Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

The Clown

Ik heb MS en ik rook

Recommended Posts

Een voorbeeld ,van die tachtig stoffen zijn er maar een paar werkzaam tegen een bepaalde kwaal bv.Stof No 43 -8-22.helpen tegen MS. Althans brengen verlichting. Dus genezen niet!! De stof THC is belangrijk voor het vervoer door het lichaam . Maar wel in de juiste dosering .

 

even een quote van blowsterke/druppel waar we hopelijk nog meer over gaan horen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit: dubbel post :)

Edited by sensi life

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multiple Sclerosis Might Be Predicted by Blood Tests

Multiple-Sclerosis-Might-Be-Predicted-by-Blood-Test-650x433.jpg

Individuals who are suffering from Multiple Sclerosis might have a certain antibody inside their blood, perhaps permitting for early discovery with a blood test prior to any symptoms showing up. There is a potassium protein that contained the antibodies in question and they were found in over six of nearly 20 test subjects who did not have any MS symptoms during the time of testing. Yet each had ended up developing the disease by nine months after the test. Two other participants of the group ended up showing borderline existence of the antibodies.

The results of the entire group were measured against a control group of nearly 15 other people who were the same sex and age as the original group. These people did not have any of the unusual antibodies in their blood and none of them went on to develop MS. This test was held by a technical university located in Germany. The researchers plan on showing their findings at the American Academy of Neurology’s yearly meeting, which is set to be held in April.

Such findings are very positive for the sufferers of MS, as information might help lead to early exposure and also to possible positive treatment. Eventually there may even be prevention of Multiple Sclerosis. The research study’s leader, Dr. Viola Biberacher, stated that if such results could be repeated in bigger parts of the population, then the findings could possibly aid in finding MS earlier in patients. By discovering the disease before symptoms start to show up could mean that physicians and scientists might possibly be able to prepare and treat and maybe even stop some of the symptoms of MS.

These discoveries have also shown that antibodies that have developed in a protein known as KIR4.1, which has been discovered in several individuals with MS, came before the onset of the disease. This suggests a part of the auto antibody in the way of how MS might develop, Biberacher added.

Since the year 2008, Multiple Sclerosis diagnosis rates have risen almost 12 percent worldwide. There are over two million people that are believed to be suffering from the incapacitating condition at this time. Presently there is not any sort of cure for MS either. It is an autoimmune disease which affects the insulating shields inside the cells of nerves throughout the spinal cord and brain.

It is believed that MS develops as the result of a genetic disposition, along with other exterior factors, such as having a deficiency of sun exposure. That seems to aid in the diseases advancement. Countries located in the northern part of the world, that have less sunlight seem to have a higher frequency of Multiple Sclerosis, with Canada having about 290 assessed cases for every 100,000 amount of their population. Sweden also has high rates of MS, with an estimated 190 cases for about every 100,000 individuals. But unlike these countries, doctors located in the United States are not obligated to report occurrences of the condition to the Centers for Disease Control. So the amount of official cases in America stays uncertain.

Biberacher is hopeful about treatments in the future. She stated that the next step of the process was to authorize findings in bigger groups and figure out just how many years there is before Multiple Sclerosis begins that the antibody response begins to start developing in the body. If the individuals who are suffering from Multiple Sclerosis do have such an antibody inside their blood, perhaps permitting for early discovery prior to any symptoms showing up will be available to them in the future.

By Kimberly Ruble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multiple Sclerosis Detectable Years Before Onset?

MS-may-be-detectable-sooner.jpg

Multiple Sclerosis has been difficult to detect before onset. Thanks to new research, there could be hope on the horizon for Multiple Sclerosis (MS) sufferers. Scientists believe they have recently identified an antibody linked with MS and it might be detectable in blood samples of individuals with MS several years before the onset of symptoms and disease occur. If this preliminary research yields results among larger participant pools, doctors assert that they cannot only prepare to treat, but hopefully, prevent MS symptoms from occurring.

The antibody marker that scientists have identified is called KIR4.1 protein, which has demonstrated antibody development that precedes the onset of disease in some MS sufferers. Moreover, the development of antibodies prior to onset of disease suggests the protein’s potential role in the development of MS. Meaning that the KIR4.1 protein could be proven as an early indicator of Multiple Sclerosis, similar to how the BRCA mutation has become recognized as an early indicator of genetic disposition to certain forms of cancer development. Once these markers are identified and conclusively linked to the disease, scientists cannot only develop better treatment and preventive regimens, but they also be able to detect Multiple Sclerosis years before onset.

The preliminary research study was performed in Munich, Germany at Technical University. The sample groups used for the study included 16 blood donors who were later diagnosed with MS compared to 16 blood donors of the same gender and age who did not develop the disease. Blood samples were collected between two and nine months prior to the onset of symptoms among the group that developed MS, as well as from the healthy control group, and the scientists looked for evidence of the KIR4.1 protein. All 16 members from the healthy control group who did not develop MS tested negative for the KIR4.1 protein. While the affected group of 16 who were later diagnosed with MS showed mixed results. Seven tested positive for the antibody marker, two had borderline activity results, and seven tested negative for the KIR4.1 protein marker. The researchers’ next step was to look at antibody levels in the blood at various time points up to six years before and then after the onset of MS diagnosis among those subjects who tested positive for the KIR4.1 protein marker. They discovered the presence of KIR4.1 protein in varying concentration levels at different time points among these individuals affected by MS.Multiple-Sclerosis-11.jpg

Multiple sclerosis is a chronic disease that affects the central nervous system (CNS), which is composed of the brain, spinal cord, and optic nerves. It is also believed to have an autoimmune component in which the body’s own immune system attacks other systems of the body. In the case of MS, this is specific to how the immune system attacks the central nervous system of MS sufferers. The myelin sheaths that encompass and safeguard the nerve fibers of the central nervous system are ravaged by MS. The damaged myelin develops scars or patches on the nerve fibers that impede the transmission of nerve signals. In general, MS sufferers tend to live normal life expectancies; however, more severe cases could potentially shorten a MS sufferer’s lifespan. Moreover, the pathology and severity of attacks among MS sufferers can very greatly on an individual basis.

For instance, one MS sufferer might experience unusual periods of fatigue and transient muscle spasms or loss of balance and coordination. While another could suffer from tremors, slurred speech, vision and bladder problems, and episodes of numbness and tingling in their limbs. MS can be episodic and remain dormant for long periods of time, especially in the early stages of the disease. With more severe cases of Multiple Sclerosis, the sufferers’ symptoms become permanent and often involve partial or complete paralysis, cognitive and vision issues, speech impairments, as well as difficulties with waste elimination. The disease can be difficult to diagnose given its unpredictable and varying nature and it can affect people of different age groups and backgrounds. Many MS sufferers will be diagnosed between age 20 and 50; however, some individuals affected by MS could be diagnosed as toddlers, and even into old age is not uncommon.

The next step is for the research team to expand their study into larger sample groups and replicate their findings, as well as determining how many years before onset of MS the antibody response in blood could develop within affected individuals. This important research study will be presented at the American Academy of Neurology’s annual symposium in April 2014. The scientists are greatly encouraged by their preliminary findings and could be on the verge of a major medical breakthrough in detecting Multiple Sclerosis years before onset, as well as improving the likelihood of diagnosis, treatment, and a possible cure.

By Leigh Haugh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben MS patiënt sinds 2003. Werk 18u/week en voor de rest 'run' ik mijn 'gezin'.

De ziekte is vrij goed onder controle (1-2 opflakkeringen per jaar), waardoor ik jaarlijks 1 cortisone kuurtje ga halen. Verder krijg ik sinds 2003 wekelijks Avonex. De meeste last heb ik van vermoeidheid en pijn in de benen. Brufen 800 Retard slik ik als M&Ms, maar soms is de pijn onuitstaanbaar! Ik heb hiervoor verschillende antidepressivum voor geprobeerd, maar daar reageerde mijn lichaam niet goed op, waardoor ik me nog slechter voelde! Ik heb mijn neurologe dan maar meegedeeld dat ze met die pillen niet meer moest afkomen en ik deed het gewoon verder met de Avonex en Brufen...

