Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

talldutch

18 Keer Silver Haze Op Hydro

Recommended Posts

Verslag van mijn nieuwe kweekhok en de eerste kweek.

 

Ik heb in het verleden gekweekt in kasten en dat ging me goed af. Zelfs toen er her en der bij mij in de buurt kwekerijtjes in woonhuizen werden opgedoekt, ging ik gewoon door en ben ik nooit betrapt. ‘Klein maar fijn’ is mijn motto.

 

Nu ben ik verhuisd en heb ik besloten om mijn nieuwste kweekperikelen weer op te pakken en online te zetten. Leuk om eens te doen en zo hebben andere mensen misschien ook nog wat aan mijn ervaringen.

Ik wil een kleine kamer ombouwen tot kweekruimte en daarin rond de 20 planten op mapito kweken, een medium dat ik ken en waar ik in het verleden met regelmaat succes mee heb gehaald. Het is ook een makkelijke manier van kweken waarbij je niet dagelijks je planten hoeft te verzorgen en het geeft me de gelegenheid om lekker op vakantie te gaan, zonder dat er iets of iemand bij de plantjes hoeft te komen. Over lui kweken gesproken.

Het eerste deel van het verslag zijn de plannen voor de bouw, het tweede deel is de bouw zelf en daarna komt het echte verslag van de kweek.

 

Ik mag altijd graag weten wat iets mij kost. Daarom zal ik alle kosten die ik maak, bijhouden en aan het einde de opbrengst van mijn kweek er tegenover zetten. Als het goed is, ga ik er uiteindelijk wel iets op vooruit. Ook dit zal ik uiteindelijk in het verslag melden.

 

 

Plannen voor het kweekhok

 

Ik heb maar de beschikking over een kleine kamer met beperkte maten. Maar net ruim genoeg om een goed hok van te maken. Het kweken in kasten levert altijd warmte- en luchtproblemen op, omdat het klimaat veel moeilijker in de hand te houden is. Nu ik echt een kamertje heb, zal ik daar hopelijk minder last van hebben.

 

Mijn kamertje meet slechts 370*190*250 cm (l*br*h) en ik moet dus een beetje passen en meten, want ik ben van plan om een muurtje te plaatsen. Zo ontstaat er een kweekruimte van 240*190*250 cm en een voorportaaltje, waar mijn watervaten een plekje krijgen en de elektrische apparatuur gemonteerd zal worden.

Het tussenmuurtje maak ik van houten frame dat ik met mdf plaat betimmer. Dit is het goedkoopste plaatmateriaal en erg makkelijk te bewerken. In het muurtje komt een 5 cm dikke laag steenwol.

Ik wil geen schade aan mijn huis toebrengen, dus komt er een extra uitdaging bij het bouwen bij: mijn hele constructie wordt zelfdragend en komt volledig los te staan. Maar natuurlijk niet zo los dat alles omvalt.

Omdat ik wil voorkomen dat ik overlast veroorzaak of nog erger, mezelf verraad, heb ik er bij het meten rekening mee gehouden dat ik misschien mijn hok extra moet isoleren. Ik kan eenvoudig extra isolatie en plaatmateriaal tegen de wanden en op het plafond plaatsen zonder te hoeven meten.

 

Een prettig bijkomend voordeel is een inbouwkast die in de verste hoek van het kamertje zit. Ik zal deze met een grote losse plaat afdichten en kan zo mooi dienst doen als opslagplek voor al mijn materialen. Na de oogst haal ik alles uit de kast, inclusief de planken en maak ik er met behulp van laatjes in de plaats van de planken, een perfecte droogkast van, waarbij ik gebruik maak van de afzuiging van mijn kweekruimte. Dat scheelt mooi weer een aparte filterinstallatie.

Mijn muren zijn wit gekalkt, dus zouden perfect moeten reflecteren. Alleen het tussenwandje zal ik met weerkaatsend folie bekleden.

 

Het enige nadeel van mijn kamertje is het platte dak, waardoor ik mezelf bij sneeuwval snel zou kunnen verraden, indien de temperatuur doorslaat naar het dak. Gelukkig is er recht boven mijn hok een dakterras gebouwd, dat zo’n twintig centimeter boven mijn dak is gebouwd, waardoor er nooit sneeuw op mijn dak zelf komt te liggen. De ruimte tussen het terras en het dak zorgt mooi voor een luchtlaag, zodat eventuele sneeuw niet smelt. Bij de eerste sneeuw even goed in de gaten houden.

 

 

Elektra

 

Voor ik begin aan de verbouwing, moet er wel eerst 1 en ander elektrisch aangepast moeten worden. Aangezien veiligheid voor alles komt, wil voor mijn kweekhok een aparte groep van 16 Ampère met een eigen kilowattuurmeter (voor de centjes natuurlijk). Als er dan wat mocht gebeuren met de elektriciteit, dan gaat tenminste niet alles in huis uit.

 

Omdat ik als echte Hollander zo goedkoop mogelijk wil kweken, zal ik berekenen of het nodig is om de elektriciteitsmeter te vervangen door een dubbel tariefmeter. Je betaalt wel iets meer vaste lasten, maar het verbruik is een stuk goedkoper.

 

De 4 lampen komen achter een gezekerd relais, zodat er niks raars kan gebeuren. De kachel zit ook achter dit relais, zodat deze niet aan kan gaan zonder dat de lampen uit zijn.

 

 

Ventilatie

 

Voor de ventilatie wil ik gebruik maken van:

- 1000 m3 voor de afzuiging

- een 1400m3 koolstoffilter

- passieve aanvoer van lucht

- geluiddempende slangen met een diameter van 25 cm

 

De ventilator komt in de kweekruimte te hangen op korte afstand van de plek waar de slangen in de buitenlucht komen, dus heb ik weinig te maken met capaciteitsverlies. Dit is natuurlijk belangrijk, omdat 1 van de grootste verraders van kwekerijtjes stankoverlast is. Door flink wat capaciteit te gebruiken, vermeid ik dat risico en hou ik ook nog capaciteit over voor eventuele warme zomers, als extra warmteafvoer gewenst is.

 

De aanvoer van frisse lucht is passief, dat wil zeggen dat ik daar geen extra ventilator voor gebruik. De te overbruggen afstand van buiten naar binnen is nog een anderhalve meter. Ik verlies dus weinig ventilatiecapaciteit door het aanzuigen van lucht.

Als blijkt dat de passieve aanzuiging niet voldoende is, kan ik eenvoudig een ventilator bijplaatsen.

 

Zowel de aan- als afvoerslang zullen bij een klapraam worden gemonteerd dat onopvallend permanent open kan blijven staan en waardoor er geen water en andere neerslag in de slangen kan lopen.

 

De ventilator zal worden aangestuurd door een traploze climate controller met thermostaat, zodat de temperatuur mooi op peil blijft.

 

 

Kweekmethode

 

Voor de kweek ga ik gebruik maken van het iGrow systeem. Dat is een systeem, waarbij de planten in mapito staan en permanent worden bevloeid. Het water wordt opgepompt door middel van lucht en er is op deze manier geen kans op kortsluiting door water en elektra bij elkaar te brengen.

 

De iGrow methode heeft als grote voordeel dat je relatief weinig aandacht aan je kweek hoeft te geven. Water geven gaat vanzelf, de lampen gaan automatisch aan en uit de ventilatie is ook automatisch. Vooral in de laatste fase van de kweek is dit ideaal. Dan is het voedingsniveau constant en als je zorgt dat je de maximale hoeveelheid water beschikbaar hebt, dan kan je zonder problemen een week of 2 op vakantie en doen de planten wat ze zouden moeten doen: bloeien!

 

Voor de voeding gebruik ik de Hydro producten van AquaLogic. Dit is door iGrow getest en ik heb er zelf in het verleden ook zeer goede resultaten mee behaald. Het is even wennen hoe je er mee om moet gaan en je zal in het begin veel moeten meten, maar als je weet hoe het werkt, is het niet te moeilijk meer.

Bij het mengen van de voeding met het water, komt nogal wat rekenwerk kijken. Je hebt te maken met een resthoeveelheid water en voeding in je vat en de bakken, een nieuwe voedingswaarde, etc. Aangezien gemak de mens dient, heb ik het voedingsschema in Excel gezet. Ik hoef alleen maar de hoeveelheid water op te geven die ik in een vat moet toevoegen en Excel rekent precies voor me uit hoeveel voeding ik in het vat moet doen.

Voordeel is ook nog een keer dat ik zo precies bij hou hoeveel voeding en water ik gebruik.

 

Nu ik alle plannen in mijn hoofd heb, wordt het langzaam tijd om actie te ondernemen. Houdt het forum in de gaten voor de rest van mijn verslag.

 

 

De bouw

 

Na heel veel tekenen en meten, ben ik er uiteindelijk uit en kan ik aan de slag. Voor het muurtje en het frame waar uiteindelijk de lampen, ventilatie en filter aan komen te hangen, ga ik naar de ordinaire bouwmarkt. Niemand die raar opkijkt als je genoeg materiaal meeneemt om een heel huis te kunnen bouwen.

 

 

Het frame

 

Ik bouw eerst het frame waar de ventilator, het filter en de lampen aan komen te hangen. Dat bestaat uit een zestal palen, aan elke kant van het hok 3, hier bovenop twee liggende balken in de lengte en hier bovenop weer 5 liggende balken in de breedte van de kamer. Zo is het geheel zelfdragend en drukt alle gewicht op de balken zelf in plaats dat het aan een paar schroeven hangt.

De maten van het frame zijn dusdanig, dat ik op termijn zelfs de wanden zonder enig meetwerk kan isoleren. Plaat- en isolatiemateriaal kunnen dan zo geplaatst worden.

 

gallery_19205_6358_2184859.jpg

 

*De balkenconstructie waar de lampen en afzuiging aan komen te hangen.*

 

 

Het muurtje

 

Het muurtje is meer pas- en meetwerk, maar na heel veel uren zagen, boren en timmeren krijg ik het uiteindelijk voor elkaar. Het muurtje staat keurig klemvast tussen de muren, de vloer en het plafond,. Om de zijkanten goed af te dichten, heb ik hier zelfklevende tochtstrip tegenaan geplakt voor ik de balken tegen de muur of het plafond gedrukt heb. Zo komt er geen licht en lucht via de zijkanten naar binnen of buiten.

