Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: reverse osmose filter

Recommended Posts

Doc heeft een prachtig Reverse osmose filter liggen wat we uiteraard graag willen gaan testen.

 

Wat is het idee hierachter? Wel, even heel kort door de bocht:

 

- ec die je plant niet kan gebruiken staat de opname van voedingsstoffen in de weg

- dat is uiteraard het geval bij hydro, maar ook bij andere kweken (zelfs organisch)

 

Door je water te filteren met een reverse osmose filter haal je vrijwel alle stoffen die bijdragen tot de ec van het water er uit. Je krijgt geen ophoping van ballaststoffen en dat zou je kweek goed moeten doen want je kunt die ec nu zelf aanvullen met voeding voor je planten.

 

Wat willen we testen?

 

1. Uiteraard een hydro kweker die de helft met, en de andere helft zonder osmosewater kweekt. Verder geen verschil in kweekmethode

 

2. Een organische aarde kweker, omdat we ook daar voordelen zien. Zelfde verhaal: de helft met en de helft zonder.

 

We denken hier niet aan een paar plantjes maar een kweker die toch wel minimaal 10 bloeiende planten heeft staan (5 met en 5 zonder) onder exact dezelfde omstandigheden. Dus zelfde licht, medium, voeding etc etc. Alléén het water is verschillend (en bij de hydro uiteraard de dosering van je voeding omdat het osmose water een zeer lage ec heeft).

 

Verder bij voorkeur een kweker die (indien organisch) vanaf een light mix kweekt, geen royalty mix of special mix. We willen tenslotte graag zien wat het met de voeding van de plant doet.

 

We vragen je in ieder geval ook om de kweek minimaal twee keer te flushen en de ec van de drain te meten bij beide systemen (20-30% drain). Daar dient je kweek dus op ingericht te zijn (bij organisch betekent dat dat aardebakken afvallen voor de test uiteraard).

 

Osmose systemen zijn dure systemen en je krijgt deze voor de test ter beschikking gesteld, hij rouleert daarna naar een andere kweker, je mag hem dus niet houden in dit geval. Daarentegen wel de mogelijkheid om hem eens goed te testen om te kijken of het ook wel wat voor jou is! Na de test valt er best over overname voor een klein prijsje met doc te praten.

 

Wat krijg je ter beschikking:

 

- Een Hydro-Logic RO systeem (afgestemd op jouw waterbehoeften)

- Een flowmaster meter om het verbruik te meten

- Een TDS monitor om het osmose proces in de gaten te houden.

 

Daar ga je natuurlijk als een goed huisvader op passen.

 

Je hebt uiteraard een pH / ec meter van enige kwaliteit tot je beschikking en houdt een verslag hiervan bij in de tests sectie.

 

Meer info vind je ook in dit topic

 

gallery_11156_6996_2345.jpg

gallery_11156_6996_70150.jpg

gallery_11156_6995_81452.jpg

gallery_11156_6995_5375.jpg

 

Gaarne in dit topic reageren met een volledig kweekvoorstel. Veel plezier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

op basis van een topic die ik hier nog heb geopend zou ik het wel eens willen testen.

Het is me te duur om te kopen, zolang ik niet weet of het werkt...

 

De Ec van het water is hier 1.4 en meer, dus misschien wel handig zo'n omgekeerde osmose :)

 

http://www.wietforum.nl/Ec-Test-t41277.html

 

Mijn opzet:

Tent: 240 op 120 (waar 200 op 120 gebruikte ruimte)

Licht: 2x400W

Ventilatie: 1000kb afzuig, 425kb aanvoer, zwenkventilator.

Medium: aarde, mag wel eens light mix zijn...

Voeding: Bio Nova lijn.

Soorten: Jack Herrer, Jack Herrer x Haze, Haze, NLX Alien, Snow White stekken ter beschikking

 

De eigenlijke bedoeling voor een volgende kweek was 4x haze in scrog aan de ene kant en 3x NLX, 3x Snow White en 3x Jack Herrer Haze aan de andere kant.

Maar voor de test wil ik wel aan beide kanten 9x 18l potten zetten met 3x NLX, 3x Haze en 3x Snow White.

 

En als het mogelijk zou zijn om er zelf om te gaan bij Doc (misschien op de meeting), ben ik wel bereid te testen.

 

Ik hoor het wel,

 

El Fish :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die Bio Nova lijn wel organisch???

De bedoeling is om te kijken hoe het werkt voor bodemleven.

Als je andere voeding nodig hebt en schimmels en bacto kan dat tegen gereduceerd tarief geregeld worden.

We wachten even de opmerkingen van Whazzup af. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te gekke test, whazzup!

