Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mooiweer

Vier Wietoogsten Per Jaar Voor Jef, ééntje Voor 'de Wouten', Den Bosch

Recommended Posts

'Noem me in de krant maar Jeffrey', is het eerste wat hij zegt. 'Jef' doet namelijk dingen die niet mogen, dat weet zo'n beetje heel stappend Den Bosch. Maar ze kunnen hem toch niks maken, grijnst hij in café Bar le Duc. Om al het kabaal rond de drugswereld de laatste tijd, over de hardere aanpak van 'criminelen als hij', haalt Jef zijn schouders op.

 

"Ze moeten bewijs hebben. De huizen waar voor mij gedraaid wordt, staan niet op mijn naam. Mijn baas zit in de growshophandel, hij zoekt de mensen die een kamer over hebben en wat willen verdienen." Jef lacht. " Je hebt geen idee hoeveel mensen een kamer over hebben."

 

Als een ruimte geregeld is, laat Jef anderen de kweekhokken bouwen. Weer anderen leveren de materialen. Die halen ook de wiet op voor de knipperij en zorgen dat het spul in de verkoop gaat. Het enige wat Jeffrey doet is zijn prepaid 'werktelefoon' opnemen en 'de dingen regelen'. En geld beuren van de grote baas.

 

Hij ziet er uit als de vijftien jaar jongere versie van George Clooney in die Espresso-spot. Knappe vent in zijn dure maatpak, drinkt een wodkaatje, geen bier. Deze man straalt een patserig zelfvertrouwen uit. Gevoel voor understatement heeft hij ook. In ruim twee jaar heeft hij drie ton zwart bij elkaar geregeld, vertelt hij, en 'dat verdient aardig'. Zeven hokken nu, acht man onder hem - exclusief telers en knippers. Voor zover hij weet staat alleen 'de baas' boven hem. "Dat kunnen er meer zijn, maar in deze branche is het beter als je zo weinig mogelijk weet."

 

Van zijn verdiensten koopt hij 'spullen', zoals dat nieuwe horloge dat hij aanheeft, of de i-phone die op tafel ligt. Op vakantie kijkt hij niet op een paar centen. Maar geen dure auto's, Jef rijdt gewoon een Peugeot. Hij heeft een goede baan. Niet voor het salaris natuurlijk maar zonder baan zou zijn leventje in de gaten lopen. Gaan mensen lullen en voor je het weet staat de politie op de stoep.

 

Hij is niet van plan om nog jaren door te gaan. "Ik wil nog één klapper. We hebben plannen om een hal vol te gooien." Met de opbrengst daarvan hoef je de rest van je leven geen minuut meer te werken. Toch zetten ook die zoldertjes wel degelijk zoden aan de dijk. ,,Drie ton, hallo!" Het zijn kleine hokken met vijfhonderd tot duizend planten. Zo spreid je het risico, want de politie wil er nog wel eens eentje oprollen. "Ik zeg maar zo: vier oogsten per jaar voor ons, eentje voor de wouten."

 

Of de opbrengst nu van zolders in koop- of huurhuizen komt, deert hem niets. " Wij zitten meer in de koop. Maar met mensen die hun huurhuis uit moeten als ze betrapt worden heb ik geen medelijden. Zij kennen de risico's." O ja, hij kent hun verhalen - dat ze willen stoppen maar dat niet mogen van 'de baas', zoals politie en justitie doen geloven. En de krantenartikelen over zielige huisvrouwtjes die gedwongen worden door te gaan, want anders... 'Noem me in de krant maar Jeffrey' zwijgt even.

 

Dan vlamt het fel uit zijn groene ogen: "Jezus, we schieten ze niet néér! We slaan ze niet lens! Ja, drúk zet-ten, dat is wat er sóms gebeurt." Gewoon, met woorden, zegt-ie, en enkel als 'zo'n mauwert' na een paar oogsten wil kappen. ,,Wij stoppen er geld in, een paar duizend per hok. Zo'n investering willen we terug, da's toch niet zo raar?''

