Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Reverse osmose - is zuiver water ook beter?

Recommended Posts

Is gezuiverd water beter als kraanwater??

 

Dit was de vraag toen ik HJM hoorde over zijn gebruik van RO (reverse osmose).

In de US heeft de meerderheid die kweekt zo'n filter systeem.

 

Ook wordt het vaak in orchideeenkweek toegepast.

Deze planten zijn namelijk erg gevoelig.

Ze staan er om bekend RO water op prijs te stellen.

 

gallery_11156_6291_1225.jpg

 

Ik had toevallig nog een sample liggen van Hydrologic en wil op dit forum de discussie aangaan over deze filters.

Eventueel af te sluiten met een mogelijke test.

Over hydroponics kweken en RO water heb ik de volgende tekst bij Hydrologic op de site gevonden.

 

Purified Water for My Plants???

 

Walk into any hydroponics shop and you will most likely see that they sell Reverse Osmosis water purification systems.

You may ask yourself why someone would spend money on a water filter to grow plants.

Most people give straight tap or hose water to their house and garden plants and they do just fine.

But, what about more prized flowers and fruits?

What if you only want give your vegetables the best and most pure ingredients?

Most importantly, what if you were interested in pushing your plants to the max and achieving explosive growth?

Serious gardeners have long realized how important pure water is to the success of their important crops.

After all, water is the root of hydroponics and therefore the most important component to a healthy garden.

Water acts like a carrier that bathes your root zone with nutrients, additives, and promoters.

If you look at the top nutrient manufacturer’s feed charts, you will notice a common theme.

They all require using 0 PPM (parts per million) water as a starting base for the nutrient solution.

Without this ultra pure base, it is much more difficult to dial in the PPM’s of your formula while making sure you

have the proper amounts of each component vital to healthy growth.

When the feed chart says bring the nutrient solution to 1200 PPM and you are starting with water that is at 500 PPM, what do you do?

It is hard to even guess what that 500 PPM is composed of, nonetheless try and adjust for it in the nutrient formula you are trying to perfect.

The first step is to determine how bad your water is and what type of system would be most beneficial to your garden.

Free water reports are available from your municipality or water company, although water quality fluctuates greatly throughout an area and over the seasons.

Test kits can be ordered online and are quick and affordable.

Some hydroponics shops do water testing and there are many labs that can do an analysis.

A key indicator of water quality for plants is total hardness as expressed in PPM of calcium and magnesium or in Grains per Gallon (GPG).

With too much hardness, the nutrient formula can be thrown out of balance and deficiencies and lockouts can quickly become a major problem.

Any water source over 50 PPM of hardness should be purified.

This translates to 3 GPG and is considered soft water, which few people have straight from the tap.

Organic gardeners using compost teas or bio-extraction solutions should use purified water.

Anyone gardening with living micro-organisms such as beneficial bacteria, fungi and nematodes, mycorrizae, and trichoderma, must have chlorine and contaminant free water in order for those helpful microbes to survive and flourish.

Unfortunately, it’s rare someone’s water source is perfect for their prized plants.

Letting city water sit out overnight may get rid of some free chlorine but doesn’t affect the chloramines or other contaminants.

Water from well or spring sources is often too high in minerals such as calcium, magnesium, sulfur, and iron.

This water may be fine to drink but for hydroponics may be too heavy with these minerals and may contribute to nutrient lockup.

Gardeners that start using pure water never go back to untreated water.

There are still plenty of people that haul 5 gallon jugs of water to their garden.

They will go through these lengths to pamper their plants and make sure they only get the best.

If you do the math, a water purification system from a hydroponics shop pays for itself quickly with the money and energy saved hauling water.

There are several customized filtration systems available for gardening and hydroponics on the market.

Following is a table that shows the most common contaminants in your water, their sources, and what harmful affects they can have on plants.

After looking it over and realizing how many things can do damage to your crop, you may want to grab yourself, and your plants, a nice glass of pure water!

 

What’s hiding in your water and plants?

 

Contaminant Source Effects on plants

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PPM of TDS

 

Water with high PPM of TDS (total dissolved solids) has unknown contaminants that is the key cause of nutrient lockout and deficiencies in plants.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chlorine

 

Biocide that kills beneficial bacteria, fungi and micro-organisms.