Het lastigste deel was natuurlijk het deurtje, dat precies moet passen, maar ook dat lukt prima.

 

gallery_19205_6358_2402883.jpg

 

*Passen en meten, zagen en schroeven, maar uiteindelijk is het gelukt. Een perfect passend en geïsoleerd muurtje.*

 

Tegen het muurtje komen later de VSA’s en overige elektrische apparatuur te hangen.

 

Als laatste moeten de gaten voor de ventilatie nog gezaagd worden, maar daarmee wacht ik toch ik de ventilator heb opgehangen. Dan weet ik namelijk precies waar die moet komen te zitten en komen de gaten op precies de goede plek.

 

 

De droogkast

 

Omdat ik mijn inbouwkast als droogkast wil gebruiken, richt ik deze zo snel mogelijk in. Als straks de plantjes op zijn plek staan, blijft er niet veel ruimte over om te lopen, laat staan dat ik ruimte heb om te werken.

 

Bij mijn vorige kweek heb ik zelf een droogkastje gefabriekt van een kunststof tuinkastje. Hierin heb ik een hele rits laatjes gemaakt van een rechthoekig frame met horgaas als bodem, bovenin hing een kleine ventilator met bijpassend koolstoffilter en een dimmer en onderin heb ik een gat gezaagd om lucht naar binnen te laten stromen. Omdat de ventilator aan de bovenzijde de lucht eruit zoog, kwam de lucht aan de onderzijde automatisch naar binnen en passeerde zo langs alle laatjes. Aangezien dit op een lage kamertemperatuur gedurende een dag of 9 plaatsvond, droogde de toppen gelijkmatig en ontwikkelde een goede smaak.

 

Dit zelfde principe wilde ik nu weer toepassen. In de kast heb ik een frame gebouwd, waarin 20 laatjes passen. De laatjes heb ik op dezelfde manier gemaakt als met mijn oude tuinkastje, nu alleen iets groter. Bovenin de kast hangt een kleine buisventilator met een dimmer die de lucht afzuigt, onderin de kast blijft na het sluiten van de deur een flinke kier over om als luchtaanvoer te dienen. Gedurende de week die ik nodig heb om me voor te breiden op de volgende cyclus, kan de oogst mooi rustig en bij een lage temperatuur drogen.

Het frame is dusdanig in de kast gemonteerd, dat de planken die oorspronkelijk in de kast zaten, weer op hun plaats kunnen als er geen toppen gedroogd hoeven te worden. De drooglaatjes passen per 2 op elkaar en zo ontstaat er bovenin ruimte om wat spullen op te slaan.

 

gallery_19205_6358_2102991.jpg

 

*Mijn voorraad- cq. droogkast, helemaal perfect.*

 

Uiteindelijk is de droogkast perfect geworden. Mooie grote laatjes en voldoende ruimte om een heleboel natte toppen te kunnen drogen. In de oorspronkelijke deuropening zit een grote met folie bedekte plaat met twee handvaten, zodat ik deze eenvoudig kan verwijderen en terugplaatsen.

Alleen de combinatie van de dimmer met de ventilator werkt niet lekker, hier moet de leverancier van de dimmer (tevens een luchtbehandelingspecialist) maar naar kijken. Wel jammer dat ik dat deel van mijn installatie weer moet loshalen.

 

 

Electra

 

In de meterkast zit een meter met een enkel draaiwerk. Op basis van mijn oude afrekeningen kom ik er achter dat het plaatsen van een dubbele meter nagenoeg geen verschil in kosten oplevert, rond de 70 euro per jaar. Wel vreemd als je nagaat hoeveel stroom ik ga verbruiken.

Een voordeel is dan wel dat er bij het opgeven van de meterstanden niet te zien is op welke delen van de dag er veel stroom verbruikt is. Tussentijds zal ik toch de voorschotten aanpassen, zodat het hoge stroomverbruik uiteindelijk niet op zal vallen.

 

gallery_19205_6358_98140.jpg

 

*De eerste apparatuur zit op zijn plek*

 

In de meterkast is een geheel nieuwe groep aangelegd, speciaal voor mijn avonturen. Met een lange rubber kabel met drie 2,5 mm kabels, wordt deze doorgetrokken naar mijn hok en komt onderin mijn droogkast tevoorschijn. Hier komt op enige hoogte de kWh meter te zitten, die gaat bijhouden hoeveel stroom ik verbruik tijdens mijn cyclus.

Vanaf de meter trek ik de kabel door naar de buitenzijde van mijn hok, waar ik de uiteinden netjes in een doos laat eindigen. In deze doos zal de kabel zich naar de diverse stopcontacten en apparatuur splitsen.

Bij de montage van mijn apparaten hou ik rekening met het later plaatsen van de watervaten, die op enige hoogte komen te staan.

 

Ik heb op de tussenwand een dikke plaat geschroefd waar alle elektra op komt te zitten.

1) Als eerste plaats ik de doos waarin de aanvoerkabel komt te zitten. Dit is tevens de minimale hoogte voor de overige apparatuur. Op de blootgelegde kabeleinde bevestig ik kabelklemmen, waar ik straks de overige kabels op kan monteren.

2) Als tweede plaats ik een stekkerdoos met 4 contactpunten waar permanent 220 volt op komt te staan. Hierop wordt alvast een contactdoos aangesloten die binnen in het hok zit. Op dit stopcontact zullen zaken zoals de zwenkventilator en de luchtbevochtiger worden aangesloten. Verder zullen op deze contactdoos de lucht- en mengpompen voor de vaten worden aangesloten.

3) Hierna plaats ik een dubbele contactdoos met permanente stroom voor de VOIBOX (aansluitpunt voor de VSA’s) en de afzuiging. Naast deze contactdoos schroef ik alvast een andere dubbele doos, die straks achter de climate controller komt te zitten.

4) De VOIBOX kan nu op zijn plaats en als laatste plaats ik de 4 VSA’s, keurig op een rijtje.

5) Onder de VSA’s monteer ik de climate controller, die mijn hok op de juiste temperatuur zal houden.

 

Alle apparatuur aan de buitenzijde van het hok kan worden aangesloten. Vanaf de VSA’s trek ik 4 kabels die ik voorlopig nog niet op maat knip. Zo heb ik straks meer dan genoeg ruimte om te kunnen schuiven met de plaats van mijn lampen, want waar die precies komen, is op dit moment nog niet bekend.

Op de VOIBOX zit een contactdoos voor het aansluiten van de kachel. Vanaf hier trek ik een kabel naar een enkele contactdoos, waarop uiteindelijk de kachel aangesloten wordt.

Alle aansluitingen zijn met extra dikke kabels gebeurd, zodat deze niet te heet worden bij de hoge spanning die er door loopt. Natuurlijk zijn alle kabels met kabelclips netjes op hun plaats bevestigd. Zwabberende en losse kabels leveren alleen maar risico’s op en waarom zou je die opzoeken.

 

Als ik alles op zijn plek heb zitten, monteer ik boven de VSA’s een tweetal brandblussers die geactiveerd worden door hitte. Ik wil geen enkel risico lopen en brand is wel het laatste waar ik aan wil denken.

Als laatste moet ik de climate controller nog aansluiten, die een plekje onder de VSA’s zal krijgen.

 

gallery_19205_6358_183813.jpg

 

*Alles is gemonteerd, alleen nog de climate controller (losse draad onder de VSA's).*

 

 

Afzuiging

 

De afzuiging ophangen is nog een heel gedoe. Gelukkig heb ik goed gemeten en hangt de afzuiger bijna tegen het tussenmuurtje aan. De dragende delen van de ventilator liggen nog los op het dwarsbalken en ik kan de afzuiger enigszins heen en weer schuiven, zodat ik overal nog bij kan. Met de afzuiger bijna tegen de tussenmuur, teken ik af waar het gat moet komen te zitten.

 

gallery_19205_6358_420059.jpg

 

*De afzuiger op zijn plek. De afvoerslang is aangesloten, de voeding hangt nog los.*

 

Na het maken van een flink gat in de muur, kan de afvoerslang aangesloten worden. Hiervoor gebruik ik een Sonodec slang van 25 cm doorsnede, omdat deze naast de juiste maat ook geluiddempende eigenschappen heeft. Na aansluiting op de ventilator en de uitgang is de slang slechts 1,70 meter lang zonder een noemenswaardige bocht en hierdoor zal ik maar een hele kleine drukval realiseren.

De slang past perfect door de muur, maar om eventuele lekkage van lucht en licht te vermijden, plak ik alles met een flinke dosis duct-tape dicht.

 

Met pijn en moeite heb ik het filter op de plaats gekregen recht onder de plek waar hij moet komen te hangen. Ik ben best sterk, maar een loodzwaar filter tillen, op een trapje gaan staan en dan ook nog de kettingen op de juiste plek vast maken, zit er niet in. Mijn vriendin is echter niet te beroerd om even een handje te helpen en even later hangt het enorme filter keurig op zijn plek, recht tegenover de ingang van de afzuiger. Met een stukje (30 cm) normale luchtslang zal ik het filter met de afzuiger verbinden, maar eerst moet ik nog langs de shop om een metertje slang te halen.

Als ik weer een hokje ga bouwen of mijn filter moet vervangen, zal ik toch eens kijken naar de kosten van een Can Light filter. Die hebben dezelfde capaciteit, maar wegen slechts een fractie van een normaal carbonfilter. Dat maakt montage en verwijderen een stuk eenvoudiger.

 

gallery_19205_6358_1049058.jpg

 

*De plek voor het filter. De nieuwe fitting voor de gewone lamp is ook zichtbaar. Hier is een extra schakelaar gemonteerd, zodat het licht in het hok uitblijft als ik aan de buitenzijde werk.*

 

Ik maak een langer snoer aan de afzuiger, leidt dat door het snoerengat in het muurtje en nadat ik er een stekker aan heb gemaakt, kan de stekker in het stopcontact dat is aangesloten op de climate controller.

