Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bioloog

Bladprobleempje!

Recommended Posts

Wie weet wat dit betekend of is.

Deze planten staan nu 4 dagen in grote potten en in totaal 9 dagen.

en dan nu al troubbles.

Ph water 5.7

ec 1.0

temperatuur dag:26/28

nacht 21/22

lv nu rond 45 % en zelfs 35%

Maar dit was eergisteren nog 70%

Lampen hangen op 60cm (bulp/bladerdak)

Maar heb sinds gisteren een lv probleem.

1500m3 afzuig en 700m3 aanblaas

Ik denk dat die 1500 de lv te veel wegzuigt

want die 700m3 levert te weing koele lucht.

Ik merk namelijk dat deze erg zacht blaast.

Het duurt ongeveer 10 minuten totdat de afblaas weer stopt en de zaak op temperatuur heeft.

De lv van 65% is dan 35% geworden. De temperatuur stijgt te hard en dat kan de lv niet bijbenen ondanks

dat ik een luchtbevochtiger heb die .04ltr/uur doet. Was eerst perfect maar nu toch niet afdoende. Ik denk dat het de aanblazer is.

Sneller meer frisse lucht is sneller koelen en minder verlies van lv toch?? Als ik de controler zo laat staan dan zou ie dan toch meer lucht moeten krijgen met een 1000m3 aanblazer. En evenveel aafzuiging als met de oude 700m3 aanblazer.

Verder heb ik nog een zwenkventilator die niet direct op de planten blaast maar naar mijn idee wat aan de grote kant is en de toeren zijn wat te hoog.

Het is een 3 standen fan. Maar ik vind stand 1 nog te heftig dus ga ik een kleintje kopen.

Ik vermoed ook dat deze de temperatuur in de war stuurt.

voeding : bloei van canna, helft van dosering

rizotonic normale dosering.

Twee x water met voeding gegeven.

Kan ik eigenlijk gewoon doorgaan met voedingwater elke keer?

Dit omdat ik maar de halve dosis voeding gebruik.

Dud geen gewoon water tusendoor.

 

 

 

Ik heb zelf geen enkel idee hierover

gallery_20133_6897_47932.jpg

 

dit snap ik ook niet

 

gallery_20133_6897_36791.jpg

 

 

hier denk ik aan tmv.

 

gallery_20133_6897_128725.jpg

 

gallery_20133_6897_52177.jpg

 

Die plant van foto 3 heb ik reeds verwijderd. Leek me te ongezond Totaal verschrompeld blad.

Schimmel of tmv.

 

 

Graag jullie reactie

 

mvg

greetz Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur???

Luchtvochtigheid??

afstand van de lamp??

directe ventilatie???

 

sorry maar je moet wat meer info geven voor een goed antwoord

 

greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hier te horen gekregen dat het aan de tempratuur van je medium licht, dat die te hoog is.

 

maar het is geen ramp hoor ze groeien er gewoon overheen.

 

je zult zien als ze wat groter zijn, ze er niks geen last van hebben...het was dus niet nodig om dat ene plantje weg te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb hier te horen gekregen dat het aan de tempratuur van je medium licht, dat die te hoog is.

 

maar het is geen ramp hoor ze groeien er gewoon overheen.

 

je zult zien als ze wat groter zijn, ze er niks geen last van hebben...het was dus niet nodig om dat ene plantje weg te doen.

 

Hoi rianne, het zweet brak me al uit weet je.

 

A ik snap het al.

 

De grond wordt aan de bovenkant verwarmd . Maar te warm!

 

En als ze wat meer buschi zijn dan kan het licht niet meer bij de grond komen. Dus geen verwarming meer.

Klopt dit? Zomaar een wilde denkwijze hoor. Ik probeer te begrijpen.

(FF ter info. Ik ben adhd er . Het probleem met die gasten is dat ze alles altijd willen weten!!! Ik ook. Oorzaak. Drang.

Het kan dus zijn dat ik te veel telegramstijl gebruik of te horkerig ben. Sorry daarvoor alvast.)

 

Is het slim om de bodem van de potten af te dekken? (met witte folie).

Nu ik er aan denk schiet me iets te binnen.

Toen ik de plantjes van een kleine naar een grote pot heb gezet, was de grond wel koud. Deze had buiten gelegen.

Ik stond toen in dubio, moet ik nu poten, of eerst dag wachten totdat grond op temperatuur is.

Ik heb toen meteen gepoot. DOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Af en toe ben ik toch een rund zeg!! nou nou! Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn . Een koude start is voor niemand goed.

God wat dom zeg.. Ik kan me zelf wel wat aandoen zeg.. Na Toch weer wat geleerd. Maar ik houd het toch op te warm! De grond dan.

Jullie zullen het beter weten dan ik. Maar die koude grond start was natuurlijk al fout. OE man, ben ik boos op mezelf zeg!

