Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JannaC

Wie Wil Er Meedoen Aan Een Onderzoek Naar Effecten Van Marihuana Op De Hersenen?

Recommended Posts

Ik heb het al eerder gezegd,

 

WAAR ZIJN JULLIE BANG VOOR ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vrij blind kennelijk want ik zie het niet, sorry.

 

Ik ben het wel met Janna eens.

 

Dokkie, jij bent niet verslaafd aan wiet. Als jij morgen om wat voor reden dan ook geen wiet meer zou kunnen willen of mogen gebruiken, zou je dan van de ene op het andere moment kunnen stoppen ? Even niet te moeilijk denken, gewoon even voorstellen dat zo'n situatie zich voor doet.

 

Situatie twee, een willekeurig persoon blowt frequent maar komt er achter dat het hem belemmert bij zijn werk, en wil er mee stoppen, maar na 3 maanden is hij nog geen stap verder en blowt zelfs meer. Die persoon WIL stoppen maar KAN het niet. Dat is in mijn ogen de definitie van een verslaving.

 

Als ik vanaf morgen nooit meer zou willen blowen, dan zou ik eerst mezelf een klap voor m'n kop geven, maar goed, daarna zou het wel lukken.

 

Kees.

 

 

T blijkt gewoon dat je niet goed kan of wil :lol: lezen..

En dat jij het wel met jannaC eens bent , verbaast me ook niets. Want ik lees ook mee...

Ik heb nog helemaal geen rede om het met JannaC eens te zijn over wat dan ook. Ik heb namelijk nog geen 1 concreet antwoord gekregen.

 

 

Wat ik me afvraag is, welk belang jij hierin ziet voor de cannabis en haar concumenten?

 

 

Ik heb het al eerder gezegd,

 

WAAR ZIJN JULLIE BANG VOOR ?

 

Kees.

 

 

:lol:

En stel je wat minder offencief op..

En leg de die vraag bij JannaC neer. Waar zijn jullie nou bang voor? Wat betrefd marihuana verslaving?

 

 

En omdat ik echt helemaal pissick ben van jullie woorden gedraai en onbegrip geef ik de hierop volgende reactie, op shit als dit:

Dokkie, jij bent niet verslaafd aan wiet. Als jij morgen om wat voor reden dan ook geen wiet meer zou kunnen willen of mogen gebruiken, zou je dan van de ene op het andere moment kunnen stoppen ? Even niet te moeilijk denken, gewoon even voorstellen dat zo'n situatie zich voor doet.

 

Ongelooflijk, wat denk je nouw wel, ...Denk je nouw echt dat je met zo'n wietmiet of paddoprutzer te doen hebt. Ik ben niet een van je schoolvriendjes..Denk je echt dat deze situatie zich nog nooit voorgedaan heeft? Natuurlijk kan ik gewoon door leven zonder weed.

En weetje, dat doe ik ook regelmatig, denk je nou echt dat ik niet zonder een fokking jointje kan?

En dat die andere mensen(situatie2), verslaafd zijn aan weed? Ik denk 't niet!! Volgens mij hebben die mensen in situatie2 last van heel ander sociaal, psichologische(zonder iets uit te sluiten) problemen.

Waar haal je t vandaan', dat ik zou zeggen, dat er geen mensen zijn die wel zogenaamd (geestelijk)verslaafd zouden zijn aan weed?

Het enige wat ik doe is terdiscussie stellen wat die zogenaamde marihuana verslaving dan inhoud...

 

 

Je moet echt even goed gaan lezen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dit dus weer zo,n anti-onderzoekje is die weer als stok kan fungeren en dat pro-onderzoek in het UMC bijvoorbeeld dat eerder hier al was beschreven heb ik nog niet gehoord in pro-cannabisstrijd die gaande was als zijnde wiet-top waar ik meer realistische geluiden hoor dan van BV onze Regering , terwijl burgers al doodgegooid zijn met " stokken " nietwaar ?