 

Tot ik vorig jaar in contact kwam met m'n 1ste 'toepke'! Gewoon 1tje proberen kan toch geen kwaad??!!!

En het verrichte wonderen, de pijn verdween als sneeuw voor de zon! Was ook in een geweldige 'roes'... Dus rookte ik iedere avond 1tje voor het slapen gaan en het had z'n gewenste effect. Ik besloot om enkel 's avonds eentje te roken, want ik moest overdag werken en wou 'helder' op m'n werk verschijnen en als je zelf de mogelijkheid niet hebt om het te kweken was het toch ook niet goedkoop.

 

Al snel kreeg ik de mogelijkheid om het gratis te krijgen en die 1ne werden er 2.... De pijn bleef weg, en ik kreeg veel meer energie! Ik besloot ook om 's morgens te roken. Maar enkel wanneer ik niet moest werken... Maar dat hield ik niet vol, dus werd het dagelijks, en ik had eens zoveel energie op het werk. Ik rookte er zo'n 4-7/dag. En het ging allemaal goed!

Tot enkele weken geleden... Ik merk op dat ik de laatste tijd veel vergeet, amper nog iets kon onthouden op het werk. Ben ook meer verstrooid. Familie en vrienden mijd ik al weken! Als m'n GSM gaat krijg ik paniek aanvallen, ik ben de laatste weken ook enorm agressief met momenten. Zodanig dat m'n partner bij wijze schrik krijgt van mij tijdens die momenten!

 

Dus ik heb besloten om effe niet meer te gebruiken. Ben 3 dagen 'clean' maar mannen, wat heb ik een drang!!!!

 

Wou dit even delen...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi moon!

 

welkom hier,

goed dat je m.s redelijk onder controle is!

ikzelf heb geen avonex gebruikt( veel te lange naalden en sensi is geen held met naalden )

maar ik heb ook paracetamol als m&m geslikt, en geloof me, ben heel blij dat ik dat niet meer doe!

daar doe je heel je lichaam mee kapot, lever, nieren, maar soms kan het niet anders, dat is gewoon zo....

 

het is heel goed dat je wel veel baat hebt bij je toepke!

alleen loopt dit ook niet heel lekker de laatste tijd lees ik......

 

mag ik vragen wat je zoal rookt?

zijn dit commerciele soorten, medische soorten?

 

zowieso is het beter dat je nu ff stopt hoor is mijn mening,

maar als je je terug beter voelt kan je eens opnieuw proberen met andere "medische" soorten...

zowieso moet je soortjes zoeken met weinig thc en meer cbd, of een 1 op 1 verhouding

de thc zorgt voor al die rare verschijnselen die je hebt, de cbd gaat dit juist tegen gaan.

iknoer en enkele op waar jij meer baat bij zult hebben:

-parvati

-hash plant

-royal highness

-dance world

-.....

als je meer info wil, pm me gerust ;)

 

ook kan je het blowen nu vervangen door bv. een tinctuur

daar voel je niets van en toch zal het een deel van je problemen v/d m.s weghalen!

vraag blowsterke hier even over als je hier intresse in hebt

 

die drang begrijp ik heel goed, maar zal je toch ff over moeten!

veel succes, en laat je af en toe eens horen hier ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom multiple sclerose vaker vrouwen treft

 

Door: Lynn Formesyn − 12/05/14, 11u34 − Bron: BBC Health

media_xl_6732790.jpg

© thinkstock.

Vrouwen blijken gevoeliger te zijn voor multiple sclerose (MS), de chronische aandoening die gepaard gaat met ontsteking en beschadiging van de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Een studie aan de Washington University School of Medicine brengt ons een stap dichter bij de verklaring.


  • Vormen van MS:
     
    Relapsing-remitting MS (RR-MSS):
    deze vorm gaat gepaard met ‘opstoten’: verslechteringen en volledige of gedeeltelijke verbeteringen. In het begin van de ziekte is er meestal vrij goed herstel, maar een opstoot kan ook restverschijnselen nalaten. Bij een opstoot ontstaan er in uren tot dagen toenemende klachten, die vervolgens na een periode van dagen tot weken tot maanden kunnen verbeteren.
     
    Primair-progressieve MS (PP-MS):
    de klachten en verschijnselen worden stelselmatig slechter. Meestal gaat het om problemen met stappen, zoals krachtverlies of evenwichtsproblemen. Ongeveer 10-20% van de personen met MS heeft deze vorm, die in de regel op iets oudere leeftijd dan de RR-MS begint.
     
    Secundair-progressieve MS (SP-MS):
    na een fase met opstoten en herstelperiodes is er ook buiten de opstoten een verergering van de neurologische toestand merkbaar. Een deel van de mensen met RR-MS evolueert naar SP-MS na een periode van jaren.
     
    Progressieve-relapsing MS (PR-MS):
    dit is een zeer zeldzame vorm, waarbij er van bij het begin stelselmatige achteruitgang is met soms een opstoot.

MS wordt gemiddeld vier keer vaker aangetroffen bij vrouwen. Abnormale immuuncellen vallen cellen van het centrale zenuwstelsel aan. De schade die hierdoor ontstaat zorgt voor problemen in de spierbeweging, het evenwicht en het zicht. Een remedie voor deze aftakelende aandoening is er niet. MS-patiënten kunnen enkel verzachting vinden in behandelingen tijdens de vroege stadia van de chronische ziekte.

 

Man/vrouw

Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke verschillen zijn in het brein van mannelijke en vrouwelijke MS-patiënten. De wetenschappers vonden hogere waarden van de proteïne S1PR2 (receptoreiwit voor de bloedvaten) in de regio's van de hersenen die beschadigd worden door MS. Bij de vrouwelijke muizen en overleden vrouwen met MS lagen die waarden opvallend hoger. Verder werd ook gekeken naar de bloedvaten van gezonde muizen, muizen met MS en muizen zonder het gen voor S1PR2. Hieruit blijkt verder dat hoe actiever S1PR2 is in het lichaam, hoe ernstiger MS zich uit.

 

 

 

Doordringbaar

De verklaring hiervoor zou zijn dat S1PR2 de bloed-hersenbarrière, verantwoordelijk voor het tegenhouden van schadelijke stoffen die zich een weg banen naar de hersenen of het ruggenmerg, makkelijker doordringbaar maakt. Hierdoor krijgen de aanvallende cellen die MS veroorzaken vrij spel in het centrale zenuwstelsel.

 

Vooruitgang

De ontdekking wordt als cruciaal gezien in de medische wereld, aangezien nu gesleuteld kan worden aan een behandeling die zich richt op een specifieke molecule en dus niet op de immuuncellen zelf. Waarom de waarden van S1PR2 hoger liggen bij vrouwen, blijft voorlopig echter een raadsel. Eén ding is zeker: de werking van het vrouwenhormoon oestrogeen heeft er geen impact op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinal cord loss associated with disability

 

 

Lukas C, Knol DL, Sombekke MH, Bellenberg B, Hahn HK, Popescu V, Weier K, Radue EW, Gass A, Kappos L, Naegelin Y, Uitdehaag BM, Geurts JJ, Barkhof F, Vrenken H. Cervical spinal cord volume loss is related to clinical disability progression in multiple sclerosis. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2014 Jun . pii: jnnp-2014-308021. doi: 1

 

OBJECTIVE: To examine the temporal evolution of spinal cord (SC) atrophy in multiple sclerosis (MS), and its association with clinical progression in a large MS cohort.

