Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

talldutch

18 Keer Silver Haze Op Hydro

Recommended Posts

@ Schenkie

 

Nee, de eerste planten waar ik het zag stonden juist niet recht onder de lampen, juist in het midden tussen de lampen. En het verschijnsel heeft zich uitgebreid.... :P

 

Heb gisteren de kraan van het nieuwe vat opengedraaid en met het nieuwe voedingswater blijft de pH nog steeds 6,0 (was 5,8), dus heb de kraan maar weer ffies dicht gedraaid en het water wat verder afgezuurd. De Ec is wel weer lekker op nivo, hangt nu net onder de 1,20. Even het verloop in de gaten houden en volgende week verder ophogen.

 

Goede tip van die Bio Nova, zal eens zoeken waar ik die in de buurt kan vinden. Het is trouwens wel de 1e keer dat ik hier tegenaan loop, in het verleden had ik er geen last van. Dat komt waarschijnlijk omdat ik wat te voorzichtig ben begonnen. Silver Haze houdt niet van een hoge Ec waarde, maar ik kan toch wat zwaarder voeden dan ik had gedacht. Dat deed ik met NLX en andere witte soorten ook altijd en het werkte juist prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Talldutch

 

Een EC van 1.2 is ook wel aan de lage kant,ik weet niet wat je ec van je kraanwater is?

Ik zou hem verhogen naar 1.4 en ff aankijken wat het doet.

Wannneer je al een EC waarde van 0,7 hebt in je kraanwater en voeding toevoegd tot een EC van 1.2 heb je maar een voedings EC van 0,5 en dat is iets te weing naar mijn idee.

 

Gr Schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 4: 31 dagen (10/1)

 

We zijn weer een week verder en het is tijd voor een update. Terwijl heel Nederland op de schaatsen stond, waren wij natuurlijk druk bezig met onze plantjes. Uhh… dat zou je tenminste denken. Maar gelukkig groeien en bloeien onze prinsesjes vanzelf, als je maar de juiste omstandigheden hebt gecreëerd.

 

Ik heb me niet meer druk gemaakt om de temperaturen. De afgelopen weken ging het toch al goed en een beetje extra vorst gedurende de nachten, had geen invloed op mijn hok. De kachel hield de temperatuur prima op peil en de afzuiger hoefde nauwelijks te draaien om het met de lampen aan niet te warm te laten worden.

 

gallery_19205_6358_898403.jpg

*De groei zit er goed in.*

 

Het waterverbruik was ook deze week redelijk stabiel. Het verbruik was wel wat hoger dan in week 3, deze week ruim 160 liter), maar ik kijk niet op een paar liter.

Door de problemen van de vorige week, heb ik de voedingswaardes van mijn water flink aangepast. Aan het begin van de week bedroegen ze 1,28 en 3,9 (Ec/pH), maar de voedingswaarden van het drainagewater veranderden niet snel genoeg naar mijn zin. Na 2 dagen nieuw water te hebben laten instromen, bedroegen deze nog steeds 1,14 en 6,0 en dat vond ik toch nog te weinig. De problemen van de vorige week dwongen me tot wat rigoureuzere maatregelen.

Nadat 75 liter water was gebruikt, heb ik de kraan dichtgezet en heb de Ec verhoogd naar 1,41 en de pH verlaagd naar 3,6 en nogmaals 2 dagen gewacht, zodat er vrij veel water in de bakken was verbruikt. Aan het einde van de week waren de gevolgen goed zichtbaar. Gedurende de laatste 4 dagen was De Ec in de bakken gestegen naar 1,3 en de pH schommelde alle dagen op een beter nivo: zo’n 5,7.

 

Voor de komende weken kan ik de Ec langzaam verder op laten lopen en heb ik nu wel de goede instroomwaarde van de pH vastgesteld om deze in de bakken rond de 5,8 te laten schommelen.

 

De nieuwe voedingswaarden hadden gelukkig effect op de problemen van vorige week. Sommige van de vergeelde bladeren waren al te ver heen om zich nog te herstellen, maar dat was toch blad dat verwijderd ging worden. Een groot deel van de bladeren werden al snel weer groener en er kwamen geen nieuwe gele bladeren bij. Voor de volgende keer ben ik dus gewaarschuwd. Ondanks dat Haze niet teveel voeding wil, moet ik de Ec toch niet onder de 1,2 laten zakken, een snellere stijging kan zelfs nog beter zijn.

