Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Het grote chilitopic / kweek chilipepers

Recommended Posts

ik heb thuis ook van die kleine gedroogde birdseyepeppers .

daar kan ik er 3 van hebben door twee gescrammbelde eireren of omeletten .

4 is 1 te veel dan is het ook veels te heet .

nu schijnen die op de 325.000 shu te zitten dus dan ga je wel ff zweten .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

is een investering mac, als iedereen straks van het gas af is in de winter kun je geen zweetpepers meer aanslepen

 

ben hier ongelabeld zaad opmaken maar volgens mij zijn het meer paprikas dan pepers, voor mij ook prima, die zijn geliefd bij de oude buurtjes :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is idd een prima investering gebleken want ik doe al een x aantal jaar met 1 bus van die dingen .

nu is het wel zo dat je door het eten van pepers een soort natural cooling krijgt .

want zweten geeft koeling .

daarom eten ze in die tropische warme zweterige drukkende landen als thailand overal hete pepers bij .

de thais doen het zelfs over hun dessert .

en tis heel gezond goed voor de spijsvertering .

in tropische landen heeft het ook een conserverende werking want de vliegen mijden voedsel met veel peper .

ze krijgen er namenlijk zo n nadorst van dat ze op volle snelheid het water in schieten en verdrinken .

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen was er al leven....

gallery_22295_10615_1834169.jpg

De ontkiem score tot dusver inclusief overpotten :

 

8/8 pimiento de padron.

 

4/4 yellow bumpy

 

4/4 rooster spur

 

En ik zie nog meer leven.........

maar dat moet nog beter boven komen voordat het een potje krijgt.

Maar zo te zien komen de yellow submarine ook boven binnenkort,ik zie al wat groens in het blokje. :jump:

gallery_22295_10615_1682729.jpg"]gallery_22295_10615_1682729.jpg[/url]

Ik heb al wat pimiento de padron gebakken met zeezout en olijfolie natuurlijk.

Zit een licht bittertje aan en geen hitte,lekker als tapas bij bier.

Van mij mogen ze wel iets hitte hebben eigenlijk,maarja de supermarkt plukt ze super-onrijp.

Die van mij moeten later wel een zweempje rood hebben voordat ik ze pluk vind ik.

 

 

Jah Bless!

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat hier wel lekker met de pepers,het zijn eigenlijk wel veel planten en ze weten van wanten.

 

Pepers totaal-overzicht.jpg

Het totaaloverzicht met alle pepersoortjes op een rij,daarvan word ik blij.

Pimiento de padron.jpg

Groooote pimiento de padron , mooie glans zit er op als ie gaat verkleuren pluk ik hem en bak ik hem.

 

Tot dusver de Chili's .

Wat mis ik dan nog ?

O ja........

 

Meer foto's van meer mensen met meer chili's !!

Show ur stuff !

Edited by Collie Weed
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren bij een eigenwijze Yellow Bumpy even de naakte trossen geschoten,deze is een beetje veel productiever dan de rest.

Yellow bumpy trosvorming.jpg

Zo zie je dus 40 steeltjes waarvan er 20 al vruchtbeginsels tonen zonder afvallige bloempjes.
Wat was ook alweer de bloemen af-val ratio van een normale peper,3 op 5 valt af?
Of was het 2 op 5?

Nou bij deze plant dus maar 1 op 20,de anderen van deze soort doen wel ''normaal''.

Ik vermoed dus een apart phenotype,die ik wil overhouden voor volgend jaar.:wub:

 

Green trinidad.jpg
Green trinidad 1.jpg

De peper hierboven is de Green trinidad,daar heb ik uit gebrek aan ruimte  2 van in 1 pot gepleurd.
Ze schijnen het prima te doen.
Deze peper word niet al te heet net zoals een jalapeno ongeveer,maar heeft een heel eigen smaak die ik nog moet beleven.
Goed afrijpen is de truuk,nou hopen op een zonnige herfst en eerst nog een afdak bouwen in de tuin voor ze dan zouden ze het moeten halen.

