Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kweker

kweekkast KETER XL

Recommended Posts

Na een Keter XL kast te hebben gekocht, en wat inrichtingen te hebben gedaan ben ik klaar voor een start.

binnenmaat: 105 cm x 143cm en 208 cm hoog.

gallery_20523_7082_1530008.jpg

 

inrichting: een RVK150 met een cana 500m3 koolstoffiltertje en

een GAMMA badkamerventilator andersom onderin de zijwand geplaats.

gallery_20523_7082_1368734.jpg

 

gallery_20523_7082_1609538.jpg

daarbij nog een thermo/hygrometer er bij op ongeveer 125cm hooghte.

en een klimaatcontroller wat volgens mij niet werkt of IK SNAP ER NIETS VAN, merk DARVIN met thermostaat en in te stellen minimum en maximum.

maar naar mijn idee niet goed?????????????

 

In ieder geval....

ik heb van mijn werk grote koekjesbakken van 25 liter inhoud: LxBxH dan delen door 100 is het aantal liters.

daar 6 stuks in de kast gezet en plaats voor ventilator acheraf.

had dus 10 stekjes en er waren 6 mooitjes dus (minimale afname was 10) dus eentje geprobeerd om samen te zetten dus heb er 7 staan.

hier de kleintjes na 2 dagen:

 

gallery_20523_7082_2832488.jpg

 

gallery_20523_7082_1364299.jpg

 

peipklein en teer (5 cm groot)

 

en dan 5 appart en 2 in 1 box.

mijn voeding is van HESI....lekker makkelijk na een dvd gezien te hebben van iemand die een kweek opzette..duurde maar een half uurtje maar vol met informatie en zeer intresant dus.

Edited by kweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een gesukkel met het vochtgehalte wat slechts 13% was ben ik gaan zoeken naar het onderwerp HOEDJES...

daardoor heb ik van mijn werk kleine emmertjes (7 liter) mee genomen en daarvan de bodem uitgesneden. Ik naar de postbode geweest om van die elastieken en daar dan een plastic folie over heen getrokken. wat gaatjes in geprikt en klaar was het. hygrometer erin gezet en na een 20 tal minuten bleek ineens het vochtgehalte op 76% staan wat ik geduurende de gehele groei probeer vast te houden.

 

gallery_20523_7082_2815670.jpg

gallery_20523_7082_602238.jpg

 

in ieder geval het werkte wel, ondanks de eerste paar dagen en enorm temperatuurverschil gehad te hebben door dat dat rare ding (klimaatcontroller) volgens mij niet werkt en mee heb zitten spelen komt alles toch netjes te staan.

 

dat was dus het begin.

temperatuur dus netjes onder controlle: licht aan: 28,5 graden en licht uit: 20,8 graden wat naar mijn idee perfect moet zijn het vocht nog steeds op 76% onder de emmers.

 

enkele dagen later kwam ik er dus achter dat de emmmertjes wat te klein worden en besloot ze met de zelfde emmertjes te vergroten wat dus ook aardig lukte (wel een stukje goedkoper dan WILMA PROP...)

gallery_20523_7082_2268608.jpg

 

wat u hier ziet zijn de planten nog steeds in de 1ste week van hun groeifase...

ze hebben enorme vooruitgang geboekt en denk zelf door dit simpele stukje vakwerk over dat emmertje.

het ene plantje samen met de andere in 1 pot is een twijfelgeval: er uit of erin:

eruit: zodat de andere goed door kan doen.....

erin: wat ik heb, kan ik beter houden...

 

ze zijn op deze foto's 6 dagen in de groei en ongeveer 23 cm groot (na 1 week)

gallery_20523_7082_1743839.jpg

gallery_20523_7082_1437986.jpg

gallery_20523_7082_522841.jpg

gallery_20523_7082_2490702.jpg

bij deze foto is de geheel linkse een mindere en de middelste waar dus die 2 staan blijkt dus naar mijn idee een HASHplant te zijn...

aangezien de stammetjes van elke plant lekker scherp en pittig ruiken, ruikt het bij die kleine echt gewoon naar hash is gelukkig ook de enigste avn het gezin in de kast.

