Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
El Shamano

Atheistische busreclames in nederland

Recommended Posts

en God zou vredelievend zijn, het is immers een klein gebaar voor god om ellende uit de wereld te helpen als hij de wereld in 7 dagen heeft geschapen, schaap dan ff een waterput in afrika en een paar appelbomen voor de mensen die met honger zijn geboren en niks anders kennen. Maar god laat alle hardwerkende mensen het goede doel vetmesten voor een waterput en een appelboom die tog niet gaat komen, het is al 100 jaar zo. God laat al 10 jaar dezelfde reclames voorbij komen op tv van dierenleed en weet ik allemaal meer

 

Geloof is macht. macht is welvaart, welvaart gaat vaak ten koste van andere, de een z'n dood is de ander z'n brood.

eigenlijk vind ik dat je dit perfect verwoord hebt. en ik vraag me af of de gristenunie hier een antwoord op zou hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen mogen van mij in kabouters geloven. Het wordt een ander verhaal als ze mij als immoreel persoon zien omdat ik niet in kabouters geloof. Dan ga ik tegengas geven met keiharde argumenten.

 

Door een stel texaanse missionarissen/zendelingen twee jaar terug ben ik een tijdje behoorlijk militant geweest. Deelnemen aan discussiegroepen op internet, mopperen op Christenen, de discussie opzoeken met collega's, mensen die net bekeerd waren vragen waarom ze dat gedaan hadden (wel grappig om de eerste te zijn die ze lastige vragen voorlegt) enzovoort.

 

Allemaal zinloos. Uiteindelijk loopt het gesprek spaak wanneer het komt tot de essentie. Pas als je in god gelooft zie/hoor/voel je hem, en dat is dan het bewijs. BLA BLA BLA. Zo'n beetje hetzelfde als dat alleen mensen die in spoken geloven die ook daadwerkelijk zien.

 

Heel kort door de bocht geloof ik mijn zintuigen. Ik weet dat die maar een beperkt beeld van de wereld om me heen kunnen waarnemen, dus ik ben er van overtuigd dat er wel dingen zijn die we (nog) niet weten. In mijn ogen (die graag naar de wetenschap kijken) is er geen reden voor het bestaan van een god, en het zou zelfs onlogisch zijn dat dat de joods/christelijke/islamitische god zou zijn.

 

Aan een kant ben ik jaloers op mensen die kunnen geloven. Het leven is makkelijker met een denkbeeldige god die over je waakt, of het geloof dat alles voorbestemd is en je er niets aan kunt doen. Aan de andere kant ben ik blij dat ik niet geloof. Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat ik naar de hel ga als ik fantaseer over de tieten van de buurvrouw.

 

De atheisten onder ons zijn een vergeten groepering. Wij organiseren ons niet in een Atheistische Partij omdat we iedereen atheistisch willen maken of atheistische normen en waarden opleggen. Wij hoeven geen vreemde regels aan anderen op te dringen omdat we anderen willen redden van het vagevuur.

 

Het beledigt me als mensen denken dat ik immoreel ben zonder de sturing van god. Ik heb geen boek met regels nodig om te weten wat goed of slecht is. Dat zit in onze genen ingebakken omdat wij nu eenmaal sociale dieren zijn. In sommige situaties moet het mogelijk zijn een van die regels te overtreden. Daarom worden mensen die uit honger een brood stelen minder zwaar gestraft dan dieven uit hebzucht.

 

Ik denk wel dat gelovige mensen zwakker zijn. Te zwak om vragen te stellen. Te zwak om de problemen van het leven op hun eigen schouders te dragen.

Gelovigen zijn ook arroganter. Alleen al het feit dat in de bijbel staat dat de mens iets speciaals is en boven de natuur staat gaat er bij mij niet in. Het verachten van mensen omdat ze niet in hetzelfde geloven als jij vind ik arrogant.