METHODS: A total of 352 patients from two centres with MS (relapsing remitting MS (RRMS): 256, secondary progressive MS (SPMS): 73, primary progressive MS (PPMS): 23) were included. Clinical and MRI parameters were obtained at baseline, after 12 months and 24 months of follow-up. In addition to conventional brain and SC MRI parameters, the annualised percentage brain volume change and the annualised percentage upper cervical cord cross-sectional area change (aUCCA) were quantified. Main outcome measure was disease progression, defined by expanded disability status scale increase after 24 months.

RESULTS: UCCA was lower in SPMS and PPMS compared with RRMS for all time points. aUCCA over 24 months was highest in patients with SPMS (-2.2% per year) and was significantly higher in patients with disease progression (-2.3% per year) than in stable patients (-1.2% per year; p=0.003), while annualised percentage brain volume change did not differ between subtypes (RRMS: -0.42% per year; SPMS -0.6% per year; PPMS: -0.46% per year) nor between progressive and stable patients (p=0.055). Baseline UCCA and aUCCA over 24 months were found to be relevant contributors of expanded disability status scale at month-24, while baseline UCCA as well as number of SC segments involved by lesions at baseline but not aUCCA were relevant contributors of disease progression.

 

CONCLUSIONS: SC MRI parameters including baseline UCCA and SC lesions were significant MRI predictors of disease progression. Progressive 24-month upper SC atrophy occurred in all MS subtypes, and was faster in patients exhibiting disease progression at month-24.

Anatomy_and_physiology_of_animals_The_spinal_cord.jpg

 

If you have progressive disease you are loosing spinal nerves at a faster rate than if you are not-progressing and this is more evident in SPMSers and PPMSers than RRMSers. So this suggest that you can see differences at 2 years. There was a big difference in the spinal cord volume but the effect was much smaller when studying brain volume.so one wonders why brain volume is a core for trials of progressive MS are neuros making harder for themselves to find a treatment?

 

bron

 

Give us more money to throw down the toilet?

 

 

Malfitano AM, Marasco G, Proto MC, Laezza C, Gazzerro P, Bifulco M. Statins in neurological disorders: an overview and update.Pharmacol Res. 2014 Jun 19. pii: S1043-6618(14)00099-1. doi: 10.1016/j.phrs.2014.06.007. [Epub ahead of print]

 

 

Statins have, at present, the potential to provide a new therapeutic target for various neurological diseases. It is well established that statins reduce cholesterol levels and prevent coronary heart disease. Moreover, evidence suggest that statins have additional properties such as endothelial protection via action on the nitric oxide synthase system as well as antioxidant, anti-inflammatory and anti-platelet effects. These properties might have potential therapeutic implication not only in stroke, but also in neurological disorders such as Alzheimer disease, Parkinson's disease, multiple sclerosis and primary brain tumors. In addition to their potent anti-atherosclerotic and cardio-protective effects, compelling clinical and preclinical studies delineate the neuro-protective efficacy of statins in all these neurological disorders. It is apparent from these studies that most patients with central nervous system disorders probably benefit to some extent from lipid-lowering therapy. But data are not univocal, and we must also consider the adverse effects due to the administration of lipid-lowering therapy. Thus, in these scenarios the effectiveness of statins in treating stroke, Alzheimer's disease, Parkinson disease, multiple sclerosis, and primary brain tumors have to be conclusively proven in vivo and/or in adequate clinical trials.

 

pathway.jpg

 

So we have had trials and the data don't tell us enough about dose and efficacy and we need more trials

 

So the question we have been asking is who are going to fund these trials? and even if they are funded then what? What is the pathway to prescription?.

 

I think too little thought is given to this critical question, because without the right answer the studies will falter and go nowhere. This is the question that the ethical committees need to ask and not accept some stock-answer

 

Do academics believe that the regulatory system, they helped create to give pharma a toughtime, will bend for them...

 

Do we need to talk to pharma to see if they have a new statin on the shelf that they can take into phase III, because this is perhaps part of the benefit of these trials as it shows pharma what to do and what not to do in their trials and it identifies targets.

 

Will they go down the HMG-CoA pathway to get new drugs. Maybe they are doing this already and we don't know

 

640px-Mevalonate_pathway.svg.png

 

Whilst this post may seem directed at Sir Jeremy and related neuros that gave use the statin conundrum, it is not. It is a problem for others (academic neuros) including ProfG who are doing studies with other repurposed drugs.

 

MS SMART is starting with Amiloride (Patent filed with MRC-WO2008007131...so MRC hopefully have been paying since 2006 to keep that alive); Ibudilast there is company behind this one Medicinova...so interesting that there are two academic led trials going on? The original Japanese patent was from 1998 and, riluzole (There is a patent filed in 1998, but I suspect company interest in this has expired...When ProfG and I tried to get this trialled in progressive MS in about 2001/2002 a certain company (or should I say the accountants of a certain company) weren't interested...I think this was too early for the approach. If we had gone back 5-10 years later the penny may have dropped. Sometimes you can be too far ahead of the curve. Now it may be too late for the approach.

 

The purpose of this post is to say that we have to think what's next. There is not point in starting without this thought.

 

This requires planning and maybe action, certainly by the medical fraternity, funders of studies but also people power.

 

Maybe if we can make progressive MS an orphan disease by the time trials are finished you would only need one phase III trial and so lower the hurdle that academic groups face to get drugs to pwMS. This would also help pharma too.

 

%20%20Statins%20have,%20at%20present,%20the%20potential%20to%20provide%20a%20new%20therapeutic%20target%20for%20various%20neurological%20diseases.%20It%20is%20well%20established%20that%20statins%20reduce%20cholesterol%20levels%20and%20prevent%20coronary%20heart%20disease.%20Moreover,%20evidence%20suggest%20that%20statins%20have%20additional%20properties%20such%20as%20endothelial%20protection%20via%20action%20on%20the%20nitric%20oxide%20synthase%20system%20as%20well%20as%20antioxidant,%20anti-inflammatory%20and%20anti-platelet%20effects.%20These%20properties%20might%20have%20potential%20therapeutic%20implication%20not%20only%20in%20stroke,%20but%20also%20in%20neurological%20disorders%20such%20as%20Alzheimer%20disease,%20Parkinson"]bron

 

The real life effect of Sativex

 

 

Flachenecker P, Henze T, Zettl UK.

Long-Term Effectiveness and Safety of Nabiximols (Tetrahydrocannabinol/Cannabidiol Oromucosal Spray) in Clinical Practice. Eur Neurol. 2014 Jun 18;72(1-2):95-102. [Epub ahead of print]

 

Background: Nabiximols (Sativex®), in a cannabinoid-based oromucosal spray, is an add-on therapy option for patients with moderate to severemultiple sclerosis spasticity (MSS) resistant to other medications. The study objective was to provide long-term data on clinical outcomes, tolerability, quality of life and treatment satisfaction for MSS patients receiving nabiximols in routine care. Methods: This was the 12-month prolongation of the MOVE 2 study, an observational, prospective, multi-centre 3-month non-interventional study conducted in a routine care setting across Germany. Structured documentation forms, questionnaires and validated instruments were used for data collection.

Results: In total, 52 patients were included in the effectiveness analysis after 12 months. The mean spasticity numerical rating scale (NRS, 0-10) score decreased significantly from 6.0 ± 1.8 points at MOVE 2 baseline to 4.8 ± 1.9 points after 1 month and remained on this level after 12 months (4.5 ± 2.0 points); in patients classified as 'initial responders' (≥20% NRS improvement after 1 month) similar results were found (baseline: 6.3 ± 1.4 points; after 1 month: 4.0 ± 1.0 points; after 12 months: 4.3 ± 1.9 points). The majority of patients (84%) did not report adverse events.

 

Conclusion: Real-life data confirm the long-term effectiveness and tolerability of nabiximols for the treatment of resistant MSS in everyday clinical practice.

