Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ZeMeC

Poging Tot Stekken Maken

Recommended Posts

Dag mede wietforum collega’s……..

 

Ik ga hier een verslagje maken van het maken van stekken van mijn eigen moederplanten.

De moeders zijn ongeveer nu 1.5 maand oud. Ik heb er na een selectie 6 overgehouden.

 

gallery_6695_6832_1150710.jpg

 

De bedoeling is dat deze 6 mama’s er nog uiteindelijk 1 gaat zijn. Waarna ik de overige plaatsen opnieuw wil opvullen met andere soorten, ik heb nog verschillende zaadjes liggen, dewelke ik wil omtoveren tot mooie moederplanten.

De huidige moederplanten zijn doodgewone NLX plantjes, dewelke in standard mix van de GS staan in denk ik 20l potten. Ze krijgen water altijd afgezuurd op ph6, 1 keer per week canna vega, en na een trimbeurt, krijgen ze water met wat ristonic (canna) (ook ph6)

 

gallery_6695_6832_1568394.jpg

 

Ik zoek ook jullie hulp, ik heb al ettelijke jaren ervaring met het kweken, maar stekken maken heb ik nog niet helemaal onder de knie.

Het zit namelijk zo, ik heb een slaagkans van ongeveer een 95 % waneer ik stekken maak met gewoon potjes met aarde in, of waneer ik werk met jiffy cubes.

Het lukt me maar niet om degelijke stekken te maken met de gewone doordagelijkse steenwol plug.

Ik moet echt hiermee iets grondig fout doen, omdat ik hier nog niet eens een slaagkans heb van <30%.

Ik ga proberen om alle stappen met fotos te verduidelijken, en nu keurig bij te houden de temp en de vochtigheid.

Ik lees dat de meeste stekken boeren, een slaagkans hebben van ongeveer een 99% of zelfs nog meer.

Het is niet de bedoeling om zelf stekken boer te worden, enkel was ik het beu om altijd rotsooi stekken te krijgen van de stekkenboer, en er nog teveel voor te betalen ook.

Aangezien ik de laatste kweken meer met Hydro bezig ben, en me dit wel aardig bevalt, wil ik geen stekken meer maken op aarde potjes en ook niet meer in jiffy cubes.

Ik heb geprobeerd met stekken poeder, ook met de stekken jell.

Ik volg de info van het forum onder andere de post van rataplan.

 

Hierbij wat fotos van mijn opstelling:

gallery_6695_6832_1992521.jpg

TL schabben, hier laat is de plugjes verdergroeien in de rockwol cubes.

 

gallery_6695_6832_835926.jpg

Hier worden de kleintjes gesneden, en bewerkt :-)

 

gallery_6695_6832_497670.jpg

Mijn verwarmde stekkenkast, ik vind de orginele bakjes een beetje te klein, ze zijn naar mijn mening niet hoog genoeg, dan moet ik de steks nogal kort snijden.

Daarom haal ik de bakken er uit en zet er een grotere plastiek bak in.

 

gallery_6695_6832_1383474.jpg

ziezo zonder bakjes.

 

gallery_6695_6832_396993.jpg

ondertussen gevuld met klei korels, het draadje dat je ziet lopen is de temp sensor.

 

 

(ondertussen heb ik opnieuw pluggen in water gelegd (ph6))

ze liggen hier nu ongeveer een 24 h in de zwemmen.

gallery_6695_6832_697433.jpg

 

gallery_6695_6832_944332.jpg

ph keurig op 6

 

gallery_6695_6832_2046922.jpg

en we zijn vertrokken....

Ik snij de stek af waar het mesje op de foto zich bevind, net boven de internode.

 

gallery_6695_6832_2474111.jpg

ondertussen hebben we een 5-10 tal gesneden, en direct in het water gestoken, dit is dezelfde oplossing, als waar de stekken pluggen in hebben zitten zwemmen voor 24h

 

gallery_6695_6832_608925.jpg

We snijden de stekjes allemaal af en deze gaan allemaal direct in de stekken jell, en omiddelijk daarna in de plug.

