Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Het grote chilitopic / kweek chilipepers

Recommended Posts

Het was een slechte zomer voor mijn pepers. Weinig zon en ook weinig vruchten.

Vorige week heb ik de planten naar binnen gehaald, in een poging ze op de vensterbank te laten overwinteren.

Ze hadden ook last van luizen, dus ik heb ze eerst maar flink schoon gespoten.

 

Na mijn min of meer geslaagde tests met het enten van Cannabis,

Heb ik het idee opgevat om dat ook eens met de pepers te proberen.

 

Meerdere kleurtjes, of zelfs verschillende vruchten kweken aan één plant, dat moet mogelijk zijn.

 

Op het web lees ik dat enten opbrengstverhogend kan werken, sommige soorten paprika geven tot 27% meer vruchten wanneer ze op een andere onderstam worden geënt.

En om problemen met wortelziektes op te vangen worden Capsicums vaak geënt op de onderstammen van Tomaten.

 

Dus zodra de planten zich hebben aangepast aan het klimaat binnen, en weer nieuwe groei vertonen, ga ik het maar eens proberen.

Een tak van de gele C. Chinense vastmaken aan een plant met rode vruchten.

En er staan toevallig ook twee tomatenplanten in de keuken voor het raam die binnenkort hun onderstam en wortelstelsel kunnen doneren.

 

tot later...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo gezegd, zo gedaan.

 

gallery_20098_7251_335502.jpg

 

De dikke harige steel is een tomatenplant. de dunnere gladde steel is de peper.

De stelen zijn tot halverwege weggesneden, en de wonden zijn op elkaar geklemd, in de hoop dat de stengels aan elkaar groeien.

 

De boel zit nu drie dagen aan elkaar. het bovenstuk van de tomaat hangt slap, maar de peper maakt nieuw blad boven de ent- plek.

Ik laat dit nog een weekje zo zitten. Daarna gaat de knijper en de pleister er af, en in geval van vergroeiing ga ik de onderkant van de peperplant en de bovenkant van de tomaat los knippen.

 

Even geduld nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

TRINIDAD MORUGA IS DE HEETSTE PEPER

 

Onderzoekers van het chili-instituut aan de universiteit van New Mexico (VS) zijn eruit: de Trinidad Moruga Scorpion is offcieel de heetste peper ter wereld.

 

Dit is geen peper die je lekker door je salsa roert. Hij is zo scherp dat je een zeer geoefende peper-eter moet zijn om hem aan te kunnen en koks die ermee werken moeten handschoenen aan als ze de peper verwerken. Volgens één van de onderzoekers van het instituut is het een 'geniepige peper' omdat hij eerst mild lijkt en dan steeds scherper wordt in de mond.

 

Nieuwe kampioen

 

De Trinidad Moruga volgt daarmee de Naga Jolokia op, die als heetste peper in het Guiness Book staat. Hoe heet een peper is, is af te lezen op de Scovilleschaal. Bij een waarde van 500 tot 1000 ervaren mensen een gerecht als scherp. Jalapeñopeper scoort tussen de 2500 en 8000 eenheden op de schaal. De Trinidad Moruga Scorpion scoort meer dan 1,2 miljoen eenheden op de Scovilleschaal, sommige pepers zelfs boven de 2 miljoen.

 

Sausmakers willen meer peperkennis

 

Volgens het instituut is het de eerste keer dat op deze manier wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar pepers. De onderzoekers plantten van alle bekende hete soorten 125 planten en bepaalden in het lab de hoeveelheid capsaïcine, de stof die peper heet maakt. De pepers waren zo scherp dat de studenten die ze oogstten vier paar latex handschoenen per keer verbruikten. De capsaïcine vrat door de handschoenen heen.

 

 

bron

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komend weekend gaan we beginnen aan peperseizoen 2012

 

Hoe pittig zal het deze keer zijn ;)

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olhá,

 

Ik ben een beetje laat, normaal begin ik in Januari met ontkiemen maar heb geen zaden meer.

Iemand ervaring met peperzaden.nl, of misschien een andere online winkel ?

 

Grtz.N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreeken's zaden(pepers er even als zoekterm invoeren). :spliff:

Ik ben zelf niet meer zo van het hete tegenwoordig,mijn maag protesteerd bij de gedachte alleen al. ;)

Maar qua winkel erg goede ervaringen mee.

Ik ga binnenkort wat vleesetende plantjes van zaad groot proberen te brengen,kan nog leuk worden. ;)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bolster vind ik persoonlijk beter nog,maar ik weet niet of die pepers hebben.Mijn bloembollen haal ik iig altijd daar met de mooiste bloemen als resultaat.

 

@aad

 

Succes,ik koop die carnivorous wel voor 2,95 in tuincentrum.Houd ons wel op de hoogte hoe het verloopt aub.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je in de zomer peper wil kweken moet je nu al zaaien toch?

ik zal eens mooie zaden bij vreekens uitzoeken.

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kheb ze gister gezaaid in de Rootshooters.Hopelijk in een week of 2 een mooie lading boven.

 

Je kan ze ook gewoon overhouden hoor ejb.Zet ze in het najaar na de oogst in je hokje erbij.Ff terug knippen eventueel.In het voorjaar kan die gewoon weer naar buiten hoor ;)

 

Grtz twin

 

Ps ik zoek nog madame janette zaden en wat ander mooi superscherp spul.Kan iemand me daaraan helpen??

