Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tomfluut

Mijn eerste kweekkast

Recommended Posts

Zojuist een deel van het receptuur wat heb je nodig om een kast/hok te maken ?? (en hoe doen ?) gehaald. In ieder geval het hout.

 

Maar eens beginnen met het bonnetje:

 

gallery_20256_6939_124025.jpg

 

127.56 euro

 

Daar had ik voor:

 

2 x spaanplaat 1.20m x 1.20m (18mm dik) (boven & onderkant)

2 x spaanplaat 2.00m x 0.60m (18mm dik) (de deuren aan de voorkant)

6 x gipsplaat 2.00 x 0.60m

4 x balk 5x5cm 2.70m lang (dat worden 4x1.20 en 4x1.10 uit het recept)

8 x balk 5x5cm 2.10m lang (dat wordt 8x1.90 uit recept)

2 x scharnier setje voor de deuren

1 x schuifje om deur dicht te doen

3 x katrol voor de lamp (geen idee nog hoeveel ik er nodig heb)

1 x nylon koord 20 meter

1 x koordhouder

1 x tape

 

En wat zaagbewegingen :P Spaanplaat delen kwamen uit 2 platen van 2.50x1.25m

 

Iets anders dan het voorbeeld in het andere topic, wou graag 2 deuren ipv 1, dan heb je lekker de ruimte als je wilt werken of wat aan moet passen.

 

Het ligt nu nog achter in de auto want ben bekaf van het ermee sjouwen door de karwei en inladen in de auto. Ben blij dat ik een grote auto heb trouwens, paste net door de kofferbak die 1.20 x 1.20.

 

Morgen (of als ik vanavond nog pit krijg) uitpakken en naar zolder sjouwen. Zal dan een fotootje maken van het kale materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker doen, en fotos, daar houden we van, veel fotos en liefst scherpe. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik fotografeer met deze combinatie D3 + AF-S 24-70.

 

d3_24-70_front34r.jpg

 

Moet wel lukken denk ik scherpe foto's :P

 

Edit > Wel jammer dat de jpeg kwaliteit vrij aggresief gedowngrade wordt met de Gallerij van dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tomfluut,

 

Ik zie dat je ook al een deurslotje hebt gekocht. Nu weet ik niet hoe snel je bouwt,

maar je hebt maar een week om te ruilen. Verstandiger lijkt me om te kopen wat je die

dagen nodig denkt te hebben. Want geloof me; het loopt toch allemaal net anders dan

dat je gedacht had. En dan kun je nog ruilen.

Ik raad je ook aan om alle stickers van het matriaal te halen. Dan is nooit ets te traceren.

 

Succes !! Ik volg je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik raad je ook aan om alle stickers van het matriaal te halen. Dan is nooit ets te traceren.

 

Ruilen is geen probleem, mag tot 30 dagen bij de karwei, dan is hij wel af :P Wat bedoel je met stickers eraf halen? Wat voor nut heeft dit?

 

Eerste delen zijn klaar, vloer en plafond deel met de 5x5 frame balken erop!

 

gallery_20256_6939_125000.jpg

 

gallery_20256_6939_92559.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocht je blauwe petten op de koffie krijgen, dan kunnen ze de bouwdatum niet achterhalen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ga ik alsnog doen :P Als er een datum op staat, volgens mij wel inderdaad. Bedankt voor de tip.

 

Inmiddels weer een stapje verder, 2 frame palen over de lengte zitten erin. Nu de overige 5 nog ;)

 

gallery_20256_6939_49680.jpg

 

Probleem wat je hebt tijdens bouwen is dat als ze tegenover elkaar staan (bodem & plafond) je er in je 1tje moeizaam die balken tussen kan bevestigen. Opgelost door die tijdelijk even met verbindingsstukjes aan elkaar te schroeven.

 

gallery_20256_6939_15675.jpg

 

Als dat zo eenmaal zit kun je vanaf de bodem/grond plaat een lange schroef naar binnen werken. Kan het plaatje er weer af en kan de houtlijm drogen. 1.20 x 1.20 x 2.00 is trouwens groter dan gedacht :D Maar past allemaal prima. Zo nu eerst even een kopje koffie en een sigaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke grootste gedeelte zit in elkaar, het is niet echt waterpas allemaal (ben geen klusser) maar hij staat en is stevig. Dus ben eigenlijk best trots op mezelf. Fotootje:

 

gallery_20256_6939_253377.jpg

 

Nog 2 zij panelen van gips en dan de deuren erin hangen, alhoewel ik daar even mee wacht denk ik. Eerst de verdere binnenkant maar bewerken.

