Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

robdh

Review: Eurotech 7a Fancontroller

Recommended Posts

Ik zag bij Frans van The Growshop / Shop Wietforum een betaalbare 7 ampere fancontroller. Van Frans kreeg ik de kans om deze fancontroller te reviewen/testen B) .

Ik had zo'n simpel draaiding van SMScom en die laat afzuigers bij minder dan 80% brommen dus niet erg geweldig.

 

Zoals gezegd, de Eurotech controller. Deze 7A versie is nog net geen 115 euro dus goedkoop vergeleken met gerenommeerde 7A/8A controllers zoals Multifan.

 

Wat zit er in de doos:

 

De fancontroller gemonteerd op een plaatje mdf en een gebruiksaanwijzing in het Engels en Nederlands. De controller komt compleet met stroomkabel en een 3 meter lange kabel met een temperatuurvoeler. Plug and play dus! De stroomschakelaar kent 3 standen, hebt) 0=uit, 1=100% ongeacht de instellingen en stand 2 is de autostand, hier werkt alles op de instellingen die je ingeprogrammeerd hebt.. De kast is verder afgezekerd met een glazen 8A zekering.

 

gallery_11343_6740_85575.jpg

 

En dit is het frontpaneel met het deurtje open:

 

gallery_11343_6740_74271.jpg

 

Je kan er 2 afzuigers op aansluiten (niet onafhankelijk te regelen):

 

gallery_11343_6740_40864.jpg

 

Wat zijn de mogelijkheden?

 

P: De temperatuur instellen waarbij de afzuiger harder of zachter gaat draaien (instelbaar van 10 tot 50 graden in stappen van 1 graad):

 

gallery_11343_6740_12894.jpg

 

b: Bandbreedte, hier stel je de marge in zodat je afzuiger niet continu harder en zachter gaat als de temperatuur net rond de waarde van P schommelt. Marge is 1 t/m 9 graden. Als je dus je temp. P ingesteld hebt op 25 graden en je zet b op 2 dan zal de controller pas bijsturen onder 23 of boven 27.

 

gallery_11343_6740_27017.jpg

 

L: Het percentage waarop de afzuiger minimaal mag draaien. Gaat van 0 tot 50% in stappen van 10%.

 

gallery_11343_6740_30771.jpg

 

H: Het percentage waarop de afzuiger maximaal mag draaien. Gaat van 50% tot FU(LL) in stappen van 10%

 

gallery_11343_6740_15260.jpg

 

t: Dit is de temperatuur die de sensor meet (meetbereik 11 tot 49 graden in stappen van 1 graad).

 

gallery_11343_6740_27302.jpg

 

De meest linkse digit geeft alleen L of H aan als indicatie dat de afzuiger low of high draait.

 

En voor de elekrofreaks nog een foto van binnen. Ziet er netjes uit en alles is geaard B) :

 

gallery_11343_6740_97128.jpg

 

gallery_11343_6740_53803.jpg

 

Als je alles naar wens hebt ingesteld druk je op "save" en de instellingen blijven bewaard, ook na een stroomuitval.

 

Ik heb m even uitgest op een badkamer afzuiger maar die houden niet van snelheden van 50% en lager. Wat opviel is dat de controller de snelheid heel geleidelijk regelt, dus in erg kleine stappen :) . Van de week ga ik m aansluiten op mijn RVK125 afzuiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook op zoek naar een digitale controller

Maar deze had ik nog niet gezien

Ziet er prima uit , prijs is goed

Lijkt me wel wat

Kan op mp een andere kopen

Is wel meer ampère maar ook een stuk duurder en tweede hands

Guesswho denk even diep na

denken.jpg

 

Grzt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen nog op een badkamer afzuiger, heb mijn review net aangepast. Trouwens, de 14A controller is nog geen 20 euro duurder B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem ook besteld B)

 

 