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedenk me net ik hoef helemaal geen zaden te kopen, ik heb zaden in thailand gekocht, echte thaise pepertjes!!!! de kleine hete en de normale hete...

 

kikke.

 

ik heb geen binnenhok.......

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vensterbank overleven ze het ook wel in de winter.Alleen in je tentje komen ze er net wat beter door ;)

 

Succes met je thaise pepers.En zaden kopen hoef je nooit.Ga naar surinaamse winkel en koop de peper die je wil.Thuis drogen en je heb je eigen zaden.

 

Vanaf dan ist nog 1-2 vruchten per jaar bewaren en je heb altijd je eigen peperzaadjes.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, weer wat geleerd, maar bij vreekens hebben ze zulke leuke gekke rare hete lekkere pepertjes.......

 

eigenlijk kan ik niet meer heet eten vanwege mijn buik, maar ik doe ut nog wel hahahahaha

savonds gewoon wat extra smoken tegen de pijn.......

 

ik zal eens kijken hoeveel zaden er in een zakje zitten, als ik veel heb stuur ik je wel wat op.

hoeveel zaadjes heb je nodig voor één plantje? wat is de ontkiemkracht meestal? bij wietzaden komt bij mij 95% op ofzo.....

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Aad & Twin,

 

Het gaat toch peperzaden.nl worden omdat ze een zeer uitgebreid assortiment hebben.

 

Twin; we keep in touch !

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb twee zakjes gevonden ( ik dacht dat ik meer had, ga morgen verder zoeken....)

 

de soortjes:

 

Selected Bird Pepper, kleine dikke groene/rode pepers 30 zaadjes

Wiang Ping Pepper, groen/oranje./rode pepers 190 zaadjes

 

germination 55% staat op het zakje, verder veel thais wat ik niet kan lezen....

 

even wat linkjes, dit zakje heb ik !!!!!!!!!!!!! heetste thaise peper !!!kikke:

 

http://www.simply-thai.com/Thai-Market_Tha..._wiang-ping.htm

 

de zaden komen van: Chua Yong Seng Seed Co.,ltd.

 

hopelijk kan ik de andere zakjes ook vinden, ik heb een maat van me thaise groente zaden gegeven voor de moestuin, heb zelf de tomaat en deze peper zaden.

 

morgen ha ik ermee bezig m te ontkiemen.

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment heb ik Bhut Jolokia, Habanero geel, Mdme Jeanette en een spaanse peperplant staan.

Staan lekker in het zonnetje te genieten.

 

Van de Bhut en de Habanero heb ik ook een exemplaar op aeroponics groeien, ben benieuwd wat het verschil tussen aarde en hydro zal zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thaise peper staat buiten in de pot !!!!!

 

ik was wel wat laat met zaaien......maar goed.....we zien wel.

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 minizonnebloemen in het gemeenteplantsoen

zojuist naar buiten verhuist

cherry tomaat(geld niet :lol: )

Jalapeno chilipeper

csipos alma paprika

aladhin sierpeper

Dropplant

Maxi Mari-mexicaanse dragon-

MOrgen naar buiten

slangenkruid

hibiscus

Lavendula

 

 

dat het een mooie zomer mag worden :lol:

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier heb ik ook weer een bhut jolokia staan. Weliswaar sinds kort niet meer de heetste peper ter wereld, maar nog heet zat. Ze zijn nog supergezond ook (klik). Mijn vrouw kan er ook vaak een beginnende migraine aanval mee tegenhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er iemand op het forum die pepers in een hydroinstallatie heeft staan? Ik vraag me af wat voor voeding je hier het best voor kan gebruiken.

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een filmpje van een kweekje van pepers op Hydro. :huh:

Gewoon een A&B hydrovoeding.

Dit was een kweekje dat ik heb gedaan met Chrysanten en Chili's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks voor de info :huh: Maar hoe zit het dan met de consumptie van de pepers. Want bij wiet bouw je de voeding af, zodat je kan spoelen en je wiet schoon wordt. Maar bij een peperplant kun je een hele tijd door blijven oogsten dus afbouwen zit er niet in. Kun je die pepers dan gewoon eten? Misschien een beetje vreemde vraag...

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Pepers rook je niet, maar pepers moeten voor de vruchten wel voeding hebben, dus maw je bouwt de voeding niet af.

 

Iemand bekend met dit flesje??? Prima van smaak & goed pikant, voor velen te heet :D maar wordt binnenkort getest door een Thaise dame of het heet genoeg is.:rofl

 

matouk_hotpepper.jpg

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nix met pepers kweken alleen op de roti vind ik het lekker :D

 

Maar HIER wat Info over hoe schimmels peper heet maakt,en lees ook hier,aan elk voordeel zit een nadeel :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hoe heter hoe beter, meer mycorrhiza schimmels in je grond maakt ze misschien ook heter :wub:

 

Encona heeft een nieuw flesje extra hot

 

14.jpg

 

Hot Pepper Mash (Red Scotch Bonnet Peppers, Yellow Scotch Bonnet Peppers, Jolokia Peppers, Salt, Acetic Acid( (55%) Water, Onion Powder, Birds Eye Chilli, Garlic Powder, Mustard Powder, Modified Maize Starch, Stabiliser: Xanthan Gum (E415), Preservative: Potassium Sorbate (E202). Allergens Notice: Contains Mustard

 

Matouk's was niet heet genoeg voor de Thaise dame.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...