Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stamper

Wanneer? (manicuren/dieven)

Recommended Posts

wanneer is het het beste om je plant te gaan manicuren al sze al in de bloei is ivm stress? hier bedoel ik dus het weghalen van kleine takjes onderaan de plant en af en toe bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mag ik vragen :?:

wat is manicuren :?: :?: :?:

 

Zegt i toch...

Over het al gemeen word met manicuren trouwens wel wat anders bedoelt.. namelijk het verwijderen van overtollig blad-spul bij al gekapte toppen.

 

Maareeh.. tsjah in groei kun je gerust knippen wat je wil.

In bloei zou ik hier toch wel voorzichtig mee zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of er echt een uiterste tijd aan verbonden zit, maar zal het wel zo vroeg mogelijk in de bloei doen.

Ik neem aan dat je dit wil doen zodat de energie niet (ook) naar de kleine topjes onderaan de plant gaat, maar zodat ze al haar energie/bouwstoffen kan gebruiken voor de hoofdtop(pen).

 

Lijk me daarom dus handig om het zo vroeg mogelijk te doen, des te meer profijt zal je er van hebben. Zit je al 4-5 weken in de bloei dan heb je toch kans al aardig wat topjes te verwijderen als je gaat manicuren/dieven. Dat is dan ook zonde, en is het resultaat verhoudingsgewijs misschien nog wel lager ook :?

 

Denk dat je in de eerste 2-3 weken van de bloei nog wel goed zit (plant groeit nog)

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zal je ook bladeren weghalen :?:

 

Als deze aan de kleine zijscheuten/takjes zitten is het logisch dat ze van de plant gaan,

maar na het "manicuren" ga je toch geen bladeren meer weghalen.

Bladeren zijn de motor van de plant, laat die toch lekker zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja bladeren eventueel tegen het einde van de bloei periode omdat deze soms andere planten kunnen overschaduwen. hier zijn weer verschillende meningen over, ik weet het, het gaat mij voornamelijk om de onderste zijscheuten en daar heb ik nu voldoende informatie over

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag je dode bladeren afknippen? Ik had een paar dode bladeren met paarse stengels en heb die afgeknipt. Ze waren volledig verdord ze begonnen aan mijn bloemen te kleven.

Hopelijk kan het geen kwaad?

 

groet

theosophia

Share this post


Link to post
Share on other sites

dode bladeren hoef je als het goed is niet af te knippen, die vallen vanzelf al van de plant af... of als je er lichtjes tegenaan tikt; doen ze dat niet, dan zijn ze (lijkt mij) ook nog niet geheel verdort.

 

(en als je het al zal doen, dan zal ik eerder de bladstengel naar onderen buigen totdat deze loslaat/afbreekt. dit zal dan bij de knoop (waar de bladstengel aan de steel vastzit) gebeuren, moet minder/geen stress geven, knippen kan stress geven)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je de dode bladeren er gewoon af laat vallen, haal ze dan wel uit je pot. niet denken dat t goeie compost is ofzo, want de plant heeft net al zijn afvalstoffen in dat (half)dooie blad gestopt om ze kwijt te raken!

 

later 8)

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar als je de dode bladeren er gewoon af laat vallen, haal ze dan wel uit je pot. niet denken dat t goeie compost is ofzo, want de plant heeft net al zijn afvalstoffen in dat (half)dooie blad gestopt om ze kwijt te raken!

 

En ze gaan rotten op den duur -> wat weer door kan zetten in budrot..

Bovendien gooit een beetje plant er zelf toch wel zon 3 bladeren per dag af..

(planten zijn zon 80 cm en zitten enige weken in bloei)

Dus idd waarom aan die bladeren komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga een testje doen met een aantal planten waarvan ik de onderste (onderontwikkelde) takjes weghaal. Eens kijken of de hoofdtoppen van deze planten wat groter worden. Een proef met ongeveer 15 op de zestig plantjes lijkt me wel prima. Dat is precies de achterste rij planten waar ik niet goed bij kan voor het weghalen van evt. schimmelende blaadjes. Dus dat komt mooi uit. Als het klaar is voor de oogst zal ik de toppen goed bekijken en vergelijken, maar dan lezen jullie het wel weer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het dus niet meer, het is mij niet goed bevallen.

 

Je hoofdtoppen worden wel dikker, maar je krijgt niet terug wat er anders onder aan zou komen.

 

Je bent met knippen trouwens wel een stukje sneller klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet zeggen dat het mij ook niet al te best is bevallen :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal altijd de onderste 6 a 8 takjes weg. Dit doe ik de eerste en tweede week, daarna laat ik ze lekker met rust. Dit scheelt aanzienlijk met knippen. Als je niets weghaalt, ben je minimaal twee keer zo lang bezig met knippen. En aan de onderste takken zitten altijd frutsels.Die krijgen geen licht om dat ze overschaduwd worden door de rest van de plant.

En frutsels knippen is zeer tijdrovend. Qua opbrengst maakt het volgens mij niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Qua opbrengst maakt het volgens mij niet uit.

 

Echt wel dus, maar in knippen scheelt het ook zoals ik al gezegt heb.

En alles wat ik niet knip is altijd nog goed voor hasj :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn testje valt weinig over te zeggen. Het waren de voorste 14 planten die ik ben gaan dieven. Gemiddeld heb ik de onderste 2 houterige verfromfraaide takjes per plant weggehaald. Heel weinig weggehaald dus.

 

De voorste 14 planten waren wel het best ontwikkeld. Er zaten een paar joekels tussen! Maar volgens mij komt dat doordat ze meer reflectie hadden en meer open ruimte, meer beluchting, lagere temp.... en weet ik wat al nog niet meer :?

 

Als ik de volgende keer iets kan doen om het knippen eenvoudiger te maken, dan zal ik het niet nalaten. Zou hier geen tuinbouwers info over zijn? Wat doen tuinbouwers of bloemkwekers met hun planten? Ik heb geen idee.

 

Ik denk dat ik de volgende keer bij al mijn planten de onderste 2 takjes sowieso weghaal. Maar dat is eigenlijk geen dieven te noemen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...