 

Halverwege de week heb ik de schaar flink in mijn planten gezet. Nee, niet schrikken… aan de onderkant natuurlijk! 12 van de 18 planten heb ik flink gediefd en aan de onderzijde heb ik een heel oerwoud weggeschoeid. Afgestorven blad en kleine scheuten waaraan nietszeggende knopjes zich aan het vormen waren. De achterste 6 planten kon ik ondanks mijn lange armen niet goed bereiken en daar is het grotendeels nog een rommeltje. Hopelijk heeft deze actie positieve gevolgen voor mijn dames.

 

gallery_19205_6358_1028439.jpg

*TOP!!*

 

Bij het toppen was ik van 1 plant vergeten het groeiknopje eruit te knippen en deze schoot duidelijk een stuk verder door dan de andere planten. Helaas net iets te ver, waardoor de top iets te dicht onder de lamp terecht kwam. Deze week wat er niks anders op dan de top te verminken en in zijn geheel om te knakken.

Maar nu is de kracht van marihuana planten ook weer duidelijk. De top sterft niet af, sterker nog, deze groeit gewoon door. De knoppen buigen zich allemaal richting het licht en op het punt waar de steel geknakt is, heeft de plant die hersteld met een flinke verdikking. Sterker nog, de plant richt zichzelf zelfs weer op!

 

gallery_19205_6358_1408434.jpg

*Geknakte trots?* :P

 

Verder zien de planten er over het algemeen redelijk uit. Ondanks de goede groei en bladvorming in het begin, vind ik in deze fase de hoeveelheid bladvorming aan de magere kant. Misschien is dat wel de soort, ik ben Silver Haze nog niet gewend, maar dat is toch iets om volgende keer op te letten. Natuurlijk kan het ook te maken hebben met de voedingsproblemen van vorige week.

De topvorming gaat met de nieuwe voeding een stuk voorspoediger en worden zienderogen groter en dikker. Ook groeien de knoppen nu meer naar elkaar toe, wat een vertrouwd gezicht is en een goed gevoel geeft. De voedingstekorten hebben geen grote nadelen tot gevolg.

 

gallery_19205_6358_1005449.jpg

*De tuin.*

 

Special

 

Zoals eerder aangegeven, zou ik in de loop van mijn verslag nog even terugkomen op de technische kant mijn kweekmethode. Bij deze dus.

 

Eerlijk is eerlijk: ik ben ooit begonnen met het kweken van wiet als bijverdienste. Ik rookte van tijd tot tijd natuurlijk al ons geliefde plantje, maar aan kweken was ik nog niet toegekomen. Ja, okéé, ik had 1 keer eerder buiten op mijn balkonnetje gekweekt, maar toen heeft mijn schoonmoeder, die tijdens de vakantie op mijn planten paste, ze ’s nachts allemaal een koppie kleiner gemaakt. Omdat de hele wijk naar mijn perfect bloeiende Top44’s stonk, dacht ze dat hierdoor de aan astma lijdende buurman bijna het loodje legde. Bij andere nieuwsgierige bezoekers kregen de kookkunsten van de Turkse buurvrouw de schuld. Grmbl… en ik had me nog wel zo verheugd op mijn 1e eigenste buitenkweek!!

 

Afijn, een goede vriend wees me op de iGrow methode. Kweken in een kast zonder dat je er allerlei ingewikkelde verbouwingen voor hoefde uit te voeren. Maar na verloop van tijd is het kweken steeds meer een liefhebberij geworden en is het veranderd in een leuk betaalde hobby. Want ondanks dat de centjes nog steeds van harte welkom zijn, gaat het me nu steeds meer om het mooi opkweken van leuke marihuana soortjes.

 

De heren van iGrow hebben een mooi systeem ontwikkeld. Het systeem bestaat uit een tweetal componenten, te weten:

- kweken in een kast

- hydro kweken op mapito met automatische bevloeiing

 

iGrow is volgens mij 1 van de bedrijven geweest die kweken in een losse kast populair heeft gemaakt, waarbij ze zich richtten op de kleine thuiskweker, die niet teveel sores wilde. Daarnaast kwamen er tal van alternatieven grootschalig op de markt, zoals ketels en andere kant-en-klaar indoorsystemen. Eén van de mooiste vind ik nog altijd het Coliseum, maar daarvoor heb je nog steeds een aparte kamer nodig.