 

TOT ZOVER WEEK 1 VAN DE GROEI IN EEN KETER XL KWEEKKAST

 

PS: de lichtrode /roze stengeltjes aan de bladeren vertonen dus hier dat ze iets te veel voeding krijgen.....

dus iets in geminderd... ze krijgen iedere dag 200 ml water zolang ze in de groei staan.

samen met hesi wortel-tnt-en af en toe powerzyme... geregeld supervit er ook bij....

Edited by kweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastje is mooi, maar je electra is een zooitje B) ,.....geen relais, geen aarde !

Share this post


Link to post
Share on other sites

INMIDDELS IN WEEK 2 VAN DE GROEI.

 

temperatuur 28 aan en 20,5 uit.

vocht: helaas worden de emmertjes te klein en heb ik er een vloerventilator bij gezet.

hierbij is het vocht op 125 cm hooghte NVT.

en aan de grond d.m.v. een extra hygro/temp.meter met kabel en metalen pinnetje is het ongeveer 50% (helaas)

de voeding is nog steeds elke dag 200 ml met toevoeging. hierbij zijn ze 12 dagen oud, mooie groen en goed ruikend.

nog 2 dagen en ze gaan de bloei in dan hebben ze precies 2 weken in de groei gestaan.

om het vocht maak ik me niet meer druk al zou ik dat misschien wel moeten doen alleen weet ik niet wat ik er aan kan veranderen.

handdoeken leggen en bakken met water is ook allemaal maar tijdelijk. ik besproei iedere dag de randen van de bakken met lauw water zoals ook de wanden dus. helpt enigszins een beetje maar nog 2 dagen en dan moet het vocht naar beneden...dan maar het beste ervan hopen....hierbij de foto's van 12 dagen oude plant(jes)

gallery_20523_7082_8704.jpg

 

gallery_20523_7082_3197754.jpg

 

de stengeltjes zijn inmiddels al groener aan het worden dat duid op een goede voeding wat iets geminderd is omdat ik rode stengeltjes had.... komt goed...............

gallery_20523_7082_773000.jpg

 

gallery_20523_7082_1793027.jpg

 

TOT ZOVER DE GROEI FASE IN EEN KETER XL KAST

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad...geen aarde: hoefde niet van de growshop?????????????????????

relais: houd in....??? geen idee waar het voor is eigenlijk om eerlijk te zeggen wat kan en doe je er mee??

electra: staat op een apparte groep die rechtstreeks uit de meterkast komt. daaraan een kabel die naar de binnenkant van de kast gaat met daarop

-1 stekkerdoos.

- 1 stekker met schakelaar voor licht,

-1 stekker met dimmer voor inblazer.

-1 stekker voor de ventilator en 1 stekker met schakelaar voor de afzuiging. (was eerst die klimaatcontroller) verder hangen de kabels niet onder de lamp dus is volgens mij wel save....

alleen eerst volgende kweek doe ik het wel anders en inderdaad werk ik alles iets beter weg met inbouwschakelaars denk ik zelf en dubbele wanden van wit hard kunstof (vochtbestendig)....

Share this post


Link to post
Share on other sites

NOu tot zover de laatste update tot nu toe (volgende week zondag weer) hierbij een samenvatting en foto's van de eerste week bloei.

foto's zijn van 4 dagen oud in de bloei (+ 2 weken groei)

 

planten zijn inmiddels ongeveer 43 groot. en worden al redelijke struiken vind ik persoonlijk.

gallery_20523_7135_521708.jpg

 

het kleintje wat samen staat begint langzaam bij te komen....

zie middelste bak rechts:

gallery_20523_7135_3390991.jpg

 

verder nog wat foto's:

gallery_20523_7135_438887.jpg

 

gallery_20523_7135_2490267.jpg

 

gallery_20523_7135_2060317.jpg

 

gallery_20523_7135_250210.jpg

 

voeding staat nu op 200 ml OM DE DAG!!! met nog steeds (vadaag laatste keer) wortelstimulator samen met bloeicomplex en af en toe powerzyme en die supervit dan.