Aan de climate controller maak ik een lang telefoonsnoer waar de temperatuursensor aan wordt gemonteerd. Door de lengte van de kabel kan ik de sensor nu op elke willekeurig plek in het hok hangen.

 

 

Aanzuiging

 

Als er lucht een hok uit wordt gezogen, moet het er ergens anders in kunnen. Ik heb in 1e instantie gekozen voor passieve aanzuiging. Volgens mij moet de capaciteit van de afzuiger genoeg zijn om voldoende lucht naar binnen te kunnen zuigen, vooral in de winter als de buitenlucht koud genoeg is.

Als de buitentemperatuur te hoog mocht worden en de capaciteit van mijn afzuiger niet meer voldoet voor het op temperatuur houden van mijn hok, kan ik altijd nog betrekkelijk eenvoudig een 500 kuub aanzuiger monteren om alsnog voldoende lucht naar binnen te krijgen. Deze kan ik dan ook op de climate controller aansluiten.

 

Op dezelfde manier als de slang van de afzuiging, verbindt ik de slang van de aanzuiging. Deze slang meet slechts 2 meter en heeft ook geen enkele bocht, waardoor de drukval op de afzuiger minimaal is.

 

gallery_19205_6358_1909023.jpg

 

*Van voor naar achter: de aanvoer- en afvoerslang. Beide zijn direct naar de buitenlucht aangesloten.*

 

De slangen van zowel de aan- als afzuiging zitten op een plank gemonteerd, die direct op de buitenlucht uitkomt. Zo wordt er geen lucht uit huis gebruikt en ook de afvoer van lucht is direct naar buiten. Er kijken geen mensen uit op het klapraam, zodat niemand zich zal afvragen wat die twee enorme ronde gaten zullen zijn.

 

 

Lampen

 

Bij het ophangen van de afzuiging kon ik kiezen uit twee opties:

1) of ik hang het geheel boven de kweekbakken. Dan heb ik meer ruimte om te lopen zonder mijn hoofd te stoten, maar beperk daarmee de ophangmogelijkheden van de lampen.

2) of ik hang de afzuiging boven de ingang van mijn hok, waardoor ik heel veel ruimte heb voor mijn lampen (tot 2,50 meter hoogte!), maar een stukje van mijn toch al beperkte loopruimte moet inleveren.

Ik kies voor de eerste optie. De lampen kunnen dan bijna tot 2 meter hoogte worden opgehangen en zo kan ik makkelijk mijn toch al niet te grote kamertje in.

Nu ik weet waar de lampen komen te hangen, kan ik de 4 kabels vanaf de VSA’s op lengte maken. Bovenin mijn hok monteer ik aan het einde van elke kabel een enkele contactdoos, die ik netjes nummer. Ook geef ik in elke contactdoos aan wat de fasezijde van het contact is.

 

gallery_19205_6358_2526303.jpg

 

*De lampen aan het frame. Op de achtergrond is het filter te zien, nu nog zonder slang.*

 

Als de afzuiging hangt, monteer ik de lampenkappen op een houten frame. Het frame komt aan 4 rollers te hangen en zo kan ik alle lampen tegelijk hoger en lager hangen.

De lampen zelf hangen aan haakjes aan het frame en krijgen stroom via de reeds gemonteerde contactdozen aan de balken in het plafond. Zo kan ik eenvoudig de lampen loskoppelen en verwijderen als ik ergens ruimte voor zou moeten maken. Dit werkt een stuk makkelijker dan elke keer alles los te moeten schroeven en later weer aan te sluiten. Nu is het slechts een kwestie van stekker eruit of erin en klaar is Kees.

 

Mijn kweekoppervlak meet slechts 3 vierkante meters en hier komen 4 lampen van 600 watt boven te hangen. Ik ga duidelijk voor de standaardformule: licht is gewicht.

De lampen komen zodanig te hangen dat alle delen van de planten ruimschoots en evenredig belicht worden en zo gelijkmatig kunnen groeien en bloeien.

 

Ik heb wat geluk, want de haakjes voor de rollers kunnen precies daar in het plafond geschroefd worden, dat de touwtjes langs de afzuiger en het filter lopen. Met wat testen weet ik de weerstand van de rollers zo in te stellen, dat het lampenframe keurig horizontaal op de juiste hoogte blijft hangen.

 

Als alles hangt, haal ik de 2 voorste lampen weg, want ik heb nog genoeg te doen en heb geen zin om elke keer mijn hoofd in een lampenkap te steken.

 

 

Antidetectie-folie

 

Tegen de muren en het plafond bevestig ik een royale hoeveelheid antidetectie-folie, om te voorkomen dat oom agent me te eenvoudig vanuit de lucht zou kunnen zien. Daarnaast dient het folie op de muren tevens als reflectie voor het licht van de lampen. De latex tegen de muur blijkt bij nader inzien toch minder wit te zijn dan ik dacht.

 

Ik heb bij de bouw van mijn hok rekening gehouden met eventuele isolatie van de muren en het plafond en heb alles al zoveel mogelijk op de goede maat verwerkt. Dan hoef ik alleen maar isolatie- en plaatmateriaal te halen en dat kan ik zonder veel zaagwerk plaatsen.

Ik heb redelijk wat steenwolplaten over van het tussenmuurtje en dat schuif ik achter het folie dat tegen de zijmuren van de buren aankomt. Zo voorkom ik dat er teveel directe warmte op de muur straalt en de buren aan de ander kant zich gaan afvragen waarom de muur altijd zo warm is.

Op termijn zou ik er nog voor kunnen kiezen om de hele muur te isoleren, maar voorlopig lijkt het er op dat het niet nodig gaat zijn.

 

 

Vijverfolie

 

Bij het kweken van onze favoriete plantjes komt altijd een hoop water aan te pas. In mijn geval is er continue een enorme hoeveelheid water (een paar honderd liter) in gebruik en het zou een ramp zijn als er door lekkage de hele onderverdieping onder water zou komen te staan.

 

Natuurlijk gebruik ik dus vijverfolie om de bodem van mijn hok te bekleden. Volgens mijn berekeningen zou er, als al het beschikbare water (18 bakken en 2 watervaten met in totaal zo’n 730 liter) in mijn kweekruimte zou lopen, een laag van 15 cm water in komen te staan.

Ik zorg dus voor een opstaande rand van zeker 25 cm, zodat het water nooit en te nimmer over de rand kan spoelen.

 

Voor de zekerheid gebruik ik een dubbele laag folie om zeker te zijn dat mijn hok absoluut waterdicht is in geval van een flinke lekkage.

 

 

Watervaten plaatsen

 

Ik ben nog steeds erg blij met mijn grote auto die de baas betaalt. Zo kan ik alles zelf ophalen en vervoeren, zonder dat ik hiervoor busjes en andere auto’s hoef te lenen.

 

Via het internet heb ik een verkoper van regenvaten gevonden met bijzonder lage prijzen. Slechts € 25,- hoef ik te betalen voor een nieuw vat van 240 liter, inclusief kraan en deksel (een 170 liter vat inclusief deksel en kraan kost slechts € 18,50). Ik verwacht per week zo’n 200 liter water te gebruiken, dus ik zou aan 1 vat genoeg hebben, maar ik neem twee vaten, zodat ik de planten kan bewateren vanuit het ene vat en het volgende vat alvast rustig kan laten mengen voor het volgende deel van de bloeicyclus.

 

De vaten passen net in de auto. De vaten passen in elkaar maar nemen niettemin ruim 240 liter ruimte in beslag op de achterbank, De plek die ik voor mijn vaten in gedachten heb bij mijn hokkie, is groot genoeg om beide vaten keurig naast elkaar te plaatsen. Van een paar dikke balken (er komt tenslotte 460 kilo op te staan) maak ik een verhoging waar beide vaten op komen te staan, zodat de kranen, die aan de onderzijde van het vat zitten, op een hoogte van zo’n 35 centimeter komen te zitten. Hierdoor lopen de vaten op de natuurlijke manier leeg.

Een bijkomend voordeel is dat er nu ruimte onder de vaten is ontstaan waar ik prima wat reservematerialen en mijn voedingsmiddelen kwijt kan. Dat scheelt weer bergruimte.

 

gallery_19205_6358_164166.jpg

 

*Beide vaten op hun verhoging. De slangen zijn al aangesloten.*

 

Ik sluit de slang zodanig op de vaten aan, dat beide kranen tegelijk open kunnen staan. Via een klein gat in het muurtje leid ik de slang naar het punt waar de bak met de vlotter komt te zitten plak hem met duct-tape netjes tegen de muur. De rand van de kweekbakken loopt precies over de slang heen en zo is er niks van de slang te zien als de bakken op hun plaats staan.

Waar de slang haakse bochten moet maken, gebruik ik pvc buisjes die in een hoek van 90 graden zijn gebogen. De slang past precies door de stukken buis heen en de bochten worden zo netjes genomen zonder dat de slang kan dichtklappen. Ik knip de slang nog niet op de goede lengte, want ik wil eerst de bakken plaatsen voor ik de slang korter maak. Zo weer ik zeker dat de tuinslang straks lang genoeg is en niet met een te korte slang zit en weer opnieuw kan beginnen.

 

In elk vat plaats ik nog een circulatiepomp met een capaciteit van 1400 liter per uur. Deze dienen om de voeding en andere toevoegingen snel te kunnen mengen. Zo hoef ik niet elke keer uren te wachten tot de voeding goed gemengd is voor ik de Ec en pH waardes kan bepalen. Ik laat de pompen trouwens alleen draaien als ik er zelf ben in verband met mijn slogan die in alle gevallen geldt: water en elektra zijn geen goed huwelijk.

 

Nu zijn de pompen wel ontwikkeld om onder water te gebruiken en zijn ze natuurlijk waterdicht, maar toch wens ik geen enkel risico te lopen. Deze instelling hanteer ik voor alle elektrische aansluitingen in mijn hok: elektra dient ten allen tijden gescheiden te zijn van water. Alle contactdozen en andere elektra zitten altijd zodanig gemonteerd, dat er geen water bij kan komen, ook als er een enorme lekkage uit zou breken.

