Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Church

Van Gezichtsbruiner Tot Tl5 Micro-voorkiem/groei-lampje!

Recommended Posts

Het idee de gezichtsbruiner te gebruiken voor onze hobby is ontstaan bij ogkush. Alle props daarvoor naar hem betreffende deze innovatieve gedachte.

 

Church was weer eens in het ouderlijk huis toen hij een dergelijk gezichtssolarium zag staan. Denkende aan ogkush en voelende de behoefte naar een klein voorkiem/groei-lampje besloot ik ook eens te gaan kloten met het apparaat. Echter heb ik niet gekozen voor totale demontage (zoals ogkush) maar voor gebruik van het originele ontwerp van philips. Ik vond dat mooi en handig.

 

Het resultaat heb ik vereeuwigd in een foto-stappenplan voor de leek (als ik ;) )

 

1. We nemen een Philips Solarium (uiteraard NIET aangesloten):

gallery_19265_6411_423126.jpg

 

2. We schroeven de voorste kap los en ontdoen haar van alle losse knoppen. We leggen het apparaat verder bloot door de TL5-buisjes los te koppelen en de aluminium reflectie kap weg te nemen:

gallery_19265_6411_381800.jpg

 

3. Na wat simpel zoekwerk ontdekken we de timer en strippen die uit het apparaat. Evenals we de draden hieraan verbonden loskoppelen.

gallery_19265_6411_718869.jpg

 

4. Nu er geen timer meer is verbinden we het draad van het vsa met het draad dat oorspronkelijk richting de timer ging. (Doe dit op een veilige manier!)

gallery_19265_6411_729098.jpg

 

5. Werk de twee draden veilig weg en doe de aluminium kap weer op haar plaats. Haal vier nieuwe TL5-buisjes (8Watt) bij de gamma met kleur 33 (voor een dik tientje) en schroef uiteindelijk alles weer op de originele plaats. Steek de stekker in het stopcontact en bewaar een veilige afstand. Tadaa!

gallery_19265_6411_872771.jpg

 

We hebben nu een micro voorkiem/groei-lampje van 1600 (sylvania) a 1800 (philips) lumen.

Ideaal voor mij (hoop ik) bij het kiemen en voorgroeien van 5 kleine plantjes voordat ik ze 12/12 zet.

 

Enkele vragen van Church zelf aan de experts die dit lezen:

-Is dit geen probleem? Aangezien de twee vsa's eigenlijk voor 30Watt gemaakt zijn in plaats van de 16Watts van nu.

(2x8Watt ipv oorspronkelijke 2x15Watt).

-Wat is het verbruik nu? (Toch gewoon 4x8Watt + 15Watt aan vsa = 47Watt)

-Geeft dit meer licht voor de plantjes dan 2 TL-buizen van 18Watt met TL-armatuur van de gamma?

(Het leek mij mogelijk gezien de reflectiekap die hier alles benut).

 

:D

 

Mvg,

Church

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaah, heel mooi! Dit ga ik binnenkort ook nog eens proberen.. Even kijken of ik ergens zo'n 2e hands ding kan kopen! Lijkt me wel zo handig..

Heb niet de technische kennis om je vragen te beantwoorden, ben wel benieuwd! Dus ik blijf even in dit topic hangen.

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk! Reacties ;)

De originele buisjes (uv-licht) zijn exact die lengte ja, maar zoals ik al vermelde 15Watt ipv de nieuwe (cool 33) 8Watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey heb die gezichtsbruiner ook mee gekregen van ogkush ..zeer vindingrijk ;) mooi en klein of te wel de ideale voorgroei lampie ovor de micro onder ons die maximaal 5 planten willen :D

 

echter op je vraag durf ik niet in te gaan ...ben een leek op electro gebied

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben een blauwe maandag elektricien geweest(wat verdomde handig is met onze hobby)en als ik me niet vergis gaan nu sneller je buisjes kapot.die krijgen teveel wattage naar wat ze kunnen verwerken.het kan ook zijn dat ik me vergis en dan heb je kans dat je vsa doorfikt,omdat die ze kracht niet kwijt kan.wat ik zou doen is een vsa scoren van 2x8watt.desnoods hang je die op een apart bord als het niet meer in de gezichtsbruiner kan.het idee is iig toppie.met een beetje brainstormen moet hier wel iets van te maken zijn.succes en ik hou het in de gaten

