Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Tonnetje

Van Stek Tot Oogst 1, Het Hele Verslag Op Pagina 1 (200x Shiva, 1600w Cooltube, 2 Tonnen)

Recommended Posts

Goeiendag allemaal,

 

Ik zal mij even voorstellen ik ben tonnetje en ben 22 jaar. Dit wordt mijn eerste kweekje met de tonnen.

 

Ik heb 2 tonnen staan met elk: 2 x 400w son t pia, buis ventilator (instelbaar), middelmatige pomp ( pompt ong 80 liter in een minuut), 400 liter bak, houten stellage met afloop van 5 graden, geplastifiseert gaas rondom de tubes (rondom 10 cm vanaf de tubes), lampen en pompen geautomatiseert met klokken, de temperateur bedraagt tussen de 20 en 26 graden in de ton, Luchtvochtigheids/temp meter in het hok, en uiteraard niet te vergeten de dames en dat zijn 100 shivatjes per ton.

 

Het schema: vrij simpel

 

Week:

 

1. 1.0 12/12 rizotonic 250ml

2. 1.2 12/12 rizotonic 250ml

3. 1.3 12/12

4. 1.4 12/12

5. 1.5 12/12

6. 1.6 12/12

7. 1.7? 12/12 pk13/14 175ml

8. 1.8? 12/12 pk13/14 175ml

9. 1.9? 12.12 pk13/14 175ml

 

 

In de tussen tijd is er nieuw materiaal aangeschaft en is het hok iets aangepast qua ventilatie en het filteren van de lucht want ik stuite op veel problemen o.a. met de afzuiging, ph schommelingen en de temperatuur van het water. Ook heb ik besloten om de volgende kweek andere voeding te gebruiken i.p.v. canna hydro, de voeding die ik op het oog heb is Advanced Nutrients Hydro deze is winnaar van de Nutrients Challenge en heeft van alle top merken gewonnen met bijna het dubbele droge gewicht en een thc percentage van 21% in vergelijking tot de andere merken. Wat me ook heel erg opvalt is dat de ph waarde gigantisch schommelt (maarja steenwol wat wil je B) ) en dat kan natuurlijk niet ten goede komen van de dames dus vandaag even met iemand gesproken en die vertelde mij dat als ik ph- van canna gebruik om de ph waarde terug breng naar 5.3 en daarna ph + gebruik van ata bcuzz om hem naar de 5.8 te brengen dat hij gewoon op 5.8 blijft staan dus dit ga ik vandaag nog testen B) Hier is een wat beter foto overzicht van de (nieuwe) middelen en fotos van de bloei voortgang!

 

 

De Hardware:

 

 

De tonnen

med_gallery_19616_6618_288408.jpg

 

De aflopende stellage

med_gallery_19616_6618_404319.jpg

 

De aanzuiging van verse lucht

med_gallery_19616_6618_197155.jpg

 

De afzuiging ( is 3 keren verandert en dit is het beste tot nu toe. Het is niet zichtbaar en volledig verborgen maar kostte wel een dag werk om door de muur te komen van 40 cm)

med_gallery_19616_6618_711324.jpg

 

De tubes, gaas. filter en buis ventilator

med_gallery_19616_6618_367434.jpg

 

Het bord

med_gallery_19616_6618_745505.jpg

 

Sproei systeempje (aangepast zodat de sproeier naar boven staat i.v.m ruimte te kort in de ton om goed onder de bladeren te kunnen sproeien)

med_gallery_19616_6618_189536.jpg

 

Sproei systeem in action

med_gallery_19616_6618_433882.jpg

 

Water temperatuur regelaars 18 t/m 35 graden instelbaar, 300w vermogen, 300 t/m 450 liter (telaat aangeschaft maar beter laat dan nooit, nu is de temp van het water ong. 25 graden constant i.p.v. soms 6 tot 8 graden)

med_gallery_19616_6618_612925.jpg

 

De waterbak met watertemp. regelaar, pomp, en afvoer

med_gallery_19616_6618_427941.jpg

 

 

Oke en nu dan waar jullie op wachten! De bloei voortgang vanaf dag 18

 

 

Dag 18

L

med_gallery_19616_6725_474545.jpg

 

Dag 25

L

med_gallery_19616_6725_119390.jpg

 