 

Niet dat ik mij er ook maar iets van aantrek (de wet) , weet wel beter , maar de algemene visie op Cannabis wordt er nou niet echt florisanter van met al die verslavings / schizo / negatieve -onderzoeken en daar zou ik ook wel een beetje huiverig voor wezen als je liefde voot HET groen hebt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is onverwacht een erg interessant topic geworden met de nodige ontboezemingen.

Verslaving....

Het schijnt dat sommigen onder ons (waaronder ik) een aanleg hebben "verslaafd" te zijn.

Waaraan verslaafd ?

Iemand met aanleg kan aan alles verslaafd raken en zal de ene verslaving door de andere vervangen. Daardoor is het zeer complexe materie. Een eerste stap zou zijn dat deskundigen erkennen dat verslaving een goed behandelbare chronische ziekte is, waarbij gezocht moet worden naar de minst schadelijke verslaving voor de verslaafde. Dik 25 jaar geleden was ik nog geen cannabis consument, wel zwaar gokverslaafd. Toen werden de eerste onderzoekjes opgezet om het beestje een naam te geven en de vraag te stellen wat die idioten bezielt om alles wat ze bezitten in een gleuf van een gokkast te smijten. Nu is gokverslaving erkent als een zware verslaving die ook als dusdanig behandeld wordt. Vervang hetgeen de ongewenste verslaving veroorzaakt door een onschuldigere vorm van verslaving.

Een gokverslaafde is een junk.

Herdefinieer het woord junk, dat zou al een grote stap voorwaarts zijn. Gokken wordt vervangen door hasj, hasj door sex, sex door powerkiten, ga zo maar door.

Verslaafd aan cannabis ?

Misschien in zekere zin wel, ik kan me er niet druk om maken. Tijdens m`n jaarlijkse vakantie ben ik 5 weken cannabis consument af, smokkelen is het me niet waard. Wat is de vervangende verslaving op dat moment ?

Vroeg opstaan, koffie met een borrel ernaast en de krant, vers van de pers. Dan een wandelingetje door de stad, m`n internet verslaving wordt bevredigd in het internet café. Het Ladbrooke kantoortje ligt naast een mooie kroeg met fraai terras en daar is het fun om samen met vrienden te gokken op voetbaluitslagen en de resultaten van de vorige dag te bekijken. Verslaving ?

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@keesthemad

 

Op welk concreet vlak ben jij het eens met Janna?Verklaar je eens nader?

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap de heisa allemaal niet zo.

 

Janna geeft in het begin van dit topic al aan dat dit onderzoek bedoeld is om verschillen te zoeken in de hersenen van mensen die wel en niet verslaafd zijn aan cannabis na langdurig gebruik.

 

De mensen die niet verslaafd zijn die Janna zoekt moeten dus mensen zijn die hun cannabisgebruik kunnen doseren zodat ze prima kunnen presteren op hun werk en in hun sociale leven en toch van hun jointje kunnen genieten wanneer zij dat willen.

 

Ik neem aan dat de mensen die als verslaafde meedoen aan dit onderzoek zelf aan zijn komen kloppen bij 1 of andere instantie, en dus zelf aangeven dit niet te kunnen.

 

Met deze vergelijking willen ze mensen beter kunnen helpen die verslaafd zijn aan cannabis.

 

Hoe kan je nu tegen zo'n onderzoek zijn?

 

Gr. El Shamano

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan snappen we het samen niet El Shamano :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als JannaC , gewoon wat vragen zou beantwoorden, wordt alles veel duidelijker.

Want wat ik niet snap is, wat er bedoelt wordt met marihuana verslaving, als cannabis volgens JannaC zelf niet verslavend is. Maar toch weer wel ,zelfs in vergelijking met elke andere drug. :lol:

 

Is het nu wel of niet, geestelijk of lichamelijk verslavend.

 

Want voor dat deze topic bestond, waren we het er allemaal over eens dat cannabis niet verslavend is.

Tenzij je geestelijke(neurologische?) verslaving ook meeteld, iets wat ik daarom meteen aan de tand voelde, door de devenitie van geestelijke verslaving in betrekking tot cannabis, ter discussie te stellen.