 

temperatuur aan: 28,7 uit: 20,8 gemiddeld

vocht bovenin: NVT en soms 30%

vocht onderin: 47% wat helaas iets hoger had mogen zijn.

verder doen ze het prima vind ik....

hopend dat ze de komende 2,5 weken niet te drastisch gaan groeien nog aangezien mijn lamp ook niet superhoog kan.

ik hoop op een maximale hooghte per plant van circa 1 meter (geen idee of dit kan) maar als ze dit idd. worden is er geen probleem...hoger wel........

 

in ieder geval...GRAAG TOT VOLGENDE WEEK ZONDAG IN DE 2e WEEK VAN DE BLOEI.

reacties en commentaar altijd welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals BBB al zegt, een relais gebruiken om je lamp te schakelen. De tijdklok kan de hoge inschakel stromen niet aan met het risico op vastgesmolten tijdklok of brand. In de electro afdeling op het forum plenty info hierover.

 

De planten doen het prima, dus ga je electra even opknappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals BBB al zegt, een relais gebruiken om je lamp te schakelen. De tijdklok kan de hoge inschakel stromen niet aan met het risico op vastgesmolten tijdklok of brand. In de electro afdeling op het forum plenty info hierover.

 

De planten doen het prima, dus ga je electra even opknappen.

 

Ja oke, maar waarom zie je dan bijna overal zo'n schakelklok er tussen hangen? gekocht bij de shop en wat tot 10Ampere belastbaar is tenslotte maar een klein kastje denk ik zo, en 10 Ampere is toch ook niet weinig, zelfde als al mijn stekkers, gekocht en er speciaal op gelet dat ze hoge spanning aan kunnen alsook de kabel naar het stopcontact van de meterkast (apparte groep) daarbij heb ik een kabel gebruikt van 2,5 mm dikte per draad. dus kan ook wel wat hebben dacht ik.

 

iemand eventueel enig idee hoe groot planten worden??

Bedanklt voor de tips en opmerkingen....zal er zeker wat aan doen.

 

TROUWENS betrefd die climaatcontroller die er nu uit is:

-ik stel deze op 25 graden in, komt het er dus boven gaat de afzuiger harder draaien.

-komt het dus onder gaat de afzuiger langzamer draaier.... leuk dus...

alleen de eerste dagen was het zo:

ingesteld op 25 graden, kijk ik in die kast is het daar 36 graden zonder dat de afzuiger aanspringt trwijl hij het normaal wel zou moeten doen.

draai ik vervolgens aan de knop en luister wanneer deze aanspringt was dus tegen de 40 graden aan toen hij de tik gaf.

 

de lampen uit moet ie normaal onder de 25 uit gaan of minimaal gaan draaien, kijk ik even staat de temp op 17,9 graden???

draai weer aan de knop om die afzuiger af te zetten en pas bij 17 stopt het met zwaar draaien.

is dit normaal??? lijkt mij niet toch.... een echte controller dus...hahahha...bij action een dimmer gekocht voor 2 euro werkt perfect.

kan toch niet dat er zoveel graden verschil in een controller zitten. andere besteld en getest met mijn warme handen...precies het zelfde dus....vreemde dingen....nu zit ik hier met 2 van die dingen....bah...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de laatste keer, staar je niet blind op de amperes die op de tijdklok staan. Dit zijn ohmse belastingen zoals kachels. De VSA's waar wij mee werken trekken hele hoge stromen door de tijdklok tijdens het inschakelen waardoor hij bijv. vastsmelt of kortsluiting, warmte brand enz. Vrijwel iedereen heeft ook iedereen zo'n tijdklok maar die wordt gebruikt om een relais mee te schakelen die wel sterk genoeg is om de hoge stromen aan te kunnen.