 

sativex.jpg

Yet more evidence for some effect of Sativex in the people hat respond to the drug. There were 16% reporting adverse events. The central problem for the UK is not the benefit that needs to be shown but that the drug is cost effectiveness, otherwise it will always have problems in UK PLC.

 

 

 

 

Furthermore maybe this cost will be the problem in North America...because of cheaper "unregulated" competition

 

 

 

 

 

There are numerous Hemp growing operations springing up especially in Canada and Colorado where the possession/growing is becoming accepted.

 

 

 

 

 

Unlike pharma cartels, there is market competition apparently going on and the cost of medicinal pot is tumbling.

 

Add to this the lack of requirement to demonstrate real efficacy for medicinal purposes,like other nutricienticals, then real pharma is going to have their work cut out to get their foot in to the medicinal cannabis market.

 

 

 

 

 

The number of pot growers stating that they know it works because they use it themselves (say no more) and the effects are always remarkable....Much of it sounds however frankly unbelievable. There are millions of people using cannabis and if cannabis could really reverse (I am not saying their is no benefit..but cures?) disease conditions...the proof would be there or easy to come by. They sound like (bad) used car salesmen, who would sell their gran for a quick buck.

 

The failures of academic neuros to show benefits from THC in progression (CUPID) may have probably killed off interest in research in this area room a pharmaceutical perspective.

 

However because of the wide availability and use of marijuana, outside of pharma, suggests that it would be worth further investigating the effects on progression, where the majority of research suggests a neuroprotective potential.

 

 

 

It is clear that some components of cannabis can compete to stop this benefit being realised. Would you want to know which mix of components offer benefit...This needs real data not the hear say from pot shops.

 

 

 

What is the merit say of a 1:1 mix of Cannabidiol over tetrahydrocannabinol say compared to 20:1 or no cannadidiol. It is claimed that CBD reduces the side effects of THC...so why therefore would it not reduce the therapeutic effects? Where's the data, where's the biology.

 

 

 

 

 

 

CoI: We are developing in a competing product.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2014-01-08_Medicijnonderzoek_MS_Van_Criekingen.jpg

 

 

 

Nieuw medicijn voor MS-patiënten

 

Gepubliceerd: 8 jan 2014 10:45 Laatste update: 8 jan 2014 10:45 Nieuws

Het Academisch MS-Centrum Limburg in Orbis Medisch Centrum (OMC in Sittard-Geleen) is een van de 25 centra in tien landen waar een nieuw medicijn voor MS-patiënten wordt onderzocht.

 

Jo van Criekingen (56) uit Hoensbroek is de eerste patiënt in deze studie die bij Orbis Medisch Centrum het nieuwe medicijn Anti-Lingo mag uitproberen. Wereldwijd is hij de eerste patiënt die hiermee is gestart. Mogelijk kan de achteruitgang van Multiple Scelorse (MS) door dit middel worden gestopt of misschien treedt er zelfs verbetering op.

 

Medicijnonderzoek Anti-Lingo

De oorzaak van MS is onbekend, maar wel is duidelijk dat de stof myeline een belangrijke rol speelt bij MS. Myeline vormt een isolatielaag rondom de zenuwen in het centraal zenuwstelsel. Deze laag zorgt ervoor dat zenuwen de prikkels snel en efficiënt doorgeven.

 

Bij MS-patiënten raakt de myeline rondom de uitlopers van de zenuwen beschadigd waardoor de overdracht van de zenuwprikkels moeilijker wordt. Het eiwit Lingo-1 remt de aanmaak van myeline. Door het gebruik van het medicijn Anti-Lingo, komt de aanmaak van myeline mogelijk weer op gang.

 

In totaal worden in de 25 centra 240 patiënten gevolgd gedurende 72 weken. Eén vijfde deel van de patiënten krijgt een nepmiddel, de anderen worden verdeeld in vier groepen die ieder een andere dosis Anti-Lingo krijgen toegediend om uit te vinden wat de beste dosering is. Daarnaast krijgen alle patiënten een beta interferon om niet onderbehandeld te worden.

 

Het onderzoek in OMC

In Orbis Medisch Centrum gaan tien tot vijftien patiënten het nieuwe medicijn uitproberen. Op dit moment doen zes mensen mee aan de proef waarvan Jo van Criekingen de eerste is. Hij gebruikte eerst een ander middel, waar hij mee stopte vanwege de bijwerkingen: hoofdpijn, griep en misselijkheid.

 

Nadat hij een tijd immunoglobuline gebruikte, hoorde hij van de proef met het nieuwe middel Anti-Lingo, dat hij wel wilde proberen. "Ik heb geen last van bijwerkingen maar merk ook nog geen verbeteringen," vertelt Jo van Criekingen. Neuroloog Raymond Huppers legt uit dat het medicijn de ziekte kan afremmen of stopzetten. "Het lijkt of de verslechtering bij Van Criekingen afvlakt," zegt Hupperts voorzichtig. "Of dat werkelijk zo is, is na anderhalf jaar pas duidelijk. En op zijn vroegst over een half jaar is een eerste indruk te geven of het middel werkt."

 

Eén keer per maand krijgen de patiënten die meedoen aan de experimentele behandeling Anti-Lingo toegediend via een infuus. Daarna wordt een MRI gemaakt om te bekijken hoe het gesteld is met de ontstekingen die worden veroorzaakt door MS. Ook is regelmatig bloedonderzoek noodzakelijk. Dit heeft Jo van Criekingen er graag over om de achteruitgang bij MS een halt toe te roepen of om stabiel te blijven.

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hersenen

Brein van mannen met MS krimpt meer dan brein van vrouwen

 

21 mei 2014 12:12:19 door Redactie Reageer

Bij een onderzoek onder ruim 150 mensen met allemaal zes jaar de diagnose MS, bleek dat het brein van de mannen erger was gekrompen dan dat van de vrouwen. Het hersennetwerk van mannelijke patiënten werkte minder efficiënt, waardoor zij bijvoorbeeld meer geheugenproblemen hadden en moeite ondervonden zich te concentreren. Dit zijn enkele conclusies uit het proefschrift van neurowetenschapper Menno Schoonheim.

rolstoel-4.jpg?resize=425%2C283

Foto: Danielle van der Heide

Het menselijk brein is eigenlijk één groot netwerk van onderling met elkaar verbonden hersencellen. Met geavanceerde brein-imaging technieken, zoals fMRI, MEG en DTI, bekeek Schoonheim zowel hersenstructuur als hersenfunctie van ruim 150 MS-patiënten met een relatief korte ziekteduur. Met behulp van neuropsychologische testen werden zogenaamde cognitieve stoornissen gemeten, zoals bijvoorbeeld problemen met geheugen en concentratie. Bij ongeveer een derde van alle patiënten werden cognitieve problemen vastgesteld, variërend van mild tot zeer ernstig van aard. Opvallend was dat de cognitieve stoornissen veel erger waren bij de 53 mannelijke MS-patiënten dan bij de 104 vrouwen die aan het onderzoek meededen. Ook vertoonden de hersenen van de mannen meer atrofie (krimpen van hersenmassa) en het hersennetwerk werkte minder efficiënt. Toch hadden de mannelijke patiënten niet meer van de voor MS zo kenmerkende ontstekingen in de hersenen.

Twee conclusies

Schoonheim trekt twee conclusies: “Het lijkt er ten eerste op dat het mannelijk brein gevoeliger is voor de gevolgen van de schade die optreedt bij MS, ook al krijgen vrouwen het juist vaker. En ten tweede is het belangrijk om MS te onderzoeken als een ziekte van het héle hersennetwerk en niet alleen te kijken naar de ontstekingen, wat tot voor kort gangbaar was in MS-onderzoek.”