 

Ook daar kwam geen antwoord op.

 

Jammer, want ik vind de term geestelijke verslaving wel heel erg zweverig, zeker als het om hersenonderzoek in relatie tot een eventuele zogenaamde (geestlijke) marihuana verslaving gaat.

JannaC heeft niet getracht om aan te geven, dat het brein niet als een deel van het lichaam gezien wordt in dit hersenonderzoek en dat zij in dit hersenonderzoek dus de mentale oorzaken van een, eventuele, zogenaamde marihuana verslaving zouden willen onderzoeken.

Wat ik ook absoluut niet aanneem of op ze minst heel twijvelachtig vind omdat er duidelijk staat: ''Onderzoek naar de effecten van marihuana op de hersenen.''

En omdat JannaC zelf nog niet het onderscheid heeft gemaakt tussen een geestelijke of lichamelijke verslaving in betrekking tot dit hersenonderzoek in relatie tot een, eventuele, zogenaamde marihuana verslaving.

Neem ik nu aan dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen geestelijke en lichamelijke cannabis verslaving in dit hersenonderzoek.

 

 

 

En wat zijn toch die (mentale?)verleidingen waar JannaC over sprak?

De geur van wiet als je langs een shop loopt? Bob marley op de radio?, Chasing the first high?, Emotionele impact van bepaalde termologie(uitspraken of zelfs gedachtes) zoals (ik ben geestelijke) verslaafd of Ík heb het nodig'' ,of ik zou niet zonder kunnen..etc..waarbij ik niets uit wil sluiten. Of Canna-kick verhalen van vrienden die nog onbezonnen wiet roken?Impulsen uit de samenleving? Persoonlijke ervaring, tradities die eventueel cultuur gebonden zijn die een rol kunnen spelen bij het triggere, stimuleren en instand houden van een eventuele zogenaamde marihuana verslaving ?

Welke verleidingen kun je, via het trainen, van welke hersenfuncties, dan relativeren en mischien wel controleren of zelfs verleidingen domineren?.. Want je kunt alles trainen. Als je dat uberhaupt al zou willen?

 

Ook daar kwam geen antwoord op. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis is wel degelijk verslavend. Dopamine werkt als een beloningssysteem in de hersenen voor een handeling, alleen kan je ook een valse beloning veroorzaken door drugs. Dit wordt de geestelijke verslaving genoemd.

 

Dat er geen tot weinig 'lichamelijke' ontwenningsverschijnselen zijn bij cannabis wil nog niet zeggen dat het niet verslavend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

Juist.. ;)

Dat probeer ik ook de hele tijd aan te geven. En we kunnen het (een geestelijke verslaving), in relatie tot cannabis, beter een ''bewust geaccepteerde en gecontroleerbare of milde (neurologische?) afhankelijkheid'' noemen.

Het engelse woord ''Addiction'' of de term ''(onbewuste) psichologische afhankelijkheid'' is daarom ook eigenlijk beter dan (geestelijke)verslaving.

 

Het dicteerd je leven, al dan niet bewust. :tu

 

En in die zin, is alles verslavend. En is dit hersenonderzoek in relatie tot een eventuele zogenaamde (geestelijke) marihuana verslaving dus best onzinnig. :lol:

En is de eventuele uitslag van dit onderzoek naar de effecten van marihuana in de hersenen, in relatie tot marihuana verslaving, op ze minst twijfelachtig. Zeker gezien de huidige situatie, rond het belang van Cannabis, onze coffeeshops, en al die cannabis concumenten.

 

En kan het onderzoek ook makkelijk en beter, gezien de huidige situatie, met andere vormen van verslaving gedaan worden. Zoals koffie, sex, of koopziekte. Toegespist op impulsen uit de maatschappij of samenleving of uit je directe, persoonlijk sociale omgeving. Eventueel door, in een hersenonderzoek bevestigde, reacties in het brein met die specefieke onbewuste impulsen of triggers te vergelijken. Om te constateren hoe er door de emotionele of psichologische impact van deze invloeden(verleidingen) een verslavingsgedrag kan ontstaan of zelfs een verslaving kunnen stimuleren, anders gezegt, triggeren.

