Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Tulipan

Kast 400w Hps Cooltube Stealth ( met voor en drooghok)

Recommended Posts

Hallo medebouwers,

 

Ik ga proberen een verslag te maken van de bouw van mijn kast. Op het forum struin ik nu al zeker een half jaar rond. Ben met een basis idee begonnen en door alle stappen in gedachten te doorlopen en daarna mijn hersenspinsels aan het forum te toetsen ben ik waar ik nu ben; een hok aan het bouwen dat maximaal regelbaar is maar aan de volgende eisen moest voldoen:

 

De ruimte is beperkt tot 100 x 90 x 140 cm lbh

 

Drie zijden zijn muur ( het is een ruimte onder een trap, maten zie boven ).

 

Geen geluid ( er komt nogal wat visite ).

 

Geen geur. ( zie geluid ).

 

Ingebouwd moeten kunnen worden ( zie geluid ).

 

Verrijdbaar ( er zit een watertank en pomp achter, en ik zou er eens bijmoeten met spoed ).

 

Geisoleerd tegen koude en warmte ( het klimaat maakt hier ook rare sprongen ).

Wel voorgesteld maar toch. Ik woon op de Canarische Eilanden, maar in de bergen met daardoor een wisselend klimaat.

 

Genoeg opbrengen om ons en vrienden niet te laten hoeven rondbellen en maar afwachten wat de kwaliteit deze maal weer zal zijn.

 

Kortom Stealth, waar ik straks een fijn rokertje uit kan halen.

 

Ik hoop dat er door feedback een mooi topic van gemaakt kan worden.

 

Morgen verder en foto´s posten.

 

Een groet,El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed :punk:

 

Enne, Canarische Eilanden...

 

Klinkt nog beter :whip: :wacko:

 

Veel succes!!!

 

Mvg,

 

Stef

 

[edit]

 

Oh, enne... je hebt vast al wat foto's om ons te laten zien toch? :rolleyes: :likken: (bijvoorbeeld van de plaats waar het gaat komen ofzo?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medebouwers,

 

Val maar meteen met de deur in huis door een foto van de situatie te plaatsen:

 

gallery_19792_6690_158518.jpg

 

Hoop dat het duidelijk genoeg is, en ja er is al een deel af. Ik werk niet zo snel en veel aan de kast, een uurtje

of twee per dag. Door familie omstandigheden heb en had ik minder tijd dan dat ik eraan wil besteden.

Daar komt bij dat over elk schroefje is nagedacht. Toch de eerste keer, en ik heb ook niet voor niets een half jaar op de zoekfunctie gezeten. Na verloop van tijd kom je met verschillende zoekopdrachten dezelfde topics tegen :wacko:)

Doordat er over alles is nagedacht en nagezocht sta ik helemaal open voor goede feedback, onder het mom

"het kan altijd beter "

 

Zoals je ziet zit er rechts een watertank, met ervoor in he schuine stukje de waterpomp ligt. Daar komt niets dus dat blijft open. De bodem op wieltjes staat er al zo kun je het bodemoppervlak zien en dan nog 133 cm erbovenop.

Nu we toch bij de bodemplaat zijn aangekomen:

 

med_gallery_19792_6690_417339.jpg

 

De bodemplaat is van MDF 10 mm, 92 Breed x 104 Diep. Rare maat maar het is het maximum wat ik heb om niet onder dat trappengatmuurtje ( Volg je het nog ) uit te steken. En de watertank steekt wat uit.

Er moeten straks twee kasten voorkomen, waarvan eentje ook op wieltjes. Dan is alles uit het zicht.

Maar goed, De Plaat ( heb ik steeds als de uitgangsbasis gezien ). Eerst 2 maal in de matte zwarte acrilverf onder en 2 maal acril glans wit boven gezet.

Daar balkjes ondergeschroeft van 4 x 4 cm. Want 10 mm is uit zichzelf te zwak voor het pottengewicht.