 

Net boven de vaten maak ik een plankje aan de muur waarop een luchtpompje komt te staan. Hieraan koppel ik twee luchtslangen met een bruisblok die onder in elk vat komen te hangen. Zo hou ik het water in beweging, zodat voeding niet naar beneden zakt, en blijft het water zuurstofrijk zonder dat ik hiervoor een elektrisch apparaat in het water moet laten hangen. Het luchtpompje staat boven de vaten, zodat het water nooit via de slangen in de pomp terug kan lopen en kortsluiting veroorzaken.

 

 

Geluid testen

 

Na het aansluiten van de elektrische apparatuur volgt de test en blijkt alles het prima te doen, alleen vind ik dat sommige apparaten nogal veel geluid maken. Ik ben bang dat hierdoor de buren er op enig moment erg in gaan krijgen dat er aan de andere kant van hun muur wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn dan het normale gebruik van een rommelkamer. Ik moet er dus voor zorgen dat er zo min mogelijk geluid geproduceerd wordt door mijn apparatuur.

De afzuiger hangt in rubbers in een geïsoleerde kist en laat geen enkele trilling door. Mijn luchtpomp voor mijn irrigatiesysteem trilt en maakt redelijk veel lawaai. Hiervoor bouw ik een geluidgeïsoleerd kistje en de pomp komt op sponzen te staan, zodat er geen trillingen via de vloer doordreunen. Het resultaat is goed en de pomp is nauwelijks meer te horen.

De pompjes om het water in de vaten te mengen, maken veel geluid en dreunen goed door. Deze mogen dus niet te vaak aanstaan. Alleen als ik echt snel even wat wil mengen, zal ik deze gaan gebruiken, verder laat ik de vaten mengen door de bruisblokken die ik in elk vat gehangen heb en die zelf geen geluid maken. Het geluid van het luchtpompje is te verwaarlozen.

De kachel maakt wel wat geluid, maar als ik deze op een gedempt plankje zet, is dat probleem ook opgelost.

Verder maken de VSA’s een beetje geluid. Maar dat is te verwaarlozen - als ik de deur dichtdoe hoor ik ze niet meer - en daar maak ik me dan ook niet druk om.

 

Het belangrijkste is natuurlijk dat de buren en andere omwonenden geen last van mijn hobby hebben. Door geluids- en/of stankoverlast worden de meeste kwekers gepakt en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Maar je komt er alleen erg lastig achter of je teveel geluid maakt. Je kan moeilijk aan je buren vragen of je even mag komen luisteren of je kwekerijtje geluidloos is of dat er aan de andere kant van de muur een constant gedreun te horen is.

Wij hebben gelukkig een goede band met de (nieuwe) buren en de uitnodiging voor een dineetje was dan ook niet aan dovemansoren gericht. Niet in de laatste plaats om vanuit allerlei hoeken te kijken en te luisteren of er iets te merken was van mijn nieuwe hok.

Op tijd heb ik alles aanstaan, zodat alles op temperatuur kan komen. De lampen staan op de timer, zodat die na verloop van tijd uitgaan en de kachel aanspringt. De hele avond heb ik regelmatig rondgelopen en zo onopvallend mogelijk gekeken en geluisterd of ik iets merkte van de ventilatoren, pompen en kachel. Helemaal niks! Natuurlijk loop je steeds te praten en is het niet helemaal stil in huis, zodat je nooit helemaal zeker bent wat de anderen zullen horen, maar tot zover ziet het er naar uit dat de buren niks horen. Te zien valt er zo wie zo niks.

 

Een voordeel van deze test is meteen om te kijken hoe warm het in mijn hok wordt. Ik heb wel wat getest, maar steeds een kortere periode. Dit keer staan alle 4 de lampen een paar uur aan en daarna slaat de kachel aan om de minimum temperatuur in stand te houden. Ook dit deel van de test gaat perfect. De temperatuur komt niet boven de 28 graden en minimum temperatuur wordt door de kachel rond de 22 graden gehouden. Ideaal voor het goed op temperatuur houden van de kostbare dames.

Nu moet ik er wel even bijzeggen dat het buiten rond de 5 graden was, zodat er genoeg koude lucht voorhanden was om voor koeling te zorgen. Of mijn ventilatie voldoende is om de temperatuur in de zomer constant te houden, moet nog blijken.

 

 

Aansluiten kweekbakken

 

Na de geluidtest kan ik eindelijk mijn hok afmaken en het kweeksysteem installeren. De start van de 1e kweek komt al snel dichterbij.

 

De aanschaf van mijn kweeksysteem gaat me een aardige duit geld kosten. 18 bakken met alle toebehoren heb ik uiteindelijk nodig om mijn hok helemaal te vullen. Nu maar hopen dat mijn berekeningen kloppen en de 18 bakken goed op hun plek kunnen staan én er ook nog ruimte overblijft om te kunnen lopen.

Vrij gemakkelijk passen de bakken en andere rommel achterin mijn auto en met nog een extra vuilniszakje met voeding op de achterbank, kan ik op huis aan. Hopelijk kan ik een beetje fatsoenlijk parkeren en mijn spullen uitladen zonder dat ik alles de hele straat door hoef te slepen en de buren kunnen genieten van mijn nieuwe inventaris. Ik heb mazzel en kan mijn auto echt recht voor de deur kwijt. 3 meter stoep is het enige dat zich tussen de auto en de voordeur bevindt, helaas kijken de buren ook precies op dit stukje stoep. Na wat naar binnen gluren, blijkt dat ze gelukkig niet thuis zijn en ik probleemloos mijn vrachtje naar binnen kan tillen.

 

gallery_19205_6358_1497725.jpg

 

*De waterbakken op hun plaats. Hoeveel mazzel kan je hebben: de ventilator past precies in het looppad.*

 

Als eerste knip ik de vulslang op de goede lengte af, zodat de slang niet meer midden in mijn hok ligt. Nu kan ik eindelijk beginnen om 3 rijen van 6 bakken aan te sluiten.

Het aansluiten gaat voorspoedig. De delen passen ouderwets goed op elkaar en mijn meetwerk is gewoon eens goed. Ik houd precies genoeg ruimte over aan de zijkanten en om in mij hokje te kunnen lopen.

Ik koppel de eerste 6 bakken en zet de rij netjes neer. Ook hier gebruik ik de pvc buis om de tuinslang om de scherpe bochten te leiden. De achterste rij bakken is omgedraaid, zodat de opvoer van de irrigatie aan de voorzijde zit in plaats van aan de achterzijde. Zo kan ik er nog redelijk eenvoudig bij als de voorste 2 rijen op hun plek staan. Hierna meet ik de luchtslangen netjes af en leg de bundel slangen zodanig dat ze tussen de bakken door kunnen lopen. Op regelmatige afstanden een tie-rip zodat alles netjes op zijn plaats blijft.

Het aansluiten van de 2e rij gaat niet echt makkelijk, aangezien de koppelingen aan de achterzijde zitten en er aan de zijkanten ongeveer 10 cm ruimte overblijft als alle bakken staan. Na het plaatsen van de 2e rij leg ik de luchtslangen voor zowel de 1e als de 2e rij, zodat die tussen de bakken loopt en ik er niet per ongeluk op kan gaan staan.

De laatste rij bakken is snel en eenvoudig te plaatsen. Nu maar hopen dat alle aansluitingen waterdicht zijn. Als laatste sluit ik de vulslang aan op de vlotter.

Ik sluit alle lucht- en drupslangen aan nu ik nog overal goed bijkan en deze makkelijk kan plaatsen als de bakken met het medium op hun plaats staan.

 

Ik heb de vaten al met water gevuld, aangevuld met een kleine hoeveelheid wortelstimulator en zuur, zodat de pH-waarde op het juiste niveau komt. Dit water is alleen bedoeld om de mapito te spoelen. Zo worden een groot deel van de overtollige zouten en voedingsmiddelen die nog in de mapito zitten, afgevoerd en nestelt zich alvast een hoeveelheid wortelstimulator in de mapito, zodat de stekken sneller aan kunnen slaan.

Nu komt het spannende moment: is alles goed aangesloten? Na het openen van de kranen loopt de bak met de vlotter snel vol en even later verschijnt er in de andere bakken een laagje water. Nergens is water te zien op de vloer, dus tot zover ziet het er allemaal goed uit.

 

gallery_19205_6358_327440.jpg

 

*De gevulde bakken staan op hun plaats, de irrigatie is aangesloten en kachel en ventilator staan op hun plek. Hier ben ik al aan het spoelen.*

 

Hierna heb ik alle witte bakken met mapito gevuld en zet deze op hun plek, waarna ik de opvoerbuizen plaats. Ik heb 8 zakken van het medium gekocht, maar ik heb per 3 bakken maar 1 zak nodig en hou er dus 2 over. Maar die kan ik de volgende keer prima gebruiken, dus een ramp is het niet. Gelukkig maar, want ze zijn duur genoeg.

 

Nadat alle bakken gevuld zijn en op hun plaats staan, ben ik klaar voor het volgende deel van mijn kweekavontuur. Houdt het forum in de gaten of neem een abootje op dit topic.

 

Kosten tot nu toe (behalve heel veel uren werk): bijna € 2.900.

Edited by talldutch

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow!.......................... ff rusten mn hersens hebben iets te veel woorden gelezen!!! heel mooi hok heb je talldutch! ben zeer benieuwd naar je verslag, ben bijna zeker dat het hier wel goedkomt, succes gozer!

 

 

p.s. hoe lang duurde dit om te posten? haha

grtz blommer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontzettend mooi stuk! Je hebt een welhaast perfecte opstelling. Wat ik echter niet begrijp, is waarom je het looppad langs de bakken hebt, in plaats van er tussen? Op laatstgenoemde manier kun je toch veel beter bij je planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal Goed Talldutch!

Met alles rekening gehouden en volgens mij heb je daar een perfecte ruimte!

En het verhaal van het eetluisteren bij de buren: kostelijk :D

 

Ik moest maar eens een abonementje op dit topic nemen.

 

Heel veel succes,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die weet waar hij over praat,

 

succes maat!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik ook.