Invloeden of verleidingen, die dit soort mentaal gestuurde persoonlijkheid stoornissen, welke ontwikkelen in kudde gedrag zoals, sexverslaving, koopziekte, vreetziektes , coma zuipen, grijs roken en ongecontrollerd je kenker blowen,etc.., een bestaansrecht geven in ons zelfplex.. B)

 

Het bewust maken van al deze onbewuste impulsen of triggers, bij extreme gevallen van onbewuste psichologische afhankelijkheid(geestelijke verslaving). Zal er mede aan bijdragen dat de persoon(verslaafde) zelf, elke keer bij een eventuele confrontatie, deze zogenaamde verleidingen of trigger-impulsen in relatie tot de verslaving, door kan relativeren.

En dan dus zelbewust wordt van eventuele verleidingen.

Waardoor de (geestelijke) verslaafde weer meer controle over zijn of haar zelfbeschikking krijgt.

En voortaan bewust met dagelijkse verleidingen of zelfs genots middelen kan omgaan. :)

 

Ik heb het hier hoofdzakelijk over een eventuele uit de hand gelopen onbewuste al dan niet psichologische (neurologische?)afhankelijkheid van Cannabis, niet over harddrugs.

 

 

 

 

grt :lol:

 

 

 

 

 

 

koekie derbij? JannaC

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@Dokkie

 

Dit onderzoek is natuurlijk niet helemaal onzinnig.Ik blijf het zeggen, alle onderzoek is welkom en zeker op dit vlak.

Het kan best zijn dat sommige personen marijuana nodig om goed te blijven functioneren in de maatschappij en dit zou best wel eens verkeerd geinterpeteerd kunnen door betreffende behandelaar of de persoon zelf die denkt dat ze verslaafd zijn.Misschien dat dit onderzoek licht kan werpen op deze problematiek.Vergeet niet dat de betreffende cannabinoiden ook sterke antioxidanten zijn voor de hersenen.Misschien kan het zijn dat de "verslavende" persoon die stoffen nodig hebt omdat die de betreffende stoffen zelf misschien niet aanmaakt.Anandamide is tenslotte verwant aan THC.Dus meer een vorm van medicatie! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit helemaal niets uit Elmanito :tu

 

Maar ik heb nog steeds geen concrete antwoorden van de topic starter.

Dus ik sluit ook niet uit wat ik zelf argumenteer.

Ik neem aan dat JannaC goed genoeg wetenschappelijk onderbouwd is om dat allemaal zelf te aan te geven. Mocht JannaC, om wat voor reden dan ook, beslissen om dat niet te doen.

Kan ik niets anders doen dan alles in twijfel blijven trekken. :lol:

 

Ik zie BTW ook echt geen grote vooruitgang uit een dergelijk onderzoek voortkomen.. Maar dat is mijn persoonlijke mening..Die wil ik hier nu niet meteen gaan onderbouwen..

 

Laat JannaC eerst maar eens antwoord geven op al die relavante vragen die ik en andere stelde in deze topic, en dat die wel of niet een blowtje rookt zal me een worst roesten... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hopelijk beantwoordt ze je vragen.We gaan wel erg snel in deze topic!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Dokkie en anderen met vragen,

 

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden, maar jullie gaan ongelofelijk snel dat het me moeite kost om de hele discussie te blijven volgen. Ondanks dat ik het een zeer belangrijke en relevante discussie vind is het niet het doel geweest van dit Topic . Ik wil nogmaals voorop stellen dat het doel is om enthousiaste blowers te vinden die het leuk vinden om mee te doen met mijn onderzoek.

