Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ENCOD

proces tegen trekt uw plant politiek gemotiveerd

Recommended Posts

Beste mensen

 

Hierbij de persververklaring van Trekt Uw Plant, gelieve deze zoveel mogelijk te verspreiden.

 

Ze is ook te vinden op http://www.cannabis-social-clubs.be/csc/NI...-TREKT-UW-PLANT

 

Vrijdag 9 januari dient onze zaak op het Justitiepaleis, Bolivarplaats te Antwerpen, vanaf 10 uur...

 

Hopelijk tot dan,

 

Kris/Philippe/Joep

 

 

Antwerpen, 7 januari 2009

 

TREKT UW PLANT WENST HAAR LEDEN IN 2009 EEN GEZOND GEBRUIK VAN CANNABIS

 

Op vrijdag 9 januari 2009 dient voor de rechtbank in Antwerpen een proces tegen Trekt Uw Plant en 4 van haar leden. Naar aanleiding van de zaadplantactie tijdens de Worldwide Marijuana March op de Vrijdagmarkt in Antwerpen op zaterdag 3 mei 2008 zijn wij gedagvaard op de beschuldiging van "aanzet tot gebruik".

 

Wij werpen deze beschuldiging verre van ons.

 

Trekt Uw Plant ijvert voor de mogelijkheid om een gemeenschappelijke cannabisplantage te vestigen op basis van het principe 1 plant per (meerderjarige) persoon, zoals toegestaan door de ministeriële richtlijn van januari 2005. Deze richtlijn, die neerkomt op het gedogen van de teelt van cannabis voor persoonlijk gebruik, wordt door verschillende lokale overheden toegepast. Zo hebben de politiecommissarissen van Brasschaat en Meulebeke in het openbaar verklaard dat zij teelt van cannabis voor eigen gebruik niet zullen vervolgen.

 

In Antwerpen is dat echter niet het geval

 

Op 12 december 2006 presenteerde Trekt Uw Plant haar eerste plantage op basis van het principe 1 plant per lid in de Antwerpse Kruidentuin. Deze plantage werd later die dag in beslag genomen door de politie. In de hieropvolgende rechtszaak werden wij in april 2007 vrijgesproken van de aanklacht "criminele organisatie" en uiteindelijk in juni 2008 voor het Hof van Beroep ook van het telen van cannabis. Het Hof oordeelde dat de feiten niet als een misdrijf konden worden bestempeld, en sprak ons vrij op grond van verjaring.

 

Op 3 mei 2008 plantten de drie bestuursleden van Trekt Uw Plant elk een zaadje voor hun persoonlijke cannabisplant. Ook deze "plantage" werd direct door de politie in beslag genomen, en de drie bestuursleden en een omstander werden gearresteerd. Wij moeten vrijdag 9 januari voor de rechter verschijnen op beschuldiging van "aanzet tot drugsgebruik".

 

De doelstelling van Trekt Uw Plant is de methodes voor het telen en consumeren van cannabis te bevorderen die zo min mogelijk schade voor de volksgezondheid met zich mee brengen. Door in het openbaar de ministeriële richtlijn in praktijk te brengen die in januari 2005 door de minister van Justitie en 5 procureurs-generaal is uitgevaardigd, willen wij de Belgische cannabisgebruikers informeren over de mogelijkheden die deze richtlijn biedt. Door onze leden in staat te stellen hun cannabis voor persoonlijk gebruik te telen dragen we bij tot de bestrijding van criminaliteit, drugstoerisme, overlast en risico’s voor de volksgezondheid.

 

Regulering van de teelt voor eigen gebruik zal leiden tot gezonder gebruik van cannabis. Vermenging van cannabis met andere middelen om het produkt te verzwaren, een typische praktijk uit het criminele milieu, zal tot het verleden behoren. Bovendien zal de prijs van cannabis, als gebruikers deze zelf of in groepsverband kunnen telen, aanzienlijk dalen en wordt het puur roken of verdampen van cannabis (zonder dit te mengen met tabak) een optie.

