Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Tulipan

Kast 400w Hps Cooltube Stealth ( met voor en drooghok)

Recommended Posts

Hoi Doc,

 

Ik vind het erg lief dat je je zo meeleeft met me.

En vooral omdat je er helemaal niets aan kunt doen, dat ik al zolang op

mijn Lumatek zit te wachten die ik, met m'n stomme kop, hier in Spanje heb besteld.

 

Het probleem is, dat als ik hem nu bij jou bestel ik de hele growshop vergeet

en dus afscheid van hem neem, En ze zijn hier niet voor het uitkiezen.

Hij heeft gezegd ( :j :j alleen dat zeggen en daarna doen.....)

dat zijn leverancier weer maar de helft heeft verstuurd maar omdat het

een grote en goedkope groothandel is kan ie niet zomaar even wissellen van

groothandel dus nog een weekie wachten. Morgen is dat weekie voorbij.... :D

 

Zoals belooft de foto´s met hoe het nu staat.

 

med_gallery_19792_7143_899018.jpg

 

med_gallery_19792_7143_979889.jpg

 

med_gallery_19792_7143_115335.jpg

 

Op enkele zaken die nog afgewerkt moeten worden:

 

- Thermostaat testen op juiste werking.

- Aarde naar bulb heeft lekspanning.

- Kastje op de uitgang van de bekabeling.

- Bekabeling samenbinden en opbergen in een goot.

- Sonodeck slang aan filteruitgang bevestigen.

- Twee wandmeubels maken om voor de kast te zetten ( daar komen geen foto´s van anders is het

geen stealth meer :o )

 

Al met al is het een langdurig proces geworden. Ben vorig jaar mei begonnen met lezen en begin

september de eerste schroeven gaan kopen. Eigenlijk alles is goedgekomen alhoewel ik nachten

heb lopen broeien om alles is deze kleine ruimte te proppen en toch flexibel te blijven ivm aanpassingen

mbt temperatuur en luchtvochtigheid. :j

 

Het is me een waar genoegen geweest om het bouwproces met jullie te delen.

Ik hoop dat er voor toekomstige bouwers ideeën instaan, waardoor die " nachtelijke broeisessies "

voor hen beperkt kunnen blijven. :verrygood

 

Ik dank iedereen voor de gestelde belanstelling en ik ga nu door met het kweekverslag op:

 

Eerste kweek 400 Watt Cooltube Scrog

 

Hopelijk treffen we elkaar daar weer. B) :D

 

El Tulipan :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even nog een update:

 

Ik heb de EVSA eindelijk binnen, sorry Doc, het is geen lumatek.

Ik merk dat hier in Spanje erg veel met "Agrolite" wordt gewerkt.

De bulb is van dit merk en ook de EVSA.

 

med_gallery_19792_6690_764029.jpg

 

med_gallery_19792_6690_120406.jpg

 

Maar de prijs is er dan ook wel naar.... 147.00 euro. :verrygood

Hij wordt niet warm, je kunt er makkelijk de hand op leggen. De lamp geeft naar mijn gevoel wel

meer warmte af. En natuurlijk is het licht veel witter. WE KUNNEN BEGINNEN :rolleyes:

 

Mijn " oude " ballast werkt nog steeds niet naar behoren, maar ben nog steeds op zoek naar de oorzaak.

De aarde is afgekoppeld, die was geraakt met het strippen van de kabel. Ik heb de aardekabel

afgekoppelt en geisoleerd. Voor de volgende ronde even netjes aankoppelen. Ik kan er niet meer bij

ivm de planten en scrognet.

 

Ook de thermostaat geeft een teken van leven, alleen heeft ie een afwijking, het zoeken is nu hoe

groot die afwijking is. Dit zijn twee probleempjes die deze weken opgelost worden, en dat kost tijd.

 

Verder gaat alles zoals ik vooraf bedacht had en dat stemt me tevreden.

 

Een groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen Lumatek?? :verrygood

Volgende keer mag jij direct bij mij bestellen.

Dan zie ik je wel als mijn Kanarische Weilanden distributeur. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Doc,

 

"Volgende keer mag jij direct bij mij bestellen" Nou dan wil ik.

 

Ik stond er wel van te kijken, zien wat ie gaat doen.... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer mooi topic!

 

super veel foto's en metingen.

hier kun je als beginner veel van leren.

 

 

ik heb dan wel de planning op guerilla growing te doen maar dit is zeker interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zoals belooft het voorgroeihokje.

 

En omdat er toch geen gezichten opstaan, ga ik ook de voorzetkast hier opzetten.

Kan ook niet anders, want die voorzetkast is de aanvulling op de kweekkast.