 

Wat betreft lichamelijke/geestelijke verslaving: Ik hou niet van deze termen omdat het een scheiding tussen lichaam en geest suggereert die er volgens mij niet is. Wat er mee bedoeld wordt: Een lichamelijke verslaving zoals bijvoorbeeld aan heroïne betekend dat de drugs een van de stofjes in je brein op zo’n manier vervangt dat je de drugs echt nodig hebt om te leven. Als je in een keer stopt heroïne te gebruiken kan je zelf dood gaan van de afkickverschijnselen. Cannabis werkt bij lange na natuurlijk niet zo . Met geestelijke verslaving wordt meer bedoelt zelf geen controle hebben over je gedrag. De dwang die iemand kan hebben toch te gebruiken ondanks alle negatieve consequenties voor iemands leven terwijl je fysiek zonder het stofje kan leven (je wordt niet letterlijk ziek door niet te gebruiken). In dat opzicht kan cannabis zeker verslavend zijn. Je raakt verslaafd aan de belonende effecten die thc heeft. Sommigen hebben cannabis voor hun gevoel echt nodig om te ontspannen of om helder na te kunnen of om je misschien zelfs gewoon jezelf te voelen.

 

Wat ik bedoel met ernstig: Ernstig is hoe de gebruiker het zelf ervaart. Hoe meer problemen de gebruiker ervaart terwijl hij niet kan stoppen. Ik zou iemand nooit verslaafd noemen als het gebruikt nooit voor die persoon tot problemen leidt (zie mijn eerdere post).

 

 

Verleidingen: Met verleidingen bedoel ik idd de ieder persoonlijk triggers die je doen verlangen. Ik rook zelf en voor mij triggert zelfs het hebben over roken het ontzettend zin hebben in een sigaret. Een biertje en een kop koffie doen het ook erg goed.

 

Ik hoop dat ik zo nog een aantal prangende vragen heb weten te beantwoorden? (ik heb er vast ook een heleboel overgeslagen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ elmanito

Dat betekent dat we er allemaal een bepaalde mening over hebben, eindelijk een gezonde discussie na het verhaal rond spuiten en slikken.

:lol:

Tot nader order dan maar zelfverklaard wietjunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JannaC, Zou ik mogen vragen wat je (hebt) (ge)studeert(d)? En is dit een afstudeerscriptie?

 

Leuk dat zo'n oproep uitmondt in een discussie. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@suffie63

 

Yep. een gezonde discussie dat is het, we zijn tenslotte allemaal verschillend en dat moeten we zo houden.Nu alleen de wiet nog, want daar kan wel wat diversiteit bij gebruikt worden! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij nader inzien...

00.49 guitar hero verslaving ?

Ok, ik rook en damp.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Dokkie en anderen met vragen,

 

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden, maar jullie gaan ongelofelijk snel dat het me moeite kost om de hele discussie te blijven volgen. Ondanks dat ik het een zeer belangrijke en relevante discussie vind is het niet het doel geweest van dit Topic . Ik wil nogmaals voorop stellen dat het doel is om enthousiaste blowers te vinden die het leuk vinden om mee te doen met mijn onderzoek.

 

Wat betreft lichamelijke/geestelijke verslaving: Ik hou niet van deze termen omdat het een scheiding tussen lichaam en geest suggereert die er volgens mij niet is. Wat er mee bedoeld wordt: Een lichamelijke verslaving zoals bijvoorbeeld aan heroïne betekend dat de drugs een van de stofjes in je brein op zo’n manier vervangt dat je de drugs echt nodig hebt om te leven. Als je in een keer stopt heroïne te gebruiken kan je zelf dood gaan van de afkickverschijnselen. Cannabis werkt bij lange na natuurlijk niet zo . Met geestelijke verslaving wordt meer bedoelt zelf geen controle hebben over je gedrag. De dwang die iemand kan hebben toch te gebruiken ondanks alle negatieve consequenties voor iemands leven terwijl je fysiek zonder het stofje kan leven (je wordt niet letterlijk ziek door niet te gebruiken). In dat opzicht kan cannabis zeker verslavend zijn. Je raakt verslaafd aan de belonende effecten die thc heeft. Sommigen hebben cannabis voor hun gevoel echt nodig om te ontspannen of om helder na te kunnen of om je misschien zelfs gewoon jezelf te voelen.