RRRRRRRRUND.

 

Ik ga dit dertig keer lezen, anders geloof ik het zelf niet (adhd)

 

Bedankt Rianne voor je hulp

Ik laat je nog wel weten hoe het verder gaat. Als je dat goed vind?

 

greetz Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind wel dat je te vroeg al voeding meegeeft trouwens.

als jij een grondje van de shop gebruikt (lijkt het wel op namelijk) dan zit daar voor 3 tot 4 week voeding in.

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad probleempje = tmv :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad TMV is de oorzaak. ik heb toevallig momenteel ook TMV geïnfecteerde planten staan. ook ik heb van die opgekrulde blaadjes (foto1) gezien bij mijn planten. desondanks dit geen symptoom is van TMV is het wel de oorzaak! TMV maakt je plant nu eenmaal zwakker en gevoeliger voor omgevingsfactoren (in dit geval temperatuurstress).

ik heb mijn planten enkele douches gegeven met spore-elementen om ze wat te helpen en ze zien er nu wel zeer goed uit (maar blijven natuurlijk wel geïnfecteerd).

 

TIP: laat je temp niet onder de 21 graden zakken 's nachts -> beperkt schade van TMV

Share this post


Link to post
Share on other sites
inderdaad TMV is de oorzaak. ik heb toevallig momenteel ook TMV geïnfecteerde planten staan. ook ik heb van die opgekrulde blaadjes (foto1) gezien bij mijn planten. desondanks dit geen symptoom is van TMV is het wel de oorzaak! TMV maakt je plant nu eenmaal zwakker en gevoeliger voor omgevingsfactoren (in dit geval temperatuurstress).

ik heb mijn planten enkele douches gegeven met spore-elementen om ze wat te helpen en ze zien er nu wel zeer goed uit (maar blijven natuurlijk wel geïnfecteerd).

 

TIP: laat je temp niet onder de 21 graden zakken 's nachts -> beperkt schade van TMV

 

kunnen tmv geïnfecteerde planten dit ook overdragen aan de rest?

Het handelt hier om 5a6 planten en die ruk ik er dan gewoon uit.

"tis voor mij de eerste keer en was toch van plan het met 40 stekken te gaan doen( betere verdeling onder 2x600w in 11 ltr potten) , maar het zijn er

uiteindelijk 50 geworden. Ik had al rekening met uitval gehouden dus een aantal minder is geen probleem! Als ze niet anderen infecteren dan zet ik ze aan de buitenrand neer.

 

greetz Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat omhoog gekrulde blad zou dat niet met overvoeding te maken kunnen hebben?

Heb ik hier gelezen en bij een kweek van mezelf ook geconstateerd toen ik teveel voeding had gegeven.

 

Succes,

 

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

Als ik zo naar je foto kijk dan denk ik zeker dat het overvoeding is

als je dan kijkt naar je blad wat op krult dat wil zeggen dat je plantje gestopt is met

verdampen (koelen van je plant )

 

Ook wat ik zie is dat je ph te laag hebt hou je ph in het begin 6.0

dan maak je het die plant wat makkelijker vocht op nemen

 

Wat je nu gedaan hebt is zout op je wortels gelegd minder maar probeer te spoelen met kraan water

met een ph van 6.0

 

En in de nacht probeer die temp. 24C te houden hoe minder verschil tussen dag en nacht hoe beter .

 

vriendelijke groet dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

When TMV infects a tobacco plant, the virus enters mechanically (For example through a ruptured plant cell wall) and replicates. After its multiplication, it enters the neighboring cells through plasmodesmata. For its smooth entry, TMV produces a 30,000 dalton protein called P30 which tends to enlarge the plasmodesmata. TMV most likely moves from cell-to-cell as a complex of the RNA, P30, and replicase proteins. The first symptom of this virus disease is a light green coloration between the veins of young leaves. This is followed quickly by the development of a “mosaic” or mottled pattern of light and dark green areas in the leaves. These symptoms develop quickly and are more pronounced on younger leaves. Mosaic does not result in plant death, but if infection occurs early in the season, plants are stunted. Lower leaves are subjected to “mosaic burn” especially during periods of hot and dry weather. In these cases, large dead areas develop in the leaves. This constitutes one of the most destructive phases of tobacco mosaic virus infection. Infected leaves may be crinkled, puckered, or enlongated.

 

komt van wikipedia...

 

andere planten kunnen dus ook besmet worden. het virus circuleert wel niet door de lucht maar kan wel overgebracht worden door aanraking. zeker wanneer de plant beschadigd is (vgl met wondje)... als je in potten kweekt is de kans op besmetting wel wat kleiner denk ik aangezien er geen wortelcontact is. ik zou gewoon verder kweken aangezien vooral de jonge blaadjes alleen maar last hebben. bovendien komen je stekken waarschijnlijk van dezelfde moederplant waardoor alle stekken besmet zijn -> misschien in mindere maten zodat er NOG geen symptomen zijn opgetreden... (dit was bij mij ook zo)

 

gewoon verder draaien, je kan alsnog een plantje verwijderen als het extreem slecht zou gaan... ze groeien er wel door. ik hoop met je mee!!