 

Praat eens met diepgelovigen (ik heb het niet over de mensen die in "iets" geloven, maar over de geindoctrineerden). Zij zullen je vertellen dat het woord van god krachtig is en je kan bekeren. Dan rijst bij mij de vraag: Als dat woord van god zo krachtig is, waarom moet dat dan altijd uitgelegd worden voordat iemand erin gaat geloven? Lees de bijbel eens kritisch. Naast goede dingen staat er ook een heleboel onzin in.

 

nog een aantal vragen.

 

De bijbel is het woord van god: Welke bijbel is dan de echte? er zijn meer dan 80 versies met grote verschillen soms.

Waarom predikt het nieuwe testament andere dingen dan het oude testament? De alwetende god bedacht zich???

Als dat zo zou zijn, waarom geloven christenen dan niet in de nieuwste versie (koran)?

Als jij zegt de waarheid te bezitten, wat is er dan mis met al die duizenden religieuze stromingen op de wereld die precies hetzelfde beweren met evenveel bewijsmateriaal. m.a.w. Wie heeft de echte waarheid in pacht?

Heeft god ooit een van je gebeden verhoord? Was dat geen toeval? Hoe weet je dat?

Jij praat met god? Praat hij ook terug? Hoor je ook wel eens andere stemmen?

 

Over het scheppingsverhaal wil ik niet eens praten. Mensen die dat letterlijk nemen moeten terug naar school.

 

Het spijt me als dit alles prekerig klinkt, maar ik kan niet begrijpen dat er veel weldenkende mensen zijn die behoorlijk gelovig zijn. Welk weldenkend mens verwerpt grote delen van de wetenschap ten bate van geloof in een grote tovenaar. Het is niet voor niets dat Harry Potter niet zo leuk gevonden wordt door het vaticaan, want die tovert er maar op los en alleen god mag dat. Zelfs wanneer er zich voor mijn ogen een "wonder" voltrekt, dan zou ik nog niet geloven, maar de rest van mijn leven onderzoeken hoe dat gebeurde. Als ik een arm weer aan zie groeien verdiep ik me in hagedissen, maar dat is mijn hele leven nog niet gebeurd.

 

poepoe, het zit me blijkbaar nog steeds hoog.

 

Het humanisme biedt een goed alternatief. Lees er eens wat over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het komt er dus op neer dat als je maar hard genoeg gelooft, (lees fantaseerd) dat je het ook daadwerkelijk zo ziet.

 

net als dat van die leugenaars, het heeft een speciaal woord, van die mensen die niet anders kunnen doen dan liegen.

die mensen geloven in hun leugens..

 

het heeft dus met psychologie te maken als we het op een wetenschappelijk bord scheppen.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, in mijn ogen bestaat god alleen in het hoofd van mensen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie post Whitetooth, fijn dat je even je gedachten deelt, je weet het goed te verwoorden :D

 

Helaas is zelfs onze minister-president niet bewust van zijn taak objectief naar de zaken te kijken... B)

 

Jan Peter Balkenende: Atheisten functioneren niet

 

 

net als dat van die leugenaars, het heeft een speciaal woord, van die mensen die niet anders kunnen doen dan liegen.

die mensen geloven in hun leugens..

 

het heeft dus met psychologie te maken als we het op een wetenschappelijk bord scheppen.

 

Wiki: Pathologisch liegen

 

Pathologisch liegen is de onbedwingbare drang om te liegen. Natuurlijk vertelt iedereen wel eens een leugen, bij kinderen is er ook vaak sprake van fantasie, maar pas als het liegen tot ernstige problemen leidt in de omgang tussen de leugenaar en zijn omgeving spreken we van pathologisch of ziekelijk gedrag.

 

Hmmm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Christenen slaan terug met eigen busreclame

 

Atheïsten: "Er is WAARSCHIJNLIJK geen god, dus denk voor je zelf en geniet van je leven."

