Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Editorial: Klussen met Whazzup deel 3 & 4 (elektra)

Recommended Posts

Ah, dus 1 per contact is geen probleem? Ik gooi 2 op 1 relais, want wil de nul ook meegeschakeld hebben :wacko:

Die 6A/C automaat, kan die nu wel voor een 600W/met philips VSA?

Oh sorry, lees het net in het bericht van jou hierboven. Ff 10A/C halen dus. En ja, ben 20A afgezekerd :wacko:

Heeft de magnetische ballast zo'n hoge opstartpiek dat 6A hem eruitgooit? Of is het een grensgevalletje B)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is ondermeer afhankelijk van de staat van de lamp, de staat van de condensator en de kwaliteit van de spoel. Maar meer dan een grensgeval. Voor een kortsluitbeveiliging is een 10A daarom beter. Die beschermt net zo goed tegen kortsluiting maar geeft geen kans op afschakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles is nieuw nieuw en nieuw, en het zijn de juiste philips-ballasten (niet die neppers B) )

Ik bewaar de 6A/C wel, voor de volgende ronde met de luma's!

 

@Whazzup, bedankt kerel! Kan ik weer op zoek naar die lastig te vinden 10A/C :wacko:

Als ik bij de zomermeeting aanwezig kan zijn, neem ik een friesche lekkernij voor je mee :wacko:

gallery_14245_4385_17698.jpg

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah! Gek up dúmkes en sûkerbôle, half Fries deze jongen B)

 

Je kunt in de tussentijd overigens best die 6A monteren, onveilig is het niet, je hebt alleen kans dat ze er uit vliegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik slaap er nog een nachtje over ;) , en ga nog ff zoeken naar de 10A/C van Hager of ABB, oid.

Bedankt voor de info en de wijze raad ;) (mooie nepfries :wacko: )

Die versnapering hou je tegoed van mij, want jouw wijze raad kost me toch al een hoop knaken bij-elkaar B) , dus kan dit er nog wel bij, maar..... veiligheid boven alles, dus alle lof..... halve fries :wacko:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij gebruikt bbb hem ook met een lamp pér contact. Dat moet zeker wel kunnen. Dus 4 lampen op 4 contacten.

 

Ik had ze gebruikt icm. 400watt lampen (3 lampen + Nul per 25amp relais). B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoop je de blauwe draden bij-elkaar dan, en 1 daarvan schroef je onder het laatste contact?

Heb ik het zo goed?

 

green-lady p.s.(voor jou ook fryske dùmkes B) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep, 3 blauwe op de uitgang van het relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) ehm.. toch niet 3 x fase via apart contact en dan 3 x nul via één contact he? Dat gaat alléén maar op bij 3-fase aansluitingen, dan is de maximale stroom door de nul even groot als de stroom door één van de fases. Bij enkel fase is de stroom de cumulatie van alle drie, dus 3 keer zo groot!

 

In een vaste installatie schakel je normaal alleen de fase, hoef je de nul niet eens te schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm...... dat wordt dus 2 fasen en 2 nullen per relais/4 contanten. fase/nul/fase/nul.

Kunnen we mijn verhaal zo afsluiten? B)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
toch niet 3 x fase via apart contact en dan 3 x nul via één contact he?

 

 

 

Neeeeeh :rolleyes:

 

Was bij een normale 1 fase 220v opstelling (voor 3 lampjes).

Fase had ik verdeeld over 3 contacten (4x no 25amp relais), en de nul over 1 contact :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, want door de nul gaat dan 3 keer zoveel stroom als door de afzondelijke fase. Dat contact moet dus 3x zoveel stroom verwerken en logischerwijs 3 x zo zwaar zijn. Er is in wisselspanning geen verschil tussen nul en fase wat betreft stroom, dat is alleen in 3-fase apparatuur het geval. Nogmaals, in een 3-fase aansluiting gaat er door de nul nooit meer dan dat er door één van de fases gaat. Bij een perfect gebalanceerde installatie loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nul bij een 3-fase aansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach... het is goed gegaan, maar de contact van de nul krijgt wel extra op zijn lazer.

Bram wisselt toch bijna per kweek van schakelkast, dus het gevaar is alweer geweken :D

Elke dag leren we hier nog bij :rolleyes: Dat geld denk ik voor de meesten.

Ik was het ook vergeten dat het alleen bij 400V kon.

 

thanks,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik dan ook goed dat bij een 25amp relais je contacten maar met 6.25 amp mag belasten ??? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heb je dit bij het rechte eind.

Je mag bij een 25A relais maar 1x600W hps schakelen per contact. Bij een 40A alweer meerdere lampen per contact. Staat ergens in de sticky's van Whazzup.(begin van dit topic, hèhè :rolleyes: )

 

Ik citeer:

 

Welk relais?

Het is een technisch verhaal, maar het komt er op neer dat je een veel groter relais nodig hebt dan je eigenlijk zou denken. Het relais moet geschikt zijn voor grote stromen en inductieve belastingen (als AC3 belasting aangegeven). Gegeven dat je relais hiervoor geschikt is kun je op een 20A relais per contact twee 400 watt lampen aansluiten. Op een 40A relais zijn dat er al zeven. Voor 600 watt lampen geldt: Op een 20A relais slechts één per contact, op een 40A relais vijf. Het lijken vreemde getallen, maar ze komen echt uit de installatieboekjes van de professionele installateur.

 

BRON Whazzup

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje weinig...een 600watt lamp voor 25A relais.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

Dan had ik het verkeerd gelezen en begrepen (per contact)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 per contact, dus 4 per relais

 

Zo was de vraagstelling niet :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah! maar dat is het dus juist niet: je mag nooit contacten parallel schakelen. Daarme bedoel ik zowel ingangen als uitgangen met elkaar verbinden om hierdoor een groter vermogen te schakelen. Wat wel mag is de 230V op de ingangen parallel te zetten en dan per uitgang een lamp aansluiten. Aparte lasten per contact dus. Waarom is dat? Heel eenvoudig. De contacten maken nooit allemaal tegelijkertijd contact of verbreken nooit allemaal tegelijkertijd. Dus grote kans op overbelasting van één van je contacten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat wel mag is de 230V op de ingangen parallel te zetten en dan per uitgang een lamp aansluiten.

 

Het komt er misschien beroerd uit, maar dat was wel het gene wat ik bedoelde.

Maar Whazzup weet altijd van de hoed, en de rand :rolleyes:

 

Maarrr, de vraag was eigenlijk of er dan max. 6,25A per contact geschakeld kon worden??? (@BBB)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga altijd uit van murphies forum law: als het verkeerd gelezen kan worden dan zal het verkeerd gelezen worden. Ergo: fora zijn dodelijk! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...