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben een blauwe maandag elektricien geweest(wat verdomde handig is met onze hobby)en als ik me niet vergis gaan nu sneller je buisjes kapot.die krijgen teveel wattage naar wat ze kunnen verwerken.het kan ook zijn dat ik me vergis en dan heb je kans dat je vsa doorfikt,omdat die ze kracht niet kwijt kan.wat ik zou doen is een vsa scoren van 2x8watt.desnoods hang je die op een apart bord als het niet meer in de gezichtsbruiner kan.het idee is iig toppie.met een beetje brainstormen moet hier wel iets van te maken zijn.succes en ik hou het in de gaten

 

grtz twin

 

EN 2x 8 w op een 18w armatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben een blauwe maandag elektricien geweest(wat verdomde handig is met onze hobby)en als ik me niet vergis gaan nu sneller je buisjes kapot.die krijgen teveel wattage naar wat ze kunnen verwerken.het kan ook zijn dat ik me vergis en dan heb je kans dat je vsa doorfikt,omdat die ze kracht niet kwijt kan.wat ik zou doen is een vsa scoren van 2x8watt.desnoods hang je die op een apart bord als het niet meer in de gezichtsbruiner kan.het idee is iig toppie.met een beetje brainstormen moet hier wel iets van te maken zijn.succes en ik hou het in de gaten

 

grtz twin

 

Kijk eens aan! Dit is even handig, deskundigheid! Dit zou betekenen dat het hele eerste gedeelte van dit topic een flop wordt! Een leerzame flop wel te verstaan! Ik geloof je eigenlijk direct, helaas. Hoewel het ding gisteren 2 uur heeft staan branden, ter observatie, werden de TL-buisjes best wel warm...

Hmm...Thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je nu eens de 4 lampjes op 1 vsa aansluit. Kom je aan een verbruik van 32 watt op een VSA van 30 watt.

 

PROBEER DIT DAN WEL BUITEN OF ERGENS DIE BRANDVRIJ IS WANT HET ZOU VUURWERK KUNNEN GEVEN ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jij zegt Fristi is te realiseren in een handomdraai, zonder de ombouw van het solarium aan te tasten (net gekeken). Ik ga dit doen zodra ik hier de zekerheid krijg ik niet mijn buisjes of vsa sloop! Goeie tip!

 

Mvg Church

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij gebrek aan reactie heb ik dus maar gedaan wat Fristi voorstelde. Had ik dit maar nooit gedaan. De stoppen sloegen door en heb nu enkel de reflector van dit solarium over. Om positief te blijven ga ik deze gebruiken voor 2x 18Watt TL. De foto's komen te zijner tijd wel in dit topic. Omfg. ;) :D :P ;)

 

WARNING These stunts are performed either by professionals or under the supervision of professionals. I insist no one attempt, recreate, or re-enact any activities performed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop een looplampje bij de gamma 4 euro,alles zit er in zelfs t5 buisje!lekker blauw voor de groei!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel watt is die looplamp? En weet je zeker dat het kleur 33 is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey church,

 

Leuk initiatief ;) , Ik durf wel een poging te wagen je vragen te beantwoorden en heb tevens een interessante opmerking voor je, te weten:

 

Je beschikt over veel meer lumen dan je in het begin van je verslagje vermeld.

 

Toelichting:

 

Lichtsterkte wordt niet gemeten in lumen maar in lux, lumen is dan weer de hoeveelheid lux op 1 vierkantemeter dus als 1 buisje 400 lumen is dan is dit 400 lux op 1 vierkante meter. Gebruikje dit 400 lumen buisje op een halve vierkante meter dan heb je dus een keer zoveel licht dus 800 lux. Echter er vanuitgaande dat je een hokje om de gezichtsbruiner heen maakt en de afmetingen (van mijn philipssolarium) zijn 25cm breed en 36cm hoog dan is het oppervlak van een gezichtsbruiner (0,25x0,36) 0,09m2

 

Ronden we dit voor het rekengemak even af naar 0,1 dan spreken we dus over een factor 10, dus zou je daadwerkelijk een hokje van 0,36 x 0,25 maken dan heb je dus van 1 buisje 4000 lux. x 4buisjes(zoals in je setup tot zover maar zou dus nog 3 a 4 keer zoveel kunnen) = 16000 lux en das heel veel licht op deze kleine ruimte.

