Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wiedewiet

Wat Doet Een Relais Nou Eigenlijk ?

Recommended Posts

Van de week een 400 watt hps-lamp gehaald en een vsa en een relais met tijdschakelklok. Op deze relais kunnen vier lampen. Hebben we niet nodig maar goed.

Maar wat doet een relais nou, waar is ie voor ?

Kan iemand me dat in Bob de Bouwertaal uitleggen ?

Dus zonder over watt en volt en ampere te schrijven, ik wil gewoon de functie van het ding weten.

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje google en je vind het hahaha of Wikipedia

 

 

'Relais worden bijvoorbeeld toegepast om met een microschakelaar een groot elektrisch apparaat in werking te stellen. De microschakelaar hoeft namelijk alleen de stroom en spanning naar de spoel te dragen, niet de grote stroom voor het geschakelde apparaat'

 

 

150px-Relais.gif

'Door een elektrische spanning op de aansluitingen S1 en S2 van de spoel te zetten, zal er door de spoel een stroom gaan lopen, waardoor de U-vormige kern (lichtblauw) gemagnetiseerd wordt. Nu wordt het anker (donkerblauw) naar de kern toe getrokken. Aan het anker is een moedercontact C (van Common, gemeenschappelijk) bevestigd wat in rust het bovenste verbreekcontact NC (van Normally Closed, in rust gesloten) raakt en in bekrachtigde toestand het onderste maakcontact NO (van Normally Open, in rust geopend), zo wordt de elektrische verbinding tussen C en NC omgeschakeld naar die tussen C en NO. Als de spanning van de spoel wordt afgehaald, valt het anker af, en blijft in zijn oorspronkelijke positie, tot de spoel opnieuw wordt bekrachtigd. Het eenvoudigste relais heeft alleen een moedercontact © en een maak- (NO) of een verbreek- (NC) contact. De meeste relais hebben tenminste één set van drie contacten (moedercontact, maakcontact en verbreekcontact) en er bestaan relais met wel 12 sets contacten.

 

Voor gelijkspanningsspoelen maakt het niet uit welke polariteit de aangelegde spanning heeft. In sommige relais is echter een vrijloopdiode over de spoel geïntegreerd, waardoor de polariteit wel vastligt. Voor wisselspanningsspoelen maakt de polariteit nooit uit.'

 

 

Ik weet niet hoe ik het in eigen woorden uit moet leggen ;) het is gewoon snappen.

Anders moet je ff dit lezen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

 

Je kan het zeggen van : iets kleins dat een groot aantal stroom regelt, volgens mij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of je het al bekeken hebt, maar hier zie je in het 1e deel hoe een relais werkt.

Mischien heb je er iets aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het nou dat de stoppenkast het opstarten van een VSA niet aankan, dat er dan te veel stroom weggetrokken wordt ?

Dat dan de stoppen doorslaan of de aardlek eruitklapt ?

Voor zover ik het begrijp kan een relais met weinig stroom vanuit de meterkast een apparaat opstarten wat heul veul stroom gebruikt. Zit ik goed ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het probleem is dat het tijdklokje de hoge stroom van de VSA niet afkan..

daarom laat men het klokje het relais schakkelen en dan het relais de VSA.....

als men het klokje rechtstreekt de VSA zou laten schakelen heb je veel kans op onder andere brand...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm nou nee,

het heeft weinig met je meterkast te maken.

stel je hebt een schakelaar tussen een buro-lamp,

dat werkt met een 50 watt lampje.

maar je kunt je voorstellen dat met een lamp van 1000 watt een te zware belasting is voor deze schakelaar.

de schakelaar vervang je nu door een relais, want die kan deze belasting wel hebben.

 

Maar er zit geen knop aan een relais????

 

Nee klopt, en dan komt je tijdklok in beeld.

Deze gaat een stroompje naar je relais sturen zodat die wel inschakeld.

Ik geloof dat je dit een vorm van stuur stroom mag noemen(?)

 

Je meterkast komt pas aan de orde als je gaat bekijken wat de belasting is die je op een groep mag gooien.

oftewel het aantal lampen en apparatuur.

 

nou ik dacht dat dit zo klopte in eenvoudige taal.

alhoewel ik de text van One8seveN beter vond hehehe,

 

greetz weetje

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het simpelst vertaald is:

 

Een relais schakelt met een kleine stuurstroom een grote stroom in. ;)

 

Hetzelfde als in je auto.

Als je jouw knipperlicht aanzet, dan hoor je het relais elke keer tikken als je lamp knippert.

Door de hendel in te schakelen zet je een kleine stroom op je relais die het relais bediend.

Vervolgens kan door het gesloten relais een grotere stroom lopen.

 

Het relais is ontworpen om grote stromen door te schakelen zodat je contacten niet inbranden door

de hoge inschakelpiekstroom. Om die te bedienen is dat stuurstroompje nodig.

 

Snap je het zo? :P

Anders verzinnen we nog iets anders! :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien een domme vraag,

maar bestaat er zoiets als een relais met een ingebouwde tijdklok?

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een relais is een schakelaar, die niet met de hand bediend wordt maar met een stuurstroompje. Je klok is een tijdschakelaar, maar die schakelaar is niet zwaar genoeg voor een HPS lamp. Daarom schakel je met je tijdschakelaar niet de stroom voor je lamp, maar gebruik je daar een relais voor.

 

Ik zou in jouw geval een kant en klaar kastje kopen en iets meer lezen in de elektro hoek, waar dit topic nu ook naar verplaatst is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap `em, joepie ! Heb er altijd een pesthekel aan als ik iets niet begrijp, bedankt mensen !

Groet, Wiedewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stel voor dat je naar een gamma of doe-het-zelfzaak gaat.

Het zal veel goedkoper uitkomen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
waar kun je goedkope relais krijgen onlinen?

 

http://www.ebay.de (Business & Industrie), (Elektronik & Elektrotechnik)

Daarna zoeken op "schütz" (dat is relais in het duits)

Voor een prikkie koop je daar een nieuwe. Heb alles daarvandaan, tijdschakelaars, automaten, etc, etc.

 

succes, ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...