Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Uitleg Irrigatiesysteem

Recommended Posts

hey jongens...

 

heb vandaag ook me water systeem aangelegd.. heb een probleem.. me koppelingen ( je weet wel T stukken en bochten) die blijven lekker hoe hard ik ze ook aandraai met me handen. Moet ik t met een waterpomptang ofzo nog vaster draaien? Ik heb die groen/zwarte koppelingen voor me tyleen...

 

thanx!!

 

gr

a3

 

hey jongens...

 

heb vandaag ook me water systeem aangelegd.. heb een probleem.. me koppelingen ( je weet wel T stukken en bochten) die blijven lekker hoe hard ik ze ook aandraai met me handen. Moet ik t met een waterpomptang ofzo nog vaster draaien? Ik heb die groen/zwarte koppelingen voor me tyleen...

 

thanx!!

 

gr

a3

 

 

LEKKEN bedoel ik natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Adriaantje,

 

Het is wel belangrijk dat de uiteinde die je erin steekt er ver genoeg in zitten en dat het uiteinde niet beschadigd of diepe groeven in zitten..er zitten overal O ringen in?

Als ze niet glad zijn kunnen ze daarop gaan lekken....als dit allemaal goed is kun je ze aandraaien met een tang(met beleid)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Adriaantje,

 

Het is wel belangrijk dat de uiteinde die je erin steekt er ver genoeg in zitten en dat het uiteinde niet beschadigd of diepe groeven in zitten..er zitten overal O ringen in?

Als ze niet glad zijn kunnen ze daarop gaan lekken....als dit allemaal goed is kun je ze aandraaien met een tang(met beleid)

 

Gr schenkie

 

hey schenkie..

 

thanx voor je reply, Ja ik duw de uiteinden helemaal door.Vvoor de rest zit t ook goed schoon. Denk dat ik ze maar is probeer aan te draaien met een tang idd.

 

D8 aan misschien te veel druk ofzo. Heb een 16m³/h pomp op zeg maar ongeveer 500 druppelaars. die Geeft een forse druk op t systeem! niet te veel toch??? ga morgen verder.. ben 6 uur bezig geweest en me rug is kapot! ;-)

 

gr Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Adraantje,

 

16m3 per uur is een flinke pomp...en PE koppeling van rond 20mm mag 10bar hebben bij 20'C.

Ik zou niet weten hoeveel bar je pomp opbouwt anders zou je nog een kogelkraan kunnen gebruiken om het zaakje wat te knijpen.

Welke druppelaars gebruik je???

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Adraantje,

 

16m3 per uur is een flinke pomp...en PE koppeling van rond 20mm mag 10bar hebben bij 20'C.

Ik zou niet weten hoeveel bar je pomp opbouwt anders zou je nog een kogelkraan kunnen gebruiken om het zaakje wat te knijpen.

Welke druppelaars gebruik je???

 

Gr schenkie

 

 

hey schenkie..

 

en kogel kraan is wel een goeie idd! nog niet aangedacht.. zat eraan t edenken of ik me pomp niet op een dimmer kan aansluiten.. maar dat zal wel niet gaan en zal je m horen brommen als een gek als ik techniesch nadenk.

 

Ik heb die tyleen sproeiers.. die dunnen zeg maar. druppelaatjes die je in je steenwolmatten duwd.

 

Ik er zo heen.. koop ff een kogel kraan en draai me koppelingen aan met een tang... laat je weten vanav over de voortgang!

 

bedankt!

gr aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey schenkie..

 

en kogel kraan is wel een goeie idd! nog niet aangedacht.. zat eraan t edenken of ik me pomp niet op een dimmer kan aansluiten.. maar dat zal wel niet gaan en zal je m horen brommen als een gek als ik techniesch nadenk.

 

Ik heb die tyleen sproeiers.. die dunnen zeg maar. druppelaatjes die je in je steenwolmatten duwd.

 

Ik er zo heen.. koop ff een kogel kraan en draai me koppelingen aan met een tang... laat je weten vanav over de voortgang!

 

bedankt!

gr aad

 

 

 

Hey hey..

 

ben net terug.. en t is gelukt hoor... Heb iemand mee genomen die het al eerder gedaan had. Blijkt nu dat ik niet ver genoeg de tyleen slang in de koppeling had geschoven.. Je moet heel veel kracht zetten wil die over t rubber aan de binnenkant heen schieten.

 

Maar alles gaat perfecto!

 

thanx!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey BBB zeker een goed stuk!

 

maar nu zit ik met de vraag wat nu het ideaalst is, het net beschreven druksysteem of een blumat systeem?

het hokje dat ik inelkaar wil gaan zetten (zal mn tekeningen vd week ff poste) moet muis stil zijn omdat het op het leegstaand zoldertje moet komen van de 2onder 1kap van mijn ouders nu grenst dat zoldertje dus met de buren (d.m.v. een houten schotje van 1cm dik) en mn ouwe moge niets hore en de bure ook nie

 

hoeveel geluid maakt dat druksysteem en is dit goedkoper dan blumat? kan er ook voeding worden meegeven met het blumat systeem(op organisch na dan)?

 

het systeem moet 20 plante van water voorzien.. als ik blumat aanschaf dan kost me dit 72 euro

 

laterss

 

 

hey cannabal

ik heb zelf ook blumat tot nu toe ben ik erg tevreden geen ook voeding mee alleen hou er rekening mee dat je vat hoger moet staan dan je planten!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumats heb ik ook gehad, maar vind ze niet betrouwbaar genoeg,.......heb al een keer meegemaakt ze door bleven lopen :spliff:

 

Dit werkt beter ;)

 

gallery_9381_2898_1031064.jpg

 

Klok 1

Hiermee kun je instellen wanneer, en hoe lang het vat gevuld moet worden.