 

ps: ik geloof niet dat er sprake is van overvoeding nog dat de problemen te maken hebben met een verkeerde ph (alles is puur te wijten aan TMV). één plantje is sterker dan je denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal,

 

Ik heb het volgende gedaan.

Dat virus zit inderdaad op al mijn planten. Stekkenboerprobleem!!!?

Gek is wel dat deze boer als zeer goed bekend staat. Geen één stek

ging hangen of zo en allemaal zijn ze aangeslagen. Dat zegt toch ook iets dacht ik?

afin wat heb ik gedaan.

van de growshop hoorde ik dat door de vorst er zeer weinig lv in de buitenlucht zit.

Bij hem was vanochtend de lv erg laag.Ondanks een zeer zware bevochtiger!!

Zijn advies was, en dat deed hijzelf ook altijd en werkt volgens hem goed,

dat hij de lucht van uit huis aanzoog en er dan wel voor zorgde dat er ventilatie van buitenaf is

Ok., Koof om veluxraam open en doorluchting open. Deur van zolder naar zolderoverloop open en dakrampje

op zolderoverloop ook open. Dus nu, ( de kou is er af), frisse lucht van buiten maar niet direkt. Het word gemengd met de lucht in huis, die

redelijk schoon is. Hierdoor toch meer lv door de lv in het huis. En ja, het scheelt hoor, meteen resultaat. Tevens zei hij dat ik de lampen 10 cm hoger moest hangen en dat scheelt ook. Ik had ze al op 60 cm hangen. Hij rade me ook aan de de temperatuur bij dag op rond de 26 graden te houden en in de nacht op 22 graden. Tevens een kleine ventilator gekocht met knijpklem. Deze kan zachtjes blazen en blasst de koudstoom (23 a24 C) rustig over de planten. de lv is nu wel iets stabieler maar schommelt wel door de afzuiging, 49%/58%) Die heb ik al in minimum geknepen en ook in het maximum iets terug. Scheelt ook iets. Duurt nu wel langer voordat ie op temperatuur is ( afkoelen).

Tevens heb ik de voeding gewijzigd. en licht (200cc) gewaterd. Ik heb de ec van 1.4 ???, ( was 1.0 drie dagen geleden) ( pompje heb ik en doet het),naar 0.7 gebracht en de

PH van 5.7 naar 6.3 gebracht. Ik weet het niet meer zeker maar een bepaalde growshop adviezeerde me de ph op 5.5 te houden.

Hoe komen ze erbij??? Wel vind ik het vreemd dat de ph stijgt na een paar dagen. Is dit normaal?

 

Ik hoop dat mijn beslissingen goed zij geweest. Het komt ook al aardig in de buurt met jullie ideeën hierover. ( Ivm tmv de temp hoger dan 21 C)

Ik heb een oliegevulde electrische radiator gekocht 600 1200 1800 w. Staat nu bijna op vol vermogen en zakt nog onder de 21 graden.

Komende nacht op vol vermogen en de aanzuiglucht niet meer van buiten maar vanuit de overloop waar een raam open staat.

Wat een verhaal zeg!! Ik hoop dat ik duidelijk ben voor jullie . als het nodig is wil ik nog wel een paar foto's plaatsen om de situatie te laten zien.

Ik hoor het wel en bedankt voor jullie fijne en goedwillende adviezen.

Greetz

Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi rianne, het zweet brak me al uit weet je.

 

A ik snap het al.

 

De grond wordt aan de bovenkant verwarmd . Maar te warm!

 

En als ze wat meer buschi zijn dan kan het licht niet meer bij de grond komen. Dus geen verwarming meer.

Klopt dit? Zomaar een wilde denkwijze hoor. Ik probeer te begrijpen.

(FF ter info. Ik ben adhd er . Het probleem met die gasten is dat ze alles altijd willen weten!!! Ik ook. Oorzaak. Drang.

Het kan dus zijn dat ik te veel telegramstijl gebruik of te horkerig ben. Sorry daarvoor alvast.)

 

Is het slim om de bodem van de potten af te dekken? (met witte folie).

Nu ik er aan denk schiet me iets te binnen.

Toen ik de plantjes van een kleine naar een grote pot heb gezet, was de grond wel koud. Deze had buiten gelegen.

Ik stond toen in dubio, moet ik nu poten, of eerst dag wachten totdat grond op temperatuur is.

