Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

SEEDS ON HYDRODENSA GROW

Recommended Posts

Wat is je huidige lampen opstelling? Weer een 400watt HPI en 600watt HPS er boven zoals de vorige ronde? En ik veronderstel dat je niet meteen met 12/12 belichting werkt? Alvast veel succes! Ik volg je

Share this post


Link to post
Share on other sites
B)

Er gaat een ec van 0.8 in en de drain ec is 1.3?

Ik snap er de ballen van.

 

Ja dat klopt , dit komt simpelweg doordat er nog veel water verdampte via het medium en de plantjes nog nauwelijks voeding opnemen. Wanneer je een voedingsoplossing indampt gaat de EC omhoog .

 

 

Wat is je huidige lampen opstelling? Weer een 400watt HPI en 600watt HPS er boven zoals de vorige ronde? En ik veronderstel dat je niet meteen met 12/12 belichting werkt? Alvast veel succes! Ik volg je

 

Ze zijn na een dag of 3 op 12/12 gegaan . Dit keer geen HPI maar van die TL buizen in zo'n bak van grow systems. Per bak 180 watt en dat 2 keer + 600 watt HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg niet echt.. Heb je een foto'tje ter verduidelijking?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik geen automatische bewatering gebruik en soms heel de dag weg ben heb ik er voor gekozen een laagje grond van maximaal 1 cm over de korrels aan te brengen . Hierdoor wordt de bovenlaag meer gesloten en verdampt er minder water zodat één keer per dag water geven volstaat .

 

De plantjes die ik er van verdenk man te gaan worden ga ik misschien alvast verwijderen. In veel gevallen zijn dit de meest enthousiast groeiende en dus de grootste plantjes.

Ik verwacht dat er plantjes geslacht zullen tonen nog voor de 21 e levensdag , ondanks de 3 dagen groei in het begin . Weinig verschil dus met een kweek die gelijk op 12/12 van start gaat .

 

Laat ik er alvast maar weer ff bijzeggen "deze kweekmethode is niet echt geschikt voor beginners"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik volg niet echt.. Heb je een foto'tje ter verduidelijking?

 

 

duo%20fluor.jpg

 

2 van deze heb ik erbij gehangen, ze zijn 160 watt zie ik net .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee is het hok precies gevuld te hebben met plantjes tegen de tijd dat ze geslacht tonen. Ze mogen niet worden beperkt door ruimte gebrek in die tijd ( 1e 3 weken ongeveer).

 

Het belichten van het medium is immers nutteloos en dus weinig efficiënt .

 

Het probleem zal voor sommigen zijn dat ze niet genoeg zaden hebben of kunnen/willen aanschaffen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Maar dat valt natuurlijk op te lossen door zelf een keer zaad te kweken.

 

De zaden die ik nu hoofdzakelijk gebruik zijn overigens niet te koop . Deze kweek is dus ook geen onderdeel van een campagne die als doel heeft de zaadverkoop te stimuleren. De werkelijke doelstelling is gewoon vet kweken, "whatever it takes", en daar horen veel zaden bij naar mijn idee .

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_4254_7117_171690.jpg

 

med_gallery_4254_7117_386352.jpg

 

Gisteren werden de eerste mannen zichtbaar . Dat is na 3 a 4 dagen groei en 13 dagen bloei( op 12/12 bedoel ik dan) . Erg snel vind ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er al vet uit Atmo :verrygood

 

Nog even over die grond op je korrels: Ik zie normaal mensen korrels op hun grond leggen om uitdroging te voorkomen maar jij doet het net andersom. Kun je daar iets over vertellen, want ik zou juist verwachten dat bij korrels alleen de toplaag een beetje uitdroogt maar dat het onderin juist vochtig blijft, net als in mijn hydrobak waar mijn palm in staat, die krijgt 1 x per maand water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar heeft jouw bak met hydrokorrels niet een waterreservoir ? continu een laag water onderin ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, dat is waar, er staat water onderin en bij die van jou niet, kan me dus voorstellen dat je minder buffer hebt. Maar ik hoef ook maar 1 x per 1 a 2 maanden water te geven en het water verdampt dus niet echt snel, maar helemaal vergelijken kun je het niet.

 

Hoe zit het nou met dat aarde kwekers juist kleikorrels op hun aarde leggen om verdamping tegen te gaan en dat jij dat juist omgekeerd doet? Dat vind ik interessant want mijn gevoel zegt me dat een dun laagje aarde sneller opdroogt dan een laagje kleikorrels snap je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde is wel een goed isolerend medium, in tegenstelling tot kleikorrels, dus ik denk dat het aardelaagje wel snel uit droogt maar dat het daarna goed isoleert... Waarom neem je geen perliet ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup; Maar heeft jouw bak met hydrokorrels niet een waterreservoir ? continu een laag water onderin ?