 

 

Rooster spur.jpg
Hierboven zie je de rooster spur.
kleine pepertjes met een aardige punch,had ik eigenlijk voor de sier maar nu ik er 1 vrucht van heb gezien wil ik ze eten ook.
Dat word een heter dan hete ervaring,hoe heet precies weet ik niet meer dus dat word een(pijnlijke) verassing hehehe.
Ff doorbijten :evil:

 

Yellow bumpy.jpg
Yellow bumpy 1.jpg
Hierboven de Yellow bumpy,ook een habanero maar dan met een leuke lampion-vorm.
Nee,het is geen scotch bonnet maar een yellow bumpy dus.^_^
Zoals je ziet heeft de plant erg grote bladeren,vrij dik ook.

 

 

 

Yellow submarine.jpg
Yellow submarine 1.jpg
Hierboven de Yellow submarine,echt een brede struikige plant.
Schijnt een v/d lekkerst smakende habanero's te zijn die er is.
Ook net zo heet als de standaard habanero,250.000 tot 400.000 scoville units.

 

Dat is de pepertuin tot nu toe,ze willen best knallen met dit dreuge weer.

Dat kun je van de natuur niet zeggen,word een klote-paddenstoeljaar denk ik:td

 

Jah bless!

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Echep @macerror@HUFFnPUFF

Lekker toch wel noekenpoekensap gemaakt voor de chilipepers,en gelijk gegeven.
Het is inderdaad een soort boost voor ze,maar ik moet ze nog even hard bemesten als anders:P

 

Hebben jullie geen chilipepers staan dit jaar?

beetje leeg hierzo....

 

 

Edited by Collie Weed
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij deze @Collie Weed

20180725_123339.thumb.jpg.e08a7d2417e232de570f54c01c058523.jpg

Zoals je ziet heb ik haar (samen met de rest van de moestun van dit jaar) nogal verwaarloosd,  maar er zitten vruchten aan

Misschien dat wat oekepoekesap haar nog een beetje vitaliteit kan brengen

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Leuke plant,is het een rooie madame of een aji-umba of een rode habanero ?:P

Ze lust misschien ook nog wat Kalium dat zit in tomatenmest,die van DCM ben ik wel tevreden over.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets van Surinaamse rode pepers oid? kan dan? 

Thanks voor de tip! Zal volgende keer wat aptus k-boost meegooien :)

Heb eerlijk gezegd helemaal niet eens de moeite genomen om op te zoeken hoe die planten verzorgd willen worden. Geef ze tot nu toe steeds van een oude fles plagrom alga grow of bloom. Geldt ook voor mijn tomaten. Die produceren meer tomaten dan ik ooit op kan, alleen het blad ziet er al een hele tijd ook niet meer uit

Zal het volgend jaar wat serieuzer aanpakken ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eigenlijk alleen wat in de moestuin staan, veel paprikas die toch ten prooi gevallen zijn aan slakken, paar verdwaalde pepers en heeel veel verbrand fruit :td
wel 30 eigen kweek lomboks gezaaid, voor binnen, daar komt nog wat andere herbs bij zodat er in de winter ook wat groen in huis is 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie  Ja man, Aji-Umba is een Surinamer en de madame jeanette ook maar ik denk dat dit een umba is aan de rooie kleur te zien.

Die word in Nederland al gauw uitgescholden voor rooie madame,en dat is niet zo.