Schoonheim vond dat de geheugen- en concentratieproblemen vooral gerelateerd waren aan beschadigingen aan een van de belangrijkste schakelstations diep in ons brein: de thalamus. “De thalamus is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Schiphol. Is er een storing op Schiphol, dan raakt het hele internationale vliegverkeer ontregeld. Beschadigingen van de thalamus hebben grote gevolgen voor het hele hersennetwerk”, aldus Schoonheim.

Toekomstige behandelingen

De verschillen tussen de hersenen van mannelijke en vrouwelijke MS-patiënten kunnen gevolgen hebben voor toekomstige behandelingen. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of deze bevindingen ook bij verder gevorderde fases van de ziekte MS te zien zijn. Ook hoopt Schoonheim te kunnen onderzoeken of de gevonden netwerkafwijkingen iets kunnen zeggen over symptomen die de patiënt in een later stadium ontwikkelt.

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

nouveau-traitement-sep-progressive-nieuwe-behandeling-progressieve-ms_493x200.jpg?itok=nSHpZceM

 

 

 

Weldra nieuwe behandeling voor progressieve MS?

 

 

 

 

Tot op heden is er geen behandeling voor de primair progressieve variant van multiple sclerose (MS). Een medisch team van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) onderzoekt momenteel een nieuwe piste.

 

Even opfrissen: wat is progressieve multiple sclerose?

 

Bij multiple sclerose verstoren abnormale ontstekingsreacties in de hersenen en het ruggenmerg de transmissie van elektrische signalen in het centrale zenuwstelsel door de myelineschede rond de neuronen aan te vallen. Gevolg: de typische klachten van een opstoot. Die klachten worden vaak (gedeeltelijk of geheel) weer minder als de ontsteking voorbij is. In tegenstelling tot remittente (of relapsing-remitting) multiple sclerose, waarbij de ziekte in opstoten verloopt, verergeren de symptomen bij de primair progressieve vorm vanaf het begin geleidelijk, om niet meer te verdwijnen. Een gevolg van neuronen en ruggenmerg die geleidelijk aan afsterven.

Ontdekking nieuw ziektemechanisme bij MS

 

In een recente studie ontdekten prof. dr. Jacques De Keyser en zijn team een nieuw ziektemechanisme dat kan verklaren waarom precies de zenuwbanen bij patiënten met progressieve MS afsterven. Zo ondervond het VUB-team dat de stof endotheline-1 (E1), die de bloedvaten doet samentrekken, verhoogd was in bloed afkomstig van de hersenen van mensen met MS. Gevolg: de bloedvoorziening - en dus het zuurstofgehalte - in de hersenen vermindert, wat bij proefdieren op lange termijn tot het afsterven van zenuwen leidt. Met de E1-antagonist bosentan, een geneesmiddel dat de werking van E1 tegengaat, slaagden de VUB-onderzoekers er in de verminderde bloedvoorziening bij mensen met multiple sclerose te normaliseren. Of het geneesmiddel ook het verloop van de ziekte kan afremmen, moet nog blijken.

Slecht functionerende astrocyten

 

Over de oorzaak van de verhoogde E1-productie hebben de onderzoekers wel een vermoeden, namelijk de astrocyten in de plaques. Dat zijn de cellen die de zenuwcellen ‘ondersteunen’ in hun functie. Die bevinding ondersteunt De Keysers hypothese dat multiple sclerose in de eerste plaats geen ziekte is van het immuunsysteem die de hersenen aanvalt, maar wel van het zenuwstelsel zelf. Zo zouden patiënten met MS in hun astrocyten bepaalde receptoren missen, waardoor ze mogelijk een rol spelen in de ontstekingsreacties in de hersenen en het ruggenmerg. Immuunmechanismen spelen zeker een rol, maar die zijn vermoedelijk secundair, aldus De Keyser.

Nieuwe studie

 

In afwachting van verdere studies met bosentan coördineert het VUB-team een twee jaar durende Vlaams-Nederlandse studie bij patiënten met progressieve MS met het geneesmiddel fluoxetine, een bekend antidepressivum. Er bestaan reeds aanwijzingen dat fluoxetine, via werking op astrocyten, schade aan zenuwcellen kan verminderen. De studie wil nu nagaan of het geneesmiddel ook de progressie van multiple sclerose kan vertragen.

 

bron:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Block wil cannabismedicijn voor MS-patiënten

 

26/11/2014 om 18:36 door rvs | Bron: BELGA

 

 

 

 

Mail Print adcdad20-7592-11e4-b043-3c8f9f4f59cd_web_scale_0.070555_0.070555__.jpg?maxheight=416&maxwidth=568&format=jpg Maggie De Block. Foto: Photo News

 

 

Als het van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) afhangt, wordt de verkoop van medicinale cannabis in de apotheek mogelijk.

De Block werkt aan een koninklijk besluit om het middel Savitex te verstrekken aan patiënten met multiple sclerose (MS).

Advertentie

Dankzij het nieuwe KB van De Block moeten goedgekeurde geneesmiddelen op basis van cannabis verdeeld kunnen worden via apothekers.

Nu mag de softdrug alleen gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.

In de praktijk zou voorlopig alleen de pijnstiller Savitex in aanmerking komen voor verdeling.

Na evaluatie door het geneesmiddelenagentschap FAGG werd bovendien beslist dat het medicijn enkel mag gebruikt worden om de symptomen van patiënten met spasticiteit door multiple sclerose te verlichten voor wie andere medicatie niet helpt.

Patiënten die medicinale cannabis willen gebuiken om pijn te verlichten, zoals mensen met terminale kanker, neuropathische pijnen of dwarslaesie krijgen dus geen Sativex.

‘De wetenschappelijke evidentie werd niet voldoende aangetoond tijdens de klinische proeven’, aldus De Block in de Kamercommissie Volksgezondheid.

De Block denkt dat het koninklijk besluit niet in strijd is met het regeerakkoord, dat nultolerantie predikt voor drugs. ‘Ik ben zelf altijd tegen een gedoogbeleid voor cannabis geweest en dat strookt perfect met het regeerakkoord.

Ik heb als dokter steeds gewezen op de verslavende en kwalijke gevolgen.’

Share this post


Link to post
Share on other sites



    •  

Stamcellen kunnen MS-patiënten tweede kans bieden

 

 

 

  • 1147101817.jpgBelga

Een scan van door MS aangetaste hersenen. De delen in het wit zijn aangetast.

wo 21/01/2015 - 20:05 Luc De Roy Veel multiple sclerose-patiënten kunnen waarschijnlijk baat vinden bij een "reset" van hun uit de hand gelopen immuniteitssysteem. Onderzoekers hebben ontdekt dat bij minstens vier vijfde van de patiënten de opflakkeringen van de ziekte stoppen, als ze stamcellen uit hun bloed verwijderen, dan het aantal immuniteitscellen terugdringen met medicijnen en de stamcellen later opnieuw inspuiten. De studie moet wel nog overgedaan worden in meer uitgebreide testen.

 

 

In de studie, die gepubliceerd is in het Journal of the American Medical Association, hadden 123 patiënten relapsing-remitting MS, de meest voorkomende vorm van de ziekte die gekenmerkt wordt door tijdelijke opflakkeringen; 28 andere patiënten hadden een meer vergevorderde, progressieve vorm van de ziekte, waarbij de symptomen alsmaar erger worden.

Bij al deze patiënten vallen immuniteitscellen waarmee iets fout gelopen is, het myeline aan, de vethoudende schedes die de zenuwen in het centraal zenuwstelsel omhullen.

De onderzoekers haalden stamcellen - potentiële immuniteitscellen - uit het bloed van de patiënten, die vervolgens geneesmiddelen kregen om hun bestaande populatie van immuniteitscellen fel te verminderen. Op die manier verdween hun uit de hand gelopen oude immuniteitssysteem, en door daarna inspuitingen met de stamcellen te krijgen, konden de patiënten hun normale immuniteit opnieuw opbouwen.