Dag 27

L

med_gallery_19616_6725_298544.jpg

 

Dag 28

R

med_gallery_19616_6725_411842.jpg

 

Dag 32

R

med_gallery_19616_6725_95859.jpg

 

Dag 47

R

med_gallery_19616_6725_617723.jpg

 

 

 

 

Dag 59

 

Ik denk dat ik een soort van tweede internode bloei zie ofzo. Ze zijn echt groot aan worden (sommige groter als de dikte van me vuist) en er komen allemaal nieuwe witte haarjes bij en ook lijkt het wel of ze nieuwe buds aanmaken! Op de foto kun je het niet echt goed zien behalve de nieuwe witte haartjes die zijn welgoed zichtbaar op de foto. Dus wat denken jullie ervan is dit een tweede internode bloei ofnie? Ook zat ik te denken om de bovenste rij al te oogsten i.v.m. rot.

 

Help ze vallen om!

gallery_19616_6725_233689.jpg

 

 

 

Wat minder leuk nieuws

 

Want ik heb een beetje toprot ontdekt gister boven in de ton, ik denk dat dit komt omdat sommige topjes de deksel raken en er tegen aan bloeien en zo kan alle vocht dat omhoog stijgt en in de top gaat zitten en niet meer luchten omdat het tegen de deksel aan groeid. Gister heb ik even een nieuw droog hokje gemaakt, bovenop komt een buisventilator met filter (degene die nu ook op de tonnen zitten) en hierin komt weer een droognet in te hangen die ik heb besteld. De koude en vochtarme lucht wordt vanonder aan gezogen door de sleuven aan de zijkant.

 

 

 

Zo dat was dat maar nu de oogst!

 

Het is nu 2 uur s'nacht en ben klaar ( na totaal 22 uur knippen met de hand in me eentje ). Eergisteren heb ik de bovenste rijen geoogst i.v.m. een beetje toprot, de dag erop heb ik besloten dat het tijd was voor de gehele oogst! Hier een paar foto's met commentaar vanmezelf :

 

 

 

Een beetje knip werk :D !

 

med_gallery_19616_6725_378443.jpg

 

 

En erna, maar dit is pas 1/4 :no !

 

med_gallery_19616_6725_159610.jpg

 

 

Zaten er nog stoute dames bij piet?! Jazeker sinterklaas :) !

 

med_gallery_19616_6725_412123.jpg

 

 

En zaten er hele hele stoute dames bij piet?! Echt wel sinterklaas :D !!!

 

med_gallery_19616_6725_459410.jpg

 

 

Al gauw bleek dat het droognetje teklein was :D ! Na iets meer dan 75 dames zat ie vol

 

med_gallery_19616_6725_829093.jpg

 

 

Ik snel een vriend opgebeld of ik iets groters kon lenen en dat kon (Doorsnee 100 cm) :) ! Zo is ie leeg en zo is ie......

 

med_gallery_19616_6725_211830.jpg

 

 

Vol ;)

 

med_gallery_19616_6725_489491.jpg

 

 

 

Zo, was ie leuk of was ie leuk!

 

Nou dit was dus mijn eerste kweek en tegelijk mijn eerste kweek verslag. Er is zeker plaats voor verbetering en hopelijk kan ik dat bij de volgende kweek terug zien in het gewicht! Ik hoop dat jullie het een leuk kweek verslag vonden en graag nog meer verslagen van me willen lezen, horen, kijken en ruiken :D . Is jullie kijk op het kweken met tonnen verandert of nog steeds hetzelfde gebleven, graag lees ik jullie antwoorden terug in de reacties! Van het nat gewicht heb ik geen flauw idee van maar dat mogen jullie schatten in jullie reacties, ook het droog gewicht mogen jullie schatten :lol: en zelf ben ik natuurlijk ook erg benieuwd wat dit droog opleverd, dit wordt uiteraard in de laatste update van dit verslag gemeld :huh: . Nou tot de volgende keer!

 

 

Het gewicht!