 

Jij weet zeker waar je mee bezig bent, alle lampen mooi op een relais en een brandblussertje derbij.

Je moet je daarover dan al geen zorgen meer maken.

 

Deze zal ik zeker volgen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hierboven, reken jezelf niet rijk, een ongeluk zit in een klein hoekje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ keesthemad, dat doe ik ook niet.

Ik wou enkel zeggen dat hij genoeg geld uittrekt voor de veiligheid van z'n hokkie.

Anders staat er straks weer zo'n droevig bericht in de krant: "hennepkwekerij ontdekt door woningbrand".

Altijd jammer zo'n dingen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi bouwverslag :P was even lezen :D

Je pakt het zeer profie aan,.......keurig !!

 

Heb een paar vraagjes/opmerkingen:

 

Klopt het dat je de aarde op de vsa's & lampen niet hebt aangesloten (kan het op de foto's moeilijk zien).

Kwh meter wel na iedere ronde op 0 zetten :D

Komt alle stroomverbruik alleen van die 1x 16amp ?? (lampen, pomp, afzuiger, ventilator, enz). of heb ik daarover heen gelezen.

 

Ik weet uit ervaring dat het je inmiddels een klein vermogen heeft gekost, maar ik zou toch de 3 spiegelkappen omruilen voor 3 wings.

 

Ben vreselijk jaloers op je drooghokje ;)

 

Succes !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, dat gaat problemen geven. Als je die pompen gaat gebruiken terwijl je lampen aan staan slaat je stop door...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vijverfolie

 

Voor de zekerheid gebruik ik een dubbele laag folie om zeker te zijn dat mijn hok absoluut waterdicht is in geval van een flinke lekkage.

 

 

heb je wel rekening gehouden met weekmakers die in het zeil zitten? Wat voor soort vijverfolie heb je er in liggen? Anders krijg je formaldehyde vergiftiging;).

 

Voor de rest een mooi hokkie :D :D :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor iedereen, , t'is inderdaad een heel verhaal geworden, ffkes doorbijten bij het lezen. Maarrrr... dan weet je wel alles. En gelukkig konden de luiere mensen onderweg plaatjes kijken. :(

 

wow!.......................... ff rusten mn hersens hebben iets te veel woorden gelezen!!!

 

p.s. hoe lang duurde dit om te posten? haha

grtz blommer

Posten was zo gebeurd, het typen was meer werk. Had het hele verhaal al in Word staan, hoefde alleen nog maar te knippen en plakken en ik was klaar.

 

Ontzettend mooi stuk! Je hebt een welhaast perfecte opstelling. Wat ik echter niet begrijp, is waarom je het looppad langs de bakken hebt, in plaats van er tussen? Op laatstgenoemde manier kun je toch veel beter bij je planten?

Zo staan alle bakken tegen elkaar aan en hangen de lampen dichterbij elkaar. Met een looppad in het midden had ik ook lampen aan de andere kant moeten maken. Én had ik niet meer in mijn (droog)kast kunnen komen.

Daarnaast, ik heet niet voor niks talldutch. Mijn armen zijn lang genoeg om achteraan te kunnen komen. ;)

 

Mooi bouwverslag :D was even lezen :P

Je pakt het zeer profie aan,.......keurig !!

 

Heb een paar vraagjes/opmerkingen:

 

Klopt het dat je de aarde op de vsa's & lampen niet hebt aangesloten (kan het op de foto's moeilijk zien).

Kwh meter wel na iedere ronde op 0 zetten :P

Komt alle stroomverbruik alleen van die 1x 16amp ?? (lampen, pomp, afzuiger, ventilator, enz). of heb ik daarover heen gelezen.

 

Ik weet uit ervaring dat het je inmiddels een klein vermogen heeft gekost, maar ik zou toch de 3 spiegelkappen omruilen voor 3 wings.

 

Ben vreselijk jaloers op je drooghokje :)

 

Succes !!!

Ik hou niet van half werk en probeer van tevoren alle risico´s in te schatten en af te dekken. Vandaar ook de brandblussertjes en goede elektra. Tijdens het bouwen kom je altijd weer onverwachte problemen tegen, waardoor alles langer duurt of dat dingen anders moeten. In totaal ben ik dan ook bijna 2 maanden bezig geweest om mijn hok te timmeren.

Voorbeeldje: ik had precies bedacht waar mijn luchtpompjes moesten komen. Blijkt in de winkel dat het type dat ik in gedachte had, niet meer geleverd wordt. Gevolg: een ander soort pomp (een hele grote) met een andere opstelling, waardoor mijn aangelegde stopcontact ineens overbodig is. In de hoek kan ik nu keurig 3 stekkers kwijt, maar ik heb geen apparaat wat ik daar kan en moet aansluiten. :D

 

Antwoordjes op je vragen:

- de lampen en VSA's zijn zeker wel geaard (ik zou niet anders durven!). Ik was het eerst vergeten (zag de aansluiting niet op de VSA's), dus kon ik achteraf weer alles opnieuw aansluiten.

- de kWh-meter kan helaas niet op 0, maar eindstand minus beginstand is verbruik (voor de andere rekenaars onder ons. Grijnsss).

- alles komt van 1 groep, maar het totaal verbruik komt nooit boven de 3 KW heb ik berekend, dus gaat goed

 

De volgende ronde schaf ik zo wie zo elektronische VSA's aan (was nu ff te duur), misschien dat ik er ook nog 3 Wings bij haal. Die hebben me in het verleden trouwens geen extra resultaat opgeleverd! Misschien dat het nu wel effect heeft.

 

Kast was een mazzeltje... waar ik superblij mee ben. T'is wel een pleuriswerk hoor, al die laatjes maken. Daar ben ik wel ff zoet mee geweest. 4 latjes op maat zagen, aan elkaar maken met stoelhoekjes, horgaas op maat snijden en op de onderkant nieten, aan elke kant een kunstof strippie tegen slijtage door schuiven. En dan heb je pas 1 laatje, moet je der nog 19. En niet te vergeten, al die kolere steuntjes die je moet zagen, boren en op het (zelfgemaakte) frame moet schroeven. Al met al bijna 2 dagen werk.... maar het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf).

O ja, als iemand tips wil voor een mooi zelf te bouwen droogkassie (vloeroppervlak maar 70*50 cm, 180 hoog), laat maar weten. Dan post ik de instructies nog wel ff (met mooi fotootje).

 

heb je wel rekening gehouden met weekmakers die in het zeil zitten? Wat voor soort vijverfolie heb je er in liggen? Anders krijg je formaldehyde vergiftiging;).

Ik heb het folie bij een normale growshop gehaald, dus ik neem aan dat het het goede soort is. Anders zouden al die gasten voor me ook allemaal de pijp uit zijn met een formaldehydeprobleempje.

 

Pfff.. weer een heel verhaal. Kan er wel werk van maken.

 

Voor wie het trouwens wil weten, ik heb tot nu toe (alleen de bouw en de aanschaf van alle kweekmaterialen (incl. voeding, etc.)) bijna 2.900 euri uitgegeven.

Edited by talldutch

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kweek

 

Na de bouw, nu eindelijk de avonturen van mijn 18 Silver Hazejes.

 

Spoelen

 

Mapito is een bijzonder medium om op te kweken, maar bij uitstek geschikt voor het kweken met een hydrocultuur. Voor de mensen die niet weten wat mapito is, een korte toelichting.

 

Mapito wordt geproduceerd uit de oude steenwolmatten die in de reguliere kassen worden gebruikt. Nadat de steenwol verzadigd is en niet meer te gebruiken, wordt deze afgevoerd. Hierna worden de oude wortelresten zoveel mogelijk verwijderd en de steenwol wordt in vlokken gemalen. Dit product wordt vervolgens met stoom schoongemaakt waarna het in zakken wordt gedaan. Hierna is het klaar om gebruikt te worden.

Mapito is een medium dat je meerdere malen kan gebruiken. En dat is maar goed ook, gezien de gemiddelde prijs van zo’n € 24,- per zak. Heel wat meer dan een gemiddelde zak aarde. Per keer zou ik anders zo’n € 150,- moeten uitgeven aan nieuwe mapito en dat is toch zonde van je goede geld.

Na de kweek, verwijder je zo goed mogelijk de wortelresten en spoel je de restanten zo goed mogelijk na met schoon water. Hierna kan je de mapito weer prima gebruiken. Eventueel vul je het verlies aan met wat nieuwe mapito die je door de oude mapito mengt. Na ongeveer 4 tot 5 keer kweken, wordt het tijd om de mapito definitief te vervangen en nieuwe aan te schaffen.

 

Tijdens het vullen van de bakken met mapito, zijn de onderste bakken vol gelopen met water. Als alle bakken op hun plaats staan, zet ik de luchtpomp aan. Nu maar hopen dat de luchtslangen goed zijn aangesloten en overal water opgevoerd zal worden.

Ook dit gaat goed. Na niet al te lange tijd, komt er uit alle druppelslangen water en kan het spoelen van de mapito beginnen. De komende 3 à 4 dagen zal het systeem aan staan zonder planten, zodat de mapito goed wordt gereinigd en zich al doorweekt met water.

 

Om de temperatuur van de mapito vast op het juiste peil te krijgen (stekken houden écht niet van koude voeten), heb ik redelijk warm water in de vaten gedaan, zodat er voorverwarmd water in de bakken loopt. Ook staat de kachel vanaf het begin aan en bedraagt de temperatuur van mijn hok zo’n 22 graden. Door het warme water en de kachel zal de mapito die temperatuur langzaam overnemen en warm genoeg worden om de stekken goed aan te laten slaan.

 

Het enige nadeel van deze manier van kweken is het geluid van het geborrel in de bakken. In het hok zelf is het natuurlijk heel goed te horen, maar ook een verdieping lager (waar we gelukkig zelf wonen) is dit best goed te horen. Gelukkig zijn de zijwanden van het kamertje dragende muren en lopen de vloerdelen niet door aan de andere kant van de muur. Hierdoor is daar niks te horen van het constante gebubbel van het water.