 

gallery_19205_6358_663583.jpg

*Mijn oude iGrow kast in werking.*

 

Het kweken in een kast heeft natuurlijk tal van voordelen. Je hoeft geen verbouwingen aan je huis uit te voeren, waardoor je huis niet beschadigd. Je kan heel snel starten, in een uur of 2 heb je een werkende kwekerij die je zo in een geaard stopcontact kan steken. De kasten hebben namelijk maar 2 600 watt lampen en dat kan een gemiddelde stoppenkast wel aan. En het laatste voordeel is dat als je klaar bent met kweken, je alles weer af breekt en er niks meer van je hobby te zien is.

En dat klopt. Ik heb geruime tijd in twee kasten gekweekt (1 gekochte en 1 zelfgebouwde/gekopieerde) en dat ging me goed af. Een kant en klaar systeem kan je snel en makkelijk opzetten. Je kweek bevindt zich in een kleine afgeschermde ruimte en je kan er toch eenvoudig bijkomen.

Toen ik uiteindelijk de boel afbrak, was er behalve een paar afdrukken van de kasten in het tapijt, helemaal niks meer te zien en was mijn kweekkamer weer gewoon logeerkamer.

 

Toch zitten er aan het kweken in kasten ook nadelen. De ruimte is beperkt, waardoor het beheersen van je klimaat niet eenvoudig is. Temperaturen kunnen zeer hoog oplopen, vooral in de zomer, en als je planten daar niet tegen kunnen, is dat funest voor je oogst. Het gebruik van een cooltube kan deze problemen wel voor een groot deel wegnemen, maar is nog steeds niet ideaal. Ook de luchtvochtigheid is bijna niet omhoog te krijgen door de snelle luchtcirculatie, je moet dus met soorten kweken die tegen drogere en hetere klimaten kunnen.

 

Het 2e en belangrijkste deel van de iGrow methode, is het bevloeiingssysteem. Het systeem bestaat uit een tweetal stapelbakken die op elkaar staan. In de bovenste bak bevindt zich het medium (mapito, maar ook andere hydromediums zouden kunnen) en natuurlijk je plant(en), in de onderste bak zit het water met de voeding. Door middel van lucht wordt het water door een smalle buis opgevoerd naar de bovenste bak, waarna het via een druppelslang over de mapito wordt verdeeld. Via gaatjes in de bodem van de bovenste bak loopt het overtollige water weer naar de onderste bak, de mapito houdt automatisch voldoende water vast.

Door het koppelen van bakken kan je 1 kweeksysteem maken, dat je onbeperkt kan uitbreiden. Standaard zijn 6 gekoppelde bakken. De enige beperkingen die je hierbij hebt, zijn de grootte van je watervat en je luchtpompen, maar deze zijn eigenlijk ook onbeperkt uit te breiden. Meer bakken houdt gewoon in meer watervaten en luchtpompen. Wel is het dan aan te raden om meer vulpunten (eventueel in combinatie met vlotters) te gebruiken, zodat het water makkelijker en beter verspreid de bakken in kan stromen in plaats van via 1 punt.

In 1 bak kan je 1 tot 4 planten kwijt, de opbrengst zal echter nauwelijks verschillen als je meer planten neemt. Ik zet er dus maar 1 in elke bak. Bij mijn huidige opstelling heb ik dus 18 bakken met 18 planten.

 

gallery_19205_6358_1176928.jpg

*De druppelaars in mijn nieuwe tuin zijn goed zichtbaar na het dieven van deze week.*

 

Om vers water en nieuwe voeding te geven, maak je wekelijks een nieuw vat water aan. Je kan dan wekelijks (een deel van) het oude water uit de bakken laten lopen en dit vervangen door nieuw water. Nadeel hiervan is dat elke week de voedingswaarden zullen schommelen. Aan het begin van de week veel nieuwe voeding en aan het einde weinig, ook omdat de hoeveelheid water in de bakken gedurende de week zal afnemen. Ook zal je bij veel waterverbruik tussentijds water moeten bijvoegen, omdat anders het waterpeil in de bakken te laag wordt om nog opgevoerd te kunnen worden.