Any healthy organic or bio-hydro garden is chlorine free.

If you are using or brewing compost teas or bio-extract solutions, removing the chlorine is essential.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chloramines

 

Biocide that’s a combination of chlorine and ammonia and is much more stable than chlorine.

It will not dissipate by bubbling or even by boiling off.

Can only be removed by proper filtration. Toxic to beneficial bacteria, fungi, micro-organisms, fish and amphibians.

Deze zitten in Nederland niet in het water

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hardness

 

Dissolved calcium and magnesium that forms scale on equipment and tubing.

Too much of either of these in your water and you are locking out key nutrients to your plants.

Your plants will be unable to feed properly and will exhibit deficiencies.

Pipes and equipment can eventually get clogged and fail.

Mineral hardness is the key cause of water problems in hydroponics and other gardening systems.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fluoride

 

A hazardous waste product that is present in all municipal water.

This is a toxic substance to humans and plants.

Thirty-four enzymes in plants are affected by fluoride as is seed germination.

Enzyme additives will not do their job properly with fluoride in the water.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volatile Organic Compounds

 

Some VOC's are known or suspected carcinogens.

Trace amounts of these can end up in the plant’s tissue, flowers, and fruits.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iron / Sulfur

 

City Water containing iron or sulfur may have a metallic taste and an offensive odor.

Nutrient lockout, algae growth, and equipment staining can be results of too much iron on the water.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pesticides/Herbicides

 

Local agricultural areas may be leaching harmful contaminants into the ground water.

These can end up in your water supply and in your plants.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bacteria Well/Spring

 

Local water sources may be affected by animal and human waste.

These toxic substances can be found in trace amounts in fruits and flowers and can be harmful to

humans.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nitrates

 

Runoff from agriculture, animal yards, etc.

Toxic substances that contribute to over-nitrification and algae growth.

Causes “blue baby syndrome”.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PH

 

Water that has either too high or low PH will not allow nutrients to be absorbed properly and can be corrosive to equipment.

Adjusting PH may be difficult due to fluctuations in levels.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Omdat ik op het forum bijna niks tegenkom op het gebied van gefilterd water vraag ik de gebruikers te reageren en hun ervaringen te delen.

Tevens dezelfde oproep aaniemand die iets zinnigs over RO in kombinatie met hydroponics kan zeggen.

Er zijn een paar vragen waar ik mee zit zoals in het geval van RO op hydro.

Hebben wij hiervoor in Europa wel de juiste voeding.

Zijn Europese minerale voedingen afgesteld op het leidingwater.

Als je namelijk met een ec van 0 begint verwacht ik dat onze Europese voedingen zoals Canna vrij ver afzuren.

Dat zou betekenen dat je ph+ zou moeten gebruiken om het geheel op het juiste niveau te laten komen.

Met organisch maak ik me daar minder zorgen over.

Kom op dat gebied alleen maar positieve berichten tegen.

De grote vraag is of het minder vervuilend voor je planten is en of het produktieverhogend is.

Is dit systeem zowiezo wel een test waard.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze apparaten kan je kiezen welk filter je wil hebben.

 

Ik heb heb een Omgekeerd Osmose filter.

 

Dit verwijderd mineralen als calcium en magnesium carbonaat uit het water. (niet de Cl-) Met als gevolg dat de pH iets daalt.

 

Maar omdat deze filters behoorlijk duur zijn en niet eeuwig meegaan, gebruik ik regenwater als ik dat heb.

 

Weet wel dat bij demi water de pH meer kan schommelen omdat de stabiliserende mineralen er natuurlijk ook uit zijn.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

he mensen,

 

hou het ff een beetje overzichtelijk.. ik heb 3 posts onzichtbaar gemaakt omdat ze niet echt waard toevoegde aan het topic.

 

De topicstarter vond te onoverzichtelijk worden.

 

mvg

 

BK

 

ps sorry dan voor deze spam post

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het gebruik van demi water icm hydroteelt.

 

Wel, in het westland gebeurd niet anders. Het geeft enorme ruimte in de voeding.

