Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FoolOnTheHill

Enten, waarom doet niemand dit?

Recommended Posts

De volgende poging.

 

Een ongeveer rijpe Indica-plant had ik vorige week al ontdaan van de onderste takken en topjes.

Gisteren heb ik de top er uit geknipt, en de topjes van de overgebleven zijtakken, halverwege de plant.

En ik heb daarbij wat blaadjes laten zitten.

Daarna een V-vormige insnede gemaak bovenin de stam,

en er een ent op geplaatst.

 

gallery_20098_7032_297893.jpg

 

Een plastic zak er om, om uitdroging te voorkomen

En nu een weekje afwachten.

 

Zo'n compleet goed wortelsysteem weggooien kan altijd nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een ander topic:

 

...in het geval cannabis enten is het enige voordeel wat ik kan bespeuren dat je een mannelijke tak op een vrouw kunt enten.

Of allerlei verschillende soorten tak op 1 plant laten groeien.

Leuk experiment om een gedoogd aantal planten te houden zonder aantallen te overschrijden.

 

Maar verder enig nut? :huh: niet voor mij......

 

De voordelen nog maar eens op een rijtje:

 

Enten heeft een invloed op:

-De groeikracht van een plant,

-De oogst-periode,

-de opbrengst en de kwaliteit en de houdbaarheid van fruit,

-De tolerantie voor het zoutgehalte en voor evt. zware metalen in de bodem,

-De tolerantie voor droge en natte periodes,

-Het efficient gebruik van water.

 

Grafting enhances plant vigor,

extends the harvesting period (Lee et al., 2010),

improves yield and fruit quality (Huang et al., 2009; Rouphael et al., 2010; Tsaballa et al., 2013),

prolongs postharvest life (Zhao et al., 2011),

 

tolerates low and high temperatures (López-Marín et al., 2013; Li et al., 2016b),

deals with salinity and heavy metal stress (Santa-Cruz et al., 2002; Estañ et al., 2005; Albacete et al., 2009; Schwarz et al., 2010; Huang et al., 2013a; Wahb-Allah, 2014; Penella et al., 2015, 2016),

increases drought and flooding stress endurance (Schwarz et al., 2010; Bhatt et al., 2015),

improves water use efficiency (Cantero-Navarro et al., 2016),

 

Verder kan het zorgen voor meer weerstand tegen ziektes en plaagdieren,

en de groei van onkruid tegen gaan.

 

...manages soil-borne and foliar pathogens (Louws et al., 2010; Arwiyanto et al., 2015; Miles et al., 2015; Suchoff et al., 2015),

manages root knot nematodes (Lee et al., 2010),

controls weeds (Dor et al., 2010; Louws et al., 2010),

and produces new plant species (Fuentes et al., 2014).

 

Commercial grafting is currently practiced in a number of plant species, including fruits (citrus, apple, mango, grape, peach, plum, apricot, almond, and cherry), vegetables (watermelon, melon, cucumber, tomato, pepper, eggplant, and bitter gourd), and ornamentals (rose, chrysanthemum, bougainvillea, and bonsai), to obtain economic benefits.

 

Het kan zorgen voor een verhoogde opname van voedingsstoffen (!!!)

 

In addition to these commercially important benefits, grafting increases nutrient uptake and utilization efficiency in a number of plant species.

In apples, Cong et al. (2014) found that rootstocks have different potassium uptakes and accumulation efficiencies; these differences become increasingly pronounced under potassium-deficient conditions. Zarrouk et al. (2005) discovered that the concentrations of macro and micronutrients (N, P, K, Ca, Mg, Fe, Mn, Zn, Na, and Cu) in the leaves and flowers of peach are significantly affected by different rootstocks.

 

Vigorous rootstocks have high levels of sugars, amino acids, and enzymes and secrete organic acids in the soil, which are important in nutrient mobilization and affect nutrient availability and uptake.

 

En het kan ook het vermogen van stekken om te wortelen verbeteren.

 

In a recent report, Zhang et al. (2013) observed increased productivity and rooting ability of cuttings obtained from grafted chrysanthemum.

 

De mogelijkheid tot het verbeteren van de wortel-architectuur,

waar op dit moment veel onderzoek naar wordt gedaan,

is een van de belangrijke voordelen van enten.

 

De volgende poging, een paar dagen geleden samengevoegd:

 

gallery_20098_7032_239938.jpg

 

MalawiGold onderstam (mannelijk) en twee andere takken er op.

Een sativa een een Indica.

De MG heeft nog twee eigen takken.

Die wil ik in de toekomst ook gaan vervangen.

 

De Afrikaanse plant stelt weinig eisen, houdt het goed uit in droge tijden, en in een kleine pot.