 

Vertel even welk merk en type fancontroller je hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kweker leuke kast man, ziet er goed uit maar ik zou wel als ik jou was luisteren naar de adviezen die hebt gekregen vanwege de elektra.... Ik zou zeker er een relais tussen de relais en de vsa plaatsen om ongewenste brandjes te voorkomen.

En ik zou aan de buitenkant van je kast je schakelbordje plaatsen ivm vocht, kan nogal gevaarlijk wezen vocht en electra en zeker als je geen aarde gebruikt.....

Hier even een klein voorbeeld van mijn schakelbordje misschien heb je r wat aan (Die van mij is alleen niet appart gezekerd en die dimmer staat er niet meer tussen omdat m'n afzuiger volle toeren draait)

 

 

zie links het relais(zwarte kastje)

gallery_13095_6597_1933226.jpg

 

Ik zou zeker even overwegen om aan je veiligheid te denken en die van je buren.

Voor de rest: je plantjes doen 't mooi, succes verder :wacko:

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een update...

inmiddels halverwege week 2 van de bloei.

 

lamp hangt op 50 cm van de plant.

voeding is gelijk aan de eerste week van de bloei.

temp: aan= 28 graden uit=20,5 graden

vocht: aan= 42% ongeveer uit= 56% ongeveer

 

zijn inmiddels ruim 60 cm. vele topvormingen en draadjes. groeien nog steeds goed ook in de breedte.

denk nog zo'n maximaal 2 weken doorgroeien dan zal het wel op zijn einde lopen.

inblazer staat gewoon rustig te blazen en ventilator op de vloer zorgt voor de bewegingen van de lucht.

afzuiger staat ook goed en houd het temperatuur en stank goed op peil gelukkig.

verder eigenlijk weinig aan toe te voegen behalve dat het goed gaat vind ik.

hierbij enkele foto's van week 2 in de bloei.

gallery_20523_7188_2550392.jpg

 

gallery_20523_7188_2943444.jpg

gallery_20523_7188_1913083.jpg

gallery_20523_7188_495957.jpg

gallery_20523_7188_2022333.jpg

Edited by kweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

He kweker,

Mooi hokje, en mooie plantjes :specool

Dat zwarte kastje is de relais.

 

Even inlezen, en daarna zeker gaan doen!

Veiligheid is belangrijk :wacko:

 

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een kleine update met wat foto's van de 3e week in de bloei (foto's halverwege van de week)

 

Het was even spannend, visite van familie dus alle deuren dicht...(niet raadzaam)

 

De temperatuur op de kamer war de kast staat liep tegen de 34 graden aan omdat we bezoek hadden. daarom was de deur enkele dagen dicht wat vreselijk irritant was.

Ik wou de dames lekker voederen en kwam in de kamer die wel een sauna leek te zijn. trok de deur open en zag dat het om en nabij de 35 graden was met een vochtigheid van 19% aiiiiiiii...... alle blaadjes kingen op half zeven, de toppen op half negen en alles zag er betreurend uit............

meteen de deur naar de gang open gezet voor wat koelte wat gelukkig vrij snel hielp.

de temperatuur daalde in 10 minuten naar 27 graden.

 

de plantjes direct besproeid met koud/lauw water omdat de zijkant van de bakken waar NORMAAL de vochtige grond tegen zit geheel verdroogd was... zat rondom bijna 1 cm tussen en kon zo goed als de bodem zien.

alles netjes besproeid op de grondoppervlakte dus het vocht liep ook meteen weer op.

voeding gegeven en de deur open laten staan (visite wet er inmiddels van) maar snapt er niets van...hahahha...

nu staat de deur gelukkig iedere nacht open en de temperatuur goed onder controlle alsook de vocht gehaltes...

 

maar goed.... de eerstvolgende dag moesten ze eigenlijk GEEn voeding hebben dus had ze voor de zekerheid en zorg maar elks een halve liter gewoon water gegeven. wat een dag later zeer zeker resultaat gaf.