Een lagere EC met dezelfde hoeveelheid mineralen geeft minder stress aan de plant.

In mijn woonplaats scheelt het 0,4 EC.

 

Maar je moet nu natuurlijk ook Calcium meegeven.

 

Vaak zit er in hydrovoeding calcium en magnesium nitraat en wordt ammonium (ammonium fosfaat/nitraat) vermeden omdat nitrificerende bacteriën in het medium ontbreken. (niet in mijn eb en vloed hydrosysteem)

 

Verder moeten alle sporen en buffers aangevoerd worden. Wel worden er zeewier preparaten gebruikt om de kwaliteit en smaak van het product te verbeteren. Ook bevordert dit de gezondheid van de plant.

 

pH+ is kali loog (hydroxide) pH- salpeterzuur of fosforzuur.

 

Verder geeft het geen problemen, Canna hydro voldoet, maar kleinschalig kan je ook Seramis bloei voeding gebruiken.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een zwaartekracht filter voor mijn drinkwater. En ja dus ook voor de planten. Dus mij zul je niet horen zeggen dat ongefilterd water beter is. Ik heb nog even naar de specificaties gekeken en het haalt veel van de zaken die hierboven staan er uit. Linkje naar de specificaties. Je kan ook nog een extensie krijgen om er fluoride uit te halen. Je kan zo'n 11.000 l per filter maken en dan moet je het filter vervangen. Dus duur is het niet.

 

Alhoewel ik geen hydro kweek doe denk ik dat een filter wel essentieel is met hydro. Als je leest wat er allemaal in sloot-/vijver- en kraan-water kan zitten zou ik daar geen risico mee willen lopen. Ook op aarde is filteren aan te raden. Maar zonder kan op aarde nog wel omdat de aarde een buffer is.

 

Ook handig als er echt een depressie aan zit te komen. Ga je tenminste niet dood aan vuil water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@niksaan

 

Bedankt voor het linkje.

Zou regenwater erg vervuilt zijn in Nederland??

 

@HJM

 

Als ik het goed begrijp doe jij alleen maar dingen als het beter werkt.

Ik neem aan dat het systeem voor jou dus een duidelijk voordeel biedt.

Je bent namelijk een nuchtere kweker die niet van hokus pokus houdt.

Ook stel ik voor dat we binnenkort een keer een bakkie gaan doen.

 

greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

calcium en magnesium vinden je plantjes toch wel lekker? Afzuren lijkt me een stuk goedkoper...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc

 

Tja, als je meer verdient met stilzitten, ga je beter niet aan het werk. :P

 

Ach weet je, er gaan veel wegen naar Rome. Ik geloof niet in één goede mannier. Je past je aan je middelen aan.

Wel is het van belang dat je zélf weet, anders zit je zomaar in een kerk, waar een ander je verteld wat waar is.

En dat is meestal alleen maar in het voordeel van de voorganger en z'n winkeltje.

 

Over dat bakkie, lijkt me leuk. Moeten we eens doen.

 

@Bruut

 

Het probleem zit niet in de calcium of magnesium, maar in de ballast zouten.

Dit zijn alle zouten en ionen waar een plant niets aan heeft, of die zelfs storend zijn.

 

Je moet je natuurlijk wel afvragen wat er gebeurt als je af zuurt. Het is natuurlijk niet zo dat alleen de pH daalt, je voegt iets toe, en dat vertaald zich in een hogere EC, zonder dat dit per sé voor de plant bruikbare elementen zijn.

 

Een lage EC geeft een lage stress, dat is het voordeel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omgekeerde osmose wordt vooral ingezet om een voorspelbaar proces water te hebben,wat niet meer wilt zeggen als iedere keer dat het water uit het apparaat komt is dit hetzelfde wat niet het geval is met leiding water.

Demi water is erg ph onstabiel vanwege het ontbreken van de (bi) carbonaten oftewel kalk.

Nu is juist op aarde die kalk prettig en zie ik geen reden om die eruit te halen.

Op hydro kweek is het wel handig aangezien daar het proces veel meer voorspelbaar moet wezen,maar zal er wel een beetje kalk toe gevoegd moeten worden.

