Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Test: Special Box

Recommended Posts

Voor degenen die met grote-stappen-snel-thuis willen zijn is de Special Mix wellicht straks ook leverbaar is zeer stevige styropor dozen van 60x40x20 met een inhoud van 30 liter. Plastic lossnijden en planten maar! Voor hen die met een drain willen werken kun je eenvoudig gaten onderin maken.

 

De boxen zijn zeer stevig en afhankelijk van de manier van growen kun je er 2-4 planten in kwijt (of een dozijntje lowryders natuurlijk :P). Daarnaast isoleren de boxen het substraat zodat het beter op temperatuur blijft. Styropor doet helemaal niks met je plantjes en als je ze wilt hergebruiken kan dat.

 

Welke Special Mix gebruiker zou dat beter kunnen testen dan BBB. Hij is daarom in overleg met doc aangewezen als vrijwilliger en mag het zijn volgende kweek gaan gebruiken.

 

Enig idee willen hebben hoe het er uit ziet? Denk aan een doos waar de vis in wordt vervoerd. Daarin zit een zak met aarde. Opensnijden en omkiepen en je bent klaar met je plantenbak.

 

Wij wensen BBB heel veel succes (want hij weet nog niet dat hij vrijwilliger is :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt erg interessant.

ik kweek zelf ook op special mix.

ben benieuwd naar de resultaten.

 

grtn a.c.a.b.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels pm van doc gehad over de box,.....hoe zou hij op het idee gekomen zijn :tu

 

med_gallery_9381_2898_200769.jpg

 

 

Ik wil de box met alle liefde een keer testen, maar ik ga het op het ogenblik echt niet redden. :P

De irrigatie zal ik moeten aanpassen, en ik moet kijken hoe ik met de maat uit komt, evt. lampen verhangen end.

 

Ik zie hem maandag, wellicht heb ik nog een andere optie (iets kleinere kweek).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante info-mercial.

En waar gaan we het mee vergelijken?

Kweken in een curverbox, bananendoos of direct op de zak?

Wat verwacht je van de test?

Dat de boxen ideaal zijn i.c.m. een mammoet?

Ik ga dit zeker volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet ik hem dan de BBB bak noemen?? :tu

 

Het gaat om snel makkelijk en verbeterde logistiek.

In de tuinbouw worden alle planten opgekweekt in piepschuim/eps trays.

 

voordelen van eps/piepschuim

 

EPS, een milieuverantwoorde keuze

Slechts 2% grondstof is nodig om een 100% EPS-product te maken.

Immers, de overige 98% is niets anders dan gewone lucht (zie ook EPS, technische informatie).

Dit zeer lage grondstoffengebruik geeft al aan dat EPS een bijzonder spaarzaam materiaal is.

Bovendien worden door middel van uitgekiende designs materiaalzuinige EPS-verpakkingen ontwikkeld, waarbij niet meer grondstof wordt gebruikt dan voor de productfunctie strikt noodzakelijk is.

Overigens is de consumptie van aardolie, de basisgrondstof voor EPS, uiterst gering.

Meer dan 86% van de totale aardolieconsumptie in Nederland wordt gebruikt als brandstof voor industrie, transport en verwarming van gebouwen.

Het verbruiksaandeel van EPS is nog geen 0,1%.

Daarnaast is EPS voor 100% te recyclen en vormt daardoor een bruikbare grondstof voor tal van andere kunststof producten.

 

Veilig voor product, mens en milieu

EPS was altijd al CFK-vrij. Het is een hygiënisch materiaal, grondwaterneutraal, niet giftig, dus veilig voor de gezondheid en probleemloos te gebruiken.

Voor de expansie van polystyreen tot EPS wordt gebruik gemaakt van het blaasmiddel pentaan.

Dit is een zuivere koolwaterstof en is onschadelijk voor de mens en de ozonlaag.

Ter voorkoming van het broeikaseffect wordt het pentaan door de producenten afgevangen en hergebruikt.

Daarmee worden tevens besparingen gerealiseerd.

 

EPS leent energie van de aarde

Voor de productie van een EPS-verpakking is slechts de helft of nog minder energie nodig in vergelijking met andere verpakkingsmaterialen als karton, glas en metaal.

De natuurlijke aardolie-energie die in EPS zit (feedstock-energie) bedraagt circa 50 MJ/kg.

Daarvan wordt bij een juiste verbranding, ofwel energy recovery, maar liefst 80% teruggewonnen.

EPS is immers gemaakt van aardolie en die aardolie-energie is een uitstekende brandstof voor de opwekking van energie.

Daardoor is minder fossiele brandstof nodig en wordt dus energie bespaard.