 

temperatuur licht aan: 27,9 graden uit: 21,3

vocht licht aan: 39% (iets weinig maar kan er niets aan veranderen) licht uit 53% wat wel goed is denk ik.

de bladeren en toppen staan weer vrolijk in de hooghte en maak zoals iedere avond een praatje met de dames.(koetjes en kalfjes)

1 plant die een uitschieter kreeg had ik wat te ver om gebogen naar een kale ruimte waardoor deze helaas brak (kleine top), 2 dagen laten hangen maar zo dood als een pier. dus eraf gehaald....

verder gaat het ondanks de tegenslag in temperatuur en vocht uitstekend met de jonge dames moet ik zeggen dus vandaar weer wat foto's.

gallery_20523_7243_2695815.jpg

het OERWOUDJE, zijn inmiddels 65 cm hoog en denk zelf dat de meeste groei er uit is....gelukkig maar...

gallery_20523_7243_3062488.jpg

gallery_20523_7243_2341073.jpg

gallery_20523_7243_482533.jpg

 

op de topjes en rondom de blaadjes is reeds al een lichte vorm van THC te zien. de planten ruiken echt goed (rook zelf niet...bah...) en sterk.

gallery_20523_7243_2929928.jpg

gallery_20523_7243_2170249.jpg

 

en wat me ook opvalt is dat de topjes (best veel op 1 plant) allemaal gelijkmatig zijn dus geen kleinere en grotere maar vrijwel allemaal hetzelfde in omtrek en groote....

woensdag week4 in. krijgen de dames meteen ook FOSFOR toegediend.

gallery_20523_7243_414669.jpg

gallery_20523_7243_727667.jpg

 

Tot zover de update van week 3 in de bloei..op naar de volgende week.

daar krijgen ze 400 ml om de dag met voeding. lamp steeds op 50 cm. en de afzuiger zoals het nu is...geen geuren te bekennen.

comentaar en reacties altijd welkom alsook KRITIEK....

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot zover weer een update.

dit is een update van de 4e week in de bloei. (foto's van zondag) dus 4,5 weken bloei.

eerst 2 weken (volle weken) voorgroei.

hierbij ook enkele foto's uiteraard en wat info.

 

De temperatuur is steeds prima... aan: 29 graden. uit: 21 graden

Krijgen nog steeds om de dag water met voeding (400ml ) per plant met daarin bloei en fosfor, geregeld powerzyme en af en toe supervit, ik gebruik alles van het metk HESI is op zich een vrij makkelijke voeding d.m.v. van de kleuren en bijgeleverde schema waar alles op te zien is.

gallery_20523_7305_516379.jpg

 

gallery_20523_7305_2566811.jpg

 

gallery_20523_7305_2455264.jpg

 

de planten staan er naar mijn idee mooi bij, rond de 70 cm groot vol met topvormingen die allemaal gelijkmatig zijn. ook onderaan zijn ze de zelfde omvang als de bovenste toppen.

de meeste toppen kan ik tussen duim en wijsvinger nemen en dan zie ik dat ze toch zo'n 3,5 a 4 cm dikte hebben.

gallery_20523_7305_1622519.jpg

 

gallery_20523_7305_3046519.jpg

 

gallery_20523_7305_1483069.jpg

 

gallery_20523_7305_550803.jpg

 

gallery_20523_7305_2245636.jpg

 

gallery_20523_7305_2112068.jpg

 

en dan alles bij elkaar ziet het er zo uit zeg maar.....

gallery_20523_7305_1124468.jpg

 

ook had ik afgelopen week van ontzettende hangende bladeren.... duid naar mijn idee op een lichte vorm van uitdrogen dus had ik iedere plant 500 ml water (lauw) zonder toevoeging gegeven zodat ze een half uurtje later weer mooi stonden/

dus geregeld zal ik wel moet water geven om de uitdroging te voorkomen.

sommige geven iedere dag water met voeding. ieder zijn eigen manier dus...

langzamerhand zie ik ook onderaan de blaadjes gele en gedroogde blaadjes... deze krijgen geen licht en ik wacht met ze er af te halen totdat alles uit de bladeren is gehaald. moeder natuur doet z'n werk wel denk ik zo...

bij 1 plant is de geligheid aan de bladeren goed zichtbaar maar om dit er allemaal vanaf te halen??????????? geen idee of dit goed is dus laat ik ze hangen.