Echte madames zijn geel namelijk.(daarvan wil ik nog graag zaden hebben);)

Ja.... dat is dus denk ik een simpele K gebrek,dus dat valt allemaal wel mee.
Je kan ook een paar scheppen as in de gieter water oplossen,mooie goedkope bio oplossing.;)

Gewoon lekker chili focus halen en noekenpoekensap klaar hebben staan volgend seizoen,dan gaat de rest fluitend af.:whistling

 

@HUFFnPUFF Nou laat die lombokjes maar zien dan,ik hou wel van Indo's :icecream:
Jammer van die paprika's en je fruitjes,maar het is hier ook droger dan de Namib woestijn:lol:

Mijn perzikjes zijn ook al afgevallen,had er dit jaar voor het eerst 6 en nu niets meer.:oeps
Dus ik begrijp dat maar al te goed.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man, super dat jij het uitprobeert.

neen ikzelf heb niets staan. Ik heb enkel de vensterbank en een tentje. Dat tentje dient niet voor peperplantjes :engel

Sowieso moet je nog extra voeding bij die noekepoekensap gebruiken. Het geeft ze gewoon dat extratje meer. Ik vecht momenteel tegen een hittegolf aan. Mijn hydro lukt stapsgewijs, maar ik ga een moeder op aarde zetten. Momenteel heb ik zaailingen nl5 x haze en Sannies Jack. Die gaan later ook aan de noekepoekensap. Ik ging het nog posten, maar ben veel trager dan jij blijkbaar hehe.

cool man.

 

edit: Noekepoekensap eens per twee weken geven he. Meer zou overkill zijn. Ook niet combineren met chilifocus.

Edited by Echep
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb alleen nog basilicum als bijplant .

wel wat bewaterings gevoelig maar gaat goed .

en weinig luis etc .

wel her en der een rupsje moet kunnen toch ?

 

 

IMG_9583 (2).JPG

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net zakje gedroogde thaise gevonden, misschien in de olijfolie gooien met paar stukken citroengras, voor wat kick bij het roerbakken :lol:

liefhebber van jannettes zei je, die moet ik nog uitselecteren voor een goede smaakvolle voor bij rundvlees, maar mogen er wel bij als er plek voor is :showoff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Echep Ik heb het wel apart van elkaar gegeven,de noekenpoekensap en chili focus.
Ik houd in de gaten of ze een slok poekensap lusten,of een slok met focus.

Ik kijk het zelf wel even aan hoeveel ze van wat nodig zijn,ik heb niks anders dan chili focus voor hun npk behoefte namelijk.
Ik geef al iets onder de dosering aan chilifocus,maar ben nu ook extra voorzichtig met het noekenpoeken sapje.
En het lezen v/d planten doe ik altijd wel eigenlijk.

 

@macerror Jaaaa lekker hoor,ik heb er ook 1 die is nu aan't bloeien.
Zit wel witte vlieg in die van mij,mot maar eens PvP erop knallen want ik wil wel zaad hebben ervan

Mega lekker spul als het rauw is,gooi altijd hele blaadjes door de insalata di ceasario :yummy:

 

 

@HUFFnPUFF  Ja die Thaise Naga dingesen heb ik ook in zaadvorm,in oranje en in paars.
Worden ook niet al te groot,leuk voor in een potje en dat paarse plantje doet het hem goed als cadeau.
 

Ik had 2 jaar geleden de echte gele madame jaenettes,is helaas niets geworden qua zaadvorming door verwaarlozing.
Was wel heel smaakvol en vergeleken met een gewone Aji-Umba ook niet zo heel gigantisch scherp.
Aji Umba heeft ook minder smaak dan de echte jaenette,en een minder rimpelig uiterlijk.

ik kan deze specifieke jaenette strain helaas niet meer krijgen ben ik bang.
 

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil mijnes selecteren op vorm, heet hoeft niet, ronde smaak mag wel, maar ik wil leuke propjes als bonnets :wub:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orange Lava recept  :evil:

 

* Exclusief en eenmalig :likken:

Dit is een receptje voor de iets gevorderde kokkies onder ons,en zeker de moeite waard !