 

Ik vind dat na ruim een dag spoelen de pH- en Ec-waarde nogal aan de hoge kant zijn. Ik heb mijn water afgezuurd op een pH van 5,0, maar het water in de bakken komt op 6,2 uit. De Ec is een nog groter probleem, die zweeft rond de 1,7, terwijl ik slechts een kleine hoeveelheid wortelstimulator aan het spoelwater heb toegevoegd en in het vat een Ec meet van 0,2. Er zitten dus heel veel zouten in de nieuwe mapito en die moet er eigenlijk wel uit.

Omdat ik zoveel water heb klaargemaakt voor het spoelen, laat ik na 2 dagen de bakken deels leeglopen en vul ze opnieuw met schoon water, zodat er extra gespoeld wordt. Na nog een dag zijn zowel de pH (6,0) als de Ec (1,6) wel gezakt, maar ideaal is het nog niet. Over de pH maak ik me niet zo’n zorgen, die pas ik tijdens het kweken wel aan. Maar Silver Haze is een soort die je met een lage Ec kweekt en 1,7 die ik nu al gehaald heb, is de maximale waarde op het einde van de bloei. Hopelijk zakt de Ec de komende weken nog wat verder.

 

 

De groei

 

Eindelijk is het dan zover. Na ruim 3 dagen spoelen, kunnen de stekken de bakken in en kan het kweken definitief beginnen.

Ik heb al een nieuw vat met water en extra wortelstimulator aangemaakt. Meer krijgen de planten niet tijdens de groei en de 1e paar dagen van de bloei. Ik laat het spoelwater zoveel mogelijk uit de bakken weglopen. Pas als er geen water meer wegloopt, zet ik de kraan open van het vat met het schone nieuwe water. Het is even afwachten wat de voedingswaardes nu gaan doen en hoe mijn plantjes erop gaan reageren.

 

Mijn stekkenleverancier heeft mijn 18 plantjes al een paar dagen in grote startblokken onder groeilampen gezet, zodat ze al flink aangeslagen zijn. De eerste worteltjes komen aan de onderkant al door de grote startblokken heen en de algehele indruk van de stekken is buitengewoon goed. Goede wortelvorming, mooie bladeren, een stevige stengel en geen tekenen van stress.

Daarnaast zijn de stekjes extra tegen spint behandeld, een veel voorkomende plaag in kwekerijtjes. Toch zal ik zelf over een paar dagen mijn stekken nog een keer extra met Brimex besproeien, voor het geval er toch nog wat spint of eitjes zijn achtergebleven. Nu kan ik er nog goed bij en zijn de planten ook nog niet al te groot. En heb je eenmaal spint in je hok, dan krijg je dat er met geen mogelijkheid meer uit. Voorzorg is dus het halve werk.

 

In 10 minuten zet ik de 18 plantjes op hun plaats en kan het avontuur weer beginnen. Heb ik de goede keuzes gemaakt? Is mijn hokje groot genoeg, goed geïsoleerd, met voldoende afzuiging en verwarming, etc. etc. Genoeg vragen als je weer helemaal opnieuw in een andere situatie begint.

 

De druppelslangen lopen niet op de goede plaats over de mapito om de enkele stek in het midden van de bak van water te voorzien. Vooral in deze fase is het van belang dat de plantjes voldoende water krijgen. Als de planten straks volop wortels hebben, kunnen de klemmetjes weer verwijderd worden, dan maakt het niet meer uit waar het water de bak inloopt.

Ik heb een massieve elektradraad in stukjes van 10 centimeter geknipt en aan de uiteinden 90 graden gebogen. Zo kan ik de slangen halverwege naar elkaar toe trekken en loopt het water langs de rand van de startblokken de mapito in. Zo ben ik zeker dat de stekjes meer dan voldoende water krijgen en de klemmetjes kan ik over een tijdje eenvoudig verwijderen. En de volgende keer weer hergebruiken!

 

De lampen hangen de eerste dagen ruim een meter boven de stekken en ook branden er maar 2 van de 4. De volgende dag wissel ik de lampen om, zodat alle planten evenredig worden belicht, maar geen opdonder krijgen na de overgang van de stekkenkwekerij met het gematigde tl-licht en de 22 graden waarin ze geworteld zijn. Meteen 2400 watt en een temperatuur van rond de 28 graden is funest en de kans is groot dat je in deze fase de groei en bloei van je dames al verpest. Langzaam aan, dat is het motto.

 

gallery_19205_6358_2972189.jpg

*De stekken staan eindelijk in de bakken. Nu maar groeien. Let trouwens op de slangklemmetjes.*

 

Al na 1 dag is te zien dat de planten het goed doen. De eerste tekenen van groei zijn aan de toppen al te zien en de blaadjes kleuren een mooie lichtgroen.

Na 2 dagen zijn de meeste plantjes al een paar centimeter gegroeid, ondanks dat er een paar achterblijven. Maar ook deze vormen al mooie nieuwe blaadjes aan de top, dus ik maak me geen zorgen.

 

De pH hangt nog steeds rond de 6,1, iets te hoog voor een ideale situatie maar geen ramp. De Ec krijg ik nog steeds niet omlaag (1,6) en dat houdt in dat de stekken eigenlijk teveel voeding krijgen. Gelukkig vertonen ze nog geen tekenen van overvoeding en groeien gestaag.

 

De 3e dag is duidelijk te zien dat de planten de lucht in beginnen te schieten. Ik weet wat voor snelle groeier Silver Haze is, dus de klok kan vanavond al naar 12 uur en hiermee wordt de bloei ingezet. Wat niet veel mensen weten is dat niet de tijd dat de lampen branden bepalen of een plant de bloei in zal gaan, maar het aantal uren dat het donker is. Een langere donkere periode is voor de planten het teken om van groei naar bloei over te schakelen en dan pas na een paar dagen.

Sommige mensen vinden 3 dagen groei te kort, maar in mijn geval moeten we niet vergeten dat de dames bij de stekkenkwekerij al een aantal dagen in de groei hebben gestaan. Daarnaast duurt het nog een dag of 3 voor de bloei definitief wordt ingezet en groeien de plantjes zeker nog een week of 2 á 3 door. Als ik nu niet ingrijp, groeien ze straks te ver door en kan ik de lampen niet hoog genoeg hangen. Dan moet ik de planten gaan knakken en ook krijg je dan hele sprieterige planten, die doorgaans minder goede oogsten leveren en dat is nu net niet de bedoeling.

 

Na een aantal dagen, mede afhankelijk van de grootte, de planten ‘toppen’. Hiermee bevorder ik de breedtegroei en creëer meerdere toppen per plant. Dit heeft trouwens alleen zin als de planten genoeg ruimte hebben om in de breedte te kunnen groeien. Zou ik bijvoorbeeld 4 planten in 1 bak zetten, iets dat ook makkelijk kan met mijn kweeksysteem, dan heeft toppen geen zin in verband met te weinig ruimte voor elke plant.

 

Voor bloeiverhalen moeten jullie nog even wachten. Hou het forum in de gaten. Ciao.

 

PS: bij de volgende verhalen meer foto's.

Edited by talldutch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is mooi werk van gemaakt

zowel je kamer als je topic :P

dit blijf ik zeker volgen, interresant :rofl

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

hi Talldutch , ben jij de Talldutch van de hele oude HD....van jaren terug ?

 

als eerst mijn complimeten hoor dat ziet er allemaal super mooi uit zeg :rofl

 

ik wil je ook nog wat vragen....

 

1: je kweek oppervlak is 2,40 bij 1,90 dat is toch 4,5 m2 en geen 3m2 zoals jij zegt

 

2: is 1000 kuup afzuig niet veels te weinig voor 4 x 600 watt , vooral in de zomermaanden?

 

3: vind je al dat electra niet gevaarlijk dichtbij die water tonnen staan ?

 

vooral dat stekkerdoosje op dat plankje ligt er gevaarlijk dicht boven :P

 

 

 

 

 

 

Rie

Share this post


Link to post
Share on other sites
hi Talldutch , ben jij de Talldutch van de hele oude HD....van jaren terug ?

 

als eerst mijn complimeten hoor dat ziet er allemaal super mooi uit zeg :rofl

 

ik wil je ook nog wat vragen....

 

1: je kweek oppervlak is 2,40 bij 1,90 dat is toch 4,5 m2 en geen 3m2 zoals jij zegt

 

2: is 1000 kuup afzuig niet veels te weinig voor 4 x 600 watt , vooral in de zomermaanden?

 

3: vind je al dat electra niet gevaarlijk dichtbij die water tonnen staan ?

 

vooral dat stekkerdoosje op dat plankje ligt er gevaarlijk dicht boven :P

 

Rie

 

Hai Rie

 

Goed onthouden, ik ben dezelfde die toen op HD kwam. Kweken ben ik nog steeds niet verleerd, sterker nog, ik leer nu weer bij. Jij waarschijnlijk ook, gezien het feit dat je op deze site komt. :-)

 

Even wat antwoorden op je vragen:

1) Mijn hele hok meet 2,40 bij 1,90, het kweekoppervlak van de bakken is 2,25 * 1,45 = 3,26 m2.

2) Tot zover is 1000 kuub meer dan genoeg, met deze buitentemperaturen draait mijn ventilator op minimale snelheid. Voor de zomer is het even afwachten, maar op volle snelheid wordt zelfs de deur dichtgezogen, dus ik hoop van wel. En ik kan er nog eenvoudig 500 kuub aanzuiger bijplaatsen voor als extra ventilatie nodig mocht zijn.

3) Alle elektra zit boven het niveau van de vaten en het water, er kan bij lekkage nooit water bij de elektrische delen komen. En het stekkerdoosje boven de watervaten zit goed vastgeplakt met dubbelzijdig plakband en kan er nooit afvallen. Daarnaast staat er nooit stroom op als ik er niet ben (schakelaartje ertussen) en zitten de deksels altijd op de vaten.

 

En waar hou jij je tegenwoordig mee bezig? Nog leuke groei- en bloeiprojectjes lopen?

 

TD

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bloei

 

Dit verslagje gaat over de 1e 2 weken van de bloei, maar ik zal in de toekomst proberen om bij te blijven en elke week een rapportje te posten over mijn vorderingen.

Het aantal dagen is inclusief 2 groeidagen.