 

Na 6 dagen in het droogkasje te hebben gelegen heb ik er net even naar gekeken en sommige takjes knappen en sommige net niet dus heb ze even op de weegschaal gelegd en eerst ontdaan van alle takjes en enkele blaadjes :D. Het droog gewicht is:

 

1014 Gram

 

gallery_19616_6725_724877.jpg

 

 

Wat kan ik erover zeggen? Niet veel want dit was me eerste kweek en ging eigenlijk redelijk goed dus over dat kilotje heb ik niet zoveel te klagen! De volgende draai moet uiteraard meer gaan opbrengen en ga daar dus ook erg mijn best voor doen om alles perfect te laten lopen en tuurlijk ben ik benieuwd wat de andere voeding teweeg zal brengen :D de laatste 14 gram zal de komende dagen denk ik nog wel verdwijnen :D (hoop het niet)

 

 

Op naar het volgende verslag!

 

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nou eens een leuke reactie op iemand die veel tijd steekt in een verslag.

 

Petje af... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietvriend, veiligheid is een onderdeel van goed kweken en die veiligheid is hier nergens te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens, maar alleen afzeiken is zo makkelijk, dat kunnen we allemaal.

Zeker op internet. Als we zo stipt zijn om kritiek te spuien wees dan ook zo stipt om positieve feedback te geven.

De sfeer zou er mee gediend zijn...

 

De daad bij het woord voegend:

 

@Tonnetje, ik vind het een originele kweeksetting. Die ton-methode zie je nog niet zo vaak.

Let wel op de veiligheid inderdaad!

 

Enfin ben benieuwd naar de opbrengst.

 

Succes!

 

Gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiendag,

 

Zeg me dan a.u.b. wat ik kan veranderen of moet aanbrengen en hoe? Alle kritiek is welkom als het maar onderbouwt is!

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tonnetje, koop een schakelkast van 4x600. Een VSA kan namelijk tot wel 10x het vermogen trekken bij het opstarten. In jouw geval praat je dan over 8000 watt per timer. Zou toch zonde zijn als je kweek inclusief je huis afbrand. Zelfs een 250w VSA kan zo'n timertje al laten doorbranden. Zoiets moet je hebben:

 

Schakelkast met relais en timer

 

En hier kan je wat lezen over relais en waarom je het nodig hebt:

 

Relais

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) mooi tonnetje vol hoor! Zou inderdaad je lampen liefst wel via een relais laten lopen, dat is een stuk veiliger en bedrijfzekerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dat ziet er super uit

maar waarom draai je ze niet om en om die 2 tonnen?????

succes hoop dat je een mooie opbrengst mag hebben

greetzzz bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik vind het heel mooi B) , inderdaad wel ff een schakelbordje plaatsen verder goed hoor.

 

maar hoe geef je nu water dan? als je nu met de sproeier rond gaat maak je de toppen toch nat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiendag iedereen,

 

Ik ga inderdaad binnekort een schakelkastje kopen want ik wil natuurlijk niet mijn veiligheid en die van anderen in gevaar brengen B).

Op de foto had ik inderdaad even de lampen van de twee tonnen aangedaan voor de foto maar de tonnen draaien om en om hoor!

De voeding en het water wordt door een pomp uit de waterbakken omhoog gepompt in de zwarte ronde pvc buis waar gaatjes in de onderkant zitten. deze ring ligt weer boven op de slabs. Het sproeien met v+ is tegen spint en dat is wat je gezien hebt op de foto B) .

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben echt zo benieuwt wat het gaat opbrengen heb het zelf dus ook geprobeerd een zwerfketel maar die ligt dus nu ergens op de sloop B)

 

Suc6 verder met de kweek man B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die mooie ruimte had ik wel wat anders gedaan als met de tonnen. petje af dat je dit red. Is mei ons nog nooit gelukt.

 

 

Maar dit is weer een geval meeloperij en mensen bekritiseren die wat laten zien.

 

Netjes man

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag,....ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

 

Super weggewerkte ruimte B)

 

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie tonnetjes Tonnetje B)

Ongelofelijk dat er 100 plantjes in 1 zo'n apparaat kunnen groeien, ziet er erg gaaf uit!