 

Wat ik bedoel met ernstig: Ernstig is hoe de gebruiker het zelf ervaart. Hoe meer problemen de gebruiker ervaart terwijl hij niet kan stoppen. Ik zou iemand nooit verslaafd noemen als het gebruikt nooit voor die persoon tot problemen leidt (zie mijn eerdere post).

 

 

Verleidingen: Met verleidingen bedoel ik idd de ieder persoonlijk triggers die je doen verlangen. Ik rook zelf en voor mij triggert zelfs het hebben over roken het ontzettend zin hebben in een sigaret. Een biertje en een kop koffie doen het ook erg goed.

 

Ik hoop dat ik zo nog een aantal prangende vragen heb weten te beantwoorden? (ik heb er vast ook een heleboel overgeslagen )

 

Blijkbaar viel het niet mee om even concreet uit te leggen, waarom nu juist de effecten van Cannabis op onze hersenen zo belangrijk zijn bij een onderzoek naar onbewuste psichologische(neurologische?) afhankelijkheid (geestelijke verslaving).

Een dergelijk onderzoek kan toch veel beter gedaan worden met individuen die een geestelijk-verslaving hebben waarbij geen stoffen(cannabinoids) toegediend hoefen te worden. Onderandere, gokverslaving, wat Suffie al eerder als voorbeeld aangaf.

 

Of hebben jullie een manier gevonden waarmee we ,via het trainen van hersenfucties, onze natuurlijke dosis anandamide kunnen verhogen?

Onwaarschijnlijk, maar dat zou dan eventueel kunnen verklaren waarom het voor cannabis consumenten zo van belang is om dit onderzoek naar de effecten van cannabis op onse hersenen, in relatie tot (geestelijke) cannabinoid afhankelijkheid, te doen.

Anders lijkt het, voor mij, een algemeen onderzoek naar geestelijke-verslaving, (onbewuste) psichologische(neurologische?) afhankelijkheid.

Dat is natuurlijk ook een interresant onderzoek, maar dan wel onnodig toegespist op cannabis en haar consumenten.

En aangezien er, volgens Klink, bron: Essensie, dec2008 blz55, in het voorjaar van 2009 een onderzoek naar de schadelijkheid van verschillende soorten drugs en risicos van cannabis wordt overgedragen aan de Tweede Kamer. Vind ik elk onderzoek naar de effecten van cannabis op onze hersenen, in relatie tot verslavings problematiek van bijvoorbeeld ''elke andere drug'', op dit moment, op ze minst verdacht. :lol:

 

En als jullie, hiermee, mensen die kampen met een zogenaamde (geestelijke) marihuana verslaving echt willen helpen. Helpen op basis van het trainen van hersenfucties, zonder het toedienen van medicatie. :lol:

Waarom dan niet gewoon alle info die je hebt, voorstudies etc. hier op het wietforum poosten.

Mensen die zich dan willen/kunnen vereenzelfigen met jullie methodes en tot de bepaalde doelgroep behoren, kunnen dan reageren in die topic.

Jullie kunnen dan ook terug reageren en eventueel vragen beantwoorden of zelfs een beetje online mensen begeleiden.

En dan kan iedereen lezen hoe ze zelf hun hersenfucties kunnen trainen, om zichzelf staande te houden tussen al die verleidingen.

Het wietforum is niet onbekend met de verslavende aspecten van cannabis en staat volgens mij wel open om zoiets te regeren met haar moderators, zodat het in goede banen blijft lopen.

Op deze manier help je volgens mij veel meer mensen in veel kortere tijd. :tu

 

Maar wees wat duidelijker en neem de tijd om deze topic wel goed door te lezen, ze is immers door jouw zelf gestart. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dokkie

 

Dit onderzoek is bedoeld om meer inzicht te krijgen in welke factoren van invloed zijn op het ontstaan van een verslaving. Door te vergelijken welke mensen cannabisgebruik onder controle kunnen houden en welke niet, kunnen mensen die dit niet kunnen mogelijk in de toekomst beter geholpen worden om van een cannabisverslaving af te komen. Lijkt mij een onderzoek met een hoge maatschappelijke relevantie! Jou niet?