 

Ik heb zelf ook een test gedaan met 2 x 8w op 1 trafo en dit gaat prima, je kunt gewoon de lampen in serie zetten. Met 3 lampen gaat het ook goed want je blijf binnen de specs van je VSA en met 4 lukt het ook, al gebruik je dan 32w alleen gaat het dan andersom dan jij stelt, je lampen worden niet warmer zoals bij gebruik van 1 buisje maar je vsa, echter deze kan dat een stuk beter hebben dan de lamp, dit gaat echt wel goed. Er is ook een 28w T5 als ik mij niet vergis(kan ook 26zijn) en dat is een hele mooie combi (als je een standaard 36W tl armatuur bij de gamma haalt dan zit daar ook een 40W vsa in) je zult dan wel de gezichtbruiner moeten demonteren want die buis is langer. De inhoud is zeer eenvoudig demontabel want de lampvoetjes zitten mooi op een plaatje en je kunt het er zo uittrekken je zou alleen de draden dan nog hoeven verlengen, exact zoals je de timer hebt verwijderd zet je er dan een draadje tussen en doe je die handeling 2x (aan beide zijden van het stukje extra draad)

 

Wat betreft je vraag over het gebruik, de trafo blijft ondanks dat jij maar 2 x 8w plaatst wel 30w van het net nemen. Een vsa is niet anders dan een spoel met een gelammeleerde kern(kern opgebouwd uit lagen metaal, zou deze massief zijn dan krijg je hinderlijk veel lorenz krachten in de spoel) met daaromheen wikkelingen koperdraad aan twee zijden van de kern. De ene zijde met wikkelingen neemt op van het net de andere zijde geeft af aan de lamp. Het aantal wikkelingen van het koperdraad bepalen het opgenomen vermogen en de afgegeven nieuwe spanning en dus niet hoe zwaar jij het vsa uiteindelijk belast.

 

Hoop dat je hier iets aan hebt!

OGKush

Share this post


Link to post
Share on other sites

looplampjhe is 8watt t5,merkloosbuisje erin.kleurkode en merk ?

Maar lampje makkelijk te vervangen.

Ook een versie 11 watt PL looplamp maar 10 euro!

Heb 8 lampjes (8watt t5) gekocht.

Alles uit elkaar gesloopt en op plaat gemonteerd(voetjes gekocht zaten er niet bij)

Mooi lampje (vergelijkbaar met voorbeeld hierboven maar dan met 8 lampjes)voor nog geen 20 euro!

Alleen buisjes erbij kopen voor de bloei!

 

Grt Leip

Share this post


Link to post
Share on other sites
OGKush

 

Damn bro, had dit net iets eerder gepost en mijn solarium was nog heel. Mooie lap informatie.

Ik ga nu de reflector gebruiken voor gewone TL's, als ik nog eens een solarium tegenkom... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er nog wel 1 voor je liggen. Ze zijn hier erg goedkoop bij de kringloopwinkel vanaf 2,50 b-merk tot 5 euro Babyliss of Philips. Ik had mijzelf dus al ruim voorzien toen ik er nog 1 van iemand kreeg, daar doe ik niks meer mee en hij ligt in de weg. Als je er belang bij hebt mag je hem hebben, moet je me maar even PMen om te kijken of we dicht bij elkaar wonen om af te spreken. Kunnen we ook mooi nog even een topje The Church ruilen om te vergelijken(ik ben ook een gelover B) ), 1 van mijn lievelings weedjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk daarom hou ik nou van dit forum B) elkaar voorzien van info die niet 1,2,3 voor handen ligt en elkaar kunnen helpen met de hobby geweldig gewoon B)

 

suc6 bro's

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...