Mijn laatste terug houdend heid is dat alle voedingen zijn samen gesteld aan de hand van leiding water waardoor er nu dus weer gebreken kunnen ontstaan en/of andere reactie's t.av ph.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, regenwater heeft niet de meest constante kwaliteit. Ik zou het in ieder geval eerst filteren voor ik het zou gebruiken. Aangezien we nog steeds vervuilen (wel een andere samenstelling en iets minder zichtbaar dan vroeger maar zeker niet minder dan vroeger) is ook regenwater vervuild met allerlei giffen en metalen. Ik heb zo gauw geen uitgebreide cijfers kunnen vinden maar deze presentatie en deze (PDF-alert) geven wel een goede indicatie.

 

Daarentegen gebruiken zeer veel biologische boeren / tuiniers e.d. veel regenwater. dus erg veel kwaad kan het toch niet hebben. Alhoewel de meeste het wel eerst zuiveren in poelen e.d. maar daar moet je wel een grote tuin voor hebben. Als je naast Pernis woont zou ik het niet gebruiken. :P

 

Voor hydro is het, denk ik, alleen geschikt als het filtert of je moet in een natuurgebied ver van de petrochemische industrie wonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie

 

Voor zover heb je gelijk. Maar in kraanwater zit meer dan alleen kalk. Ik voeg aan mijn voedingsvat zelfs wat kalk toe, in de vorm van mearl en lava.

 

Ik heb het dan ook steeds over ballast zouten die we wel kunnen missen. Natrium, chlorides, hydrogeen carbonaten, fluorides, cadmium, Alluminium ed kunnen we missen als kiespijn.

 

gallery_14510_4137_6352.jpg

 

Je kan hier zien dat de ongewenste elementen rijkelijk aanwezig zijn.

De EC laag houden begint bij het weglaten wat niet nodig is.

 

Nu moeten we er ook niet te zwaar aan tillen, Nederland heeft gemiddeld toch erg goed water.

En Cannabis groeit zelfs nog op door irrigatie verzilte gronden. (als het niet te gek wordt)

Het probleem is eigenlijk de mens, we willen idiote opbrengsten . En we steken elkaar de gek aan met verhalen van "als je geen gram/watt haalt ben je wel een lul hoor"

 

Maar goed, mij werd een osmose filter in de schoot geworpen, en dan pak je hem aan.

Ook heb ik jaren met osmose water gewerkt, en dan raak je verwend. :P

 

Groet, hjm

 

Component Eenheid Zuid

Holland* Zeeland* Noord

Holland* Limburg* WLB

norm1 Spa

blauw

Soort water leiding leiding leiding leiding leiding fles

Zuurtegraad pH 8.6 8.3 8.36 7.20 7.0<pH<9.5 6

Jaar van meting 2001 2001 2002 2001

Aluminium µg/l Al 5 <5 <200

Ammonium mg/l N < 0.02 <0.03 <0.2

Cadmium µg/l Cd < 0.2 <0.13 <0.2 <5

Calcium mg/l Ca 49 44 72 4.5

Carbonaat mg/l CO3 5 0.8

Chloride mg/l Cl 51 18 90 7 <150 5

Fluoride mg/l F 0.22 0.16 <1.1

Geleidingsvermogen mS/m 42.7 33.4 58.9 41.5 <125

IJzer mg/l Fe < 0.01 0.005 <0.01 <0.2

Kalium mg/l K 4.4 2.7 4.1 3.3 0.5

Koper µg/l Cu 1.1 38 <5 <2000

Component Eenheid Zuid

Holland* Zeeland* Noord

Holland* Limburg* WLB

norm1 Spa

blauw

Lood µg/l Pb < 5 <1.6 <1 <10

Magnesium mg/l Mg 8,8 4.2 8.9 15 1.3

Mangaan mg/l Mn < 0.01 <0.001 <0.01 <0.05

Natrium mg/l Na 31 14 74 11 <150 3

Nitraat mg/l N 1.3 0.5 5.7 0.7 <50 1.9

Nitriet mg/l N < 0.01 < 0.003 <0.01 <0.1

Silicaat mg/l Si 5.5 11 16.3 7

Sulfaat mg/l SO4 43 <4 49 <5 <150 4

Totaal fosfaat mg/l P 0.05 <0.05

Totale hardheid mmol/l 1.61 1.6 1.5 2.50

Hardheid ºD 9.04 9 8.4 14

Waterstofcarbonaat mg/l HCO3 121 203 160 315 >60 15

Zuurstof, opgelost mg/l O2 9.3 10.2 7.8 >2

 