 

Voorzover ons bekend heeft niemand ooit een klacht tegens de vereniging ingediend vanwege het feit dat hij of zij door ons zou aangezet zijn tot het gebruik van cannabis. Deze rechtszaak lijkt dan ook vooral politiek gemotiveerd. Blijkbaar is het de bedoeling van het Antwerps parket om ons hoe dan ook te stoppen.

 

Eigenlijk staat hier de vrijheid van meningsuiting terecht. Omdat men er niet in slaagt ons te veroordelen op de grond van de zaak (teelt van cannabis voor eigen gebruik) probeert het parket van Antwerpen ons nu op deze manier het zwijgen op te leggen.

 

Volgens dit principe kan iedere journalist, wetenschapper of politicus die het heeft over cannabis en openlijk naar de ministeriële richtlijn verwijst worden aangeklaagd.

 

Wij gaan er alles aan doen om dat te voorkomen.

 

Namens Trekt Uw Plant

 

Philippe De Craene, Kris Verdonck en Joep Oomen

 

Lange Lozanastraat 14

 

2018 Antwerpen

 

info@encod.org

 

Tel. +32 3 293 0886 / +32 495 122 644 (Joep) / +32 494 807 350 (Philippe) / +32 486 - 357595 (Kris)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes !

Ik hoop dat jullie geschiedenis gaan schrijven.

De mogelijkheid blijft bestaan dat de Belgen onder ons een betere regeling/wetgeving gaan krijgen dan wij Nederlanders, met ons achterhaalde gedoogbeleid.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooraleer er in België iets zal veranderen aan de wetgeving, moet de mentaliteit en ingesteldheid van burgers en hoofdzakelijk politici wijzigen.

Ik denk dat we niet mogen vergeten dat "Belgen" in C "bescheten" mensen zijn. Je moet maar eens kijken naar de maatschappelijke verschillen tussen NL'rs en B'n.

We zijn dikwijls "het tegenovergestelde van ruimdenkend", xenofoob, introvert, koppig, etc... Zo ook onze politici en maatschappelijke opinie.

 

Als we het dan gaan hebben over een aanvaarding van cannabisteelt voor eigen gebruik, laat staan het consumeren op zich, dan dient in mijn opinie eerst bekend gemaakt worden dat het niet zo is dat "van het ene het andere komt" (wat betreft druggebruik), dat men NIET crimineel is als men een jointje rookt, dat cannabis NIET leidt tot de creatie van een in-de-goot-persoon-die-z'n-leven-vergooit ...

 

Om dat te illustreren: ik zat nog niet zo lang geleden in de wachtkamer van het politiebureau om schade aan m'n wagen aan te geven. Hing er zo'n poster met de dingen die je stuk maakt door te blowen: je studie, je liefdesleven, je prestaties, ... BS! Al moet ik daar zelf het levende voorbeeld van zijn!

 

Ik heb wel begrip voor een poster die zegt: Wil je blowen? Of moet je? Dat gaat over wat anders...

 

Terug naar de politiek: Welke partij wil er in godsnaam opkomen voor een legalisering van cannabis? Of moet k zeggen, welke partij die iets te betekenen heeft zal dat doen. Geen! Verliezen ze stemmen mee, komen ze in een slecht daglicht te staan. Want de burgers zijn xenofoob en denken dat we dan binnen paar jaar zo'n hoge pieken cocaine in de sloten en rivieren vinden dat je knalhigh wordt van een wandeling langs het kanaal... Tada vicieuze cirkel!

 

Bovendien het feit dat er aan minderjarigen in scholen etc weed verkocht wordt helpt er echt niet aan, maar wie gaat ze tegenhouden?

 

Er zal nog heeeeeeel veeeeel water naar de zee vloeien eer er in B iets gaat veranderen.