 

En die verhalen die je wel eens hoort? Dat ze junkies van de straat trekken om een pand op hun naam te zetten tegen betaling? "Welnee! Waar wij werken (Limburg, red.) niet." In Den Bosch ook niet, zover hij weet. "In Tilburg wel, daar regeren de Turken. Die deinzen nergens voor terug." Bang voor de 'baas' als hij zelf wil stoppen is Jef niet. "Ik ben van teler en bouwer de regelaar geworden. Omdat mijn voorganger stopte. Nou, die leeft nog hoor."

 

Bosschenaar Bart (36), een kleine drie kilometer verder in zijn huiskamer in wijk De Vliert, weet anders wel wat er gebeurde toen hij aangaf te willen stoppen. Bart was het verzorgen van de 310 planten op zijn zolder beu. De oogst was nog mislukt ook. "Een gedoe is het, die planten. En het zat me niet helemaal lekker. Het blijft toch strafbaar." Daar trapte het mannetje die woensdagavond, bijna twee jaar geleden, niet in. Hij vertelde dat een ander hem dit ook 'geflikt had'. "En dat-ie dat had geweten, want die werd meegenomen en even bijgewerkt in het bos." En, o ja, hij wist ook op welke school de kinderen van Bart zitten.

 

Dus gaat Bart nu voor zijn zevende oogst. "Ik heb geen zin om een kogel door mijn kop te krijgen. Dan nog liever het risico dat ik dit huis kwijtraak als ik betrapt word. En sinds die bedreiging zijn ze niet meer lastig geweest."

 

Toch hoopt de Bosschenaar er ooit vanaf te komen. "Nog een paar keer en ik begin er weer voorzichtig over." En eerlijk is eerlijk: per 'draai' krijgt hij de helft van de opbrengst. Waarom hij er aan begon? Zeshonderd euro alimentatie per maand voor de kids was reden genoeg. Een kameraad had het er 'wel eens' over en zo kwam hij terecht in een growshop in Eindhoven. De eigenaar kende wel mensen.

 

"Ze schieten oe gewoon kapot" , zegt een 43-jarige Tilburgse in de Lange Nieuwstraat, waar de sfeer er een is van hee buurman, vat er ôk inne. De geblondeerde, goed opgemaakte dame: "Hier zaten ze tien jaar geleden op de stoep te knippen. Iederéén deed het." Maar ze stopte twee jaar geleden. "Want het is heel erg geworden. De Turken hebben de macht, die zijn nergens bang voor. Gelukkig heb ik nooit voor ze gewerkt. Een kennis werd een jaar geleden geript; al zijn planten waren weg. Hij had zich ingelaten met die Turken." Toen die kennis haar pas polste weer te gaan werken, weigerde ze. "Ik slaap nu een stuk lekkerder."

 

Mia (39), een paar straten verder, geeft haar groot gelijk. "Met dat slag moet je je gewoon niet inlaten." Zij heeft lampen hangen in de schuur van haar broer in een dorp vlakbij. " We brengen het zelf naar de coffeeshop. In Den Bosch, want ik ga niet in mijn eigen stad liggen opvallen." Alleen in de zomer oogsten ze niet. " Dan gaan we vier weken op vakantie."

 

Op de slaapkamer van een 33-jarige Bosschenaar in de Aawijk, 'de kameraad van Bart', waan je je op Curaçao. Hij showt in zijn krappe koophuis de bijna 500 planten. Ze zijn acht weken en al goed hoog. Wat een stank! Dankzij dikke lagen isolatiewol achter houten planken ruik je het beneden niet. Bij hem heeft een elektriciën alles aangelegd voor 350 euro. "Die vertelde me dat hij dat al in veertig huizen heeft gedaan. Na een oogst komt hij de meter terugdraaien, en zorgt hij voor nieuwe zegels. Niemand heeft het door. Op donderdag kaart ik hier altijd met vrienden. Ik moet alleen zorgen dat niemand boven komt."