 

Ik had al eens een tip gekregen om RO water te gebruiken... dit zou kans op hermas verkleinen... maar vooral is het interessant om te zien of het hoger voedingsgehalte in het water tot hogere opbrengsten leidt...

 

Mazzel!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is die Bio Nova lijn wel organisch???

De bedoeling is om te kijken hoe het werkt voor bodemleven.

Als je andere voeding nodig hebt en schimmels en bacto kan dat tegen gereduceerd tarief geregeld worden.

We wachten even de opmerkingen van Whazzup af. :D

 

Oké, de schimmels van bac gebruik ik bij aan planten.

Heb weinig of geen ervaring met andere voeding dan BN.

Wel een eerste keer bezig met Hesi starterskit met blumats op aarde nu, maar dit nog maar 6 dagen, dus ook geen ervaring.

Als het nodig is voor de test kan ik altijd eens iets anders proberen.

ik hoor het wel

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BioNova is Bio-mineraal, niet organisch. Op zich zit je wel in een bijzondere omgeving als de ec van je water inderdaad al 1,4 is!

 

BioNova is overigens prima spul. Het is alleen geen organische voeding. Er zitten wel organische componenten in sommige van hun voedingen. Niet oninteressant om te testen overigens. In feite kweek je zo mineraal op aarde, met een toefje organisch :).

 

Als je ervaring hebt met BN zou ik niet op andere voeding overgaan alleen voor een test. Doseer je momenteel volgens de aanwijzingen van de leverancier of op ec?

 

@sativa: Het lijkt mij ook een erg leuke test, niet iets wat je alle dagen zomaar doet (daar is het spul te dour voor) Een van mijn favoriete e-bay verkopers heeft er ook een aantal in het assortiment zitten, maar geen persoonlijke ervaring mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

ik kweek momenteel op aanwijzingen van El Fish :D

 

Ik heb 2 rondes gekweekt op Ph en Ec metingen, maar dat gaf niet echt een beter eindproduct dan op mijn gevoel.

Met de BN voeding blijf ik heel de kweek ruimschoots onder het aangegeven hoeveelheid van de producent.

 

Bij de ronde die nu draait op Hesi werk ik wel met Ph en Ec metingen omdat het in een vat staat en ik er maar om de 3 dagen naar toe ga.

Deze ronde is dan ook als test voor mezelf bedoeld om over te gaan op andere kweek manieren, maar daar kan ik nog enkele weken oefenen voor ik deze test zou kunnen beginnen...

 

Het Ph en Ec schema die ik wil aanhouden begint bij Ec 1.0 en eindigt bij 1.8 , een gematigd schema en onder de aanwijzingen van de producent.

 

Andere voorstellen voor voeding gebruik sta ik voor open.

 

Het is hier in de streek zeer hard water, als je de tabellen wil kan ik ze Pmen

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat we natuurlijk graag willen zien bij mineraal kweken is het verschillen tussen de hoeveelheden voeding die erin gaan om een bepaalde ec te bereiken en hoe de planten er op reageren, dus een voedingsschema op basis van ec is wel een vereiste uiteraard. Besef je dat je met twee tonnen moet werken als je zo'n test doet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets is ook best intressant voor mij als ik overstap eerdaags op kokosmatten ,want mij ec kraanwater is hoog 0,7

 

dat zou wel geschikt zijn dan denk ik.

 

Ik zal wel is ff kijken

 

gr michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thuis geef ik met de hand water natuurlijk, ben er elke dag bij.

Mag er met de hand water gegeven worden?

En natuurlijk ga ik dan met schema werken, is toch de bedoeling van de test dat alles mooi in verslag komt met alle waardes erbij natuurlijk.

 

Maar als er kwekers zijn met meer ervaring en andere voeding geef hen maar gerust voorrang, ben al blij dat er test gaat komen waar ik kan kijken of het iets uit maakt :D

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht eerst ff de test af van elfish, als zoiets goed werkt koop ik het misschien wel :)

 

Ik zat pa toevallig ook al zoiets te bekijken ,wel handig er staat bij dat de ph waarde ook ommenabij de 7 word

 

De ze filter ,maar of die ook geschikt is?

 

Iedergeval wel intressant dit

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook in dit geval is het verhaal dat ik dit product nog niet verkoop.

Het is een echte test.

Pas als het bewezen is dat er een duidelijk voordeel is zal ik het opnemen.

Ik zie inderdaad de voordelen bij El-Fish net een ec van 1,4.

Wat een bizar water heb jij man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeer hard water hier in de streek.