 

Helaas... Ik vind het bijzonder moedig van de mensen van encod om voor de zaak op te komen... Maar zorg toch maar dat je achterban zodanig groot is dat je op z'n minst een stevige fractie van de publieke opinie kan vertegenwoordigen! Anders zal je er je "gat aan verbranden" vrees 'k.

 

Ik hoop dat er op een moment eens een uiteraard vreedzame betoging in Brussel kan komen met ALLE cannabisgebruikers in B. Ik denk dat m'n in de wetstraat oogjes gaat opentrekken van de opkomst, want daar hebben ze op dit moment maar weinig inschatting over.

 

Men blijft gebruikers associeren met marginaliteit en verloren jeugd. Nou, ik ken minstens een arts of drie die blowen na de uren, zouden ze zoiets verwachten van dergelijk persoon? Als echt ALLE gebruikers er zouden staan, dan kan er misschien eens een aanzet gegeven worden omwille van de maatschappelijke vraag naar legalisering.

 

En ja, dan kunnen we het hebben over alcohol. Ik drink ook graag m'n biertje enzo... maareuh, als wiet niet kan, kan alcohol zeker niet (puur wetenschappelijk bekeken feit).

 

ik zal hier maar stoppen, want zo kunnen er nog pagina's vol volgen... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Philippe De Craene, Kris Verdonck en Joep Oomen!

 

Het grondbeginsel van de rechtsspraak wordt al omschreven door de term zelf, recht. Middels de grondwet van iedere gezonde rechtstaat (alweer gebaseerd op rechten) heeft iedere burger dezelfde rechten en het juridisch apparaat is derhalve bedoeld om iedere persoon een gelijke behandeling te laten genieten. Ik hoop dat wij allen kunnen vertrouwen op deze mate van objectiviteit.

 

Ik hoop, en geloof, dat we ons geen zorgen hoeven maken over de objectiviteit van de rechtsgeleerden welke het oordeel vellen. Zo blijkt uit de voorgaande vrijspraak dat het gerechtelijk apparaat zeker in deze lijn van gedachte probeert te blijven alleen helaas voelt zij wel een hete adem in de nek hijgen vanuit de financiële pomp. Het is jammer dat een overheid in een welvarende rechtstaat als België moet aanzetten tot een zeker maat van corruptie om persoonlijke doelen te benadrukken.

 

Uw mening is gebaseerd op feiten en logische redenering, een proces dat verloopt middels het afwegen van voor en nadelen waarna een conclusie getrokken wordt, een conclusie die zo objectief is als menselijk mogelijk is. Althans, dit is hoe TUP over komt en wil komen. TUP zet op geen enkele wijze aan tot het gebruik van cannabis en geeft hier blijk van op alle fronten, middels voorlichting en open debat. TUP stelt zich uiterst kwetsbaar op om een zeker waarheid na te volgen, een waarheid waar velen het mee eens zijn, ook velen die totaal geen affiniteit hebben met het onderwerp, weinig belangen hebben of zelfs voormalige tegenstanders, dit is ook te zien in Nederland waar enkele ex-politiemensen zich nu fel keren tegen het beleid dat gevoerd wordt.

 

De juiste uitkomst van dit proces staat vast, Amnesty International wil zich er niet mee bemoeien, deze organistatie heeft blijkbaar nog niet door dat dit een onderwerp is waar het niet verstandig is het hoofd in het zand te begraven. Toch is dit een kwestie van mensenrechten, ieder mens heeft het recht op een keuze, een volwassen mens wordt gezien als een individu dat in staat is zelf keuzes te maken. Deze rechtzaak is een gevecht tussen de moraal welke in iedere rechter zit en de druk welke gezet wordt vanuit de politiek, de dubbele agenda.

 

Nogmaals succes,

 

Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High allen van Encod,

 

Jullie natuurlijk ook het beste voor 2009. Dat onderhand een knoop wordt doorgehakt in die slopende procudures.