 

gallery_6695_6832_402491.jpg

gallery_6695_6832_1012899.jpg

 

gallery_6695_6832_661232.jpg

ondertussen alle plugjes gevuld, ook regelmatig nat gespoten.

en voila, klaar voor in de plastic box...

Deze wordt eerst nat gespoten, kleikorels, deksel, zijkanten.

 

Temp sensor ligt in kleikorrels, deze proberen we op 23 graden te houden.

 

We gaan dagelijks luchten, even over de steks blazen, en de eerste dagen zeker elke dag ook natspuiten.

 

 

Binnen een paar dagen doe ik dit alles opnieuw, maar dan ga ik proberen met stek poeder.

Iemand nu al opmerkingen fouten gezien ?

 

Enige wat ik ook al zie is dat de moederplanten, lichtjes overvoeding vertonen (zie je aan de puntjes van de blaadjes)

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit ZeMeC!

Waar heb je die mooie stekkenbak vandaan?

succes :verrygood

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar heb je die mooie stekkenbak vandaan?

 

Wel het is een zeeeer dure, heb ik 2 de hands kunnen kopen op kapaza, voor een +-50 €

waarom dan zo duur ?

 

Tijdens de rit heb ik men wagen helemaal in de prak gereden.

Khad hem dus beter gewoon besteld.... :verrygood

 

ZeMeC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dikke shit, van de auto! (suzuki alto?)

Ach ....... je verdiend hem er vast en zeker mee terug :dribble:

Weer een lichtpuntje in het verhaal :verrygood

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, leuke topic! :dribble:

 

Heb zelf een keer (1 keer) stekken gemaakt met een slagings% van 80% ofzo (4 van de 5). Dat was echter in rootriot blokjes.

De steenwol pluggen, ik denk dat je ze ietsje uit moet knijpen als ze uit hun badje komen. Anders staan de stekken te nat.

 

Dat heb ik je niet zien beschrijven maar misschien doe je het wel.

Of zit ik er falikant naast??? :verrygood

 

Leuk topic wat ik even ga volgen! :P

 

Succes!

Wv

 

PS: Als je kleikorrels droogstaan en je zet de plug erop, dan zouden de steenwolpluggen wel eens heel snel uit kunnen drogen! Vooraleer zoek ik het in de hoek te nat / te droog... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit vind ik leuk :verrygood

(heb ook 4 moedertjes staan om het te proberen)

 

Waarom knip je de bladeren niet weg ??? (zie foto)

gallery_9381_2898_72527.jpg

 

 

Kijk ook even bij Nozem's Sticky

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat heb ik je niet zien beschrijven maar misschien doe je het wel.

Of zit ik er falikant naast??? :dribble:

 

PS: Als je kleikorrels droogstaan en je zet de plug erop, dan zouden de steenwolpluggen wel eens heel snel uit kunnen drogen! Vooraleer zoek ik het in de hoek te nat / te droog... ;)

 

de kleikorels, zijn eerst gewassen, daarna nog opnieuw natgespoten, met dezelfde oplossing als de pluggen in hebben gestaan, ook de zijkanten zijn natgespoten.

De pluggen zijn uitgeschud, net zoals je sla zou uitschudden, maw, niet echt helemaal uitgenepen, maar ook niet dat het water er nog uitloopt.

 

Zou kunnen hoor dat ze te nat zijn...

Ik heb ook al eens een poging gedaan met ze dan droog te nijpen, maar dit was ook met een bijna 0% slaagklans....

 

ZeMeC

 

Waarom knip je de bladeren niet weg ??? (zie foto)

 

Klopt BBB, heb ik niet gedaan...

Khad geen schaar bij me, vergeten :P

 

Ik kweek niet thuis, iemand al een idee, waarin ik wel bezig ben? :P :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boot, Metalen Hok :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis van metaal BBB, dat klopt, ik zal morgen eens een foto maken van de buitenkant.