1) Waterleidingbesluit 2001(samenvatting besluit)

* Bron:

Zuid Holland: meetpunt productielocatie Scheveningen van DZH

Zeeland: meetpunt productielocatie Tholen/Halsteren van Delta NV

Noord Holland: samenstelling rivier-duinwater van Waternet

Limburg: meetpunt Asselt van WML

Etiket Spafles

 

 

Gemiddelde samenstelling in Nederland

De samenstelling van water is ook te bekijken in een taartdiagram, daarin zijn niet alle stoffen afgebeeld, alleen de stoffen die in hogere concentraties te vinden zijn in het water:

 

Waterstofcarbonaat (HCO3-)

Chloride (Cl-)

Sulfaat (SO42-)

Nitraat (NO3-)

Natrium (Na+)

Kalium (K+)

Calcium (Ca2+)

Magnesium (Mg2+)

Onderstaande diagrammen zijn alle van de gemiddelde watersamenstelling van Nederland. Van boven naar beneden: In gewichtsprocenten, miliequivalenten en in molprocenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie

 

Als ik het goed begrepen en gelezen heb dan is er een flink voordeel te behalen juist voor de organische kweker.

Verschillende verontreinigingen in het kraanwater zoals chloor zijn slecht voor het bodemleven.

Schimmels en bacterien worden niet tegengewerkt met RO water.

Ook kan je zonder die verontreinigingen je substraat langer goed houden.

Het beetje extra calcium kan je vloeibaar toedienen of van te voren extra aan de potgrond toevoegen.

Ik zie ook een voordeel in RO water voor het aanmaken van bladvoeding(geen residu op de bladeren).

Het brouwen van compost thee met RO water.

Ook voor je luchtbevochtiger is het super te gebruiken(geen kalkaanslag)

 

@HJM

 

Als ik jou dus goed begrijp is het interresant om een keer een RO in de test te gooien.

Tevens zijn de filters niet vreselijk duur meer.

Zeker de vervangingsfilters zijn eerder goedkoop.

Lang leve de dollar. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het filter voor mijn apparaat kost zo'n 80 euries.

 

(De kool en andere absorptiefilters zijn goedkoper, het zilver ionfilter is duurder.

Let wel dat je er een flow meter bij nodig hebt. Als het nl te hart gaat werkt het filter niet snel genoeg.

Bij 4ltr/min levert mijn filter water met een EC van 0,04.)

 

Maar zeker voor lucht bevochtigers heeft het voordeel demi water te gebruiken.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spelen met dit soort dingen is leuk en erg leerzaam ook nog.

Ik heb 20 jaar als offset drukker gewerkt en dan is het standaard om deze apparatuur te gebruiken vanwege de voorspelbaarheid van dit water wat brood nodig is voor een productie proces.

Ik was zo gek om yericans van 25 liter mee naar huis te zeulen en al en gebruikte het idd voor de bevochtiger en de laatste week water gift,en helemaal geweldig is het in de koffie machine :P

 

Zoals duidelijk mag worden doe ik dit nu niet meer maar gebruik regen water voor bovenstaande behalve in het koffie apparaat niet hehe

Mijn ervaring is dat kwekers het makkelijker willen hebben en dit soort apparatuur teveel van het goede is.

 

Ik ben en hoe zou ik tegenstander kunnen zijn maar denk gewoon niet dat er veel kwekers zo een apparaat in huis halen voor naar mijn idee een te verwaarlozen ophoping van schadelijke elementen,aangezien we het allemaal gewoon drinken en de chloor al een tijdje niet meer in ons leiding water aanwezig is maar nu dwaal ik zelf weer van de (al te leuke ) discussie af.