 

Christenen: "Er is BESLIST een god, dus kom bij de christelijke partij en geniet van je leven."

 

Orthodoxe Christenen maken het nog mooier: "Er IS een God, GELOOF. Maak je niet druk en geniet van je leven."

Share this post


Link to post
Share on other sites

suf is Servisch orthodox gedoopt, 21 jaar geleden.

Ik kan me dan ook vinden in de orthodoxe slogans.

 

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jij weet ook zeker dat hij bestaat suf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De slogan is zwak, alsof je niet van het leven kunt genieten als je gelooft.

 

Laat je niet beperken door religie, je weet zelf wel wat goed voor je is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ook misschien niet vreemd is in dit topic om even bij stil te staan maar iemand op tv zei dit laatst en ikdacht bij mezelf nu breekt m'n klomp!!

 

 

wat dacht je van de huidige werelddatum?

 

5-februari-2009

 

Gaat uit van de CHRISTELIJKE jaartelling!!! dus daar heb je het al :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup zelfs onze jaartelling is gebaseerd op de veronderstelde geboortedatum van JC...

 

Tijd misschien om de gregoriaanse jaartelling op de schop te doen hihi :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk leven we ongeveer in het jaar 4.540.000.000, en de telling zal ongeveer tot 10.000.000.000 gaan, want dan gaat de zon supernova

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig maken we dat niet meer mee :wacko:

 

Jij zit natuurlijk met weer een andere jaartelling daar in china ofniet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor hen die god echt willen vinden.

 

Uit eindelijk is er alleen de bron dat vooraf gaat aan alles wat verschijnt. Het onveranderlijke de stilte in de storm, de diepte van de zee onder de golven van de oceaan. Wij als mensheid zitten vast in het stukje dualisme. Goed/slecht, mooi/lelijk gevaarlijk/ongevaarlijk, liefde/haat, dood/leven enz enz. Een echte guru Nisargadatta Maharaj

zei ooit ''Stel dat je word geboren met heftigste pijnen en met niemand erover zult praten, zul je

deze pijn dan als iets slechts beschouwen?'' Wij zijn altijd bezig met het onderzoeken

van de tegenstellingen en als we dan afgaande op onze ideeen, concepten en denkbeelden een keuze denken te maken indentificeren wij ons daar volledig mee. Het geloof in god is net zo iets de een geloofd wel en de ander geloofd niet, oftewel de een is geindentificeerd met dit en de ander is geindentificeerd met dat. Menselijke wezens gaan er in beginsel vanuit dat ze verschillend zijn van andere objecten. Maar ze zijn alleen in zoverre verschillend, dat menselijke wezens net als dieren en insecten extra uitgerust zijn met het vermogen te voelen. Het menselijk wezen heeft het vermogen te voelen én hij heeft intellect. Als gevolg van de aanwezigheid van intellect wil het menselijk wezen vragen stellen. Evenzeer is het het intellect dat hem zich ellendig laat voelen. Als er een dreigend gevaar gevoeld wordt, is het dier onmiddellijk waakzaam. Maar zodra het gevaar geweken is, ontspant het dier zich. Onder die omstandigheden laat bij het menselijk wezen het intellect hem vooruit blikken. Hij zegt: "Wat zal ik doen als er iets gebeurt? Wat zal ik doen als het niet gebeurt?" Dus het intellect brengt een gevoel van angst met zich mee, omdat het intellect zekerheid wil. Het intellect verwerpt verandering en wil zekerheid. Omdat dat soort van denken bij het dier er niet is, maakt het zich geen zorgen over zekerheid. Daar is geen bezorgdheid. Er is geen bezorgdheid, omdat er geen verstand is dat denkt of begrippen en denkbeelden maakt.