 

Zijn er tips? Ik zat zelf te denken aan:

 

Onderzijde + zijden 10cm hoog bespannen met vijverfolie. De ruimtes die binnen het frame blijven (5cm) vullen met isolatiemateriaal (glaswol). Vervolgens zwart/wit folie strak tegen de zijden bespannen en vastnieten (nieten aan de verticale balken). Het folie houdt dan het isolatiemateriaal op zijn plaats. Is dit een idee of zie ik dingen over het hoofd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn kast ook helemaal alleen in elkaar gezet, lijmtangen zijn dan je beste vrienden !!

Ik denk dat je de isolatieplaten her en der moet vastmaken aan de plaat om omlaagzakken te

voorkomen, of dwarslatjes her en der. Maar dat zal zich wel wijzen.

 

link

 

Succes,

 

O, en ook streepjescodes, die zijn ook voorzien van data. Gewoon alles wat sticker is verwijderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 vakken schoren rest is gewoon top en actie kan je in maart oogsten.

 

gr brutus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou laatste platen zaten er tegen aan, isolatie aangebracht (glaswol, vastgeniet). Ben er klaar mee voor dit jaar, volgend jaar weer een jaar. Zweet me het schompes, met armen jeuken als de neten van dat glaswol. Hierbij even het plaatje tot dusver:

 

gallery_20256_6939_68048.jpg

 

wat ik nog moet doen (denk ik)

 

- vloer + tot 10cm zijkant bekleden met vijverfolie.

- zijkanten strak bespannen met zwart/wit folie over isolatie heen

- ventilatie uitgang (recht boven, achterkant)

- passivie ingang (bij 125 flens uit dacht ik aan gat van 30x12cm, links onder voorkant kast)

ingang zonder labyrinth maar met filter die geen licht door laat (en meteen stof filtert)

- 1 x gat voor stroomkabel

- buisventilator + carbon + slang

- lamp ophangen + katrol

- deuren erin

- deuren licht & lucht dicht laten sluiten

 

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tom,

 

Mooie kast heb je daar.

Ik ben zelf ook geen klusser dus vind het wel tof te zien dat alles staat :P

 

Hoe ga je het klimaat regelen?

En weet je al hoeveel L potten je gaat gebruiken?

 

succes!

 

gr

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan kunnen ze de bouwdatum niet achterhalen......

 

 

Bouwdatum ????????,.................je bedoeld Aanschaf datum :P

 

wat weer niks zegt over de bouw datum ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste allemaal de beste wensen! Ik kwam vandaag thuis, wil even kijken of er nog replies waren op mijn topics, doet me pc niks meer. GVD&($#^$#@#@ lekkende waterkoeling. Lekker begin van het nieuwe jaar :P Nu maar achter laptop dus.

 

Betreft die datum, die gipsplaten hebben nu aan de buitenzijde van mijn kast een datum van 30 cm breed per plank ;) Damn :D Verlopig blijft het toch kleinschalig dus het is maar even niet anders, en aanschafdatum = idd niet perse bouwdatum. Veronderstel gewoon maar even geen blauwe petten.

 

Ik heb 10 potten van 11 liter, in de kast passen er met marge maximaal 16. Maar ga in het begin met 9 potjes in het midden beginnen. Hoe is het klimaat ga regelen, nou simpel. Geen idee :P Ik bestel vandaag een afzuiger bij happydude.nl, er komt een 400w lamp in zonder cooltube. Ik vermoed met me afzuiging de temparatuur goed onder controlle te houden bij de licht periode. Ik moet gaan meten als hij af is wat de temp is in de donkere periode (met afzuiger aan). Als hij nou teveel afkoelt denk ik dat ik of bij donker geen ventilator gebruik of bij de aanzuiging een warmte bron zet (zolder is denk ik in de winter altijd rond de 17/18 graden). En dan heb ik altijd een klein zolderraam op een kier staan voor frisse lucht in ruimte.

 

Wat ik me overigens afvraag, misschien heeft iemand daar een reactie op. De afvoer van de lucht (die door het carbon filter de kast uit komt) moet de perse het huis uit? Kan ik deze niet gewoon op in de ruimte zelf laten verdwijnen, wat de ruimte door de warme lucht tevens warm houdt wat in de donkere periode weer ten goede komt voor de temparatuur?