 

Dit is spul voor miere neukers zoals wij en ja wie is er zo gek als jou/wij?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gek ?

 

Tsjah, instabiel zou ik RO water niet noemen, het is heel stabiel water, net zo stabiel als al het andere water. Ik durf prima naast een jerrycan van 20 liter te staan, al zijn er vloeistoffen waarbij ik dan hard weg zou rennen... Maar goed, tsjah, afzuren zal iets meer moeite kosten op RO omdat er totaal geen buffer in zit, maar waarom zou je die nodig hebben ?

 

Hierbij mag ik graag nog even opmerken dat er in het Nederlandse kraanwater tegenwoordig ook al oestrogene stoffen zitten, oftewel, vrouwelijke hormonen. In GB is dit nog iets erger, hier recycled men het kraanwater in een kleinere cyclus en daar zijn al mannen met borstvorming, waarschijnlijk door het kraanwater. Enkele honderden tot duizenden mannen zijn al onvruchtbaar. Dit komt door "de pil" in de watercyclus.

 

Prozac is ook een stof die tegenwoordig op steeds hogere levels voorkomt in drinkwater.. Medicijnen, man made shit. De RO haalt die er ook uit toch ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water in noord nederland is nog steeds erg zuiver.

Wij herbruiken geen water, maar hebben diepe bronnen. Net als rond Utrecht, dacht ik.

Rond Zwolle hebben ze last van de gechloreerde koolwaterstoffen ooit gebuikt in de pootardappelteeld van Friesland en Groningen. (via ondergrondse rivieren) Daar moeten ze koolfilters gebruiken.

 

En nee, organische vervuiling als hormonen laten zich niet zomaar verwijderen, maar waarom zou je, je wil toch enorme boob's op je planten? :P

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is spul voor miere neukers zoals wij en ja wie is er zo gek als jou/wij?

 

:cry hoe gekker hoe beter :P :P ;) :) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stel voor om een osmose filter systeem te testen.

Juist een organische kweker lijkt mij.

Ik heb nog 2 systemen staan.

 

gallery_11156_6996_2345.jpg

 

gallery_11156_6996_70150.jpg

 

@whazzup

Het lijkt mij een interessante test om 1 van deze systemen aan een echte test te doen.

Kunnen we hier iets mee doen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik durf te betwijfelen of een RO systeem veel verschil gaat maken.

Op industriële schaal is het finetunen al een hele kunst, laat staan dat je dit eventjes thuis zou kunnen doen.

RO vereist een vrij hoge druk om te kunnen functioneren en de membranen contamineren (ze vervuilen op een bepaalde manier) en dienen dus met de nodige regelmaat chemisch gereinigd te worden, zowel met zuur alswel loog. Zodra een membraan kapot is (door bijvoorbeeld de hoge druk) dient dat membraan vervangen te worden anders is je aanschaf zinloos. Hoe ga je controleren of je unit nog fatsoenlijk werkt ?

Het lijkt me een zeer kostbare bedoening om een RO systeem thuis te gebruiken waarbij het systeem GOED functioneert.

:D

 

Linkje naar VITO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi suffie63

 

met de tds meter.

tds meter hydrologic

 

gallery_11156_6995_81452.jpg

 

 

Deze meet het water als het erin gaat en daarna als het er uit gaat.

Op deze manier kan je de filter controleren.

Makkelijk om te kijken wanneer hij vervangen moet worden.

Ook komt er een meter voor het aantal verbruikte liters.

 

flowmaster / watermeter

 

gallery_11156_6995_5375.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het een reuze interesant onderwerp wij gaan dit zeker volgen .

 

 

:D Groet ms mr freud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wil ik wel testen hoor :P 2 van de 5 planten met osmose water en 3 met gewoon.Potten vullen met special mix en gaan!!

 

Heb zelfs als een osmose apparaat voor mijn aquarium :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow kees, als jouw post half klopt durf ik mijn glas ranja niet eens meer op te drinken! :lol: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens heb gewoon een panty van me moeder voor de tuinslang, werkt zeer goed goede haringzuren krijg je dan in je water.

Krijg je grote en harde toppen van

 

gr serieuse brutus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...