 

Uit eerder onderzoek bij cannabisverslaafden is het vermoeden ontstaan dat deze verslaving mogelijk samenhangt met anders functioneren van bepaalde delen van de hersenen. Echter is de mate van anders functioneren niet bekend dus daarom dit onderzoek!

 

Waarom vind je dat dit onderzoek beter gedaan zou kunnen worden met een verslaving waar geen stoffen toegediend zijn?

 

Gr. Chaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat neem ik dan maar, uit beleefdheid, aan, maar JannaC heeft dat nrgens concreet bevestigd.

Dus kan ik niets anders doen, dan alles maar aannemen. En daarbij sluit ik mijn eigen argumentaite niet uit.

En ik heb ook aangeven waarom ik het allemaal verdacht vind.

Ook heb ik gevraagt naar voorstudies en of vooronderzoek, etc.. ,maar er kwam niets.

En er is volgens mij helemaal geen extreme cannabis verslavings problematiek. Die zulke hoge prioriteid geniet.

En als het allemaal om andere geestelijke verslavinging gaat in relatie tot andere drugs. Waarom dan vergelijken met cannabis? Waarom dan niet meteen hersenonderzoek doen bij mensen die dezelfde verslavende symtonen hebben ,maar geen drugs gebruiken.

Dat zou volgens mij veel scherpere data geven om de problematiek die zich voordoet bij geestelijke verslaving te begrijpen.

 

Waarom zouden wij als cannabis liefhebbers in een maatschappij zoals deze, een onderzoek naar de effecten van cannabis op onze hersenen in relatie tot verslaving problematiek, blind vertrouwen? Zonder dat degene die dit hersenonderzoek voorsteld en mensen ervoor chartert op dit forum, kritische vragen hoeft te beantwoorden. En zonder dat wij weten waar dit onderzoek wordt gepubliceerd.

Mischien heb jij allemaal positiefe informatie omtrend dit onderzoek wat al me vragen beantwoord, maar ik heb het niet kunnen lezen in de poosts van JannaC.

 

En wat hebben we eigenlijk aan gelul over (extreme) cannabis verslaving vergelijkbaar met die van ''alle andere drug'', op dit moment?

Denk je soms dat ons dat goed uitkomt in de cannabis/coffeeshop gedoogbeleid discussies?

Volgens mij zitten we nu niet echt te wachten op berichtgeving of conclussies uit hersenonderzoeken omtrend zogenaamde ''marihuana verslaving'' problematiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dokkie

 

Volledig met je eens. Dit is een onderzoek van niets of de uitkomst is al bekend.

Alleen nog wat werkschuw tuig nodig om de boel onderbouwd te fucken.

 

Zou ook nog kunnen zijn dat er een paar figuren zich suf zitten te lachen om de reacties hier.

 

Over de andere mogelijke intenties heb ik me eerder al uitgelaten, dus zie daar.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even afgezien van het feit of dit wel een onderzoek van niets is en dat je best kritisch kunt kijken naar dit soort onderzoeken, laten we even terug gaan naar de vraag die zo'n discussie heeft opgewekt: een oproep om mee te doen aan een onderzoek.

 

Ik denk niet dat wij hier op wietforum dat onderzoek kunnen tegenhouden (als we dat al zouden willen) of veel invloed daarop hebben en het is ook maar de vraag of we dat zouden moeten. Om dan te eisen van degene die oproept om mee te doen om alle vooronderzoeksresultaten etc. dan maar te publiceren en er op voorhand vanuit te gaan dat het een slecht onderzoek is (terwijl je ten eerste niet in de doelgroep valt en ten tweede er niet aan mee zou doen) gaat mij echt veels te ver.