 

Klinkt moeilijk, maar je ziet het dadelijk wel.

 

Eerst maar eens een foto van hoe het nu is.

De kast met de instroom van de cooltube rechtts, midden de uitstroom, en links

de filteruitstroom met een zelf gemaakte ( test ) demper.

 

med_gallery_19792_6690_841341.jpg

 

De uitstroom van het filter maakte geluid, de luchtstroom kon je horen.

Toen maar een bocht en een stuk buis van 60 cm, wat ik nog had liggen, erop gezet.

Dat was al minder geluid, maar in de bocht kon je het nog goed horen.

Toen de bocht en de buis ingepakt met glaswol, wat ik nog had liggen van de kast-isolatie.

Dat was ook alweer minder geluid, maar de uistroom maakte nog geluid.

Toen een stuk gaas van het scrognet ( wat ik nog had liggen.... ;) ) rondgebogen, ingepakt met

glaswol en daar gaten ingeknipt. Die staat dus los als een muts van 30 cm op de pijp.

 

med_gallery_19792_6690_636404.jpg

 

En nu is ie stil. Ik ga een plank maken waar beide bochten op uitkomen en op die plaat

een ovaal gaas van 80 cm plaatsen. Inpakken met glaswol en gaten erin, De grote maat van de "muts"

Dan ik heb een demper voor niets ;)

 

Nu de voorzetkast;

 

Daar moet het voorgroeihok in ( om eventueel warme lucht van de kastuitlaten te kunnen gebruiken)

De schakelkast moet afgedekt zijn en de cooltubeinstroom moet een demper krijgen.

 

Een meubel gemaakt op de maten die gegeven zijn: Totaan de schakelkast en min 65 binnenmaat

om er 18 watt tl in kwijt te kunnen. Dus binnenmaten kweekkast 65 x 50 x 60. Daar kan ik 8 planten in kwijt.

De kast gemaakt en de koppelstukken voor de lucht in en uitlaat afgeplakt met isolatietape ( ben er nog steeds dol op !!)

Tevens de achterkant ervan voorzien. Dat als er straks de achterwand opgeschroeft wordt, daar geen licht en lucht inval is.

 

med_gallery_19792_6690_141770.jpg

 

Aan de buitenkant erop geschroeft. En nu zou ik er pijpen op kunnen zetten ivm llicht inval.

Op de onderste blijft de buis en voor het bovenste gat komt een stille pc fan met telefoon adaptor.

 

Dan de tlbak opgehangen. Daar komt nog een zelfgemaakte waar ik dan 4 tl´s in kwijt kan.

Nu kan ik de tlbak nog hoger hangen, maar wil eerst met een plank onder de planten gaan werken.

 

En de kast op de rug gezien, nog zonder achterwand

 

med_gallery_19792_6690_428673.jpg

 

Onder de kweekkast zie je een kleine ruimte:

 

med_gallery_19792_6690_218308.jpg

 

Hier buig ik ook gaas in rond en omspan het met glaswol. van achter gezien dus; rechts kom

een gat in de achterwand waar de cooltube invoer insteekt, en links komt de lucht via de

onderkant binnen. Voor de kijkers : links is rechts en rechts is links duidelijk :smoke

 

Morgen de achterwand zagen en de pc fan kopen.

 

Tot dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed na veel nadenken en meten is het voorgroei/drooghok bijna af:

 

De eerste foto op de vorige post is van de uitlaten ( filter en cooltube).

Daar wilde ik wat mee doen, omdat het daar in de hoek warmer is dan in de

rest van de ruimte. Ook wilde ik niet teveel gaten in het meubel maken.

Hier een verslag van hoe het is geworden.

 

De instroom van de cooltube komt in de verrolbare voorzet/voorgroeikast uit:

 

med_gallery_19792_6690_688011.jpg

 

Daar komt kastje voor met de luchtinlaat aan de onderkant. In de kast komt een rol

gaas omwikkeld met glaswol voor de geluidsdemping. ga nog uitproberen om voor de

inlaat en 220 volt 12 cm fannetje ervoor te schroeven in plaats van de buisventilator in de kast.

Maar da´s wat voor als de kast leeg is binnenkort.

 

med_gallery_19792_6690_803936.jpg

 

De voorgroeikast van de buitenkant gezien, linksboven de uitlaat en rechtsonder de inlaat.

Alhoewel dat in een wip omgedraaid kan worden, maar dat leg ik later uit ;)

( afgeplakt met isolatieplakschuimrubber, zoals alles luchtdicht gemaakt is)

 

med_gallery_19792_6690_694320.jpg

 

Hier de inlaat met een verloopstukje dat een inkeping heeft voor het eletriciteitssnoer van de tl´s.