Een handiger methode is het gebruik van een groot vat en een vlotter. Zo blijven de bakken altijd maximaal gevuld en is er een constante instroom van water en verse voeding. Afhankelijk van het verbruik is het raadzaam om 1 keer in de 2 á 3 weken je gebruikte water weg moeten laten lopen om ervoor te zorgen de zoutopbouw niet te groot wordt.

 

Het grootste bezwaar van de iGrow methode is dat je erg nauwkeurig moet werken en zelf goed moet nadenken. De Ec en pH van het instromende water zijn niet gelijk aan de waarden van het drainage water, waardoor je hierover moet nadenken als je je vat aanmaakt. In de loop van de tijd zullen de zouten zich in de mapito verzamelen, waardoor je dus tussendoor minimaal 1 keer goed moet spoelen met enzymen om deze eruit te krijgen. Daarnaast heeft mapito de neiging om de pH waarde continu te verhogen. Gecombineerd met de opgebouwde zouten moet je rekening houden met de Ec en pH waarde van je instromende water.

De enige manier om een ideale situatie te krijgen, is door wekelijks een paar keer je drain te meten. Door het verloop kan je uiteindelijk redelijk goed bepalen welke instroomwaardes je zal moeten hanteren om het je planten optimaal naar de zin te laten hebben. Tussentijds aanpassen is lastig aangezien de waarden van de mapito langzamer reageren dan die van het water. Voor je alles goed op een rijtje hebt en je kweek helemaal onder controle, ben je 1 of 2 kweekcycli verder.

 

Toch is dit een prima manier van kweken. Als je eenmaal door hebt hoe het systeem werkt, kost het je in verhouding weinig moeite en heb je mooie opbrengsten als resultaat.

 

gallery_19205_6358_791725.jpg

*Behoorlijke resultaten bij mijn vorige kweken.*

 

Het hele verhaal klinkt natuurlijk als een verkooppraatje, maar dat is het niet. Ik vind dit een mooie manier van kweken, vooral omdat je Moeder Natuur op een mooie manier manipuleert. Toch is het niet een hele eenvoudige methode en moet je alert blijven gedurende je hele kweek.

 

Tot volgende week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Talldutch,

 

Het gaat je goed af,mooie planten en goede uitleg.

Ik ben zelf niet zo'n fan van het systeem wat igrow gebruikt met het luchtpompje er is en zijn nogal wat problemen mee geweest doordat pompjes kapot gingen enz.

Het nadeel van dit systeem is en dat noemde jezelf ook al is dat de waardes flink schommelen.

Verder gaat het niks op aan te merken :P

 

Hoe ver heb je de lampen van de planten hangen?(bladeren richten nogal omhoog),misschien heb je ze te hoog hangen?

 

Gr Schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

Dat staat er mooi bij en een duidelijke uitleg!

en met dit weer kun je je temperatuur makkelijk onder controle houden

Maar in de zomer zou dat denk ik wel moeilijker worden

Ga zo door !

Grtz Highside

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor iedereen die mijn kweek volgt, maandag geen verslag. Morgen ga ik lekker een week op wintersport!! :lol: :P

 

Lang leve de automatische hydro... vat vol water en ik kan gewoon lekker een week weg. Ben wel benieuwd hoe volgende week de dames erbij zullen staan.

 

Tot volgende week ergens....

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow man, wat een mooi verhaal, en wat een mooie kweek, vind het erg leuk om te lezen. ik hoop dat je hele mooie planten krijgt. zelf gekweekte haze is toch wel het allerfijnste om te roken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even excuses voor de mensen die mijn verslag volgden.

 

Ik ben er de afgelopen weken niet aan toe gekomen om een verslag te maken. Te weinig tijd.

 

Morgen ga ik oogsten :rolleyes: en daarná zal ik de achterstand ff inhalen. Kan ik ook nog mooi foto's maken van mijn gevulde droogkast. :verrygood

 

Nog even geduld dus!

 

Tot snel!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben erg benieuwd wat je ervan af gaat halen

 

:verrygood Veel succes met knippen :rolleyes:

 

Greetz

Milo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 5 tm 9: 66 dagen (14/2)

 

Al met al heeft het weekje schrijfvakantie een stukje langer geduurd. Ofwel… mijn planten zijn getsjopt en liggen in mijn eigenste ontworpen drooglast heerlijk langzaam te drogen. Maar om het verslag compleet te maken, zal ik mijn ervaringen van de laatste weken nog even beschrijven.