Voor dit recept heb je een klein (vis)rokertje/rookoven nodig waarin je de groentes moet garen,met beuken-snippers of eiksnippers als je geen beuk hebt.
Je bent een staafmixer of een keukenmachine nodig voor het malen.
Een grote pan voor het bakken v/d sambal.

! Handschoentjes dragen s.v.p. !

400 gram madame jeanettes(geel) of oranje habanero's ,de fruitige pepersmaak is belangrijk.
1 theelepel zout
1 theelepel komijn
1theelepel trassi
1 ui 
10 tenen gerookte knoflook
Sap van 1 limoen/citroen
250 gram waspeen.

 

Maak de waspeen tot kleine plakjes en kook in een liter water met 2 eetlepels suiker,tot ze uit elkaar beginnen te vallen.
Plaats ze op het rook-rekje.
Knoflook pellen en bij de wortel leggen.
haal de stelen van de madame's en leg ze ook op het rook-rekje.(deze pureer je later apart van de rest)

Bak het uitje aan tot ze zacht is en begint te bruinen,gooi in de kom.

Als de roker klaar is kun je de waspeen pureren samen met de knoflook en ui in de kom met een klein beetje olie erbij.
Limoensap,trassi en komijn er uiteraard gelijk bij met pureren.

Verhit de massa in een koekenpan op medium hitte en zorg dat het niet aankoekt.
Terwijl dat lekker naar 100 graden kookt,pureer je de gerookte madames met wat water(zo weinig mogelijk water)

Dit peper pureetje voeg je toe terwijl het spul nog goed kookt,en kook door totdat alles 100 graden is geweest voor 5 min.
afdekken en laten terugkoelen in een gootsteen met koud water,zet de pan erin.
Als je de pepers te lang verhit gaat de smaak weg.
 

Daarna netjes wecken als altijd,en het zal onaangebroken 10 jaar goedblijven.

Zorg wel dat je oppast met het maken van dit recept,dit is best heet spul.

 

 

Eet smakelijk !

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand nog gember aan het kweken.Past er goed bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel eens een stukje gember op een pot aarde gedaan tot er wortels en blad aan kwam, maar ik denk dat het te klein potje was, toen hij ging groeien was het einde verhaal

3 pepertjes kwamen boven de grond vandaag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man, heb je nu verschil gemerkt? 

Mijn jack en nlxhaze zijn nog te klein om het te testen op wiet. Soms vraag ik me af of dat bitterzout in haar eentje niet hezelfde resultaat zou geven als je het hele goedje zou geven. Ik vind ammoniak zo raar, welk nut kan dit nu hebben op planten? Hoe dan ook ga ik het maken en geven.

Voor nu benieuwd naar jouw input ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Echep : Ammoniak is eigenlijk ook een voedingsstof maar ze kunnen er niet zo heel veel van hebben qua doses.
Daarom is het goed verdund met de rest.
Hoe dat verder precies zit weet ik niet echt,maar het doet wel iets voor ze.
In bier zitten wel mineralen en voedingsstoffen(voor ons),maar of dat ook plant opneembaar is weet ik niet echt.
Koffie zitten smaakstoffen in en wat wat ander spullen,dus eigenlijk ook wel wat nuttig geloof ik.
 

Ik kan wel zeggen dat ze er goed bijstaan nu,en ik zie ze er wel groener van worden na het geven.
Mijn wiet heeft al voldoende Mg dus daar ga ik het niet bij pleuren:P

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal dit draadje even nieuw leven inblazen. Ben nu op het moment ook bezig in een SJ 40x40x120 met Spectrabox 90 (~58 watt) erboven. 4 Peperplanten waarvan 2x Black Pearl, 1x Numex Twilight en een chinese 5 color. 

Overzicht.

20190616_225925.jpg.f2b83247f7512b8c44ea1101d6389251.jpg

Kunstmatige zon

20190616_230037.thumb.jpg.5ca41740a9654256e798ff992617b1e9.jpg

Groeten van Donnie

Edited by Donnie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...