M'n huidige kweek verloopt nu op regenwater, is iets zachter ;) 0.6 Ec

 

Zo'n filter zou al wat kalk problemen kunnen oplossen voor onze wasmachine en koffiezet :D

 

Maar bekijk maar eens eerst andere kandidaten, want moet een test voor jullie worden natuurlijk :D

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja regenwater is zeker goed :) bij mij heeft dat 9 van de 10 keer een ec van 0 :D

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

El Fish, waar komt die 0.6EC vandaan in je regenwater dan ? Je staat toch niet in je regenton jezelf af te wateren hé :) ? Regenwater zou 0 moeten zijn of in ieder geval zeer dicht bij nul. De pH van regenwater zou iets onder de 7 moeten liggen wegens opgeloste zuren (H2SO4/HNO3, vanuit SO2 en NOx)...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Michael,

das wel heel weinig :D

Heb het hier eens getest met zo'n strips waar je de percentages van alles kan aflezen.

Wat een verschillen vergeleken met vrienden enkele kilometers verder op :D

Er zit zelfs meer dan 1% bloed in hier, waar het bij vrienden onder de 0.5% bleef...

Bij anderen is de Ec van hun regenwater minimum 0.2, eerder 0.4

 

Ik moet het wel zelf scheppen m'n regenwater, komt dus niet met een pomp binnen.

Misschien dat er wel verschil zit tussen de bovenste laag water in de put en onderaan, waar de pomp normaal zit...

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ktm,

wel als ik het zo lees vraag ik het me ook wel af.

Misschien dan toch uit de bovenste laag van de regenput???

 

De meters worden regelmatig geijkt en bij aankoop gecontroleerd in de shop, dus hij zou moeten juist meten...

Het zijn er van rond de 40 euro het stuk, dus niet echt de duurste natuurlijk...

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je een keer een meter lenen voor extra controle.

Als een goede meter nodig zou zijn is dat wel te roggelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk wou ik fiets kopen met wat terugverdiende centjes, maar Sven Nys kan die Lars Boom nog aan heb ik net gezien. :D :) :D

 

Dacht ik even heb alles om te kweken op mijn niveau...maar ja nog even wachten met fietsen en koop ik wel iets deftigers van meters.

 

En als ik hier aan die ouwe hippies vraag of ik hun Ec meter eens mag lenen...denk dat ze eens raar gaan kijken en zich afvragen of dat ding groter is of een koniijn ;)

 

Jullie zien maar, en vergeet michael niet, die kan het eventueel ook nog eens op aarde doen voor hij op slaps gaat werken é ;)

 

El Fish :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Ec van het water is hier 1.4 en meer, dus misschien wel handig zo'n omgekeerde osmose :)

 

 

Een EC van 1.4 tot meer ??????????? :D

Mag ik vragen wat voor meter jij gebruikt en of die ge-eikt is ?.

Dat is namelijk wel heel erg extreem hoog ..dat houdt in dat je eigenlijk helemaal geen voeding

kan toevoegen !! ..

Dan is je water zo zwaar verontreinigt dat je planten acuut afsterven !! :D ;)

Ik kan het me totaal niet voorstellen dat het bij jou zo hoog zit of zelfs nog hoger .

Ik kom en meet overal in het land maar zo hoog ?....0.7 is geloof ik het hoogste wat ik ooit gemeten heb...

Ik denk dat jou meter behoorlijk de weg kwijt is !?..is ie stuk ?..

Wat voor merk meter heb je daar ?.

 

 

Verders het gebruik van osmose water ,tja aan de ene kant zijn de meeste voedinglijnen juist afgestemd op

een bepaald standaard ec waarde wat uit de kraan komt ... ga je vanaf EC 0 beginnen dan zou het kunnen zijn dat er een te kort optreed.

Andere kant als je vanaf 0 begint en je gaat dan bijvoeden dan kan je meer voeding erin gooien dan normaal

wat (lijkt mij) juis ten goede komt voor je planten ..

EC opbouwen vanaf bv 0.60 naar 1.6 of vanaf 0 naar 1.6 toe scheelt ernorm .

Zelf heb ik er al vaker over nagedacht om het eens te testen maar tot op heden nog steeds niet gedaan,maar

ik zat toevallig wel met het idee in mn hoofd omdat te testen als ik klaar ben met dit rondje.

 

Ik ben benieuwd dat zeker ....... ;)

 

Suc6

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MRDUNHILL,

Heb gekeken voor het merk, maar ben het weer vergeten :P , morgen ga ik er terug heen en schrijf het op :D

 

Ik had trouwens altijd gehoord dat je de ec van het water niet mag bij tellen voor de voedingswaarde.