 

80 procent

 

 

Twee jaar na de therapie had 89 procent van de patiënten nog geen terugval gekend, vier jaar na de behandeling was dat nog 80 procent.

 

 

1772744452.jpg BelgaEen macrofaag (blauw) een soort witte bloedcel, valt een door MS aangetaste zenuwcel aan.

 

Over het algemeen vertoonden de patiënten ook een gestage vermindering van het aantal en het volume aan beschadigingen in de hersenen die verband houden met MS. Dat is een bewijs dat hun "geresette" immuniteitssysteem de schade aan de zenuwen aan het terugdraaien was.

De patiënten met relapsing-remitting MS deden het wel veel beter dan de patiënten met progressieve MS, zo zei medeauteur Richard Burt van de Northwestern University School of Medecine in Chicago aan Sciencenews.

De studie is goed nieuws voor de meer dan 2,3 miljoen mensen die lijden aan MS. Wel moeten de bevindingen nog bevestigd worden in een groter gerandomiseerd onderzoek.

 

Relapsing-remitting MS

 

 

Multiple sclerose (MS) is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel - de hersenen en het ruggenmerg - dat een aantal signalen niet goed meer kan verwerken.

MS is een zogenoemde auto-immuunziekte: het wordt veroorzaakt doordat het eigen immuniteitssysteem de vetachtige ísolatielaag, de myeline, rond de zenuwbanen aanvalt en aantast. Door het wegvallen van de isolatielaag lekken de zenuwimpulsen als het ware weg en worden ze niet of niet volledig meer doorgegeven. Ook kunnen er ontstekingen optreden en op die plaatsen ontstaan er een soort littekens, de zogenoemde plaques.

Relapsing-remitting MS is de meest voorkomende vorm van MS en komt bij ongeveer 40% van de MS-patiënten voor.

Relapsing-remitting MS wordt gekenmerkt door een duidelijk patroon van aanvallen- en herstel. Bij een aanval wordt de myeline aangevallen in het centrale zenuwstelsel en de patiënt ervaart dan klachten, ofwel nieuwe klachten of oude klachten die opnieuw opflakkeren. Gemiddeld duurt een aanval een paar dagen tot 6 weken.

Hierna volgt de herstelperiode, waarin in sommige aangetaste gebieden er een nieuwe myelinelaag gevormd wordt door de myelinevormende cellen. In deze periode ervaart de patiënt weinig of geen klachten. De herstelperiode kan enkele maanden duren.

 

812045468.jpg Belga

 

Een door MS aangetaste zenuw. Op deze ingekleurde foto is een doorsnede door een axon te zien, een uitloper van een zenuwcel, die zijn myelineomhulsel verloren is. Het blauwe axon wordt enkel nog omringd door zijn Schwann-cel (bruin), een cel die normaal de myelineschede aanmaakt.

 

bron

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ijsbeer

Ronduit stuitend dat je MS afdoet als welvaartsziekte, die eenvoudig door meer water drinken en vitaminecomplex-consumptie bestreden zou kunnen worden..

Ook je vergelijking met landen "onder de evenaar" snijdt geen hout; is het niet bij je opgekomen dat eea. wellicht te maken zou kunnen hebben met gebrekkige diagnostiek?!

 

Het expermentele karakter van de diverse medicijnen die momenteel worden ingezet, degraderen wmb. MS-patienten tot weinig meer dan "proefkonijnen", echter het feit dat deze mensen dergelijke experimenten - incl. geringe prognose qua effectiviteit - geeft feitelijk niets minder aan dan de radeloosheid waaraan deze mensen doorgaans onderhevig zijn!

 

dat van die strohalm enzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sensi-life

Extreem teleurstellende ervaring met Anti-Lingo. Ik ben er altijd één tot twee dagen enorm beroerd van, en tot op heden is er geen significante verbetering waarneembaar alls je het hebt over chubs en middels MRI waarneembare ontstekingen. Helaas...

In mijn geval dus ongeveer om de 2 maanden aan de pretnison.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ijsbeer

Ronduit stuitend dat je MS afdoet als welvaartsziekte, die eenvoudig door meer water drinken en vitaminecomplex-consumptie bestreden zou kunnen worden..

Ook je vergelijking met landen "onder de evenaar" snijdt geen hout; is het niet bij je opgekomen dat eea. wellicht te maken zou kunnen hebben met gebrekkige diagnostiek?!

 

Beste HarryvG,

 

Waarschijnlijk trek jij zelf een te simpele conclusie dat ik de aandoening MS wil afdoen als een welvaartsziekte.

Het is algemeen bekend dat MS veelal als symptoon heeft degeneratie in de mergschede van de zenuwen en van de ruggegraatzenuwen door myelineverlies.

Myeline = een vetachtige stof die als isolatie dient in de mergschede van de zenuwen en van de ruggegraatzenuwen. Is opgebouwd uit cholesterol, MOV (Meervoudig Onverzadigde Vetzuren) en fosfatidylcholine, gekoppeld tot een lipide dat sphingosine wordt genoemd. Essentieel voor de instanthouding van gezonde myeline-schede zijn vitamine B12 en MOV's....(bron = kijk op vitamines en mineralen , auteur Leonard Mervyn - ISBN 9021057980)

 

MOV: Meervoudige Onverzadigde Vetzuren - oorspronkelijk vitamine F genoemd: linolzuur, linoleenzuur en arachidonzuur. De belangrijkste bronnen zijn plantaardige oliën uit zaden en bepaalde groenten. MOV's worden ook gevonden in bepaalde visoliën.

Heden ten dage worden de MOV's in de voedselindustrie bewerkt met water (gehydrogeniseerd) waardoor hun werking compleet anders wordt. Dit wordt gedaan omdat alle oliën anders te snel zouden bederven in relatie tot de uiterste houdbaarheidsdata.

 

Het is algemeen bekend dat in de landen rondom de evenaar heel veel oliën worden gebruikt met als hoofdmoot olijfolie.

 

Koudgeperste hennepzaadolie is een enorme bron van MOV's.

 

Functies van MOV's: maakt deel uit van de celmembramen en van de myelineschedes van de zenuwen; voorstof voor hormonen als prostaglandines; onderdelen van cholesterolesters; onderdelen van de triglyceriden (lichaamsvetten).

 

Multiple Sclerose (MS)

 

Bron; complete vitaminen en mineralengids voor iedereen , auteur Hannah Kohn, ISBN 9027456828

 

Multiple Sclerose komt vooral voor in landen waar de voeding veel verzadigde vetten bevat, wat altijd betekent dat niet genoeg lecithine in het bloed aanwezig is.

Anti-MS-voedingsmiddelen; tenminste 3 eetlepels lecithinekorrels per dag, drie maal per dag 400 I.E. vitamine E, een sterk B-vitaminecomplex bij elke maaltijd, 1000mg kalk en 500 mg magnesium dagelijks en per dag 2 eetlepels olie met meervoudig onverzadigde vetzuren.

 

Dus Harry ik zoek wel degelijk eerst iets uit voordat ik wat beweer.

 

En dat ik geen hoge pet op heb van de moderne geneeskunst die geen enkel verband wenst te leggen tussen voeding en ziektebeelden, maar uitsluitend tracht patiënten chemische middelen en / of peperdure behandelingen voor te schrijven, moge duidelijk zijn.

De gezondheidsindustrie is niet gebaat bij onpatenteerbare oplossingen. Vitaminen en mineralen zijn evenals plantaardige middelen niet te patenteren. Chemisch verkregen stoffen wel.

Vraag jezelf eerst even af waarom bijvoorbeeld de hennepplant wereldwijd verboden moest worden. Immers tot ca 1937 werden ongeveer 30% van alle geneesmiddelen gemaakt van deze plant.

 

Ik ga altijd voor opsporen van mogelijke bronoorzaken, niet voor symptoonbestrijding.