 

Afijn, na een heerlijke week met geweldige sneeuw (hier kan ik trouwens ook wel een hele pagina lyrisch over don), kwam ik op zaterdagavond laat thuis. Net te laat om nog in mijn hokkie te kunnen kijken, want de lampen waren al weer uit. ‘Nou en’ zullen een aantal mensen zeggen, maar wat dat betreft ben ik een echte zeikerd. Lampen uit, deur blijft dicht.

 

De volgende dag was natuurlijk het eerste wat ik deed, naar mijn hok lopen. Niks douchen of andere sanitaire stops, eerst ff bij mijn plantjes kijken. En wat zag ik… SPINT!! Gdvr-de-gdvr!!! Ben ik zo voorzichtig geweest, heb ik nog een keer gesproeid toen het nog stekkies waren en toch heb ik spint. Wat een ellende! Nu maar hopen dat ze nog niet door mijn hele hok heen zitten.

Het eerste wat ik gedaan heb, is een plantenspuit met Brimex gevuld. Mijn ervaringen met het goedje zijn altijd bijzonder goed. Het is biologisch afbreekbaar (beter dan al die chemische rotzooi) en als je de behandelingen een paar keer herhaalt, heb je verder nagenoeg geen last meer van enig ongedierte. Na twee keer sproeien heb ik de rest van mijn kweek ook geen nieuwe ontwikkeling van spint meer gezien.

 

gallery_19205_6358_1055170.jpg

*Mooie op in bloei. Let op de kristallen, maar ook op de kromgetrokken bladeren.*

 

In de week van mijn vakantie is er in totaal 190 liter water verbruikt, wat wel in lijn is met het normale vebruik. Dat ligt nu elke keer zo rond de 180 liter per week, dus zou ik in principe met 1 watervat toe kunnen. Maar ik vind 2 vaten gewoon handig, want ik kan zo veel sneller schakelen dan met 1 vat en het is zonde om er 1 weg te doen.

De instroomwaardes waren redelijk extreem te noemen. De Ec lag op 2,15, wat voor haze blijkbaar nogal aan de hoge kant is, maar de waarde in de bakken moest omhoog. De pH was 3,3, erg laag dus. Maar de waardes in de bakken waren na een week alleszins redelijk te noemen. Drainwaardes van 2,20 en 5,8 stemden me best tevreden, de pH zat nu eindelijk op een fatsoenlijk niveau. Ongelofelijk hoe laag je je pH moet laten instromen om een fatsoenlijke waarde op je kweek te kunnen krijgen. Nu ik dit weet, krijg ik mijn volgende kweek veel makkelijker op het juiste peil.

 

Na mijn vakantie werd het tijd om eens goed te spoelen. Na 6 weken was het geen luxe om de afgezette zouten uit de mapito te spoelen en zoveel mogelijke water te vervangen. Zo krijg je weer een fatsoenlijk klimaat voor de wortels van je plantjes.

Op 200 liter water voegde ik alleen maar 400 ml enzymen toe, verder niks, zodat de Ec waarde slechts 0,95 bedroeg. Natuurlijk was het water afgezuurd naar een pH van 3,4. Nadat ik de bakken zo ver mogelijk had laten leeglopen en het hele vat in de bakken liep, is de mapito dik 24 uur gespoeld. Ik ben alleen vergeten om de waardes te meten voor ik het spoelwater weer weg heb laten lopen… handig!!

 

gallery_19205_6358_1108945.jpg

*Nog een top, nu van boven.*

 

De laatste 3 weken heeft het water dezelfde voedingswaarden, waardoor het de kunst is om een stabiele waarde voor je water te vinden. De Ec mag niet te ver oplopen, maar de pH moet ook op het juiste peil blijven. En dan moet je ook nog een keer rekening houden met het feit dat je net gespoeld hebt en de waarden in de bakken natuurlijk flink afwijken.

Het eerste vat stroomde in op 2,18 (Ec) en 3,4 (pH). Na 2 dagen was het vat leeg en was de waarde in de bakken 1,81 (Ec) en 5,7 (pH). Een mooie pH dus, alleen de Ec mag nog wel wat omhoog.