Ik heb toen meteen gepoot. DOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Af en toe ben ik toch een rund zeg!! nou nou! Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn . Een koude start is voor niemand goed.

God wat dom zeg.. Ik kan me zelf wel wat aandoen zeg.. Na Toch weer wat geleerd. Maar ik houd het toch op te warm! De grond dan.

Jullie zullen het beter weten dan ik. Maar die koude grond start was natuurlijk al fout. OE man, ben ik boos op mezelf zeg!

RRRRRRRRUND.

 

Ik ga dit dertig keer lezen, anders geloof ik het zelf niet (adhd)

 

Bedankt Rianne voor je hulp

Ik laat je nog wel weten hoe het verder gaat. Als je dat goed vind?

 

greetz Sijp

 

 

 

ja je begrijpt het helemaal goed Sijp.

 

je kunt je bodem idd afdekken met wit folie ofzo, ik doe niks en dat gaat ook goed.

 

geloof me overvoeding is het niet, toen ik dit had hadden ze nog geen drupje voeding gehad....niks!

 

tmv ziet er ook heel anders uit, maar al was dat het wel ....niet druk om maken en gewoon doorgaan plantjes geven er geen gram minder om :rofl

 

heb zelf ook tmv in me pp stekjes en dat ziet er niet zo uit als op jou foto's.

 

 

grtz Rie

 

gallery_20133_6897_47932.jpg

 

 

 

 

 

dit is echt geen TMV !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een van de fotos staat een naar opzij gebogen blad, dat is de enige in mijn ogen die een beetje op tmv lijkt.

Ik heb het al 2x gehad maar dit is ook volgens mij geen tmv.

Mischien is er een lezer hier die een foto heeft van hoe het er wel uitziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik probeer ook alfoto's te vinden maar de foto's van hier werken niet.

heeft iemand foto's van tmv?

 

greetz Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tmv is toch dat er een stuk blad verkleurd is en 1 of meerdere punten krom gaan staan en niet mooi recht vooruit

en dat je blad naar binnen krult dat is gewoon de oorzaak dat je je lamp er te dicht op had want dat heb ik ook bij stuk of wat bladeren gehad maar daar heb je strax geen last meer van.

maar het naslag werk van bladproblemen mag inderdaad weer een keer op de schop want de links zijn niet actief.

iniedergeval succes met je kweek !

 

Grtz Highside

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep!!!

 

Dacht ff dat de foto's uit mijn hok kwamen!!!! :P

 

ja, dat is bij mij dus ook.

 

Ik probeer de temperatuur boven de 21 c te houden en dat gaat aardig. ( schadebeperking)

soms duikt ie even onder de 21 ( 20,6) maar gaar dan weer naar 22.7 of zo.

Dat onder die 21 gebeurt alleen aan het eind van de kweeknacht (lampen uit) dus tegen 18:00 real time.

logisch want dan koelt het buiten ook harder af en ik pak toch nog een beetje buitenlucht. Vandaar

Zolang het maar niet lager dan 20 wordt, en ik verwacht dat zeker niet met deze lauwe Nederlandse winters.

Die vorst, das maar tijdelijk. 't is wel zo dat als de dagen weer langer worden de winter in hevigheid toeneemt.

Het kan dus nog kouder worden. :rofl Wel moet ik zeggen dat ie thermostaten op die kachels maar ondingen zijn.

Bandbreedtes van 4 graden. pfff waarom geen bandbreedtes van 2 graden. Ik zit er hard aan te denken om zelf een thermostaat te bouwen.

Pakketten voldoende te krijgen.

 

Greetz Sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal,

 

 

de plantjes staan er goed bij en vertonen de eerste echte tekens van bloei.

Ze staan ze er perfect bij. bedankt voor de temperatuurtip kasperfish! :P

hier en daar een krom blaaadje. Als het zo blijft dan blijft de schade beperkt.

overdag is het 25/26,5C en snachts 22/23,5 De eerste week 12/12. zit erop.

De lv is 59/ 68% overdag en savonds.

om de twee dagen nu 250 cc water met cannazym en rizotonic.

De planten zijn nu ongeveer 40 cm hoog. nog een week zo door.

Daarna halve dosis bloeivoeding in voedingswater erbij. voor een week.

Of nog een week water met zym en tonic? Ik dacht de lv zo laten voor nog twee weken en daarna iets afbouwen naar 55% in twee weekjes? FF brainstormen hoor sorry!

Iemand een beter ideetje? Alle kritiek is welkom

foto's heb ik wel maar ben het kabeltje kwijt.

ff zoeken hoor.

beste wensen voor 2009

sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier nog wat foto's.

 

gallery_20133_6897_147663.jpg

 

gallery_20133_6897_140735.jpg

 

gallery_20133_6897_1279.jpg

 

gallery_20133_6897_36674.jpg

 

gallery_20133_6897_71504.jpg

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...