 

Gr. El Shamano

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

B)

 

Tonnetje, koop een schakelkast van 4x600. Een VSA kan namelijk tot wel 10x het vermogen trekken bij het opstarten. In jouw geval praat je dan over 8000 watt per timer. Zou toch zonde zijn als je kweek inclusief je huis afbrand. Zelfs een 250w VSA kan zo'n timertje al laten doorbranden. Zoiets moet je hebben:

 

Schakelkast met relais en timer

 

En hier kan je wat lezen over relais en waarom je het nodig hebt:

 

Relais

Ik snap die schakelkastjes niet. Er wordt in de beschrijving gezegd dat er een 6 amp thermische zekering in zit. Maar 6 amp met 230 volt geeft maar 1380 Watt.

Als de VSA's bij het opstarten 8000 watt trekken zou die zekering toch minstens 35 amp moeten zijn?

Ik heb vorige kweek met een 250W HPS een 8 amp relais doorgebrand en nu gebruik ik voor de zekerheid een joekel van 40 (het kan nooit genoeg zijn).

 

B)

 

En nu eventjes on topic:

 

Welke diameter hebben die tonnen? Ik dacht dat je een gigatische diameter moest gebruiken maar het ziet er maar iets meer dan een meter uit bij jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiendag allemaal,

 

De diameter van de ton is 125cm. Ook heb ik wat minder leuk nieuws want ik heb een beetje toprot ontdekt gister boven in de ton, ik denk dat dit komt omdat sommige topjes de deksel raken en er tegen aan bloeien en zo kan alle vocht dat omhoog stijgt en in de top gaat zitten en niet meer luchten omdat het tegen de deksel aan groeid. Gister heb ik even een nieuw droog hokje gemaakt, bovenop komt een buisventilator met filter (degene die nu ook op de tonnen zitten) en hierin komt weer een droognet in te hangen die ik heb besteld. De koude en vochtarme lucht wordt vanonder aan gezogen door de sleuven aan de zijkant dus hier een paar fotos alvast van het hokje zonder droognetjes en de topjes met toprot helaas :

 

De toprot

med_gallery_19616_6618_590964.jpg

 

med_gallery_19616_6618_871007.jpg

 

 

 

Het drooghokje

med_gallery_19616_6618_167572.jpg

 

med_gallery_19616_6618_588321.jpg

 

med_gallery_19616_6618_248445.jpg

 

med_gallery_19616_6618_197833.jpg

 

med_gallery_19616_6618_175404.jpg

 

 

Tot de volgende update!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiendag medekwekers,

 

Dit is de 2de update vandaag! Ik heb hier een aantal fotos van de toppen en vraag me af hoelang ik nog moet wachten om te kunnen oogsten? Ik zit nu totaal op de dag 58 en de dames zijn shiva's!

 

 

med_gallery_19616_6725_477989.jpg

 

med_gallery_19616_6725_582216.jpg

 

med_gallery_19616_6725_361440.jpg

 

med_gallery_19616_6725_296588.jpg

 

med_gallery_19616_6725_1095501.jpg

 

 

Nou ik wacht jullie berichtjes met smart af want ik wil nu eindelijk eens gaan oogsten B)

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zie ik al best veel bruine haartjes en dat je nu ook nog eens rot heb ondekt zou ik goed gaan kijken als er niet meer toprot in zit anders :smoke

 

Greetz,

Klaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Klaas,

 

Ik heb nog even goed gekeken maar er zat alleen in twee topjes rot en in de rest niks.

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Klaas,

 

Ik hou het zeker goed in de gaten maar ik denk dat ik morgen ga beginnen met oogsten want anders betekent het dat ze nog een week moeten staan voordat ik weer tijd heb om te knippen!

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Tonnetje,

 

Dan alvast suc6 met het knippen ga je alles met de hand knippen of met een hulpmiddel heb zelf laats 2 machines geprobeerd de Cannacutter en de Tumble Trimmer de laatste is mij erg goed bevallen :smoke

 

Greetz,

Klaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Klaas,

 

Ik ga alles met de hand doen maar vind het niet erg! Morgen ga ik een paar nieuwe schaartjes aanschaffen om zo te kijken welke mij het best ligt en wat betreft de machine's tjaa wat moet ik erover zeggen.... een maat van me heeft ook zoon ding en kan hem zo lenen maar ik wil eerst goed en snel leren knippen voordat ik zo'n ding gaat gebruiken. Eerst de basic's en dan zien we verder :smoke

 

M.v.g. Tonnetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...