 

Het volgende vat mat 1,95 (Ec) en 3,6 (pH), prima dus om de Ec nu niet te sterk laten stijgen. Dat leek in eerste instantie prima te gaan en deze waarde heb ik de rest van de kweek voort gezet. Alleen heb ik door drukte niet de waarden van de drain kunnen meten, waardoor deze uiteindelijk opliep tot 2,28. Dat was toch wat hoger dan ik gepland had, maar desalniettemin zagen de toppen van de dames er niet verkeerd uit.

Alleen de bladeren vond ik niet zo mooi, deze begonnen wat krom te trekken. Waarschijnlijk een aanwijzing van overvoeding. De volgende keer zal ik proberen om de maximale waarde niet boven de 2,0 uit te laten komen, wat voor haze een beter niveau is.

De pH was ook iets opgelopen, maar aan het einde van de laatste week bedroeg deze nog steeds 5,9. Een prima zuurgraad voor mijn mapito en deze heb ik dus goed in de greep.

 

gallery_19205_6358_2992538.jpg

*De geknakte top, met toch nog dikke trossen.*

 

De laatste 3 weken heb ik in totaal 800 liter water verbruikt. 200 om te spoelen en daarna nog 3 volle vaten voor de bloei.

 

Door mijn werk heb ik het de weken na de vakantie nogal druk gehad en was vaak laat thuis, waardoor ik niet heel veel aandacht aan mijn plantjes kon geven. Foto’s maken zat er zo wie zo niet in, omdat ik meestal al weg was als de lampen aangingen en pas thuis kwam als de lampen al weer uit waren. Hierdoor heb ik dus ook nauwelijks kunnen meten. Ik zal kijken of ik de tijden van de lampen toch wat aan kan passen, zodat ik ’s avonds wat later nog naar binnen kan.

 

Op Valentijnsdag was het echter tijd om de lampen uit te doen en te beginnen aan het serieuzere snoeiwerk. Kappen dus!!

Ook weer zo iets, kijken of je met goed fatsoen je planten kan knippen zonder dat je in een irritante hoek zit en zonder dat je de hele hut laat doordringen van verse THC dampen. In mijn oude huis ging ik met mooi weer gewoon in het zonnetje op het balkon zitten knippen en anders had ik binnen ruimte genoeg, op mijn nieuwe stek is het allemaal een beetje passen en meten. Dat krijg je als je gaat samenwonen, dan moet je ineens ruimte op gaan offeren voor een andere dame.. *grijns*.

 

gallery_19205_6358_754279.jpg

*Het te kappen oerwoud.*

 

Met de afzuiger op 50%, de tussendeur goed dicht en het raam op een redelijke kier, bleek het allemaal goed te gaan qua deur van het kweekhok open en de geur. Ik kreeg tenminste geen klachten dat het stonk en zelfs aan de andere kant van de deur van mijn kamertje, was echt niks te ruiken. Ideaal dus.

Met wat passen en meten kon ik zelfs nog fatsoenlijk zitten en knippen. Radiootje aan, bak koffie en een joint erbij en ik kom mijn knipdag wel door. Ik zweer al sinds begin 2005 bij de geweldige tumble trimmer, dus die heb ik maar weer eens uit de kast gehaald en het feest kon beginnen.

 

Na een hele dag opgesloten in mijn hok, was ik wel klaar mee. In totaal had ik (slechts?) 9 laatjes van mijn droogkast gevuld met 6.440 gram nat geknipt. Met een kleine 360 gram per plant was dat minder dan waarop ik had gerekend, maar veel toppen waren echt heel compact en zwaar en daarvan hoop ik dat ik niet zoveel hoef in te leveren door het drogen.

 

gallery_19205_6358_435271.jpg

*Mijn kniphoekje.*

 

Nog even wat weetjes over de planten, waar je pas achter komt of opvallen op het moment dat je gaat knippen:

- de planten aan de voorzijde (aan het gangpad zeg maar) hadden de mooiste, meeste en grootste toppen

- de planten die waren gediefd, hadden grotere en steviger toppen dan de planten van de achterset rij (die niet gediefd waren)

- de niet gediefde planten hadden onderaan redelijk veel fluffy topjes en de toppen aan de bovenzijde waren minder vol en zwaar

- de planten in het midden leverden het minste op, die rondom het meeste

- in tegenstelling tot bijvoorbeeld NLX en K2, had mijn haze geen mooie ronde toppen, maar heel veel uitlopers. Hierdoor was knippen met de tumble trimmer soms wat lastig, maar ook had de haze vrij weinig bladvorming in de toppen zelf.

