Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Uitleg Irrigatiesysteem

Recommended Posts

Op aanvulling op dit prachtige sticky van Bram had ik toch nog even een vraagje.

Ik wou er eigenlijk een nieuw topic aan besteden, maar denk toch dat de vraag hier het best gedroped kan worden.

Het gaat over een irrigatiesysteem die bestemd is voor een grote aardebak

Veelal toegepast door grote kwekers, op aardebakken van 1mtr breed, bij vele meters lang.

 

Ik zou graag een uitleg zien (en als dat in van die prachtige tekeningen kan zou dat helemaal top zijn) over een irrigatiesysteem,

waarbij gebruik wordt gemaakt van een grote, lange, pvc-pijp die over een grote aarde bak heen loopt.

In die pvc-pijp zitten dan sproeiers die de bak voorzien van water/voeding. (volgens mij om de meter???)

 

Ik heb zelf dit systeem nog nooit (in werking) gezien, alleen heb er al wel veel verhalen over gehoord.

(en ja, van de grotere kwekers dus)

 

Ik hoop dat jullie me er meer over kunnen vertellen, graag met specifieke uitleg indien mogelijk.

 

(dus Bram, zet m op :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil het met alle plezier voor je tekenenen, en kan me wel een beetje indenken hoe zoiets eruit zal zien,

maar ik heb geen idee wat voor sproeiers, type slang, enz. ze ervoor gebruiken. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sproeiers zien er zo uit...

4250.gif

 

Deze worden in PVC pijpen geschroefd.

Verder geen details over de pvc pijp.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, na het zien van deze sproeier kan ik me wel een indenking maken bij de pvc pijp.

(kan niet anders zijn dan de pvc die wordt weergegeven op sannie zijn site onder het hoofdstuk "irrigatie")

 

Dan vraag ik mezelf alleen nog een paar dingen af.

- hoe maak je in hemelsnaam met zo'n sproeier een waterdichte verbinding (voorboren, pvc lijm en dan erin draaien??)

Hij moet namelijk 100% water dicht zijn, anders wordt er geen druk opgebouwd als de pomp aan slaat

- Hoe maak je de aansluiting vanaf de pomp --> tuinslang --> pe-filter --> ??? (en dan, hoe bouw je verder??)

- leg je deze leiding dan ook rond aansluitend zodat je druk opbouwt?

- op welke afstand komen de sproeiers dadwerkelijk van elkaar (ik dacht zelf 1mtr)

 

 

Ik wil hier buiten mijn vragen strax zowiezo wat verder op ingaan,

wat met een beetje geluk zal resulteren in een bouw- en kweekverslag.

Een voordeel van dit systeem schijnt dat het 1. super snel bouwt, en 2. het overall iets goedkoper bouwt.

Je hoerft dus enkel een bak van bijv. 1,20x5,00 te bouwen, vijverfolie erin, en hup.... je aarde erin

En zo kun je rijen bouwen naar wens.

 

(ik zal Sannie zelf ook even pm'en.... zodat hij ook een blik kan werpen over deze vragen, aangezien hij het zelf toch verkoopt :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Defqon,

 

De sproeiers lopen conisch en zijn dus zelf afdichtend(eventueel drupje pvc lijm) de pvc pijpen die erbij horen zijn idd om de meter een sproeier..maar als je zelf pvc buis koopt kan je dit naar wens maken(om de 50cm bv).

Voor de rest zul je net als BBB zijn uitleg over zijn irregatiesysteem hetzelfde moeten maken om overal dezelfde druk te houden een ringleiding dus...ook met een filter want anders zouden de sproeiers verstop kunnen raken.

 

Voor de rest te bouwen verkopen ze bij de meeste Growshops PE knelstukken om heel het zaakje aan elkaar te leggen.

 

Of even bij wildkamp.com kijken ..dit is een groothandel voor agrotechniek

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb m al helemaal in de smiezen :P

Het is gewoon hetzelde als normaal bij een irrigatie,

alleen komt er nu na je PE-filter een koppeling, waarmee je je aansluiting naar je pvc-pijp kunt maken.

Voorderest is er niets anders aan.

De pvc pijp kun je zelfs voorgeboord krijgen :) (idd om de meter)

 

Nou vraag ik me alleen of hoe je je hoeveelheid watergifte opbouwend van week 1 naar week 9 bepaald.

Bij drippers is het simpel, 1 minuut je water opvangen, en dan na aanleiding van je aantal ml'ers je schema maken.

