Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bas88

Rare, Zwarte Toppen, What To Do?? Update: Zwart Blad

Recommended Posts

Hallo ik heb kast van ongeveer 0.9 m2, 600w met sinds kort een cooltube met daarin 16 plantjes (3 rebelshack uit zaad en 13 pp stekjes). In het begin had ik wat last gehad van ongedierte en verkleuring van blaadjes. Ik ben altijd voorzichtig met voeding dus het lag niet aan overvoeding. Water geef ik bijna dagelijks in kleine hoeveelheden. De grond was ook nieuw dus een gebrek zal het ook niet geweest zijn. Ik heb toen mijn bodem zeil (gemaakt van vijverfolie waar waarschijnlijk weekmakers in zaten) vervangen door een van puur rubber. Er is redelijk wat schade aangericht maar het lijkt niet veel verder uit te breiden.

 

De pp-tjes staan sinds 1 nov. op 12/12.

 

Recentelijk viel me op dat een aantal topjes van de pp bovenin erg veel bruine haren kregen. Daarna werden de bovenste blaadjes erg donker, bijna zwart. Ze voelen ook heel hard aan. Het zijn alleen een aantal van de hoogste toppen, de rest is wel "normaal" wit. Wel lijkt het dat de topvorming stil staat al een aantal dagen. Ze groeien niet en de topontwikkeling is minimaal. Ik kan een aantal dingen bedenken maar ze lijken me allemaal niet logisch....:

 

A. Te dicht bij de lamp: de lamp hing er redelijk dicht op, maar de blaadjes, die hoger zijn dan de toppen, vertonen geen verbrandingsverschijnselen.

B. Schade door de mogelijke vergiftiging van het bodem zeil: zou dan met alle toppen moeten zijn, niet alleen een paar hoge?

C. Beschadiging door stoten: met het vervangen van het bodem zeil zijn alle planten er uit geweest en dus ook met de toppen door het scrog gaas heen, vooral met de hoge planten ging het lastig en zouden hier en daar een stoot hebben gehad.

D. Te kort licht: ik slaap in de kamer waar mijn kast staat. De lamp staat van 10:00-22:00 uur aan. s'nachts staat de afzuiger zachtjes aan om toprot te voorkomen. Ik had een aantal weken vrij onregelmatig geslapen en s'nachts de hele kast uit gezet en pas weer aangezet totdat ik wakker was. Soms was dat rong 1-2 uur smiddags waardoor de planten op sommige dagen kort licht kregen. Ik had gelezen dat hierdoor de planten sneller afbloeien, maar net als B zou dit dan voor de gehele plant moeten zijn?

 

In mijn ogen lijkt C het meest logisch, maar ik ben benieuwd naar de mening van anderen, en wat het verstandigst is om te doen met deze rare toppen, afknippen en weg gooien of laten zitten?

 

Hier zijn een aantal foto's om het duidelijker te maken:

Foto van een aantal plantjes, met voornamelijk normale toppen, wat bladproblemen en het scrog gaas.

gallery_19123_6598_572630.jpg

 

de meest rare top

gallery_19123_6598_930078.jpg

 

"redelijk normale" plant met bladprobleem

gallery_19123_6598_112063.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt mij door een te lage temperatuur te komen

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

temperatuur en voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur was overdag rond de 28-30 graden (met cooltube die ik sinds 2 dagen heb 24-25) en snachts meestal 18-19 graden. Ook zou het dan niet weer in alle planten en in elke plant moeten zitten?

 

De voeding die ik gebruik (-t heb) :

- Rizotonic wortel stimulator

- Canna terra vega voor de groei

- Canna terra flores voor de bloei

- Canna canazym

 

Omdat ik bang ben voor overvoeding en nieuwe grond gebruik, gebruik ik wat minder voeding dan op het etiket staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ze teveel STRESS hebben gehad door het gekloot met je lampen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

A Dan moet er meer verbrand zijn,ook blad,en wat ik zie is geen verbranding.

B Indat geval zit het overal.

D Kan buiten een slechte opbrengst alleen maar hermafrodiet opleveren als je met je licht zit te knoeien.

 

Blijft C over..ik heb het zelf ook wel eens gehad.

 

 

Suc6)

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iedereen roept wat anders, lekker handig :lol:

 

Ikzelf denk dat het komt omdat je ze er erin en eruit gehaald hebt, zonde man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rizotonic wortel stimulator

gaf bij mij in hoge concentraties ook zwarte toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rizotonic heb ik alleen in de 1e 2 weken af en toe mee gegeven dus dat zal het denk ik niet zijn. Toprot is het ook niet.