 

Het lijkt evenwel een klassieke botsing van vrijheden en wetten.

Vrijheid van meninguiting zoals je al stelt. Hoewel de actie van Antwerpen eigenlijk het best kan worden geschaard onder een collectieve actie. Dit zou strategisch gezien beter zijn omdat dan direct wordt gesteld dat de doelstelling van de collectieve actie een rechtmatig doel is.

En de botsing met beperking van die vrijheden door wetten of regels.

Hoewel het Europese Hof toch onmiskenbaar heeft geoordeeld ten aanzien van deze grondrechten en botsingen is het natuurlijk altijd spannend om te zien hoe een nationale rechter daar invulling aan geeft.

 

Hmmm, hopelijk ben je tevreden met de juridische vertegenwoordiging die je hebt. Deze slag kan immers niet te vaak worden geslagen en zeker niet in Belgie.

 

Veel succes, we zullen een kaarsje voor onze zuiderburen opsteken de 9e.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

noot

Mooie beschouwing van het gerechtelijk apparaat trouwens Keesie, helaas blijft het gewoon mensenwerk en daarvan weten we allemaal hoe de vorken en stelen worden ingepast. In Nederland is het al duidelijk hoe en welke rechters verschillend oordelen over bepaalde kwesties dus dat half uurtje hiervandaan zal wel niet zo veel schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de rechtszaak vandaag heeft de procureur - verwijzend naar de algehele doelstelling en het functioneren van Trekt Uw Plant en niet naar een bepaald concreet feit - geprobeerd aan te tonen dat wij zouden aanzetten tot gebruik. Ze heeft dan de volgende vordering tegen ons uitgesproken:

 

voor de 4 leden die bij de manifestatie op 3 mei 2008 werden opgepakt: tussen 60 en 80 uur werkstraf, ofwel tussen 6 en 8 maanden gevangenisstraf, en 1.000 euro boete.

 

voor de vzw: 1.500 euro boete en ontbinding.

 

Onze advocaat heeft daartegen betoogd dat wij door onze activiteiten juist oproepen tot verantwoord gebruik van cannabis, en dat als wij veroordeeld zouden worden, dat ook zou moeten gelden voor degenen die in 2003 de wetswijziging doorvoerden waardoor bezit van cannabis voor persoonlijk gebruik geen misdrijf meer werd maar een overtreding.

 

Uitspraak op 6 februari...

 

Wij houden jullie op de hoogte

 

Kris/Philippe/Joep

www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afwachten en duimen...

Vrijdagmarkt, mei 2009 is er al een dag bekend ?

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Respect voor ENCOD! en de mannen achter de schermen van trekt uw plant!

 

Jullie strijden voor een goed doel! Daarstraks nog op de vtm gezien hoe belachelijk dat er werd gedaan in St.Niklaas met een drugsactie! 210 politiemensen in en rond het station?? (klein station btw). En dan nog maar te zwijgen over het geld dat er aan verloren ging. Weeral slechte publiciteit over cannabis, want over harddrugs werd er niet gesproken.

 

De eis van de procureur is ronduit belachelijk! Voor het planten van ieder zijn eigen plant??? Dan ben ik ook een fucking criminele organisatie, en al mijn vrienden ook... belachelijk.

 

Weetje, er is tegenwoordig zoveel te doen in het belgische nieuws... ze kunnen best wel wat afwisselling gebruiken.

 

Mij lijkt het gewoon belangrijk om als organisatie in het nieuws te komen, waarbij een woordvoerder duidelijk maakt dat dit GEEN criminele organisatie is.

Wat nu als jullie nu eens in beroep blijven gaan tot aan het europees hof van de rechten van de mens???

Of als jullie als organisatie nu eens de staat aanklagen voor onduidelijkheid in de wet?

Soms, is de aanval de beste verdediging... En onthoudt, eens bekend bij het volk heb je een naam. Het is hoedat je die "naam" gebruikt, wat je al dan niet succes oplevert!