Denk niet dat iemand hier bij WF al ooit zo een opstelling heeft gemaakt.... :verrygood

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd :verrygood

 

Hoewel ik dit voor jezelf zou houden :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss de ph van het water waar je je pluggen in weekt iets lager houden? 5.6-5.8? want steenwol heeft een hoger ph dacht ik?

 

grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites
mss de ph van het water waar je je pluggen in weekt iets lager houden? 5.6-5.8? want steenwol heeft een hoger ph dacht ik?

 

Weet ik, mijn vorige 2 pogingen waren met een ph te starten van een 5.2 , dan de pluggen er in, voor 24h, als je dan de ph meet

van het water na 24h is het zo rond de 5.8 5.7, maar dit werkte ook niet.

Daarom nu de ph van 6 - 6.2 zoals in de sticky's van nozem, en rataplan.....

 

We blijven probernen het moet toch eenkeer lukken niet :verrygood

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom per se steenwolpluggen?

 

van steenwol naar aarde is klote. ik zie het voordeel niet als je geen prof. stekruimte hebt.

met hogedruk mist, enz.

 

seramis/hydrodensa is in dit geval ook beter dan die ballen.

 

waarom neem je geen jiffy7? stekt en kiemt perfect en kan direct naar aarde of hydro.

 

steenwolpluggen zijn leuk voor grootschalig gebruik, bedoeld voor doorteeld in hydro.

 

niet bedoeld om je af te zeiken of zo, maar ik begrijp gewoon niet wat je met steenwolpluggen wil.

 

 

succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya Zemec,

Das lang geleden man... welkom terug zal ik maar zeggen. :verrygood

Dure stekken kopen en dan nog je mooie station in elkaar rijden,... lekker zelf kleintjes snijden in je trailer. :P

 

Je kleikorrels moeten goed vochtig zijn maar niet te nat want natter worden ze wel als je dagelijks minimaal 3x beneveld en als je beneveld moet de deksel er toch af dus frisse lucht krijgen ze dan wel, gewoon met kraantjes water benevelen zelf zuur ik dat niet af.

 

Zoals Bram al aangaf moet je de bladeren snoeien, ongeveer 2/3 eraf.

Lampen laat ik op 24/24 staan voor een constante temperatuur, op die manier heb ik de bodemverwarming niet nodig.

 

Voor de rest ziet het er geslaagd uit, maar echt bladsnoei toepassen dat is de boosdoener in jou opzet.

 

Succes !! :dribble:

 

steenwolpluggen zijn leuk voor grootschalig gebruik, bedoeld voor doorteeld in hydro.

Volgens mij geef je zelf al antwoord op je vraag.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik het weet: Paarden Trailer :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel BBB, je bent close, is een oude motor cross remorque die ik op de kop heb kunnen tikken...

 

Hierse een fotoke:

 

gallery_6695_6832_159632.jpg

 

Gaan we opzij... kunnen we binnen... :dribble:

 

gallery_6695_6832_2477210.jpg

 

 

Okey, ondertussen een update Dag 1

Niet veel te melden, niet veel anders te zien, temp van bodem was een beetje te warm +-24.5 C, bodem verwarming een beetje minder gezet...

 

Stekjes zijn allemaal mooi vochtig, staan er mooi bij.

 

gallery_6695_6832_1698352.jpg

 

 

We hebben nieuwe plugs in een oplossing gezet van wortelstimula met deze keer eens een ph van 5.8....

 

Morgen gaan we weer snijden :verrygood

 

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom per se steenwolpluggen?

 

seramis/hydrodensa is in dit geval ook beter dan die ballen.

 

waarom neem je geen jiffy7?

 

Wel Hjm,

 

Ik wil nu eenmaal het doen slagen met steenwol pluggen.

Waarom ? daarom :verrygood

 

Jiffi lukt goed, but already done that....

 

Seramis, vind ik hier niet in belgie.... iemand een idee waar ik die koop ?