 

5 dagen:

 

Eergisteren zijn de lampen overgezet van 18/6 naar 12/12. Bloeien maar!!

 

De planten groeien erg goed door, zelfs de achterblijvers van de eerste dagen beginnen echt goed aan te slaan. Aan de stelen is een klein stukje met een verkleuring te zien, wat wijst op wat stress. Waarschijnlijk hebben de planten toch iets last gehad van de verhuizing en het nieuwe leven onder HPS lampen. Maar zowel aan de onder- als de bovenzijde van de verkleuring, ziet de steel er perfect uit en voelt erg stevig aan.

Qua voeding is er nog niks veranderd en de planten hebben nog steeds genoeg aan de flinke dosis wortelstimulator, die in de eerste dagen van de groei meegegeven is. Waarschijnlijk is de hoeveelheid voeding toch aan de hoge kant, ook gezien de hoge Ec waarde bij het spoelen.In het midden van de bladeren zijn verkleuringen te zien in de vorm van gele vlekjes. Gelukkig is dat voornamelijk bij de oudere bladeren, bij de nieuwe die aan de top bijgroeien zijn geen verkleuringen te zien.

 

gallery_19205_6358_423919.jpg

*Na 2 dagen groei, 3 dagen bloei.*

 

De vochtigheid in mijn hok is lastig op een hoge waarde te houden, vooral als alle lampen branden. De ventilator draait slechts zeer langzaam, maar toch circuleert er genoeg lucht naar binnen en buiten om de vochtige lucht in mijn hok af te voeren. Een luchtbevochtiger helpt zeker wel, maar de vochtigheid wil niet echt stijgen. De ideale waarde van rond de 70% haal ik in elk geval niet tijdens de fase met de lampen aan. Alleen tijdens de donkere periode neemt door de dalende temperatuur de ventilatie af en loopt het vochtigheidsgehalte flink op tot 70%.

 

De planten groeien zo snel, dat ik de grootste exemplaren al kan toppen, de andere planten laat ik nog even voor wat ze zijn. Toppen moet je zo wie zo doen gedurende de 1e 10 dagen van de bloei. Wacht er zo wie zo niet te lang mee, dan heeft het geen zin meer.

 

Eén van mijn VSA’s is toch flink gaan brommen, iets wat ik per definitie niet vertrouw. Gelukkig had ik nog een reserve en deze heb ik dezelfde dag nog vervangen. De nieuwe blijkt wel stil te zijn. Je moet echt in het voorportaaltje van mijn kweekhok naast de VSA’s staan om ze te kunnen horen. Aan de andere kant van een gewone deur is het helemaal stil.

 

10 dagen:

 

Ik heb het weer gedaan ook al had ik mezelf voorgenomen om het dit keer niet te doen. Maar ik durf te wedden dat elke hobbykweker het doet. Wat dan, denk je nu? Elke dag eventjes bij je plantjes kijken natuurlijk! Die niet te bedwingen neiging om elke dag even je hokkie in te lopen en je dames goed onder de loep te nemen. Groeien ze goed? Geen rare verkleuringen? Is de temperatuur wel goed, zowel met de lampen aan als uit? Hoe gaat het met de vochtigheidsgraad? De gebruikelijke vragen die het verschil tussen een geslaagde en een mislukte oogst kunnen zijn.

 

Uit ervaring weet ik dat kweken op mapito wat extra aandacht vereist. Vooral als je gebruik maakt van een continu bevloeiing, zijn de waardes van je water best belangrijk. ‘Meten is weten’ is een waarheid die bij Hydro kweken op mapito echt geldt.

Bij de kweekmethode waarbij de mapito uit separate bakken wordt bevloeid, heb je namelijk te maken met 2 verschillende waterreservoirs. De eerste is je watervat, waarin je je voeding mengt en de pH en Ec waarde van je water aanpast. Het 2e reservoir zit onder de plantenbakken en de pH en Ec waardes worden door de mapito en het verbruik van de plant beïnvloed. Het is dus de kunst om uit te vogelen met welke waardes je het water je bakken in laat stromen, zodat in je bakken het water de ideale waardes bereikt. Aangezien het mijn 1e kweek is in deze opstelling, moet ik het allemaal nog inregelen. Regelmatig de waardes van het water meten is noodzaak.

Verderop in mijn verslag zal ik nog terugkomen op de technische kant van deze kweekmethode.

 

gallery_19205_6358_1552815.jpg

*Na 8 dagen bloei. Ze schieten omhoog!*

 

Bij het overzetten van de tijdschakelaar van 18 naar 12 uur, heb ik niet een nieuw vat water aangesloten. Zo te zien doen de planten het prima op het menu van alleen wortelstimulator en waarom zou ik dat veranderen in de 1e dagen van 12 uur?

De planten zijn van een 10 cm hoge stek nu gegroeid tot plantjes met een hoogte van 25 tot 35 cm. Ik verbaas me elke keer weer over de enorme groeisnelheid van marihuana. Alleen bepaalde bamboesoorten groeien sneller.

Ze zien er allemaal prima uit. De planten die het verste bij de ventilator vandaan staan, doen het het beste, maar ook de achterblijvertjes van de 1e paar dagen van de groei komen nu goed mee.

 

Dat ze flink gegroeid zijn, is wel te merken aan het waterverbruik, dat is ook enorm gestegen. In slechts 6 dagen drinken de dames 170 liter water, voor mijn doen een enorme hoeveelheid. In de bakken laat ik bewust het niveau van het water een stuk zakken voor ik de kraan van het nieuwe vat open zet. Zo wordt in 1 keer het water in de bakken deels ververst en komen er ineens voldoende nieuwe voedingsstoffen beschikbaar. Een hoeveelheid die na verloop van een paar dagen nog toeneemt en zo kunnen de planten wennen aan de toenemende hoeveelheid voeding.

 

Het water dat uit het vat stroomt heeft opzettelijk lage voedingswaardes, omdat haze daarvan houdt en we nog niet in de volle bloei zitten, waar veel voeding voorhanden moet zijn. De waardes in het vat zijn:

- een pH van 4,3

- een Ec van slechts 0,49

Voor de nieuwe planten een prima hoeveelheid.

 

gallery_19205_6358_405715.jpg

*Bovenaanzicht bij 8 dagen bloei.*

 

Ook de LV in mijn hok gaat de goede kant op. Het is te merken dat de planten flink beginnen te verdampen, want zelfs zonder luchtbevochtiger hangt de LV rond de 45% met de lampen aan. Geen klagen dus.

 

Tot mijn opluchting zijn na ruim een week de waardes in de bakken ook aan het zakken. De pH staat nog steeds op 6,1, ietwat aan de hoge kant, maar die krijg ik wel omlaag. Wat ik belangrijker vind, is dat de Ec aan het zakken is. Na een week bloei meet ik een Ec waarde van slechts 1,21 in de bakken, een hele goede uitgangspositie voor de eerste weken.

 

Na de 1e week mag ik niet klagen. Het lijkt erop dat mijn hok goed gebouwd is en het klimaat onder controle te houden is, de bevloeiing gaat ook prima en – natuurlijk het belangrijkste - de planten staan er mooi bij. Onderaan een mooie harde steel, aan de top mooie groene blaadjes.

 

17 dagen:

 

Ook deze week ben ik natuurlijk even wezen kijken en ik word steeds weer blij als ik mijn hok binnen kom. Een heerlijke temperatuur en mooie planten. Tropische temperaturen van rond de 28 graden zijn zo wie zo meer aan mij besteed dan 3 graden onder nul. Brrr...

 

gallery_19205_6358_460773.jpg

*3 dagen verder, 11 dagen bloei. Niks te klagen.*

 

Het waterverbruik is stabiel, rond de 20 liter per dag gaat er doorheen. Het vat dat ik vorige week open heb gezet, is helemaal leeg en morgen kan ik het nieuwe vat met voeding openzetten. Op basis van de metingen heb ik de pH waarde wat verlaagd, ik laat het nu met een pH van 3,9 instromen. Hopelijk zakt de waarde in de bakken dan naar rond de 5,7 of 5,8.

De Ec waarde in de bakken is de afgelopen week verder gezakt naar 0,96. Echt ongekend laag, maar dat komt natuurlijk door de Ec instroomwaarde van maar 0,49. De Ec van het water in het nieuwe vat staat nu op 0,7 en ik vraag me af of dat niet wat te laag is, gezien de onverwachte daling van de bakken. Ik kijk het even aan, ik kan de Ec in het vat de komende week altijd nog ophogen. Maar het risico van overvoeding ben ik in elk geval kwijt.

 

gallery_19205_6358_2384426.jpg

*14 dagen bloei: de dames groeien zo snel, het net moest al gespannen worden (op 60cm hoogte).*

 

Als je kijkt naar de groei van de planten, is het hoge waterverbruik niet verwonderlijk. Bij de laatste meting variëren de planten in hoogte tussen de 50 en 70 cm, maar het merendeel is rond de 60 cm. De 2 planten van 70 cm zijn duidelijk uitschieters, maar deze staan wel het verste bij de zwenkventilator vandaan. Of dat er wat mee te maken heeft, dat weet ik nog niet, maar het is wel iets om te onthouden.

Ik heb in elk geval mijn net al gespannen en de 1e planten steken hun toppen er al doorheen. Precies op tijd, denk ik dan. Als je een week later bent, is het een helse klus om al je toppen op de goede plaats door de gaten te krijgen, nu gaat het allemaal vanzelf.

 

gallery_19205_6358_219791.jpg

*De eerste bloemen beginnen zich al te vormen.*

 

De dalende buitentemperatuur baart me wel wat zorgen. Zelfs op de laagste stand van de afzuiger, lijkt het erop dat de temperatuur niet op 28 graden wil komen en dat de planten in de lichte periode het niet warm genoeg krijgen. De nachttemperatuur komt gelukkig niet onder de 21 graden en mijn kachel doet zijn werk dus prima. Het is nu een kwestie van spelen en geluk hebben.

 

Maar het beste nieuws is wel dat de planten duidelijke tekenen van bloei vertonen. Ik heb er wat plaatjes van geschoten. De eerste knoppen zijn zich aan het vormen en de bekende haartjes zijn duidelijk te zien. Tot zover gaat het allemaal erg goed.