Overigens komen er bij zo'n verbranding minder schadelijke stoffen vrij dan bij de verbranding van natuurlijke materialen als wol, kurk en zelfs hout.

De energie die nodig is om de EPS-verpakkingen te fabriceren, heet productie-energie.

Deze bedraagt voor EPS 40 MJ/kg.

En juist omdat EPS een lage dichtheid heeft, is de energie-inhoud (feedstock plus productie-energie) per m3 vaak lager dan bij andere verpakkingsmaterialen

 

lijkt me duidelijk toch??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Immers, de overige 98% is niets anders dan gewone lucht ....

 

Voor de expansie van polystyreen tot EPS wordt gebruik gemaakt van het blaasmiddel pentaan....

 

lijkt me duidelijk toch??

 

98% lucht, en ook nog pentaan ingeblazen?

 

"...niet meer grondstof wordt gebruikt dan voor de productfunctie strikt noodzakelijk is".

 

Een duurtest lijkt dan me goed. Hoe vaak kun je erop kweken bij normaal gebruik.

Kijken of het een wegwerpproduct is, of duurzaam in gebruik.

 

Wat zijn de binnenmaten van de box, 30 liter maar? Met een box die 6x4x2=48 liter volume inneemt?

Of moet je er een zak grond ekstra bij nemen om twee boxen te vullen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met een box die 6x4x2=48 liter volume inneemt?

 

:P knap als je daar 48 liter weet in te proppen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels pm van doc gehad over de box,.....hoe zou hij op het idee gekomen zijn :tu

 

med_gallery_9381_2898_200769.jpg

 

Bram luibakkie :P Dat werkt he :)

 

Die dozen daar heb je een spuer ding mee als je in de winter met je tentje op een koude zolder rond hangd.

 

Prima oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed heb gaat er ongeveer 30 liter aarde in een doos.

Ik gooi het idee even op het forum om te kijken of er animo vor is.

Er komen 5 testpalletjes van deze dozen en als het niet aanslaat sterft het een stille dood.

Persoonlijk denk ik dat kweken op piepschuim een uitkomst is voor veel kwekers.

Dit i.v.m. de isolerende waardes.

Ik verwacht dat de dozen "minimaal" 2 jaar meegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant, maar even een paar vragen,

 

60x40x20 buitenmaat ?

Drainagegaten in de bodem, want ik heb inmiddels door dat je die nodig hebt met specialmix ?

20cm hoog ?! Kan dat geen 30 ?

Hoe til je deze boxen op, zitten er handvatten aan, breekt zoiets snel ? Want een zak laten vallen, oké, maar zo'n doos moet niet breken...

 

Dan nog een paar opmerkingen:

 

Geschikt, maar niet ethisch voor guerillia :tu.

Pentaan is volledig ongevaarlijk voor je planten, evenals de polymeer waar het uit gemaakt is, de productie van polystyreen (EPS, expanded polystyrene => Styropor) gebeurd uit zuiver PS en pentaan dus vervuilingen, tsjah maar in je potten zitten weekmakers.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De irrigatie zal ik moeten aanpassen

 

Zit er over na te denken hoe ik die kan intrigeren in de deksel. :tu

 

60x40x20 buitenmaat ?

Drainagegaten in de bodem, want ik heb inmiddels door dat je die nodig hebt met specialmix ?

20cm hoog ?! Kan dat geen 30 ?

Hoe til je deze boxen op, zitten er handvatten aan, breekt zoiets snel ? Want een zak laten vallen, oké, maar zo'n doos moet niet breken...

 

Kees.

 

De maat heeft met hetgewicht te maken.

Ja er zitten handgrepen aan om ze te tillen.

Ze breken zeker niet snel.

Een drainage-gat is makkelijk te maken indien gewenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tony is 40 liter , Ik was daarnet even bij kj en heb ze gezien .

 

Groetjes De freuds .......... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hola

 

 

jaren geleden in het jaar 1900 kweekten we al zo sommige zakken sneden we op de helft open ,dan had je 25 ltr inhoud ,krimpt en zet uit naarmate je water etc ,of bovenkantje eraf had je 50 ltr :tu ,ik maakte daar luikjes in ,kleine 3hoekjes in,kon je mooi de wortelgroei zien [ mega planten werden het ]

en bovendien sneed je de helft ervan open was het makkelijker om ze weg te werpen ,stokkie ertussen ,leek wel thunder met z,n knapzak

 

alles herhaald zich ,nostalgie :P

 

 

mvgr thunder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben om!

 

Heb je al een naam voor die dingen?

Ik stel voor "Loonatix'.