 

gallery_20523_7305_636303.jpg

en iedere dag verder worden ze geler...maar de bovenkant is gelukkig mooi donkergroen zoals het hoort. dus maak ik me geen zorgen om die onderste bladeren...die vallen er toch vanaf en ook sommige die ik nog maar net aanraak vallen er dus ook vanaf...

ook qua grotere donkere bladeren die best groot zijn en misschien een deel of delen toppen bedekkenn hang ik de andere kant op om er voor te zorgen dat daadwerkelijk alle toppen ook onderaan goed licht krijgen...

 

maar het houd nooit op sommige krijgen mischien zelfs helemaal geen licht maar kan moeilijk alle bladeren eraf gaan halen zodat de toppen meer lcht ontvangen.

 

PS: de LV is onderaan 47% gemiddeld en op 120 cm hoog minimaal....

en als de lampen uit zijn is het onderaan 55% en boven in de kast 40% naar mijn idee zit dit wel goed.

 

graag tot de volgende update (zondag, maandag) van week 5.

a.s. woensdag gaan ze de 5e week in.....op goed geluk.

vragen suggesties en opmerkingen zijn uiteraard welkom alsook critiek....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kweker

gaat mooi allemaal :verrygood

Heb je al een relais geplaatst en je elektra buiten je hok geplaatst????

Hoort dit niet nu bij de kweekverslagen ipv de bouwdoos?

Veel succes dat gaan mooie budjes worden :P

gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey kweker

gaat mooi allemaal :verrygood

Heb je al een relais geplaatst en je elektra buiten je hok geplaatst????

Hoort dit niet nu bij de kweekverslagen ipv de bouwdoos?

Veel succes dat gaan mooie budjes worden :P

gr b

 

ja hoort nu eigenlijk wel bij kweekverslagen maar weet alleen niet hoe ik het daar moet zetten...enz... electra is inmiddels in orde alsook d erelais...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet ook niet hoe je dat precies moet overzetten naar kweekverslagen, mods??

gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker hier kweker :verrygood :P

Dames doen het goed.. :)

 

Gr,

NN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gaat lekker hier kweker :verrygood :P

Dames doen het goed.. :)

 

Gr,

NN

Thanks...dat dacht ik ook zo ondanks een minder LV.... onderaan de planten goed dus...

alleen 1 probleem: "ik rook niet"hahahahha..... alergisch voor of zo denk ik... hahahahaha.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een zooitje die inrichting. Een koolstoffilter op een plankje leggen is ook niet het meest handige idee ivm met capaciteit enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet ook niet hoe je dat precies moet overzetten naar kweekverslagen, mods??

gr b

 

Dan druk je op de "report"-button (onderaan) en meld je het. (reeds gedaan)

groeten,

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak eens een foto met het ligt uit man.

 

Je hebt een bladprobleem maar zo kan niemand wat zien.

 

Kastjes zijn nog steeds mijn favorieten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel een zooitje die inrichting. Een koolstoffilter op een plankje leggen is ook niet het meest handige idee ivm met capaciteit enz.

 

En daarom is het dus een zooitje????????????????? thanks...

betrefd die koolstoffilter.....daarom is deze ook groter dan de normale cappaciteit wat ik moet hebben.... een zooitje...valt wel mee, is gewoon netjes weg. en makkelijk.

bewust voor gekozen om een grotere te nemen dan de normale 300 kuub. of zoiets deze is maar 500 kuub en trekt deze kast zo leeg, de afzuiger zelf is ook geen 275 of 300...ook een zwaardere... dus zal wel meevallen...lol.

in ieder geval bedankt voor het critiek.... maar de meeste vinden het wel goed denk ik... en zolang de dames goed gaan moet ik me geen zorgen maken...qua geur zeker niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee kweker

 

Ziet er goed. uit. Een héél slim idee van die emmers, daar had ik aan moeten denken toen ik in die kasten kweekte!