Dus ik denk dat dat mijn combi-moedertje wordt.

Edited by FoolOnTheHill
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vier dagen 12/12 voor de MadBlue+Malzilla.

 

gallery_20098_7032_480742.jpg

 

En de eerste pistils zijn te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kluit er niet te hoeven uittrekken en meteen weer door kunnen zijn ook twee voordelen die mij wel aanspreken. Indien je een stek kan enten op de tak die overblijft na het oogsten zou ideaal zijn en heel wat werk schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kwartje is blijkbaar nog niet gevallen.

 

Ondertussen kwam er een vraag binnen via PM:

 

Wat betreft het enten, denk je dat het mogenlijk is om een automatic op een volledig wortelstelsel van bijvoorbeeld een oudere binnenplant te enten? En of die auto het dan beter doet of dat deze aanpassing te lang duurt om voordelig uit te pakken?

 

Geen idee.

Eerst maar eens andersom proberen:

 

gallery_20098_7032_26691.jpg

 

Een tak van de bloeiende autoflower is weggesneden,

en daar zit nu een tak van een langbloeiende sativa.

De plant staat op 18/6.

En nu maar afwachten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenaanzicht MadBlue+Malzilla, twee dagen geleden:

 

gallery_20098_7032_405391.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ FOTH : Wat nou als de autoflower-wortelstok aan het eind van haar leven is?

Ik ben wel nieuwsgierig wat het doen gaat,gaat de nutriënten vraag van de sativa tak de afsterving van de autoflower wortelstok overrulen/tegen? :o

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortelstok kan niet autonoom iets beslissen, Collie.

Daarvoor ontbreekt een centraal orgaan (waarover de meeste zoogdieren wel beschikken).

Er is sprake van een wisselwerking tussen beide delen van de composite-plant.

De bloei-impuls komt van de auto, maar wordt die ook doorgegeven aan de ent?

Over een paar weken weet ik meer.

 

De plant met de meeste groeikracht in mijn collectie is de kruising (Shackzilla x NewblueDiesel) X India Sativa.

Een polyhybride met 50% landras-genen aan boord.

Een stek van deze plant gebruikte ik (zie post 150) vorige week om een Malzilla-tak op te enten.

Inmiddels heb ik er een tak van een Indica (NBD) bij gezet.

 

gallery_20098_7032_404608.jpg

 

Bij de twee hoofdscheuten van de polyhrybide (PH op de foto) heb ik de top verwijderd om de apicale dominantie te stoppen.

En het lijkt alsof de Malzilla het naar de zin heeft.

Ik heb de stam van de malzilla onder de ent-plek half doorgesneden om de uiteindelijke scheiding (volgend weekend) minder stressvol te laten verlopen.

 

De bloempot van de NewBlueDiesel heb ik met duct-tape aan de andere pot vastgeplakt.

 

De onderstam is in grote mate bepalend voor de opbrengst van het gewas.

 

gallery_20098_7032_632768.jpg

 

De MadBlue+Malzilla (hierboven, op dag 6 @ 12/12) wordt iedere dag 180 graden gedraaid,

om beide delen in gelijke mate van het licht te laten profiteren.

Het ding staat in een 11-liter pot.

 

In een experiment met twee soorten mais aan elkaar geplakt (door Katsumi) bleek de kleinere soort te kunnen profiteren van de langere soort mais.

Mad Blue wordt normaal maar half zo groot als Malzilla...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De bloei-impuls komt van de auto, maar wordt die ook doorgegeven aan de ent"

ik dacht vroeger van wel, maar schijnt toch van niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ent aan die auto moet nog hechten.

We zullen zien wat er gebeurt.

 

Hier de MadBlue+Malzilla na dag 8 op 12/12.

 

 

gallery_20098_7032_1718.jpg

 

Vandaag in het tuincentrum een pot "snoeiwondenzalf" gekocht en daarmee de entplek ingesmeerd.

Nu zie je er geen barst meer van.

 

Hier een bovenaanzicht van de creatie:

 

gallery_20098_7032_91619.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MadBlue+Malzilla na day 10 op 12/12.

 

gallery_20098_7032_400527.jpg

 

gallery_20098_7032_277289.jpg

 

The Malzilla-ent (boven de rode stippellijn) is ongeveer 50 cm hoog, nu.

Hieronder nog een foto van de sativa-kant (de entplek zit waar de foto eindigd).

 

gallery_20098_7032_10468629.jpg

 

En hieronder de Indica-kant, MadBlue (op haar eigen wortels).

 

gallery_20098_7032_595633.jpg

 

Het hoogteverschil tussen beide delen is ongeveer drie cm.