Aan de binnenkant matzwart geverft om lichtuitval te voorkomen.

 

med_gallery_19792_6690_862903.jpg

 

En de uitstroom met pc fan. Daar koop in een hele stille en goedkope voor. Het koppelstuk is wat langer,

dit omdat ik de hoekjes van de pc fan af ga veilen zodat hij in het midden van het koppelstuk

vastgeklemt of geschroeft kan worden, gaatje boren in het koppelstuk voor het snoertje van de fan.

 

med_gallery_19792_6690_408727.jpg

 

En hier ligt alles op de afsluitplaat / deurtje van het voorgroeihok:

 

med_gallery_19792_6690_37043.jpg

 

Hier de luchtinlaat. het snoer gaat door de inkeping van het koppelstuk en als de lampenkap eruit moet

ivm het ombouwen naar droogkast hoef ik geen stekker los te schroeven om het snoer uit een klein

gaatje te trekken.

De deur sluit met magneetjes, geschoeft op een latje ivm lichtuit/inval.

 

med_gallery_19792_6690_552245.jpg

 

De voorgroeikast gesloten, en boven de kast zit het schakelbord, dat wordt door de voorgroeikast

straks afgedekt, maar da´s voor later. Volgende week komen er zaadjes in dus dat had

voorrang :D

 

med_gallery_19792_6690_574157.jpg

 

En dan ziet het er zo uit. De tl bak is te groot om aan de linkerkant ook isolatie aan te brengen.

Dat wordt opgelost door 2 x 2 tlbak van 18 watt te kopen en op te hangen, dat volgende maand.

De zaadjes zullen ook wel de eerste week met 2 x 18 watt uitkomen dacht ik zo :D

 

med_gallery_19792_6690_975595.jpg

 

En nu dat pc fannetje. Die komt in de uitgang achterin boven. Zoals je kunt zien zit die

pas boven de uitstroom van de cooltube. Daar stroomt dus langzaam bijna 30ºC lucht uit.

Omdat de pc fan in het koppelstuk komt, kan ik dat koppelstuk omdraaien en wordt de

uitgang ingang. De ruimte waar de kast staat kan makkelijk 17ºc worden en het eerste

kweekie stond gewoon te koud. Mochten de tlbakken dus toch niet genoeg warmte leveren

in de winter, dan draai ik het koppelstuk om en zuigt ie warme lucht aan voor 12 uur per

dag als ik dat zou willen. Of om drogere lucht aan te zuigen als het een droogkast is.

Vond het wel slim gevonden :oeps :)

 

med_gallery_19792_6690_677904.jpg

 

Nu nog het schakelbord afdekken en de dempers van gaas en glaswol maken. Dan is de

hardware klaar. Alhoewel er nog eea gefinetuned moet worden. Maar dat kan pas na de kweek.

Zovlug er weer vorderingen zijn meld ik me weer.

 

Hopelijk heb ik anderen weer op ideeen gebracht, daarvoor maak ik uiteindelijk dit topic :P

 

Een groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmorgen maar even een pc fan gehaald.

Voor de 4.80 hebbie ook een stille. De hoeken met een tang eraf geknipt, zodat ie in de buis past.

Gaatje in de buis gemaakt voor het stroom kabeltje, en erin schuiven ( zit mooi strak )

 

med_gallery_19792_6690_260354.jpg

 

Nokia Telefoonadaptor en zwart/rood koppelen. En testen. Alles binnen 5 minuten ;)

Natuurlijk wel de draden goed getaped daarna :)

 

med_gallery_19792_6690_919971.jpg

 

Buis aankoppelen en gaan:

 

med_gallery_19792_6690_91402.jpg

 

De inlaat ( alhoewel uit en inlaat dus zo omgewisseld kunnen worden ivm de temperatuur

van de aangezogen lucht ) overspannen met afzuigkapfilter.

 

med_gallery_19792_6690_307554.jpg

 

Vanavond nog de dempers afmaken en morgen de zaadjes poten :oeps

 

med_gallery_19792_6690_992186.jpg

 

Tot morgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou morgen is wat langer geworden, maar wie heeft er haast hier ;)

 

Ik ben begonnen om gaas ( afzetting voor tuinen ) wat ik over had, rond te buigen.

Op de maat van de demperkast. Omspannen met glaswol en twee gaten erin geknipt

voor de in en uitlaat;

 

med_gallery_19792_6690_42924.jpg

 

De luchtinlaat die aan de onderkant gesitueerd is;

 

med_gallery_19792_6690_416969.jpg

 

En toen de luchtuitgang van het filter. Hetzelfde gedaan en direct op de uitgangbocht vastgemaakt.