 

Vanmorgen had ik nog wel even de zenuwen, toen er een aantal minuten een helikopter boven onze wijk aan het cirkelen was. Ik vond al dat hij de 1e keer verdacht laag overkwam, maar toen ik de helikopter weer terug zag komen, ben ik even naar mijn hok gesprint en heb de stekker van de lampen er uitgetrokken tot ‘ie weer verdwenen was. Het leek er wel op dat ze in een ander deel van de wijk aan het kijken waren. Mochten ze infraroodmetingen gedaan hebben, dan was mijn hok in elk geval even niet zichtbaar. :rofl

 

gallery_19205_6358_158319.jpg

*Een mooie top in wording.*

 

Tot volgende week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele mooie planten talldutch en het leest erg prettig.

Ook tussen de regels in is het goed toeven! :P

 

Succes! :rofl

 

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héya Talldutch,

 

Mooi verslag van een leuke opzet,.. ik ben blijven steken bij je laatste update dus heb maar ff een abonnementje genomen.

 

Je hoeft je iig geen zorgen te maken als het sneeuwt, dat is ook één van de redenen waarom ik mijn hok "los" heb staan omdat ik vrijwel meteen onder de dakpannen zit met minimale isolatie, maar als het sneeuwt is hier alles mooi wit.

 

Die 1000m³ afzuiging lijkt me ook te weinig, voor nu is het idd goed genoeg, voor in de zomer zal het te weinig zijn, maar die is zo vervangen toch ?

 

Tijdgebrek,... damnnn,.. dat krijg je met die lappen tekst hè ?!

But i'll be back,... succes...!! :rofl

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alles komt van 1 groep, maar het totaal verbruik komt nooit boven de 3 KW heb ik berekend, dus gaat goed

Je weet dat 1 vsa +- 6,2 ampere trekt bij het opstarten ?? :P

 

 

Maar het gaat lekker, de planten zien er goed uit :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ No-Zem

Het is even afwachten met de afzuiger. Het is niet echt duidelijk wat nou de norm is om je capaciteit te bepalen. De één zegt dat je uit moet gaan van het aantal watt waarmee je je hok verlicht, de ander gaat uit van het volume van je kweekruimte. Ga ik uit van dat laatste, dan heb ik aan 1000 kuub meer dan genoeg.

Voorlopig vriest het in Nederland en zal het wel ff duren voor het echt warm wordt. Afzuiger vervangen kan altijd nog.

 

@ BBB

Ik weet dat bij opstarten extra vermogen wordt getrokken, maar ik hou het in de gaten. De volgende cyclus hangen er 4 elektronische VSA's, dan ben ik van het probleem af. Naast het feit dat die meer licht produceren en beter zijn voor mijn lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 3 (24 dagen)

 

Zoals ik vorige week ook al schreef, keek ik met enige scepticisme naar de buitentemperaturen. En ondanks dat heel Nederland deze week op de schaatsen stond, bleef de temperatuur van mijn binnentuin hoog genoeg. ’s Nachts was het gelukkig helemaal geen probleem, de temperatuur hing rond de 21 graden en daar kunnen mijn dames het prima bij uithouden. Maar het kwik kwam overdag niet al te laag uit, geen hele strenge vorst dus. En daardoor kwam de temperatuur met de lampen aan niet echt heel erg hoog, maar toch zag het er naar uit dat het toch warm genoeg in mijn hok bleef.

 

gallery_19205_6358_110599.jpg

*Even aan een mooi topje verlustigen.*

 

Nog een groot nadeel van lagere temperaturen voor indoor kwekers is natuurlijk de zichtbaarheid. Niet letterlijk, maar infrarood metingen worden zo een stuk eenvoudiger aangezien warmtebronnen nu nog duidelijker opvallen. Een beetje geluk moet je tenslotte wel hebben, dus hopen we maar op het beste. Ik zal toch eens proberen na te vragen wanneer de politie de meeste vluchten maakt, zodat ik in het vervolg mijn timers erop af kan stellen.

 

gallery_19205_6358_105003.jpg

*Mooie bloemen in wording.*

 

Het waterverbruik lijkt wat omlaag te gaan, maar schijn bedriegt. Ik wissel nu wekelijks mijn vaten met voeding af, aangezien die nu varieert, en kwam op een verbruik van 130 liter in 6 dagen. Nog steeds iets boven de 20 liter per dag.

De instroomwaardes van het water zijn natuurlijk wat hoger dan de voorgaande week, aangezien het langzaam tijd wordt om de planten flink te gaan laten bloeien. Ik heb de Ec in het vat nu op 0,72 staan en de instromende pH is nog steeds 3,9. De waarden in de bakken komen na 2 dagen uit op Ec 0,90 en een pH van 6,0. De Ec blijft stabiel, maar gelukkig begint de pH nu eindelijk iets te zakken. Maar 2 dagen verder is de pH alweer gestegen naar 6,2, het blijft erg lastig om de pH omlaag te krijgen op mapito zelfs met een instroom van 3,9.

 

Ik zet het vat nu na 6 dagen dicht, zodat het nivo in de bakken de laatste 2 dagen een stuk zakt en er voldoende nieuwe water en voeding in kunnen stromen als ik het andere vat open zet. Hierdoor zie je ook onmiddellijk een verandering in de voedingswaardes van de bakken. Vlak voor het openen van het nieuwe vat, is de Ec ineens gestegen naar 1,17 en de – JAHOE – de pH naar 5,8 gezakt. Hopelijk blijft de pH waarde nu eindelijk stabiel.

 

Ik heb echter wel wat zorgen. Ik heb waarschijnlijk een voedingsprobleem. Op een paar plekken heb ik ineens gele bladeren ontdekt. Het zijn vooral de grote bladeren onderaan en halverwege de planten die deze afwijkende kleuren vertonen en dan ook niet eens bij alle planten. Naar mate de bladeren groter worden, zijn ook de symptomen duidelijker zichtbaar (zie ook de foto’s). Ook de stelen van de bladeren zijn paars en ook in de hoofdstelen van de planten zie ik op diverse plaatsen paarse sporen. In mijn ogen is dit altijd een gevolg van stress. Ik vraag me dus af waar het probleem in zit.

 

Samenvatting kweek:

Soortje: Silver Haze

Week bloei: 3

Zaaiing of stekje: stek

Medium: mapito

pH van het medium: gemiddeld 6,1

Ec van het medium: gemiddeld 0,95

Temperatuur: +/- 28C

Luchtvochtigheid: +/- 55%

 

gallery_19205_6358_170926.jpg

*Typisch geval van chlorose, waarschijnlijk veroorzaakt door een stikstof tekort. Van links naar rechts jong naar naar ouder blad.*

 

Op hydro betekenen gele bladeren nooit een teveel aan water, er is namelijk altijd een grote toevoer, maar een bijna net zo grote afvoer. De hoeveelheid water die zich in mapito verzamelt is ruim voldoende om de planten van water te voorzien, maar door de luchtigheid van het medium zullen ze niet verzuipen.

 

gallery_19205_6358_370145.jpg

*Close-up van de twee oudste bladeren en het verloop in kleur. Let op de verkleuring van binnenuit naar buiten.*

 

Ik ben meteen maar eens gaan kijken op de sticky over plantenziektes. Op basis van de info op www.plantphys.net (een hele goede site!!) heb ik een tekort aan stikstof, waarbij vooral de oudere bladeren de dupe worden van het tekort en niet de groeizones van de plant. Dit beeld klopt goed met mijn planten.

Helaas kan ik zowel op deze site als in de growguide nog geen oplossing vinden voor mijn probleem. Gelukkig biedt de site van Aqualogic.nl (kies ‘Gebrekverschijnselen’) wel uitkomst. Een aanrader voor de meest voorkomende voedingsproblemen en de mogelijke oplossingen hiervan.

 

Oorzaken van de vergeling kunnen zijn een te hoge pH waarde en een voedingstekort. Normaal gesproken groeien haze soorten het liefst met een lage Ec waarde, echter de planten deden het erg goed totdat de Ec in mijn systeem terugliep. Ophogen is dus de oplossing. In mijn nieuwe vat dat vandaag open gaat, had ik hier al rekening mee gehouden en de Ec instroomwaarde bedraagt zo’n 1,25 wat ongeveer de oude voedingswaarde was bij de start van de kweek.

Ook de te hoge pH waarde kan in mijn geval wel eens een rol spelen. Ondanks dat 6,2 niet al te hoog is, kan het toch een negatieve invloed hebben, vooral omdat ik op hydro kweek en geen natuurlijk buffer heb zoals bij aarde. Gelukkig was aan het einde van de afgelopen week de pH van de drain al gezakt naar 5,8, dus laten we hopen dat dit niveau gehandhaafd blijft. Anders moet ik nog meer afzuren.

De komende 3-5 dagen zou een flinke verbetering moeten laten zien: duimen dus!

 

gallery_19205_6358_704518.jpg

*Gewoon een mooie foto.*

 

De planten zien er grotendeels nog erg goed uit en de bloei zet zich duidelijk voort. De planten groeien niet meer zo veel en het aantal knoppen en het formaat van de knoppen nemen duidelijk toe. Het kan me nu eigenlijk niet snel genoeg gaan. Ja ja, ik weet het. Een beetje kweker heeft geduld en ziet graag hoe met liefde zijn plantjes groeien en bloeien, maar zeg nou zelf… je wilt toch ook graag ‘proeven’ wat je met zoveel inspanning hebt gekweekt?

 

gallery_19205_6358_406265.jpg

*Tuin in bloei.*

 

Tot volgende week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Talldutch,

 

Zit er verschil in verkleuring van je bladeren bij planten die recht onder de lampen staan en die niet direct onder de lamp staan?

Vaak is het zo dat de planten die direct onder een lamp staan de bladeren wat lichter kleuren omdat ze meer voeding vragen omdat ze meer licht opvangen.

Losse Stikstof toevoegen gebeurd wel vaker met mapito,fles N halen van bio nova en ff toevoegen.

Verder niks op aan te merken :P

 

Gr Schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...