Maar hoe doe je dat in dit geval, omdat je met zo'n sproeier zowiezo een groter opp. bestrijkt, en daarbij je je water niet op kunt vangen??? (om zodoende te meten)

 

Vertel.... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Defqon,

 

Moet ik het ook nog komen aan leggen ofzo??? :verrygood

 

Je neemt je voedingsvat...vult het bv met 200li water....pomp aan tot ie leeg is...stopwatch erbij en tellen hoe lang het duurt voordat 200li weg is...deel dit door het aantal sproeiers

 

Voorbeeld:

Van uitgaande dat er 20 sproeiers zijn

200li/2min=1.66666li per min/20sproeiers=80ml per sproeier per min.

En dat zonder maar een maatbeker in mijn hand te hebben gehad he....gewoon uitrekenen.

Hou er dan rekening mee dat heel je systeem ook inhoud heeft en dat je dat ongeveer moet verekenen.

 

gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Defqon,

Moet ik het ook nog komen aan leggen ofzo??? :verrygood

Hahahahaha, neej bedankt Schenkie..

Moet je eerlijk bekennen dat ik het bouwen van een hok bijna nog leuker vindt dan het kweken zelf.

Dus dat wou ik liever toch zelf doen B)

 

Zoals jij het nu uitlegt had ik het gister ook in me hoofd,

alleen ik dacht, "laat ik nou geen stomme opmerking maken" :P

 

Want ik dacht een stap verder.

Dan heb je ook gelijk 200ltr water over je aarde verdeeld.

Maar nu jij het zo zegt, dit is natuurlijk het best te testen met het inwateren alvorens je stekken te zetten.

 

Ik denk dat de opmerking "niet denken maar doen" soms beter op mij van toepassing is :)

 

Thnx 4 the reply, grtz defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secondentimer, en een paar tensiometers doen ook wonderen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensiometers vind ik ondingen.

Ik heb er een jaar geprobeerd mee te werken,

en merkte uiteindelijk toch dat ik op mijn eigen vertrouwen/kunnen beter uit was.

 

Ieder zijn ding uiteraard :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen gebruiken om je systeem af te stellen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interresant en vooral leerzaam topic! Maar ik heb toch nog een vraagje, want op Cocossubstraat werkt je tensiometer niet. Hoe kan ik dan meten of m'n druppelaars goed afgesteld staan? Want een beetje op de gok zal wel lukken door de potten te wegen of met een vinger te voelen, maar meten is weten en ik wil eigenlijk voor perfectie proberen te gaan.....

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Je neemt een maatbeker waar ml'ers opstaan

2. Je steekt een slangetje van je druppelaar in dat maatbekertje.

3. Je zet je pomp 1 minuut aan (stopwatch gereed houden dus)

4. na 1 minuut zet je de pomp uit en je leest van je maatbeker af hoeveel ml. er is gegeven in die minuut.

5. Aan de hand van die gegevens maak je je schema op

 

Ik weet het ml. per plant per week niet uit me hoofd (mijn computer staat al ingesteld dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken).

Maar in de shop kunnen ze je precies vertellen vanaf week 1 tot week 9 een plantje per dag moet hebben.

 

(uit me hoofd start je met 200ml in week 1, tot 450ml in week 9 per lichtcyclus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet en leeg kratje bier neer, plaats in elk flesje een druppelaar.

Nu kun je kijken of ze redelijk gelijk water geven, en je kunt timen hoelang ze over 33cl doen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

na 24x flesjes, zal het je een rotzorg zijn of er water uit de drippers komt ! :oeps :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg mooie uitleg

dit wordt voor mij mn 2e project

eerste kweek met et gietertje (wat een werk <_< )

Share this post


Link to post
Share on other sites

100+ planten met de gieter???

Jij ziet het wel zitten :rofl

Ik doe er nu 40 met de gieter...is al werk genoeg <_<

 

El Fish :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
100+ planten met de gieter???

Jij ziet het wel zitten :rofl

Ik doe er nu 40 met de gieter...is al werk genoeg <_<

 

El Fish :rofl

 

denk dat ik bij mn 1e kweek toch praktisch in mn hok woon :D

wil mss toch wat minder planten doen met iets minder planten en evt langere voorgroei

Share this post


Link to post
Share on other sites

is de tekening van de eerste post met de terugslag klep

nu totaal komen te vervallen

door de tekening op pagina 3.(2)

 

ofwel is een terugslagklep niet nodig als je zo met het slangetje werkt?

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is of of,..............of een slangetje, of een terugslagklep gebruiken :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9381_2898_16678.gif

 

 

had ik nog een vraag over het gesloten systeem {links} van de foto hier boven.

 

maakt het ook uit of die T-splitsing niet precies in het midden zit ?

 

als ik het goed heb gelezen maakt het niks uit :lol: me pomp kan ook te licht zijn denk ik zelf.

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit het midden moet kunnen.

 

Aangezien vloeistof niet samen drukbaar is, gaan ze dus pas open als de hele leiding op een bepaalde druk staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...