 

Dat was één keer lastig, toen hij na een avond stappen een scharrel mee naar huis nam. Hij lacht: "Toen hebben we het maar op de bank gedaan, daarna heb ik haar weggestuurd." Met die scharrel kwam niet het gehoopte vervolg. Want voor vrouwen moet je goed zorgen, weet hij, maar dat geldt ook voor zijn planten. Dat betekent: niemand mag erachter komen, zelfs een geliefde niet. "Privé weet alleen Bart ervan."

 

Bedreigd zoals Bart is hij nooit. Eén keer kreeg hij het benauwd. "Een van de hokkenbouwers was opgepakt." Uit schrik dat die zou gaan praten ontmantelde hij nog diezelfde nacht zijn twee hokken. Toen twee dagen later de politie op de stoep stond was alles mooi weg. Een tijdje liet hij alles bekoelen, maar nu kweekt hij dus weer. " Die mannen hebben me niets verweten. Ik hoefde niet, maar ik kan het zelf niet laten." Toch wil hij ooit stoppen. ,,Dit kan natuurlijk niet jarenlang goed blijven gaan."

 

Bart en zijn kameraad houden vol te zijn bemiddeld door een growshopeigenaar. Maar of je nou aan het Hinthamereinde in Den Bosch bent, de Groenstraat in Tilburg, of waar dan ook, niemand die iets loslaat over 'de hennepmannen', de echte gevaren van de wietwereld. Aardig zijn ze, jazeker. Maar adressen van klanten? Wélke klanten? Een growshophouder in Den Bosch wil er niks meer mee te maken hebben - er is twee keer brand gesticht in zijn zaak. "Ik kan alleen vermoeden wie er achter zit." Zijn bedrijf heeft hij inmiddels van de hand gedaan.

 

Een Turkse Tilburger in West heeft al genoeg 'gezeik'. "Je wilt niet weten wat ik heb meegemaakt." Toppunt na scheld- en vechtpartijen met 'geflipt volk' was die keer dat hij een pistool tegen zijn hoofd kreeg van iemand wiens oogst door 'verkeerd advies' was mislukt. " Hij wilde geld zien, maar ik heb geweigerd. Ze schieten me om zoiets heus niet neer."

 

Coffeeshophouders blijken ook niet spraakzaam als je niet wilt blowen maar over criminelen, 'de achterdeur' of kwekerijen begint. Trudie van de Liefvoort van coffeeshop Meetpoint in de Hinthamerstraat: "Sorry. De vorige keer dat ik met de media heb gepraat, ben ik daarna overvallen."

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de krant werden bij dit stukje wat foto's gezet, oa van een bepaalde growtent van 6x3 meter :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is de harde waarheid werdt mij ook een keer aangeboden om vol te zetten de helft krijgen etc..

maar ben toch maar voor mezelf begonnen als zzper haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi stukje

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de krant werden bij dit stukje wat foto's gezet, oa van een bepaalde growtent van 6x3 meter ;)

 

:P kan jij mij mischien het orgineel sturen??

Daar zou je me erg blij mee maken.

Een copy is ook goed of scan hem even in.

Laat het me even weten.

 

cheers

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zo benieuwd naar dat stuk DOC ;) voel ik hem daar nu aankomen :D

 

volgens mij waren die 3x 6 meter tenten ( mamoet tenten als ik het goed heb ) namelijk toen die tijd nog helemaal niet in de omloop :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt daarom ook erg grappig.

De foto's waren wel al in omloop.

Mogen ze nou zomaar mijn foto plaatsen.

Dit i.v.m. auteursrecht.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben even naar de bieb gegaan, krant hadden ze niet meer. Misschien is ie na te bestellen. Artikel was van 23-12. Groeten, ganjahman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de moeite.

 

greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...