Ik zie ziekten meer als een gebrek aan essentiële bouwstoffen in het menselijk lichaam waardoor het lichaam kwalen gaat vertonen.

 

En MS-patiënten kunnen zelf ook proberen of bovenstaande werkt of niet. Vitaminen en mineralen zijn niet extreem duur, evenals bijvoorbeeld de koudgeperste hennepzaadolie en lecithinekorrels.

Het boek van Hannah Kohn is misschien nog wel 2de hands te bekomen voor een relatief lage prijs, zelf heb ik het gekocht in een kringloopwinkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rol van darmbacteriën bij Multiple Sclerose

 

Posted on 30 maart 2015 by GoedGezond


De darmen zijn een vreemde plaats om een verband te vinden met een neurologische ziekte. Maar een studie heeft de link geïdentificeerd tussen twee type darmbacteriën en de ontwikkeling van Multiple Sclerose. Voor de eerste keer is bij mensen met Multiple Sclerose het microbioom in kaart gebracht.

 

Multiple Sclerose heeft meer gemeen met het prikkelbare darmsyndroom, reumatische artritis en andere auto immuunziekten

Dit geeft inzicht in bepaalde gevaren, volgens de onderzoekers. Veranderingen in de samenstelling van de darmbacteriën werden eerder gelinkt aan auto immuunziekten, waaronder het prikkelbare darmsyndroom en reumatische artritis (Inflamm Bowel Dis 2006;12:106-111; Curr Opin Rheumatol 2014;26:410-415), zegt onderzoeker van deze studie -dr. Sushrut Jangi, verbonden aan de Harvard Medical School-.

“MS heeft meer gemeen met het prikkelbare darmsyndroom, reumatische artritis en andere auto immuunziekten, dan met neurodegeneratieve ziekten. Bij alle auto immuunziekten valt het imuunsysteem het eigen weefsel aan. Dat komt doordat het geactiveerd wordt door bacteriën, virussen of omgevingsfactoren. We weten niet wat MS veroorzaakt, en een gedachte is dat een bacterie in het lichaam de opzet maakt voor MS. In de darmen zitten meer bacteriën dan waar dan ook in het lichaam, dus het is betekenisvol om daar te kijken.”

In de nieuwe studie, onderzochten de onderzoekers ontlastingsmonsters van 61 patiënten met MS en 43 gezonde mensen. Onder de MS patiënten waren er die onbehandeld waren, en patiënten die behandeld werden met interferon β-1a (n=21), interferon β-1b (n=2), glatiramer acetate (n=18) en natalizumab (n=1). De onderzoekers voerden ook sequentiering uit op de monsters, om de specifieke microbiële waarden te meten. Er bleek sprake van identieke karakteristieken in de factoren die de darmbacteriën beïnvloeden, zoals de BMI.

Specifieke darmbacterie meer aanwezig

Ook bleek de aanwezigheid van de Methanobrevi bacterie 7x groter bij de MS patiënten, hoewel deze bacterie niet bij alle MS patiënten aanwezig was. De Methanobrevi bacterie wordt steeds meer gelinkt aan meerdere ontstekingsaandoeningen, maar de manier waarop de bacterie de immuunresponse aanstuurt nog onduidelijk, zegt dr. Jangi.

Jangi:

De Methanobrevi bacterie leeft ook in een gezond microbioom, maar lijkt meer aanwezig te zijn bij MS patiënten. Het is op dit moment nog een kip-ei verhaal: komt dit doordat de darmen bij MS minder goed werken, waardoor de bacterie sneller groeit, of linkt dit mogelijk met het ontstaan van MS? “

Niet alleen was de Methanobrevi bacterie meer aanwezig bij de meeste MS patiënten. De aanwezigheid van Butyricimonas bacterie bleek drie keer lager bij onbehandelde MS patiënten. Bij behandelde MS patiënten en gezonde deelnemers was er sprake van een normale aanwezigheid. Dit suggereert dat behandeling effect op deze bacterie heeft.

T-cellen

De mogelijke rol van de Butyricimonas bacterie in het immuunsysteem wordt beter begrepen, dan die van de Methanobrevi bacterie. Wanneer de Butyricimonas bacterie aanwezig is in voedingsvezels, produceert hij butyraat. Butyraat beinvloedt de productie van T cellen in de darmen (Nature 2013;504:446-450). Eerdere studie lieten zien dat patiënten met een auto immuunziekte -zoals diabetes 1 en het prikkelbare darmsyndroom- lagere gehaltes van de butyraat-producerende bacterie hebben. (Rev Diabet Stud 2012;9:251-259; Nestle Nutr Inst Workshop Ser 2014;79:29-39).

Dr. Emeran Mayer van het Center for Neurobiology of Stress University of California, noemt de bevindingen interessant:

Ik denk dat de studie belangrijk is, omdat veranderingen in het microbioom van de darmen al eerder betrokken bleken te zijn bij de pathofysiologie van MS. Echter, hoewel het denkbaar is dat verandering in microbioom een rol speelt bij de ontwikkeling van MS, kunnen de veranderingen ook een gevolg zijn van de ziekte of kan het gerelateerd zijn aan een veranderde functie van het immuunsysteem.”

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben MS patiënt sinds 2003. Werk 18u/week en voor de rest 'run' ik mijn 'gezin'.

De ziekte is vrij goed onder controle (1-2 opflakkeringen per jaar), waardoor ik jaarlijks 1 cortisone kuurtje ga halen. Verder krijg ik sinds 2003 wekelijks Avonex. De meeste last heb ik van vermoeidheid en pijn in de benen. Brufen 800 Retard slik ik als M&Ms, maar soms is de pijn onuitstaanbaar! Ik heb hiervoor verschillende antidepressivum voor geprobeerd, maar daar reageerde mijn lichaam niet goed op, waardoor ik me nog slechter voelde! Ik heb mijn neurologe dan maar meegedeeld dat ze met die pillen niet meer moest afkomen en ik deed het gewoon verder met de Avonex en Brufen...

 

Tot ik vorig jaar in contact kwam met m'n 1ste 'toepke'! Gewoon 1tje proberen kan toch geen kwaad??!!!

En het verrichte wonderen, de pijn verdween als sneeuw voor de zon! Was ook in een geweldige 'roes'... Dus rookte ik iedere avond 1tje voor het slapen gaan en het had z'n gewenste effect. Ik besloot om enkel 's avonds eentje te roken, want ik moest overdag werken en wou 'helder' op m'n werk verschijnen en als je zelf de mogelijkheid niet hebt om het te kweken was het toch ook niet goedkoop.

 

Al snel kreeg ik de mogelijkheid om het gratis te krijgen en die 1ne werden er 2.... De pijn bleef weg, en ik kreeg veel meer energie! Ik besloot ook om 's morgens te roken. Maar enkel wanneer ik niet moest werken... Maar dat hield ik niet vol, dus werd het dagelijks, en ik had eens zoveel energie op het werk. Ik rookte er zo'n 4-7/dag. En het ging allemaal goed!

Tot enkele weken geleden... Ik merk op dat ik de laatste tijd veel vergeet, amper nog iets kon onthouden op het werk. Ben ook meer verstrooid. Familie en vrienden mijd ik al weken! Als m'n GSM gaat krijg ik paniek aanvallen, ik ben de laatste weken ook enorm agressief met momenten. Zodanig dat m'n partner bij wijze schrik krijgt van mij tijdens die momenten!

 

Dus ik heb besloten om effe niet meer te gebruiken. Ben 3 dagen 'clean' maar mannen, wat heb ik een drang!!!!

 

Wou dit even delen...

 

Hoi Iedereen,

 

Na een lange afwezigheid hier, door de up- en downs het voorbije jaar, ben ik toch terug even komen lezen...

