan dit zijn?????

 

gallery_9586_7141_744856.jpg

 

gallery_9586_7141_1339503.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...