 

Klok2

Hiermee kun je instellen wanneer, en hoe lang je wilt water geven.

 

Het vat heeft als extra veiligheid nog een niveauschakelaar,

die de watertoevoer afsluit indien het bovenste peil bereikt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duizend maal dank je wel BigButBram, mede dankzij deze topic gaat het wel goed komen dit jaar.

Allemaal nog een goed 2010.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topic maar o zo interessant, wil dit ook inzetten bij mijn volgende kweek!

 

Bedankt Bram!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie tutorial, was al bezig met onderzoek naar aerophonics dus deze heldere uitleg kwam goed van pas. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bram ,

 

als eerste wil ik je bedanken voor een mooi en leerzaam topic dat vele mensen gaat helpen.

ben zelf ook van plan t aan te leggen en heb hier zeker wat goede tips van mee gekregen.

vind alleen dat je de electra en t water zo ver mogelijk bij elkaar vandaan moet houden en dus niet zoals hier onder :D

 

my 2 cent :verrygood

 

nederweed

 

 

gallery_9381_2898_1031064.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nederweed, Is allemaal al veranderd ;)

 

ps. zo gooi ik voeding in mijn watervat.

 

Klein aquarium pompje in een jerrycan, het geheel is aangesloten op een tijdklok.

 

gallery_9381_2898_813905.jpg

gallery_9381_2898_162703.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heldere uitleg heb ik veel aan want loop al een tijd te kutten :wOOt

 

waar kan ik deze spullen kopen ?? wil liever niet online kopen.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het nog toegestaan is hier te posten ,maar goed ...

 

Als ik drie tafels naast elkaar heb en het vat (voor de tafels) in het midden ,hoe kan ik dan het best de leiding leggen voor de tafel in het midden ?

 

door middel van 3x tstuk of 2 bochten 1x tstuk recht langs de tafels met aan het einde 3x eindstop ,of toch hellemaal rond en dan in het midden een t stuk voor de tafel in het midden ?

 

Either way de middelste tafel krijgt minder of meer in een minuut ...

 

Groet,

zzs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit hoe je de leiding legt, of wat je verder gebruikt, als je er maar voor zorgt dat elke tafel een eigen kraan heeft, waarmee je kunt regelen.

 

Je kunt dat evt. doen door 3 emmers onder elke uitgang te zetten, en net zolang de kranen afstellen totdat ze alle 3 evenveel water geven. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het in een ring legt heeft alles toch zelfde druk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je het in een ring legt heeft alles toch zelfde druk?

Ook als het geen ring is ;)

(een ringleiding zorgt ervoor dat je de leiding sneller onder druk krijgt.)

 

 

 

Ik de praktijk gebruiken de meeste mensen een te zwakke dompelpomp,

waardoor de dichtbijzijnde druppelaars eerder water geven, waardoor de druk wegvalt, vervolgens weer wordt opgebouwd, meerdere druppelaars weer mee doen, de druk weer terug zakt, todat ook de laatste druppelaars mee doen.

 

Om dit te voorkomen zou je met drukventielen kunnen gaan werken.

 

Een regelkraan naar iedere tafel is makkelijk:

Je kunt een tafel uitzetten, of meer of minder water geven mocht dat nodig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke tafel een kraan ? dat was zeker niet mijn bedoeling , ik gebruik het water ook niet overnieuw ,had meer het idee van vatje ,pompje leiding ,gootje en wegpompen.

 

Maar goed moet nog ff verder tobben...

 

handig btw je voedingsvaatjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_9381_2898_16678.gif

 

 

had ik nog een vraag over het gesloten systeem {links} van de foto hier boven.

 

maakt het ook uit of die T-splitsing niet precies in het midden zit ?

 

als ik het goed heb gelezen maakt het niks uit :lol: me pomp kan ook te licht zijn denk ik zelf.

 

 

 

 

 

 

=M=

 

 

Sorry voor het bumpen topic

 

 

Ik heb een vraag betreft deze irrigatie,Een ringleiding,zorgt er dus voor dat die sneller op druk is

 

Kan ik dit dus zo maken:

 

gallery_35364_14801_16738.png

 

 

Onder in balkje komt het binnen

 

Rood is de ringleiding

 

Groen zwarte strepen,van boven na beneden,kan ik de leiding zo aan leggen,en daarop gaten maken en drukventielen op zetten,krijg je dit wel mooi op druk?

 

En is dit mogelijk zoals ik dit uitleg,ps let niet op me paint kwailtieiten in me 32 jaar nooit gebruikt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geduld is niet je sterkste kant neem ik aan.

In een ander topic ook link.

Mensen hebben ook een leven buiten wietforum.

Een beetje meer geduld zal ook zeker op zijn plaats zijn.

 

Al vast bedankt.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paint is ook geen 32 jaar oud. ;-)

 

Maar ring leiding is prima. zo gebruik ik t ook.

 

gegroet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt een dompel/druk pomp nodig (één die dus voldoende druk kan opbouwen) en deze zijn relatief duur.

Het is verstandig te melden aan de verkoper, hoeveel drukventielen er geplaatst worden, zodat hij de juiste

pomp en drukcapaciteit kan of laten berekenen.

 

Hoe word dat dan berekend? Kan iemand hier die formule plaatsen (liefst met uitleg). En hoeveel stekers per plantenbak als je bijv 11l potten gebruikt?

 

 

 

 

Heb op YouTube een leuke video gevonden waarin uitgelegd word hoe zoiets werkt (setup is net iets anders maar het concept is het zelfde)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...