 

Mijn droogkast is natuurlijk helemaal geweldig. Hoe eenvoudig kan je het jezelf maken! De toppen drogen heerlijk langzaam bij een temperatuurtje van een graad of 18 en in het pikkedonker. Dat komt de smaak van de wiet alleen maar ten goede. Het is een heel scheikundig verhaal, maar het komt erop neer dat wiet tijd nodig heeft om fatsoenlijk te drogen en te snel gedroogde wiet daardoor naar gras smaakt. Dat komt omdat de chlorofyl (dat wat onder andere de grassmaak geeft) in de toppen bij het drogen omgezet wordt in suikers en dat geeft de lekkere smaak aan wiet. Als het drogen dus te snel gaat, heb je nog een te hoog gehalte aan chlorofyl, ondanks dat je wiet wel helemaal droog is, en rook je vers gemaaid gras. Zonde!!

Ik verwacht dat de wiet aan het einde van de week droog genoeg zal zijn en dan kan ik wegen wat het uiteindelijke resultaat is. Ennnnnnnnn dan kan ik weer eens genieten van een zelfgekweekt wietje.

 

gallery_19205_6358_2148865.jpg

*De geknipte oogst in de laatjes.*

 

En terwijl mijn oogst ligt te drogen, heb ik mijn hok al weer in gereedheid gebracht voor de volgende cyclus. Deze week haal ik nieuwe stekken en dan begint het hele circus weer van voor af aan. Met de ervaringen van deze oogst, zou ik nu toch meer opbrengst moeten kunnen halen. Hierbij moet ik vooral denken aan:

- een betere nachttemperatuur: toen ik de laatste week eens goed controleerde, bleek dat het ’s nachts toch wel een paar graden te koud was in mijn hok. Dit is aan het einde van je bloei niet zo’n probleem, in de natuur wordt het aan het einde ook kouder. Maar in het begin is het wel zaak dat het ’s nachts lekker warm is, dar komt de groei van je plant 100% ten goede. Ik ben dus al begonnen om de kachel opnieuw af te stellen.

- de Ec en pH waardes sneller op het goede niveau krijgen en houden. Vooral niet de Ec waarde laten zakken in het begin van de cyclus en daarna proberen om de waardes van de drain mooi constant te houden. Ook zorgen dat de Ec rond de 1,8 blijft hangen, iets hoger mag nog wel, maar zeker niet meer boven de 2,0. Ik heb nu in elk geval gegevens waarop me nu kan baseren.

- als ik de pH waarde van het water omlaag breng, gaat de Ec waarde net zo hard omhoog. Ik moet er van tevoren dus rekening mee houden dat per punt pH omlaag, de Ec 0,1 punt omhoog gaat. Ik zal dus wat minder A&B voeding moeten geven.

 

Daarnaast wil ik de volgende veranderingen aanbrengen:

- allereerst de aanschaf van 4 Lumatek VSA’s. Het vermijden van de piekspanning bij het opstarten, verminderde warmte, geen gebrom en de betere lumen-output van de Lumateks maken het een goede investering.

- nieuwe hamerslagkappen: deze kappen waren een soort van tweedehands en de reflectoren zien er ook niet al te jofel meer uit. Ik kan wel 3 Adjust-a-Wings erbij aanschaffen, maar samen met de Lumateks wordt het dan wel een erg duur grapje. Eerst nog maar een keer met normale kappen.

 

Tot zover mijn verslag van mijn eerste kweek: 18 keer Silver Haze op mapito.

 

Rond het weekend zal ik de eindresultaten bekend maken. Dan weet ik hoeveel opbrengst ik uiteindelijk heb gehad en kan ik het financiële plaatje ook afronden. Tot dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey talldutch

eerst en vooral een mooi verslag man, kan al niet wachten op de volgende.

en ten tweede mooie plantjes, en lekkere toppen hoor.

en ten derde misschien moet je de evsa en de wing in een pakket kopen?

heb hier al ergens een link tegengekomen, en was samen rond de 200€

grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

aaagh silver haze! tjonge jonge jonge wat ziet dat er fucking lekker uit man, ik heb het een keer mogen kopen bij de dampkring en meteen is het mn lievelings wietje geworden, maak er zeker een rookverslag van, dan kan ik de ervaring vergelijken haha, of anders doe ik het wel voor je! :rolleyes: geintje, hey geniet ervan gozer kan niet wachten tot je volgende ronde! wordt het weer silver haze of heb ik daar overheen gelezen?