Dus is de ec van het water 0.4 en je wil starten op een ec van 1.0, dan moet je ec dus 1.4 zijn...

 

Doc,

volgende week zie ik een hydrokweker, zal dan even z'n meters vragen...

 

El Fish :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De pH van regenwater zou iets onder de 7 moeten liggen wegens opgeloste zuren (H2SO4/HNO3, vanuit SO2 en NOx)...

 

De pH van regenwater is 6.2 overig. Gemeten en gewogen :blink: ik voeg het toe aan de andere milieu commercie lijstjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@drlivingstoned ....regenwater verschilt in ph waardes ,meet maar is om de 2 weken ,dan zal je verschillen zien.

 

En fish ik reken de ec van het water er bij op hoor ,ec is ec ,dus je wil niet hoger als 1,8 bijv

 

Stel jij wilt 1,8 geven en je water is vanzichzelf 0,4 dan geef jij dus 2,2 terwijl je 1,8 wou geven ,dat is niet goed in mij ogen

 

zouten zijn zouten :blink:

 

Maar ja dat lijkt me logisch ,correct me if im wrong.

 

Ps ,whazzup als de osmose filter er nog is over 2 maanden dan wil ik hem wel graag met hydro ,kokosmatten testen als dat kan.

 

laterzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een EC van 1.4 tot meer ??????????? :blink:

Mag ik vragen wat voor meter jij gebruikt en of die ge-eikt is ?.

Dat is namelijk wel heel erg extreem hoog ..dat houdt in dat je eigenlijk helemaal geen voeding

kan toevoegen !! ..

Dan is je water zo zwaar verontreinigt dat je planten acuut afsterven !! :P :)

Ik kan het me totaal niet voorstellen dat het bij jou zo hoog zit of zelfs nog hoger .

Ik kom en meet overal in het land maar zo hoog ?....0.7 is geloof ik het hoogste wat ik ooit gemeten heb...

Ik denk dat jou meter behoorlijk de weg kwijt is !?..is ie stuk ?..

Wat voor merk meter heb je daar ?.

 

 

Verders het gebruik van osmose water ,tja aan de ene kant zijn de meeste voedinglijnen juist afgestemd op

een bepaald standaard ec waarde wat uit de kraan komt ... ga je vanaf EC 0 beginnen dan zou het kunnen zijn dat er een te kort optreed.

Andere kant als je vanaf 0 begint en je gaat dan bijvoeden dan kan je meer voeding erin gooien dan normaal

wat (lijkt mij) juis ten goede komt voor je planten ..

EC opbouwen vanaf bv 0.60 naar 1.6 of vanaf 0 naar 1.6 toe scheelt ernorm .

Zelf heb ik er al vaker over nagedacht om het eens te testen maar tot op heden nog steeds niet gedaan,maar

ik zat toevallig wel met het idee in mn hoofd omdat te testen als ik klaar ben met dit rondje.

 

Ik ben benieuwd dat zeker ....... ;)

 

Suc6

 

Mr D.

 

Bij mij hier is de ec uit de kraan 0,7 (westland) :(

ec 0.0 lijkt me geen probleem als je maar de goede voedingstoffen mee geeft bijv calgel enz

Er zal geen tekort komen dan.

 

laterzz

 

Michael,

das wel heel weinig :)

Heb het hier eens getest met zo'n strips waar je de percentages van alles kan aflezen.

Wat een verschillen vergeleken met vrienden enkele kilometers verder op :P

Er zit zelfs meer dan 1% bloed in hier, waar het bij vrienden onder de 0.5% bleef...

Bij anderen is de Ec van hun regenwater minimum 0.2, eerder 0.4

 

Ik moet het wel zelf scheppen m'n regenwater, komt dus niet met een pomp binnen.

Misschien dat er wel verschil zit tussen de bovenste laag water in de put en onderaan, waar de pomp normaal zit...

 

El Fish :D

 

 

hey fish

 

Dat zou best kunnen uit de put ,zoals kees ook zei het is bijna altijd 0,0 a 0,2 ,bij mij altijd 0,0.(regenwater)

ph waardes van regen willen wel eens verschillen

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neehoor rotsvast en niet 1x gemeten of om de 2 weken maar tja bijna elke keer weer, je hebt een afwijking of niet. :D Regenwater = 6.2pH hier niets meer of minder. Voor je vraagt met wat, eutech, bewaard in kcl en geregeld geijkt dus nee echt 6.2 steady. Dus ik blijf het bij de milieuhype klasseren voorlopig als je het niet erg vind :P

 

Maar ging over osmose en filters en ik ben heel topic aan het vervuilen, sorry whazzup :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...