Bovenin gaten gemaakt ( samen groter dan buis 12 cm ). De uitlaat is 90 cm en het ziet er

niet uit. MAAR HET WERKT WEL :verrygood Ventilator 220 kuub hoor je eigenlijk niet meer.

 

med_gallery_19792_6690_659490.jpg

 

En met alles op +/- 50% gedimt kan er iemand naast staan en hoor je alleen iets ( pc fan voorgroeikast ). als het helemaal

stil is in huis . Maar er draaien dan 2x 220 kuub buisventilatoren, 2 vents in de kast, 1 pc fan voorgroeikast en waterpompje.

Met de tv normaal aan hoor je naast de kast staande: NIETS !!! :D

 

Ik heb een kastje gemaakt op wieltjes wat ik voor de kastingang kan rollen en je ziet niets meer.

 

100% stealth

 

Als laatste zal ik later nog de temperaturen met een werkende kast plaatsen om een idee te krijgen

van de klimaatomstandigheden in zo´n kleine kast met cooltube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi El Tulipan,

mooie idee zo en demper, maar ben je niet bang dat jij de jeuk krijgt van de glaswoll-vezeltjes, welke nu door het huis geblasen worden? :verrygood

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel spannend uit.

Ben echt benieuwd of het allemaal zo gaat werken als je bedoelt hebt.

Ik heb er alle vertrouwen in.

 

Greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tosti,

 

Ik had al iets van een demper met glaswol. Het aanbrengen is lastig, je krijgt er een

droge strot van. Ik denk dat de eerste dag er wel wat glaswol vezeltjes de lucht ingeblazen

worden, maar na verloop van tijd niet meer. Wat vast zit zit vast. En de maat is ruimer dan de

12 cm pijp dus de lucht gaat er langzamer langs.... :verrygood

 

He Doc,

 

In het voorgroeihok met tl en pc fan aan: 23ºC. Als ik de inlaat richt op de uitlaat van de

cooltube ( lastig hé ) dan heb ik 12 uur lang 26ºC in het voorgroeihok. Dat is denk ik wel goed.

 

Het bloeihok heeft door de cooltube een temperatuur die 6ºC hoger is dan de omgevingstemp.

Dus 18ºC in de ruimte is 24ºC in de kast. Nu nog wachten tot het zomer wordt, kijken of die

6ºC nog altijd geldt. Ik wil ( als de kast even leeg is ) de lamp zonder eens laten draaien om te

kijken wat de temp is zonder tube. Zou een optie voor de winter kunnen zijn hier :D

Mijn luchtinlaat gaat namelijk over de grond, en het zou kunnen zijn dat de tegelvloer de

kast op een nette temp gaat houden..... ;)

 

Ik merk wel dat het klimaat in zo´n hokkie erg snel wisselt omdat die ene kuub natuurlijk weinig

te bufferen heeft. Maar dat krijg ik steeds beter onder controle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Torsti,

 

Ik ben eens gaan googelen, en die glasvezeltjes zijn ook niet fijn voor de longen. :o

 

Ik heb dus het glasvezeldoek er weer afgehaald en de rekjes eerst met krimpfolie omspannen en

daarna het doek weer bevestigd. Foto´s komen later, want die staan op een ander toestel :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo al een tijdje niets meer vernomen.

hoe staat het met dit projekt?

want was leuk om te volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alweer een tijdje geleden.

Maar ik heb een aanvulling

 

De luchtinlaat onder dekast had ik afgedekt met afzuigkapfilterdoek.

Die heb ik van de week maar eens vervangen. De kast is toch leeg nu en

ik moet de kast wegrollen om het filter eruit te kunnen schuiven.

 

Zie hier het resultaat, Rechtsboven geprobeert wat schoon te zuigen B)

 

gallery_19792_6690_629753.jpg

 

gallery_19792_6690_538572.jpg

 

 

Geen ziektes gehad de twee kweken en je ziet wat het tegenhoud in de garage.

 

 

O, en dit is 5 dagen voor het knippen van de tweede ronde. Om een resultaat te geven :tu

 

gallery_19792_7511_587853.jpg

 

Eindgewicht 340 gram ( en 12 gram fluf )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je post gezien, alleen zo`n NEGEN jaar te laat :o

Ik zie dat ik in die tijd zo'n 24.000 hits heb gehad. Ik hoop dat ik iemand van nut ben geweest

Ik heb zo'n 6 jaar stilgelegen door omstandigheden ( werkzaamheden op andere eilanden ).

Nu ik het weer rustiger heb ga ik vanaf volgend jaar buiten planten ( ruimte zat nu en geen buren nabij ).

Edited by El Tulipan
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...