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites
Das lang geleden man... welkom terug zal ik maar zeggen. :verrygood

Dure stekken kopen en dan nog je mooie station in elkaar rijden,... lekker zelf kleintjes snijden in je trailer. :dribble:

 

Zoals Bram al aangaf moet je de bladeren snoeien, ongeveer 2/3 eraf.

Lampen laat ik op 24/24 staan voor een constante temperatuur, op die manier heb ik de bodemverwarming niet nodig.

 

maar echt bladsnoei toepassen dat is de boosdoener in jou opzet.

 

Hey No-zem,

 

Yep, heb me een tijdje rustig gehouden, maar nu terug lekker bezig met de hobby ! :P

 

Trailer.... goed geraden man ;)

 

Ik besproei, ook met de wortel stimulator oplossing, eventueel een der volgende tests eens proberen met gewoon water

 

Bladje snoeien ga ik zekers morgen bij het stekken wel doen, maar dit kan toch echt niet zo veel uitval geven he ?

 

Greetzz

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan zeker wel veel uitmaken !!!! je beginnende stekken verleizen te veel vocht !!!!!

 

schoon werken is trowuens ook een must!!! schoon mesje , schonen glazen of waar je stekken ook ff komt te staan gewoon alles zo schoon mogelijk !!! en werk snel stek snijden en meteen in het blokje of zet ze meteen in een bakie water !!!! zo voorkom je dat er een zuurstofbel in de ..????? :verrygood ben ff kwijt hoe ik dit moet noemen ... wil zeggen in de stam

 

 

wacht heb het :dribble: ( na 5 minuten denken ) SAPSTROOM!!!!

 

haal je ook een klein schilletje weg van onder de zijkant!!!??? dan heb je een grotere oppervlakte waar wortel uit kan komen... verder moet je kijken naar de sterkte van je stekkenpoeder en gel ( als je gel in verschillende sterktes hebt )

 

dit kan ook te sterk zijn

 

want voor mooie jongen scheuten gebruik je minder sterk stekkenpoeder/gel dan wanneer je een stek trek van scheuten die wat houteriger zijn !!!

 

hoe jonger en mooie de scheut hoe makkelijker het gaat

 

suc6 ik volg je

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ZeMeC

 

Seramis, vind ik hier niet in belgie.... iemand een idee waar ik die koop ?

 

Duhhhhhhhhhh, In Nederland in veel tuincentra.

Hydrodensa bij NoMercySupply. Maar wat het zelfde lijkt (zeer kleine hydrokorrels) koop ik bij de aquarium afdeling van een tuincentrum.

Dat spul laat zich ook als hydro basis gebruiken en kan (na spoelen) een leven mee.

Maar dat zelfde geld ook voor Seramis, maar goed ook, anders werd het mij te duur.

 

Heb je al eens geprobeerd een bewortelde stek in Jiffy7 in steenwol startblok te zetten? Bij mij slaan ze direct aan.

Ook het transport is makkelijker, ze drogen veel minder snel uit.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat het zelfde lijkt (zeer kleine hydrokorrels) koop ik bij de aquarium afdeling van een tuincentrum.

 

Ik denk dat je daarmee vijver/aquarium substraat mee bedoeld.

Is een poreus (om bacterien te kunnen huivesten) en zeer licht gesteente, wit achtig van kleur.

En is veel goedkoper dan seramis :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet in je bakken is ook goed.

Of sla die kleikorrels in puin,... dan heb je Seramis. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de film i grow chronic

sproeit die kerel ipv water, spa vanwege de co2 derin

mss een tip.

ksproei ook geregeld met spa + datter voor m'n inlaat nog een bidon met 1 kop suiker, 7 koppen water en 1 theelepel gist. de chemische reactie tss die 3 zou co2 moeter veroorzaken, althans dat heb ik me laten wijsmaken.

en die fles of bidon, zeker niet in je kweekruimte zetten. bij mij is het al beginnen overbruisen!

iemand die dit kan bevestigen?

grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon niet sproeien..nergens voor nodig.. Lv is hoog zat in zo'n propagator..

Share this post


Link to post
Share on other sites

is niet voor de luchtvochtigheid maar voor de co2 derin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...