En beide delen hebben een aantal haast gelijkwaardige zijtakken gemaakt. .

Ik denk dat de MadBlue meer strekt dan normaal.

En dat de bloei-respons van de Sativa vlot op gang komt.

 

Maar het is nog wat vroeg om conclusies te trekken,

behalve dan dat de onderstam wel geschikt lijkt om (Malzilla) op te enten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig allemaal. Kan er weinig zinnigs aan toevoegen, maar ik vind het wel heel interessant om te zien.

 

Mooi dat je ook al die verschillende genetic voorhanden hebt zeg. Een hele collectie zo bij elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik weet ent men ook om een gezonder wortelstelsel te hebben.

 

Zou wel eens een stekje op een zaailing willen zien of dat een betere opbrengst brengt?

bv 6 ent amneesjes tegen 6 amnees stekjes in een hokje onder de zelfde omstandigheden.

Zal dat een significant verschil doen??

 

Een zaailing heeft immers een betere voeding opname....

 

Wat denk jij Fool?

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad PH, zoiets bedoelde ik toen ik schreef:

 

Het kwartje is blijkbaar nog niet gevallen.

 

De "rootstock" is in hoge mate bepalend voor de opbrengst, zowel kwalitatief als kwantitatief.

En moederplanten die geënt waren leverde betere stekken af (getest op chrysanten in 2013).

 

grafted cuttings "Jinba" rooted 1 day earlier, but showing enhanced rooting quality including number, length, diameter, and dry weight of roots, where compared to the non-grafted.

 

Het enten van een "clone only" moederplant op een andere onderstam zou dus al zinvol kunnen zijn.

Om de stekken ervan een betere start te geven.

 

Hier nog wat leesvoer.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat je ook al die verschillende genetic voorhanden hebt zeg. Een hele collectie zo bij elkaar.

 

Ik werk al een tijdje met dezelfde soorten.

En heb ze dus goed leren kennen.

En dat komt nu goed van pas.

 

Ik kweek ze in een "permanent garden"., en maak zelf stekken, meestal meer dan voldoende.

Zo heb ik altijd materiaal om wat te experimenteren.

 

Ik probeerde begin van het jaar weer wat te oefenen,

Maar het resultaat smaakt naar meer.

En recente onderzoeksresultaten moedigden mij aan om nog wat meer dingen te gaan proberen.

 

Ik heb gisteren zes zaden in de grond gestopt, speciaal om onderstammen te kweken met heterosis.

Om te kijken naar de overdraagbaarheid van hybride-groeikracht van een onderstam op een ent.

Onderstammen met een penwortel, dus.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zaailing heeft immers een betere voeding opname....

ook als dit volwassen planten zijn? lijkt mij sterk

 

de reden om te enter op onderstammen is voornamelijk voor 1) moeilijk te stekken/groeien soorten 2) betere resistentie van de onderstam gebruiken voor een gevoelige soort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht het wel,,,,

Jij leest te veel Wikipedia :likken:

 

Een zaailing heeft een penwortel die veel effectiever voeding opneemt,dat is een gegeven(punt!)

Dat weet (bijna) iedereen die zelf met zaad werkt,,,,,,, ;)

 

Edit,

 

Enten wil zeggen dat we het bovengrondse deel van het tomatenras dat we gewoon zijn te telen zullen laten vergroeien met een onderstam die zeer groeikrachtig is en vele ziekteresistenties heeft.

 

 

Het wortelstelsel is dus dat van de onderstam, het bovengrondse deel dat van de gewenste tomatenvariëteit.

Het enten van tomaten wordt al heel lang toegepast. Vroeger gebeurde dit door de tuinder zelf op het tuinbouwbedrijf. Toen het mogelijk werd de grond te ontsmetten en er ook overgeschakeld werd op hydrocultuur verloor het enten van tomaten aan belang. Pas toen sommige wortelziekten en vaatbundelziekten ook in de substraatteelt de kop opstaken kwam enten eind jaren tachtig opnieuw in de belangstelling. Ondertussen werd een nieuwe, vereenvoudigde entmethode ontwikkeld. Dit maakte dat de de taak van het enten praktisch volledig overgenomen werd door plantenopkweekbedrijven.

Het werd vanaf dan ook voor de liefhebber mogelijk om geënte planten aan te kopen. Zelf enten was echter nog altijd niet aan de orde, wegens het voor de liefhebber onbeschikbaar zijn van zaad van onderstammmen.

 

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/workshop-zelf-tomaten-enten/

 

 

Voel je hem nu...?

 

 

Ik zou dan wel Sativa bij Sativa houden Fool.