 

 

'In het tijdperk van kleine koninkrijken was er eens een gelegenheid om feest te vieren. De koning, zijn ministers en alle belangrijke mensen zouden bijeenkomen. Alle mensen kregen een plaats toegewezen volgens de hiërarchie. Er was een troon voor de koning. De eerste minister wachtte op de komst van de vorst en het begin van de plechtigheid.

Plotseling komt er een soefi mysticus in haveloze kledij binnenwandelen. Tot afgrijzen van de premier loopt hij recht op de troon af en neemt plaats. 'Wat denk jij dat je doet?' De soefi zegt: 'Ik zit hier alleen maar'.

De minister zegt: 'Je bent niet eens de premier, want dat ben ik.' De soefi zegt: 'ik ben meer dan de eerste minister'.

De minister vraagt: 'Ben jij soms de koning?' De soefi antwoordt: 'Nee, ik ben niet de koning. Ik ben meer dan de koning.' De minister vraagt: 'Ben jij de keizer?' De soefi antwoordt: 'Ik ben niet de keizer. Ik ben meer dan dat.'

Dus vraagt de minister: 'Ben jij dan de profeet?' 'Nee, ik ben niet de profeet. Ik ben meer dan dat.'

Uiteindelijk vraagt de eerste minister ten einde raad: 'Ben jij dan God?' De soefi antwoordt: 'Nee, ik ben niet God. Ik ben meer dan dat.'

Vervuld van ergernis roept de minister uit: 'Maar niets is meer dan God!'

Zegt de soefi: 'precies, ik ben dat niets.'

 

 

Eigenlijk zouden we ons zelf de vraag moeten stellen: Wie geloofd hier wel of niet in god?

 

Als je hier goed over na gaat denken, zul je er achterkomen dat die wie of die ik niet te vinden is.

En dat dit alleen maar een bij elkaar gestopt bundeltje gedachten, concepten en ideeen is waar je mee

bent geindentificeerd. En hieruit voortvloeiend valt een conclusie te trekken en dat is dat als dit waarneembaar is

wat is dit dan dat die concepten kan waarnemen? Dit is de bron het ongemanifesteerde dat wat

wij allen zijn en misschien wel meest goddelijke wat er is.

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vrij algemeen verspreid misconcept:

Omdat dat soort van denken bij het dier er niet is, maakt het zich geen zorgen over zekerheid.

 

Hoe weet je dat dat er bij dieren niet is? Een dier kan zich wel degelijk zorgen maken over de onzekerheid of hij vandaag wel genoeg te eten zal vinden.

Dat bedoel ik met arrogantie. De mens beschouwen als uniek omdat hij dingen zou kunnen die dieren niet zouden kunnen. Die grens is veel vager, en je kunt dat verschil niet zo stellen zoals jij dat doet. Dieren hebben namelijk meer verstand dan je denkt. Er zijn niet veel dieren waarvan het aangetoond is (chimpansees, dolfijnen), maar er zijn er met zelfbewustzijn.

 

 

Ik vind je verhaal nogal vaag. Wat zeg je er nu eigenlijk mee? Dat ons brein de bron is van "deze concepten", en wij dus allemaal onze eigen werkelijkheid creeren, en dus allemaal onze eigen wereld scheppen en dus god zijn? Ik begrijp het niet helemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ego van de mens plaatst zich boven dieren.

Het ego van de mens rekent zich 'vergiffenis' toe van een hoger wezen ipv zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Het ego van de mens kan zich geen wereld voorstellen waarin hij niet meer bestaat, hence 'the afterlife' ...

 

De mens wringt zich in allerlei rare bochten om zichzelf hiervan te verzekeren.

 

Just my 2eurocent.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, gaan we stand.nl introduceren op WF ?

Mijn ervaring met de christentaliban is nogal negatief. Het is aan eenieder te geloven al dan niet doch stand snoert discussiepartners de mond, zoals vele aanhangers van de christentaliban gewend zijn te doen. Slaan pa !