 

Betreft luchtvochtigheid, dat wordt waarschijnlijk een stoom apparaatje. Wat tevens mijn volgende vraag wordt, ik wil de bodem bedekken met vijverfolie en door de balken kan ik tot 5cm van de onderkant een waterdicht badje maken. Als ik die nou 4cm vol gooi met water zal dan -mede door de warmte van de lamp- mooi verdampen en een goede luchtvochtigheid creeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als eerste allemaal de beste wensen! Ik kwam vandaag thuis, wil even kijken of er nog replies waren op mijn topics, doet me pc niks meer. GVD&($#^$#@#@ lekkende waterkoeling. Lekker begin van het nieuwe jaar :( Nu maar achter laptop dus.

 

:D

 

Ik heb 10 potten van 11 liter, in de kast passen er met marge maximaal 16. Maar ga in het begin met 9 potjes in het midden beginnen. Hoe is het klimaat ga regelen, nou simpel. Geen idee :( Ik bestel vandaag een afzuiger bij happydude.nl, er komt een 400w lamp in zonder cooltube. Ik vermoed met me afzuiging de temparatuur goed onder controlle te houden bij de licht periode. Ik moet gaan meten als hij af is wat de temp is in de donkere periode (met afzuiger aan). Als hij nou teveel afkoelt denk ik dat ik of bij donker geen ventilator gebruik of bij de aanzuiging een warmte bron zet (zolder is denk ik in de winter altijd rond de 17/18 graden). En dan heb ik altijd een klein zolderraam op een kier staan voor frisse lucht in ruimte.

 

Frisse lucht is inderdaad heel belangrijk :)

 

Wat ik me overigens afvraag, misschien heeft iemand daar een reactie op. De afvoer van de lucht (die door het carbon filter de kast uit komt) moet de perse het huis uit? Kan ik deze niet gewoon op in de ruimte zelf laten verdwijnen, wat de ruimte door de warme lucht tevens warm houdt wat in de donkere periode weer ten goede komt voor de temparatuur?

 

Het ligt eraan, hoe groot is de ruimte zelf?

Als de kamer erg ruim is moet het wel in dezelfde kamer gaan gezien je ook vaker het zolderraam op een kier hebt.

Het gaat zich eigelijk erom dat de ruimte van nieuwe lucht wordt voorzien..

 

Uit growguide: Lucht bevat CO2 , welke door de plant wordt opgenomen zodat de fotosynthese reactie kan gaan plaatsvinden. Zonder ventilatie wordt er geen CO2 meer aangevoerd . Zonder CO2 zou de plant totaal niet meer groeien.

 

Betreft luchtvochtigheid, dat wordt waarschijnlijk een stoom apparaatje. Wat tevens mijn volgende vraag wordt, ik wil de bodem bedekken met vijverfolie en door de balken kan ik tot 5cm van de onderkant een waterdicht badje maken. Als ik die nou 4cm vol gooi met water zal dan -mede door de warmte van de lamp- mooi verdampen en een goede luchtvochtigheid creeren?

 

Ja, de LV zal zeker wat omhoog gaan, maar hoe ga je dat dan in de toekomst regelen gezien de LV dan omlaag moet vanwege toprot? wat je wel kan doen is de afzuiger eventueel wat harder laten lopen..

 

PS: Jij ook gezond 2009 :cry Maar ook bij mij is het jaar niet geweldig begonnen want had wat teveel gedronken/gerookt waardoor ik net de wisseling meegemaakt heb maar toen maar op bed ben gaan liggen :P ;)

maargoed als je dan weer blowtje rookt is de koppijn ook weer weg en kan je er weer vollop tegenaan gaan in het nieuwe jaar!! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

watercooling.. nerd. ;-)

 

de perfectionist is weer bezig.. wij groeten u!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Mensen,

 

Was net in de karwei en zag daar een niet zo dure inbouwventilator, dacht dat is mooi voor de luchtinvoer. Nou heb ik een afzuiging van 365m3 en deze toevoer is 100m3. Is dit in verhouding met elkaar? (meen gelezen te hebben dat dit ongeveer de verhouding was). Als iemand mij dat zou kunnen bevestigen kan ik hem er straks in maken :P Bedankt alvast...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...