 

Weet je wat mijn nou een beetje steekt? Waarom niet een mailtje gestuurd en effe gebeld met betreffende onderzoeker. Dat werkt ten eerste veel directer en ten tweede veel sneller. Een aantal leden heeft wél direct (telefonisch) contact gehad en daar hoor ik geen wanklanken van.

 

En wat een ongeduld! Niet iedere onderzoeker checkt iedere paar uur de reacties op een forum.

 

Wat een aannames ook allemaal. Vraag het gewoon en stel één vraag tegelijkertijd. Een beller is sneller. Maak me sterk dat je al je vragen in een half uurtje beantwoord kunt krijgen, scheelt een hoop schrijfwerk. Als je de inhoud en jouw eigen conclusies dan ook hier publiceert kunnen we er allemaal van meegenieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Directer? Ik vind dat poosten in een topic zoals dit vrij direct en snel genoeg is. JannaC kan namelijk meteen zelf antwoorden als die wil en tergelijker tijd kan dan iedereen meelezen. Dat laatste, dat iedereen kan meelezen is ook gelijk de rede dat ik zelf liever niet Email.

Het zou namelijk een beetje onbeleefd zijn om dan al dat Email verkeer tussen mij en het onderzoek team, weer hier op het forum te publiceren. En volgens JannaC zelf is dit een relavante en interesante discussie geworden. Daarbij opende JannaC zelf een topic aangaande dit onderzoek. En had zich dus best enigzins kunnen voorbereiden op wat vragen.

 

Het wietforum zou juist zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen en uit moeten zoeken wie er achter een dergelijk onderzoek zit en wat ze ermee van plan zijn. Of wil je soms mede verantwoordelijk zijn voor het ronselen van testpersonen voor hersenonderzoek waarbij geld wordt aangeboden.

Je zou beter hun aan de kaak kunnen stellen dan een bezorgde forum bezoeker...

En uit belang van ons eventuele cannabis beleid in de toekomst zou je veel kritischer moeten zijn naar dit soort oproepen voor hersenonderzoek gerealteerd aan Cannabis verslaving...

Want, ik kom straks niet met berichtgeving over ''marihuana verslavingsproblematiek''..

Ik wil nog steeds weten waar dit straks allemaal gepubliseerd wordt.

 

Ik heb btw, vanaf poost 1 die ik maakte tot en met deze poost, dezelfde stelling ingenomen.

En ik heb nog steeds nergens duidelijk antwoord op gekregen van JannaC zelf.

Zelfs niet op me eerste vraag. Waarom kan dit niet met een andere verslaving zoals, koopziekte?

Maar dat terzijde, ik wil nu eigenlijk wel eens weten waarom het zo belangrijk is om dit onderzoek wel volledig te accepteren, op dit forum, op grond van de dingen die JannaC zegt, zonder aan te nemen dat het wel eens uit een verkeerde hoek kan komen. Want is dat niet een beetje naief?

 

En omdat JannaC, de oproep om mensen te ronselen voor dit hersenonderzoek, in de titel van deze topic heeft geplaatst en in haar eerste poost al meteen mensen via Email uitnodigd. Zie ik niet in hoe een dergelijke discussie als deze, in deze topic, de oproep zou kunne tegenwerken. Iedereen is immers vrij om zich aan te melden voor dit hersenonderzoek.

 

Verder heb ik geen behoefte om dit via Email op te lossen. Als ze mensen willen helpen met het bewust maken van bepaalde invloeden die een rol spelen bij het ontstaan van een eventuele marihuana verslaving , moet dit toch gelijk, open bespreekbaar kunnen zijn. En juist op een forum zoals dit neem ik aan? En aangezien JannaC of collega onderzoekers niet zelf de moeite hebben genoemen om dit via een andere topic bespreekbaar te maken, neem ik de vrijheid dit hier te doen.

 

En zo te zien wordt alles door de moderators in goede banen geleid. Het vage en in mijn ogen sinistere onderzoekteam geniet alle steun en toevertrouwen. Maar een bezorgde cannabis liefhebber wordt per woord afgewogen en daarop afgerekend. Ga zo door.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...