Bij de weg, ben, als volwassene en bewust, orthodox gedoopt omdat dit geloof mensen vrij laat voor zichzelf te denken, waarbij mijn atheïsme toetreding tot de kerk niet in de weg stond.

:wacko:

 

ps

Systeembericht

 

Je bent verbannen van het forum om de volgende reden:

Geen reden gespecificeerd.

 

Datum voor opheffen uitsluiting forum: Nooit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Suf, hoezo gaan we stand.nl praktijken hier introduceren?

 

Wel apart dat je aangeeft atheïstisch te zijn maar je toch hebt laten dopen, wat is de reden daarvoor?

Of kan je beter atheïst vervangen door agnost?

 

Gr. El Shamano

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atheïst past beter bij mij dan agnost.

Zo er al een hogere macht zou bestaan, zie ik dat als de kracht van het individu.

Even beknopt:

Veronderstelling:

Ik heb misdaad begaan, niemand weet ervan.

a. Ik heb er naar eer en geweten geen wroeging over en kan het voor mezelf verantwoorden: Ik kan rustig sterven: Hemel.

b. Ik heb een fout begaan, niemand weet ervan doch schuldbesef blijft aan me knagen, ik overlijd voordat ik met mezelf in evenwicht ben: Hel.

 

Tevens ben ik een "What the bleep" aanhanger, alles communiceert altijd met alles. Mijn realiteit is niet de jouwe, zo kan ik achter jouw rug kijken terwijl jij die werkelijkheid (wat er zich achter jou afspeelt) niet kunt bevestigen. Dit geldt uiteraard ook andersom.

 

:wacko:

 

ps ben niet over 1 nacht ijs gegaan ivm dopen. Priester is week lang kind aan huis geweest, ouwehoeren met een borrel erbij.

sofisme, ook een optie

Share this post


Link to post
Share on other sites
a. Ik heb er naar eer en geweten geen wroeging over en kan het voor mezelf verantwoorden: Ik kan rustig sterven: Hemel.

b. Ik heb een fout begaan, niemand weet ervan doch schuldbesef blijft aan me knagen, ik overlijd voordat ik met mezelf in evenwicht ben: Hel.

 

Als ik dit lees moet ik meteen aan Karma denken :specool

 

Leuk dat je met je atheïstische instelling nog een normaal gesprek hebt kunnen voeren met een priester, ik kan me geen voorstelling maken van dit gesprek helemaal met als uitkomst dat jij je hebt laten dopen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In m`n dagelijks leven ontloop ik steevast het gebruik van het woord "geloven".

Geloven is, in mijn belevenis, zoiets als beloven. Gelofte vs belofte...

Wil je het naadje van de kous willen weten, kunnen we beter eens ergens meeten.

De orthodoxe kerk is een vrije kerk.

 

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat komt omdat wij ons met die gedachte hebben geindentificeerd en denken dat we dit zijn. Snap je niet

hoe erg dit een contradictie is? Ik wil niet zeggen dat wij meer als dieren zijn of dat we iets hoger zijn omdat zij

niet denken en wij wel. Zij zullen op zekers kunnen denken en een zelfbewustzijn hebben. Dat is ook niet waar het over ging ik zeg zelfs dat we het zelfde zijn. En wat betreft het ego dat is ook maar een concept bedacht door de mens dat is iets wat buiten kijf staat. Wijs het ego maar eens aan kijk maar eens of je het ergens kunt vinden.

 

geloof is geloof en in de basis gelijk aan al het ander dat verschijnt of dat nou een ''jij'' is, een ''ik'' is, een ''ego'' is, een ''stoel'' is, de aarde of wat dan ook. En pas als dit gesnapt word niet door jouw of door een ik maar door het geen wat aan jouw vooraf gaat onstaat er vrede tussen dat alles wat verschijnt en maakt dit soort discussies overbodig.

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is zooo vaag voor mij dat ik er helemaal niets mee kan. We zullen wel op hele verschillende manieren denken. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...