 

Ik heb ruim twee jaar in Keter kasten geweekt met in elke kast 2* 600 Watt, die flink wat hitte produceerden. Met wat moeite krijg je je binnenklimaat goed onder controle.

 

- voer je afgezogen lucht zoveel mogelijk naar buiten de kamer af. Het beste is helemaal naar de buitenlucht. Je kan van de kast direct de afvoerslang naar de buitenlucht hangen of je hangt een extra afzuiger in de kamer, die daar de temperatuur bepaalt door te warme lucht af te zuigen.

Je moet zorgen dat de ruimte waarin je kast staat goed geventileerd blijft met een redelijk constante temperatuur, dan heb je lang niet zoveel last van die enorme temperatuurverschillen. Als je beschikking hebt over verwarming in kamer, gebruik dan een thermosstaatknop.

 

- de kast in, zou ik geen aanzuiger gebruiken. Die gaten in de achterzijde zorgen voor een perfecte luchtinlaat voor je planten, vooral in de groeifase als het nog niet zo heet mag zijn. Zet je afzuiger maar op volle kracht en de dames worden heerlijk bewaaid met koele instromende lucht uit de onderste 2 gaten. Geen losse ventilator meer nodig. En tijdens de bloei komt de koelte van onderen af zodat er een constant klimaat tussen de planten ontstaat.

In plaats van je filter op een plankje, zou ik hem ophangen aan het dak. Gaat perfect met een paar viktorkettingen en met maar 1 lamp heb je ruimte genoeg. Als je je filter een beetje handig plaatst, kan je lamp daarna tot helemaal bovenin de kast hangen. Hoog zat!

 

- de vochtigheid is een groot probleem in de kast. Omdat de inhoud van de kast in verhouding klein is, wordt door de hoge warmte de ruimte in de kast te snel geventileerd, waardoor de luchtvochtigheid in de kast niet omhoog wil. Die emmers zijn inderdaad super goed bedacht. Als de planten groter worden, gaan ze vanzelf meer verdampen. Dat lost het probleem al voor een groot deel op.

 

- in beide gevallen helpt een goede fan-controller. Die zorgt ervoor dat zowel de temperatuur als de LV een constante waarde hebben in zowel de dag- als nachtcyclus. Ook al is de LV aan de lage kant, daar wennen de planten wel aan als ze groter worden, zolang je je temperatuur maar onder controle hebt. Tijdens de koele nachtfase gaat dan ook de ventilatie omlaag zodat de planten minder wind om de oren krijgen. Als het te koud wordt in je kast tijdens donkere periodes, kan je bijvoorbeeld een 500W kelderkacheltje ophangen. Neemt weinig ruimte in, gebruikt weinig energie en je kan gebruik maken van de kachelschakeling van je relais.

 

- in de kast helpt het dan als je je elektra buiten de kast hebt. In die kleine ruimte verwarmt de VSA de kast flink, die lamp alleen is meer dan genoeg.

 

- je schakelbordje netjes inrichten is belangrijk!! Zorg dat alles geaard is, scheid je fases en gebruik een relais, dat is bewezen veiliger. Veiligheid voor alles bij het kweken, het laatste wat je wil is brand door slordig gebruik van elektra. Vergeet het dan maar bij je verzekering. Als je een eigen groep ter beschikking hebt, volg dan de tips die hier op het forum gegeven worden en neem even de moeite. Ga ervan uit dat professioneel gebruikte en aangesloten apparatuur NIET VOOR NIKS PROFESSIONEEL is. De beste en veiligste oplossing dus.

 

Voor een goede voorbeelden, kijk rond op het forum (vooral de topics van Wazzup mag je dan niet missen) voor voorbeelden of kijk eens bij mijn post die hieronder staat.

 

Veel succes en ik ga je post volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplaats naar "indoor kweekverslagen" :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...