Grzt guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Frans!, fijn dingetje maar mijn 225 kuub afzuiger heeft iets te weinig capaciteit om te dimmen tot 50% of lager (zeker als je 4 planten van Magus Genetics vol in bloei hebt staan, die ruiken echt B) ). De Vents TT125s komt tijdelijk terug. Moet nog ff afspreken met Whazzup. Ik hou je op de hoogte B) . Ondertussen wel erachter gekomen dat het geen voltage dimmer is maar dat deze werkt dmv fase-aansnijding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen brom silver maar mijn afzuiger heeft gewoon te weinig capaciteit om m teveel te dimmen. Ik moet wel onderdruk in mijn tentje houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat dat hij niet apart regelbaar is. Dus dat gebeurd er als ik mijn 1500 kuub inblaas en men 3250 kuub afzuiging er op zet? Dat gaat niet werken denk ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk apparaat... Ziet er uit als iets wat de hobbyist handig kan gebruiken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren de Vents TT125s afzuiger (max 345 kuub) weer opgehaald bij Whazzup (thx voor de zaden en de gezelligheid trouwens :dribble: ) en aangesloten op de controller. De afzuiger kan ik dus met deze controller moeiteloos tot 10% dimmen, is tevens de laagst instelbare waarde, zonder rare bijgeluiden of uitval. Dit is toch vrij zeldzaam voor een controller die werkt met fase-aansnijding ipv voltageregeling. Beetje met de temperatuur aan de voeler gespeeld en het omhoog en omlaag schakelen gaat traploos en soepel. Bij deze dus mijn conclusie dat de controller zijn geld 100% waard is. In 1 van mijn volgende kweekjes, met een Secret Jardin DR100, zal de controller en ook de Vents afzuiger als een soort duurtest meelopen.

 

Bij deze nogmaals dank aan Frans van Thegrowshop voor de controller en zowel Frans als Doc van KJ Products voor de Vents TT125s afzuiger :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt goed! Nu de duurtest nog he :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duurtest gaat komen als ik met de DR100 ga werken, maar ik zal het dan in het kweekverslag bijhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik

Op een 1500 m3 metalen box

Geen gebrom en hij regelt mooi traploos de snelheid

Enig minpuntje is dat hij de temperatuur een paar graden te laag aangeeft

Hopelijk is dat van binnen bij te stellen

Op een ruck 750m3 buisventilator kon ik als ik mijn oor erop legde wel een brommetje horen

Maar een prima apparaat zeker voor die prijs

 

gallery_19024_6257_542786.jpg

gallery_19024_6257_954219.jpg

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vlakbij de aansluiting van de temp. voeler zit een potmeter, dit zou weleens de oplossing kunnen zijn.

 

gallery_11343_6740_133412.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekkere test weer Rob :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vlakbij de aansluiting van de temp. voeler zit een potmeter, dit zou weleens de oplossing kunnen zijn.

 

Dat idee had ik ook al

Maar ik kan nergens een schema van de controller vinden

Dan kunnen we het zeker weten of dit de juiste potmeter is

Ik zal proberen contact op te nemen met de maker van de controller

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon de printplaat losschroeven, dan zie je vanzelf waar de soldeerbanen lopen. 90% zeker dat het de potmeter is voor de temp. sensor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus ik kan uit je verhaal concluderen dat hij je bevalt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net de controller los gedraaid

Ik heb de print laten zitten

Op de schroefjes zit een druppeltje uit een lijmpistool

De controller gaf een temperatuur aan van 15 graden terwijl het in de kweekruimte bijna 20 graden is

Eerst de frontplaat verwijderd met dopsleutel 8

Met een kleine schroevendraaier voorzichtig aan het trimmertje gedraaid

Op het display zag ik de temperatuur naar 10 graden springen

Het trimmertje de andere kant opgedraaid en toen spring hij netjes van 10 naar 15 en bij 20 ben ik opgehouden met draaien

Ik had een temperatuur verschil van ongeveer 4 graden dus nu staat hij goed

Daarna de front plaat weer gemonteerd

Simpele ingreep en hij geeft de temperatuur weer goed aan

@ robdh nog bedankt voor het meedenken en de tip!

 

 

Grzt guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal van de week de mijne eens vergelijken met een ouderwetsche kwikthermometer en kijken of er een grote afwijking is. In ieder geval is het dus makkelijk om de controller af te stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind eigelijk wel dat ie fabriek af met een geijkte thermometer afgeregeld zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik sinds een paar weken de eurotech

Maar heb toch een brom in m'n afzuiger zitten

Als je erbij staat hoor je hem niet zo goed

Maar als ik 2 verdiepingen lager sta (onder aan het trapgat) hoor je de brom wel degelijk

Verder regelt hij heel mooi traploos de snelheid

Hoe is dit bij jou robdh?

 

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je zeker dat het een brom is? Het is natuurlijk wel zo dat bij lagere toeren een afzuiger een andere geluidsfrequentie heeft. Als er maar iets in de buurt is dat op die frequentie gaat resoneren krijg je dus een harder geluid. Heeft alles met akoestiek te maken. Kort samengevat verandert je hele geluidsbeleving van afzuiger en afzuigbuizen met het toerental. Grote kans dat als je de afzuiger 10% lager of 10% hoger laat lopen je niets meer hoort beneden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...