 

grtz blommer

Share this post


Link to post
Share on other sites

He tallie, zit je nu tegenwoordig op wietforum (hehehe net als ik)

We kennen elkaar nog van HD...en de BBQ

 

Ik zie dat je ook bent overgestapt naar de haze :rolleyes:

Toch wel beter he, dan die keter-kasten van Igrow.

Je bent nog wel steeds bezig met de mapito...

 

Ben benieuwd naar je opbrengst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De feiten!!

 

Voor iedereen die ergens goed aan begint en ook net zo goed afmaakt.... hier issie dan. De afsluiting!

 

Ik weet dat iedereen natuurlijk wil weten hoeveel ik er nu vanaf heb gehaald, maar eerst ff geduld. De feiten op een rijtje.

 

De investering:

De kosten om mijn kweekhok helemaal op te bouwen waren € 2.560, 75. Dit is inclusief alles.

 

De kweekkosten:

- 6 zakken mapito hebben me € 96,42 armer gemaakt. T'is verrotte duur spul, maar je kan het gelukkig hergebruiken.

- Ik heb voor € 93,55 voeding gebruikt. Dit is dus niet het hele bedrag dat ik uit heb gegeven om de voeding te kopen, want ik heb nog genoeg over om aan mijn volgende kweek te beginnen.

- Deze ronde heeft in totaal 2.373 kWh aan stroom er doorheen gejaagd. Op basis van mijn eigen stroomcalculator heb ik een gemiddeld tarief van € 0,2021 per kWh, dus in totaal aan kosten € 479,39.

 

De totale kosten om te beginnen met kweken en 1 keer te draaien zijn dus: € 3.230,11. Een flinke investering, maar die ga ik vast wel goed maken als ik mijn opbrengst heb verkocht.

 

En dan nu het belangrijkste!!

 

De opbrengst

- Nat en geknipt in de droogkast had ik 6.442 gram.

- Gedroog hou ik 24,8% over, ofwel...... 1.600 gram!! :rolleyes:

 

Jahoe... niet slecht dus. Op naar de 2e ronde, die zeker beter zal zijn, omdat ik nu mijn kweekruimte en het soort ken.

 

Ik hoop dat iedereen lol aan het lezen van mijn verslag heeft gehad en er misschien nog wat van opgestoken heeft. Ik heb er veel plezier aan beleefd en een goed beeld hoe ik het zelf beter kan doen.

 

Tot de volgende keer maar weer.

 

Ciao!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: !!! Show me the money !!! :wtf:

 

nee grapje

 

mooie omzet kerel , ben al benieuwd naar je 2de run

 

Greetz

Milo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal

 

Nog een beetje geduld, dan zal ik de eerste update doen van mijn 2e ronde. Tot nu toe gaat het zeer goed.

 

Het spannendste is wel dat ik sinds gisteren 4 600W Lumateks heb hangen en die volgens mij (als ik in mijn hok kijk met de lampen aan) geven die een stuk meer licht. 't kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Cya!

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ik wacht al zeker 2 maanden op je tweede verslag iedere dag zit ik weer voor niets op deze site, je bent een voorbeeld voor mij en vele anderen,

dus zou je aub weer willen gaan typen want je bent een goede verhalenschrijver,

 

groetjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal heel goed uit en netjes. Gaat cker goed komen!!! Alleen pas wel op met je VSA's, die dingen worden na enige tijd zeer warm aangezien je ze op hout hebt bevestigt. En de brandblussers is een goed idee, mits je de juiste blussers hebt voor ( in dit geval ter verkoming van verdere uitbraak door korsluiting etc.) een E klasse brand. De VOIBOX kan ook gaan brommen door trillingen, zeer irritand als je huis voor een groot deel een houten skelet heeft.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt, sucses en groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

oneee hij zal toch niet gepakt zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...