 

En onder tussentijd rook ik al terug een paar weken m'n favoriete goedje Amnesia... Na een opstoot van m'n MS in februari dit jaar, herstelde ik niet zoals voordien na een cortisone-kuur van 5 dagen... Ik bleef kampen met zenuwpijnen in m'n beide benen, wat het mij niet makkelijk maakte om mijn dagen door te komen, laat staan mijn werkdagen (1 werkdag kan ssoms tot 12u lang zijn, werk wel maar 18u/week), dus besloot ik om terug m'n goedje te halen en te roken, wel in beperkte mate... Als ik niet moet werken, begin ik pas m'n 1ste jointje om 16u te roken. Wanneer ik een werkdag voor de boeg heb, rook ik eerst een jointje voor ik ga werken, ongeacht het uur ik moet beginnen. Wanneer ik een werkdag heb van 8-12u/dag, voorzie ik er mij op dat ik onder m'n middagpauze eventjes kan roken. Zo kom ik mijn dag zonder pijn en problemen door! Sinds ik terug ben beginnen roken, heb ik nog geen dag pijn gehad... Maar denk wel dat het roken mijn pijn zodanig onderdrukt, dat als ik terug stop met roken, ik snel weer een opflakkering van m'n MS zou kunnen krijgen. We testen dit nog wel uit, maar nu even niet :P

 

Wiet=BESTE MEDICATIEmiddel OOIT!!!

Nu nog LEGAAL maken in ons landje!

 

Liefs,

Moon

Edited by Moon

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk om te horen dat je er wel baat bij hebt moon!

 

als het roken, (of mss nog gezonder druppelen in de toekomst ofzo) je pijn zonadig onderdrukt dat je leven een stukje leefbaarder is, waarom zou je er dan mee stoppen?

iets beter ga je niet vinden denk ik want er bestaat niets....

een dagje overslaan is dan weer wel is goed denk ik

 

wel lange werkdagen doe je moon? je doet je werkweek bijna in 1 dag?

 

had al lang legaal moeten zijn in zulke gevallen!

 

succes :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben sinds kort overgestapt van Avonex naar Plegridy... Maar man, wat ben ik er ziek van! Na inspuiting lig ik 2 dagen plat, en 3de dag ben ik ook nog niet echt oké :thumbsdown:

Zou m'n smoren invloed hebben op de medicatie?

 

Denk er over na om terug over te stappen op m'n Avonex!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi moon,

 

plegridy... ken ik niet?!

ik ben ook met nieuwe medicatie begonnen "aubagio" el een geluk met een heel stuk minder bijwerkingen dan de rebif!

en ik pilvorm, dus hoef niet meer te spuiten!

misschien kan je je hier eens in verdiepen ;)

 

ik welke zin bedoel je dan invloed hebben?

positief, negatief?

 

ik kan je iig zeggen dat je van veel van de ms medicatie gewoon stik kapot bent.

of cannabis-gebruik er een negatieve invloed op heeft, nee, dat denk ik niet.

van roken is dit wel bewezen ivm ms, maar dan meer in de zin van het verloop van je ms en niet perce op medicatie.

 

ik weet van toen ik elke dag stikkapot was van rebif te spuiten, mijn jointje en thee'tjes mij wel hielpen om hier een beetje beter mee om te kunnen gaan

 

nogmaals, verdiep je eens in nieuwere medicatie, is ondertussen heel wat op de markt.

en anders zie ik wel een pb'tje verschijnen ;)

 

groetjes,

sensi

 

hoi moon,

 

plegridy... ken ik niet?!

ik ben ook met nieuwe medicatie begonnen "aubagio" el een geluk met een heel stuk minder bijwerkingen dan de rebif!

en ik pilvorm, dus hoef niet meer te spuiten!

misschien kan je je hier eens in verdiepen ;)

 

ik welke zin bedoel je dan invloed hebben?

positief, negatief?

 

ik kan je iig zeggen dat je van veel van de ms medicatie gewoon stik kapot bent.

of cannabis-gebruik er een negatieve invloed op heeft, nee, dat denk ik niet.

van roken is dit wel bewezen ivm ms, maar dan meer in de zin van het verloop van je ms en niet perce op medicatie.

hangt er dus vanaf hoe jij je cannabis nuttigd zeg maar...

 

ik weet van toen ik elke dag stikkapot was van rebif te spuiten, mijn jointje en thee'tjes mij wel hielpen om hier een beetje beter mee om te kunnen gaan

 

nogmaals, verdiep je eens in nieuwere medicatie, is ondertussen heel wat op de markt.

en anders zie ik wel een pb'tje verschijnen ;)

 

groetjes,

sensi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi everyone, I am a new member here and my apologies for my lack of Dutch. I am a master's student at the university of Amsterdam studying anthropology, and I am currently doing a small study on the medical use of cannabis in the Netherlands. I am a full supporter of medical cannabis and I was hoping there might be some members of this forum that might be willing to share their experience about using medical cannabis with me. It is an independent and informal study and I can guarantee anonymity for anyone who is kind enough to talk to me about it. I am really just looking to have chats with people and listen to their own accounts. If you, or anyone that you may know, does consume cannabis on a medical basis and would be willing to have a chat about it with me, please contact me on this forum or lucrezio_ciotti.....geen email adressen op 't forum ...... I greatly appreciate any help, and will promptly remove this post if it violates any rules of this forum.

 

Best,

Lucrezio

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump

Amerikaans militair bewijs dat het Epstein-Barr-virus multiple sclerose veroorzaakt

https://scitechdaily.com/tag/american-association-for-the-advancement-of-science/

 

image.png.92b1da9ad7214ccd5799dc1654d1851a.png

Epstein-Barr Virus illustratie.

Een nieuwe analyse van gegevens van Amerikaanse militaire rekruten suggereert dat multiple sclerose (MS) – een ziekte waarvan de etiologie onbekend is – een complicatie is van infectie met het Epstein-Barr-virus (EBV).

Multiple sclerose is een chronische demyeliniserende ziekte van het centrale zenuwstelsel. De onderliggende oorzaak van deze ziekte is niet bekend, maar men denkt dat het Epstein-Barr-virus een mogelijke boosdoener is. De meeste mensen die met dit veelvoorkomende virus zijn geïnfecteerd, ontwikkelen echter geen multiple sclerose en het is niet haalbaar om de oorzaak van deze ziekte bij mensen direct aan te tonen.

 

Met behulp van gegevens van meer dan tien miljoen Amerikaanse militaire rekruten die gedurende een periode van 20 jaar werden gevolgd, van wie 955 tijdens hun dienst de diagnose MS kregen, stelden Kjetil Bjornevik et al. testte de hypothese dat MS wordt veroorzaakt door EBV. Ze ontdekten dat het risico op het ontwikkelen van MS bij personen die EBV-negatief waren, na een EBV-infectie 32-voudig toenam.

 

"Deze bevindingen", zeggen de auteurs, "kunnen niet worden verklaard door een bekende risicofactor en suggereren EBV als de belangrijkste oorzaak van MS."

Ze merken op dat een van de meest effectieve behandelingen voor MS anti-CD20 monoklonale antilichamen zijn. Het rechtstreeks richten op EBV zou grote voordelen kunnen hebben in vergelijking met op anti-CD20 gebaseerde therapieën, zeggen ze, die moeten worden toegediend via intraveneuze infusie en het risico op infecties kunnen verhogen. Een verwant Perspectief bespreekt deze bevindingen in meer detail.

Referentie: "Longitudinale analyse onthult een hoge prevalentie van het Epstein-Barr-virus geassocieerd met multiple sclerose" door Kjetil Bjornevik, Marianna Cortese, Brian C. Healy, Jens Kuhle, Michael J. Mina, Yumei Leng, Stephen J. Elledge, David W. Niebuhr , Ann I. Scher, Kassandra L. Munger en Alberto Ascherio, 13 januari 2022, Wetenschap .
DOI: 10.1126/science.abj8222

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...