 

De bladeren van de meest "zwarte" plant beginnen nu ook zwart te worden, ik heb dit nooit eerder gezien en zou niet weten hoe het komt. Heeft iemand een idee?

 

Dit is dezelfde plant als de 2e foto van de eerste post:

 

gallery_19123_6598_785605.jpg

 

gallery_19123_6598_529966.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle planten hoeven het niet te hebben!!

ALs dit de plant is die het dichts bij je inlaat zit heeft zij er meer last van dan de rest

 

Ik heb het nog steeds op temperatuur

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

TnT, deze plant staat in het midden van de kast, dus zou juist weinig last moeten hebben van een te lage temperatuur. Deze is ook al lang niet onder de 19 graden geweest s'nachts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

teveel wortel stimulator.. geef je plantje maar eens wat inkt, dan kleurt die ook zwart :lol:

 

Ze worden echt niet zwart door de temperatuur.. als het te koud is of teveel toch worden ze PAARS en niet ZWART

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare top valt nog wel mee toch , stuur maar op ik test het wel ff,,

ziet er nog redelijk rook baaruit . als het je bloem ontwikkeling vertraagd

kan je ze er altijd af knippen de plant zal eerst een klein beetje energie aan haar herstel verspillen

maar vervolgens gaat de rest van de energie lekker naar je andere toppen !! ...

 

 

(wel is een topje gezien wat een dag tegen een 400 watter aan heeft gezeten ... )

das pas zwart heheh

Share this post


Link to post
Share on other sites
teveel wortel stimulator.. geef je plantje maar eens wat inkt, dan kleurt die ook zwart :lol:

 

Ze worden echt niet zwart door de temperatuur.. als het te koud is of teveel toch worden ze PAARS en niet ZWART

 

 

Ze hebben niet eens de aanbevolen dosering gehad, hooguit de helft....

Share this post


Link to post
Share on other sites

het aangemaakte water met wortel-stim[halve dosering] werd dat erg zwart van kleur?

 

is het 100% alleen de kleur die verschilt, of is het bladoppervlak/bouw ook anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kleur van de wortelstimulator was heel licht.

 

De bouw van de bladeren is wel anders. Je kan op de foto een beetje zien dat de steeltjes breder en platter zijn dan normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan op de foto een beetje zien dat de steeltjes breder en platter zijn dan normaal.

 

 

verder ook veranderingen in het blad?

 

 

is het zwart erger geworden? meer foto's?

Share this post


Link to post
Share on other sites
is het zwart erger geworden? meer foto's?

Niet veel erger dan eerst. De zwarte toppen heb ik er af geknipt, gedroogd en gerookt :lol:. Was prima te roken. Veel toppen zien er uit als of ze rijp zijn, bruine haren, hard en compact maar erg klein en ze zouden nog zo'n 2 weken moeten staan :lol: . Sommige beginnen nu wel weer een beetje uit te lopen.

 

Foto's:

 

gallery_19123_6484_1422574.jpg

 

En wat lagere blaadjes hebben ook zwarte plekken:

gallery_19123_6484_1062761.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur is meestal niet veel lager dan 19 graden snachts, dat is toch niet zo koud toch?... De rebelshacks die er in staan/stonden hebben er totaal geen last van :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh bij het zien van deze fotos neem ik mn woorden terug ..helaas geen idee :lol:

Maar 9 van de 10 keer is een probleem terug te voeren naar een verkeerde voedingschema..

 

 

 

Suc6...

 

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je plant in het midden er het meeste last van heeft kan iets duidelijk maken, maar is geen zekerheid.

Je bent overgeschakeld van een gewone hps naar een cooltube, die lampen hangen naar 't midden van je tent.

Deze symptomen zijn de zelfde als bij een te lage temp.

Verkleuring toppen & rode stelen.

't is niet omdat de grens van een te lage temp gerespecteerd wordt, dat je planten geen stress kunnen krijgen, als ze van de ene op de andere dag 5° minder voorgeschoteld krijgen.

te radicale schommelingen = probs, op eender welk vlak.

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het niet kunnen zijn dat ze stress hebben dus? De paarse kleur van de bladeren vind je vaak ook terug bij de bladstengels als je plantjes stress hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...