 

In mijn mening weten wel heel wat mensen dat TUP bestaat, maar lang niet genoeg!

 

KOM op de voorpagina van de krant, doe iets waardoor jullie opvallen in de goede zin. Geef intervieuws, zoek via via via bevriendde journalisten die een primeur zoeken. Zorg dat jullie op een goede manier in de media komen! ( niet door weer maar eens een rechtzaak) Want het plebs onthoudt alleen maar 'de rechtzaak' , niet door wie of wat en hoe en waarom.... dat is niet interessant genoeg voor de modale vtm kijker.

 

Een betoging zou ik ook niet doen in julliegeval, want zoals reeds bekend, rookt iedereen zn jointje liever binnen :)

 

Wel een stunt zou zijn : heeeeeeel het stadscentrum in 1 nacht volleeeeeedig beplakken met posters ( plaatsen genoeg waar dat je dat kan doen). En liefst zo groot en groen mogelijk!

Dan wordt 't Stad wakker, en bevinden ze zich een beetje verward in een groene stad. :D. Garantie op sensatie-nieuws op het 7u journaal op de vrt en vtm.

Sensatie in de goeie zin wel te verstaan!

 

 

Just go, and do not quit!

 

Joep mag mij desnoods persoonlijk benaderen, ik hang heel de stad vol, geen probleem, plakkers genoeg :). Kom maar op met die posters!! Belgie moet eens wakker worden en weten waarom TUP bestaat, en dat ze een GOEDE organisatie zijn!

potverdorie..... noges en toe zeg!!!

 

ben weer kwaad aant worden :D

 

I'm out!

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de steun

 

Wij worden alleen maar zekerder van onze zaak

 

Op zaterdag 9 mei is het weer Global Marihuana March in Antwerpen

 

Voor die tijd melden we ons weer

 

Beste groeten,

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Joep en consorten,

 

Het vreemde aan de zaak is natuurlijk de inhoud van de vordering.

 

Strafbaarheid op grond van "aanzetten tot gebruik" (van Cannabis neem ik aan)

Terwijl het aanzetten tot een niet strafbaar feit, in Nederland tenminste, ook niet strafbaar is.

Iedereen aanzetten tot het eten van meer fruit is echt niet strafbaar hier. Hetzelfde geldt voor aanzetten tot gebruik van ongezonde zaken zoals het aanzetten tot het eten van meer snoep of vet eten. Discutabel maar nog steeds niet strafbaar.

 

En je mag volgens de Nederlandse Opiumwet een hoop zaken niet doen met Cannabis, zoals telen, bereiden, importeren/exporteren, verkopen, vervoeren of bezitten. Maar het gebruik is hier (in art. 2 en 3 van de Opiumwet) niet verboden.

 

Wellicht is de Belgische Wetgeving daar heel anders is. Maar ik dacht dat de laatste ministriele regelingen ook op dergelijke handelingen was gericht en niet op het gebruik van Cannabis.

Als het gebruik wel strafbaar is in Belgie ben ik daar natuurlijk heel benieuwd naar.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

Noot

Zou Nederland jullie uitleveren als jullie hiernaartoe zouden vluchten? Tenslotte zou hier nooit een dergelijke veroordeling kunnen plaats vinden wat een voorwaarde is voor niet-uitlevering. Of zijn we dan te optimistisch?

 

Noot II

Gezien jullie naam konden ze natuurlijk niets anders vorderen. Tenslotte was "aanzetten tot het telen van Cannabis" dan nogal tegenstrijdig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nederland levert uit aan BE, staat in 1 of ander verdrag.

 

march op 9 mei in antwerpen. Beter ne keer een mega betoging in Brussel (zonder geweld aub)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Antwerpse politie was vorig jaar de enige die geweld gebruikte, onder aanmoediging van VB jongeren, dat dan weer wel....

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...