 

Minder schadelijke stoffen vnj dan bij de verbranding van materialen als wol, kurk en zelfs hout.? Zijn er ook kweekboxen van wol, kurk en zelfs hout in de handel dan?

Toch een hele geruststelling, mocht het kweekhok afbranden, het mlillieu blijft gespaard!!!

Hoe zit het trouwens met de brandveiligheid van die dingen?

 

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig zo'n millieu-verhaal, anders doe je niet meer mee .Als ik een bananendoos uit de buurtsuper met een afbreekbare vuilniszak bekleed, en daarin kweek, ben ik ook goed bezig voor het millieu.

 

En over pentaan lees ik:

Gevaarlijke Eigenschappen van Pentaan

 

§ Vlampunt : -40°C to - 20°C

(de laagste temperatuur waarbij vloeistof voldoende damp

vrijlaat om te ontbranden)

§ Zelfontbrandingstemperatuur : ca. 280°C

(waarbij het damp-lucht mengsel ontbrandt op een heet

oppervlak)

§ Explosieve damp-lucht mengsels :

Laagste explosiegrens : 1,4 Vol% = 41 g/m³

Hoogste explosiegrens : 7,8 Vol% = 240 g/m³

(Verdampingssnelheid bij 20°C - 30°C > 2,4 kg/h per m² oppervlakte)

Damp heeft een hogere dichtheid dan lucht !

§ Gemakkelijk opbouwen van elektriciteit

§ Zeer ontvlambaar

 

Pentaan is zeer ontvlambaar en kan explosieve

mengsels met lucht veroorzaken

§ Vermijd elke bron van ontbranding

§ Zorg ervoor dat er zich geen statische elektriciteit

kan opbouwen

§ Controleer de hoeveelheid pentaan in de lucht;

denk eraan dat pentaan zwaarder is dan lucht

 

De overheid eiste ook een beperking van de uitstoot ervan.

 

De visboer op de markt gebruikt ook van die piepschuimen bakken om zijn handel koel te houden. Ik zal eens vragen of ik er eentje kan overnemen van hem.

Dan doe ik een vergelijkende test. De vis-emulsie zal de doorslag geven, denk ik.

 

In de zestiger jaren droomde Robert Jaster Grootveld van piepschuim. Aan elkaar koppelbare units, met grond erop. Je eigen eiland, Koppelen aan andere units om een groot land te vormen, of loskoppelen en weer weg varen om je ergens anders aan te sluiten.

Een piepschuimen drijvend eiland van één vierkante kilometer heeft geen last van de golfslag. Hijs de zeilen, op naar de Caraïben.

 

Gebakken pentaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry er gaat maar 30 liter in.

Anders moet ik hem groter maken.

Dan worgt hij onhandelbaar en zwaar.

30ltr is goed voor 2 a 4 planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc je partner zei vanmiddag dat er 40 liter in ging hoor :tu

Met mijn berekening is het 48 min de box hou je 40 liter over toch , 60X40X20 = 48liter

Groetjes van de manlelijke kant ....... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt mij ook.Denk niet dat het schuim zelf 18liter in beslag neem.En Doc,er moet 40liter in.30 is veelste weinig :P

 

Freud,ik ken ze.Heb er 2 in mijn auto liggen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke tony vul ze eens dan :tu weten we alles toch lol .

 

Groetjes de freuds ...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha daar zeg je me wat.Zal hem meteen eens vullen met 4 emmers water van 10liter :P

 

Verdien ik dan een dagje uit met Miss Freud? :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha lekker ding he zelf gekweek :P , we kunnen nog wel eens een bakkie doen hoor .

 

 

Groetjes de freuds ............ :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met gaatjes in de bodem lukt het dus niet :D dus heb ik even de binnenmaten opgenomen en die zijn 55x35x14 en dat is dus 26950 :s bijna 27liter dus.Dat valt mij wat tegen....

 

Ha lekker ding he zelf gekweek :P , we kunnen nog wel eens een bakkie doen hoor .

 

 

Groetjes de freuds ............ :tu

 

Als je laatst goed heb opgelet ergens moet je weten dat ik niks zelf rook :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke zaten wij er dus naast , ik vond het nog wel zo'n goed idee maar dit gaat het niet worden hoor is te weinig aarde voor die 60 bij 40 .

 

Groetjes de freuds....... :tu ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha idd.Ze zouden dus voor het mooie 10cm dieper moeten wezen.Wel jammer...zag het al helemaal voor me.In 5minuten een hok leeg lopen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof mij die gaan ze maken hoor .

 

Groetjes de freuds ...........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...