 

In ieder geval hielp dat laagje aarde ook bij het voorkomen van te warm wordende kleikorreltjes . Ik had er veel licht op waardoor de bovenste laag korreltjes snel uitdroogde , en wanneer die eenmaal droog zijn loopt de temperatuur ervan erg hoog op. Er moest dus even iets bovenop wat meer water kon vasthouden tot er voldoende blad was om het licht weg te nemen.

 

Dat laagje aarde had inderdaad ook iets anders kunnen zijn, maar perliet had ik niet liggen .

Dat laagje aarde deed precies dat wat nodig was,mazzel dus . Ik wil ook dat de wortels hoog in het medium komen te zitten op de manier waarop ik dat eerder buiten ook had bij die korrels. Er vormt zich dan een 'massief' geheel van wortels + korrels met een goede cappilaire werking, dat je als één blok op zou kunnen tillen zonder dat het uit elkaar valt. De planten staan dan ook super stevig verankert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe zit het nou met dat aarde kwekers juist kleikorrels op hun aarde leggen om verdamping tegen te gaan en dat jij dat juist omgekeerd doet? Dat vind ik interessant want mijn gevoel zegt me dat een dun laagje aarde sneller opdroogt dan een laagje kleikorrels snap je?

 

Ja ik begrijp het . Verschil is denk ik dat deze korrels beter water opzuigen en aan elkaar doorgeven .

Wanneer je een beker met een laag water onderin vult met dit spul dan is de laag water redelijk snel verdwenen omdat het naar het oppervlakte ,naar boven toe wordt getransporteerd ,daar waar het kan verdampen. Dit heb ik ook zo uitgetest.

 

Het valt denk ik inderdaad niet te vergelijken met de klassieke hydro korrels omdat die zonder laag water onderin waarschijnlijk nauwelijks water kunnen bevatten , of alleen voor een hele korte periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 mannen weggehaald tot dusver, en er zullen er denk ik nog een stuk of 5 volgen . Nog geen witte stampers te bekennen overigens . De mannen zijn dit keer heel nog duidelijker eerder met bloeiverschijnselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het valt denk ik inderdaad niet te vergelijken met de klassieke hydro korrels omdat die zonder laag water onderin waarschijnlijk nauwelijks water kunnen bevatten , of alleen voor een hele korte periode.

Hydro korrels bevatten ongeveer de volgende percentages water (in totaal per inhoud uiteraard, kleine hydrokorrels nemen meer plaats in):

 

2-4 mm: 35% water

4-8 mm: 25% water

8-16mm: 18% water

 

Ze geven het volgens mij juist heel langzaam af maar nemen het ook niet zo snel op. Als je snel opnemende korrels wilt dan kun je gebroken korrels nemen. Dat wordt veel gebruikt in speciale substraten, ik heb er twee zakken van liggen (turf met gebroken korrels: draineert supergoed terwijl het toch voldoende water vasthoudt) - dit wordt veel voor daktuinen gebruikt ivm het lage gewicht en de drainerende eigenschappen. Weg met de pot-parka's dus deze zomer :verrygood

 

Wat ik begrijp van de hydrodensa is dat het geen gepofte korrel is, klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt , want dat poffen zorgt voor het lichte gewicht lijkt mij, en dat heeft hydrodensa niet ,het heeft veel meer de eigenschappen van natuurlijke klei met als verschil dat het niet uit elkaar kan vallen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist! Het gedraagt zich dus meer als (zeg maar even oneerbiedig) een ronde seramis korrel, die bij lage temperatuur is gebakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ,maar neemt minder water op als seramis en is veel harder. Je kunt hydrodensa korrels alleen met een hamer of iets dergelijks kapot slaan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volop actie in de tent hier , ben behoorlijk met de ph en EC meter aan de slag geweest om het drain water op de gewenste waarde te krijgen ( ph 6,2 -6,5 en EC +/- 2.0)

Ik meet steeds de eerste drain die bij het watergeven ontstaat , de eerste 200 ml die er onderuit komt zeg maar .

Dit geeft het meest realistische beeld van de waardes in het medium .

Het vermogen van het medium om water vast te houden neemt duidelijk toe als gevolg van de wortelontwikkeling.

 

24 mannen verwijderd, er ontstaan dus nu tijdelijk lege plaatsen (zoals verwacht). Waarschijnlijk verwijder ik ook nog een paar vrouwtjes daar waar het te druk is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_4254_7117_203807.jpg

 

Hier zie je de lege plaatsen waar eerst mannen stonden. Dat is eerst ff schrikken misschien maar het groeit in een paar dagen weer dicht.

 

Die kleine (2e van rechts helemaal achterin ) gaat er ook nog uit , het is een man . Ook rechts achterin staan nog mannen op deze foto , die zijn nu inmiddels verwijderd.

 

Het medium is overigens maar 12 centimeter diep .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het vermogen van het medium om water vast te houden neemt duidelijk toe als gevolg van de wortelontwikkeling.

Zou je dat kunnen toelichten Atmo?

 

Lekker veldje al :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit gaat weer een knaller worden.

 

Heel mooi om te volgen en cool dat je weer poost

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...