Dit om de groeikracht te behouden.

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

@H&P: Efficiënt gebruik van water en voedingsstoffen en het verhogen van de productie zijn tegenwoordig belangrijkere redenen.

 

@ PH:

 

Een middelmatig opbrengende soort (met uitzonderlijke kenmerken) kan na enten toch een commerciëel interessant product opleveren. Dat is een van de uitgangspunten van het hedendaagse onderzoek naar de bruikbaarheid van verschillende onderstammen, onderzoek dat wordt verricht bij een uiteenlopend aantal cultuurgewassen.

 

gallery_1115_1080_367615.jpg

 

Onder normale onstandigheden begint mijn MadBlue na een maand al paars te kleuren, en is binnen zestig dagen klaar. De

Malzilla heeft een week of drie langer nodig en blijft tot het einde toe nieuwe bloemen maken (indien op haar eigen wortels gekweekt), typisch voor een Sativa.

 

gallery_1115_4191_1171439.jpg

 

De Malzilla strekt meestal flink in de eerste drie weken 12/12.

De plant strekt in al haar internodes (niet alleen in de top). dus ik denk dat die aangemaakte groeistoffen (hormonen?) zich over de hele plant verspreiden.

En dus hoogst waarschijnlijk ook naar de MadBlue-tak van de samengestelde plant.

De zijtakken aan de onderste helft van beide hoofd-takken van die plant zijn ongeveer even sterk ontwikkeld.

De Malzilla-ent had een licht voordeel in hoogt aan het begin van de bloeiperiode, van ongeveer een centimeter.

En heeft in tien dagen pas twee centimeter verder kunnen uitlopen op de MadBlue-tak.

 

Misschien gaan we iets meer van een wisselwerking zien, en beïnvloeden de beide plantendelen elkaars bloeitijd.

Of alles blijft bij het oude. Dan komt er over zeven weken een tak vrij, en in dat geval ga ik proberen of daar iets nieuws op te enten valt, terwijl de wiet aan de oude ent verder afrijpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel dat je een zeer rotresistente buitensoort hebt, word die resistentie dan doorgegeven aan een soort die juist zeer rotgevoelig is als je die op eerstgenoemde stam ent?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MadBlue+Malzilla na dag 12 op 12/12

 

gallery_20098_7032_330810.jpg

 

MadBlue-deel op de voorgrond.

Het hoogteverschil opgelopen tot 8 cm.

 

@ Geekfreak: Zou best kunnen.

Door het langdurige verbod op cannabis is er weinig onderzoek mee verricht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PHD ik ben dus een 'zaadkweker' en daarop kan ik niet besluiten of stekken minder opnemen, ik snap het verschil en vooral dat een penwortel zeker in het begin een voordeel geeft, maar een ontwikkeld wortelstelsel zou in principe toch gewoon gelijk zijn? buiten waarbij de grond geen limiet heeft ja, maar binnen in potjes die 40cm hoog zijn? ik zeg niet dat het niet zo is, en iemand met jouw ervaring kan mij het zo vertellen maar kan mij er weinig bij voorstellen, wortel = wortel? :innocent:

 

zit liever op ncbi :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar kan mij er weinig bij voorstellen, wortel = wortel?

 

Het sleutelwoord is wortel-architectuur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

@ Geekfreak: Zou best kunnen.

Door het langdurige verbod op cannabis is er weinig onderzoek mee verricht.

Maar cannabis is toch niet de enige plant die rotgevoelig is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zeg ik dat stekken minder opnemen?

 

Ik heb ook heel veel met zaad gewerkt vandaar ;)

Wortel is wortel ,dat zou je zeggen ja

.Maar een Penwortel is toch efficienter dan de wortels van een stek.

Een stek heeft een gehavend ontwikkeld wortelstelsel

Ik denk persoonlijk dat de voedingsopname./sapstroom sneller naar de plant getransporteerd word

Dat is toch niet moeilijk voor te stellen?

 

Ook is het zo dat zaadplanten veel sneller verbrande puntjes door een te hogen Ec tonen dan der eigen stek

Je hebt zelf zaadplanten? neem daar een stek van en neem de proef op de som door telkens de Ec te verhogen.

 

;)

 

wortel-architectuur, goed woord daar voor jah!

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als zaad meer opneemt, doen stekken toch minder, meer dan wat anders?

 

ik kan mij een hoop voorstellen maar in de realiteit is het vaak niet met mij eens ;)

 

is het de vorm? groeikracht? conditie? ik kom graag achter het 'waarom' ipv dingen aan te nemen als regel zonder te weten hoe dat eigenlijk zo gekomen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...