Ook in het midden voor de toekomstige licht / lucht sluis balkjes geplaatst. De afstand heb ik laten afhangen van de draaicircel van de zwenk wieltjes. Die zijn 10 cm om bodemafstand te te maken voor de passieve luchtinstroom. Ook moesten ze van rubber zijn om trillingen op te vangen. Twee maal op het forum gelezen dat de wieltjes eronderuit braken. Da´s zonde want aan de onderkant kom je door het gewicht eigenlijk nooit meer bij. Dus wieltjes genomen voor 65 kg p.st. Da´s dan 260 kg, nou daaaar red ik het wel mee.

 

 

 

Onder de wieltjes heb ik nog een exstra plankje MDF geschroeft. Dit om het gewicht van de wielvoetjes te spreiden. Ik heb de wieltjes vastgezet dmv bouten met afgeronde vlakke kop vanuit de binnenkant en die blijf je dus zien. Kan geen kwaad want ze zijn met kit gezet. Vier gaten tussen de twee middenbalken geboord zoveel mogelijk per paar aan de wand zodat er in het centrum geen gaten zitten. Op deze gaten komen pijpen tot net boven de potten. Een plaat triplex gehaald en op maat gezaagd zodat ie precies tussen de twee binnenbalken valt, 3 zijden binnen de balk en 1 buitenkant tot aan einde bodemplaat. Omdat de triplexplaat in een rail komt, kan ik deze er altijd uit schuiven om het filter te vernieuwen. In het midden, dus waar geen gaten in de bodemplaat zitten, heb ik een vierkant vlak ter grootte van een A viertje gazaagd. Want daar wordtt filterdoek opgespannen tegen beesies en kleiner spul. Mocht het te klein zijn dan kan ik nog vergroten.

( Eerst met potlood uitgetekend aan de andere kant waar de gaten ( in spiegelbeeld ) komen.

 

med_gallery_19792_6690_301109.jpg

 

med_gallery_19792_6690_803031.jpg

 

De gaten zijn 10 cm omdat de buis dat is :rolleyes:)

 

med_gallery_19792_6690_858874.jpg

 

De voetjes die je op de plaat ziet zijn van het bouwmarkten buizensysteem. Is een verloopstuk.

Die heb ik al eens bewerkt om de luchtstroom van pc kasten te veranderen, dus ik wist dat ik ze aan kon passen.

 

med_gallery_19792_6690_128150.jpg

 

De langwerpige kant afzagen met een ijzerzaag en de binnenkant openknippen tot een rond gat. Niet alles wegknippen om de buis straks een steunpunt te geven.

 

Maar daar later meer over. Hier nog een foto van de L lijsten die tegen de dwarsbalken zijn geschroeft om de triplexplaat in te hangen. De open kant door laten lopen om straks geen valse lucht te zuigen. Zwart geverfd en het resultaat:

 

med_gallery_19792_6690_953124.jpg

 

med_gallery_19792_6690_5320.jpg

 

 

Hier de afsluiting van de triplexplaat dichtbij:

 

med_gallery_19792_6690_95982.jpg

 

De vier latjes zijn voor stevigheid en om het filterdoek op vast te nieten. Da´s later ook mooi zwart geworden.

 

med_gallery_19792_6690_756087.jpg

 

En dan ziet het er zo uit, het moet hier nog wel de laatste verfbeurt hebben:

 

med_gallery_19792_6690_116318.jpg

 

De buisvoetjes en de pijp erop:

 

med_gallery_19792_6690_265124.jpg

 

Hier een bovenaanzicht om een idee te geven, Ik heb ruimte gehouden voor vijf planten, maar het kunne n er ook vier worden. Het gaat namelijk in SCROG. O en de 4 pijpen zijn van binnen mat zwart geschilderd

 

med_gallery_19792_6690_72924.jpg

 

med_gallery_19792_6690_158518.jpg

 

Zo de bodenplaat is af, trillingvrij, inlaten licht vrij en voor de inlaatmaat:

 

Het vierkante A viertje 30cm x 21cm = 630 cmª ( Het filterdoek zal zeker weerstand geven )

 

Tussenruimte tussen balken en triplex 45cm x 4cm x 2 = 360 cmª ( Hoeft maar 2 buizen aan elke kant van lucht te voorzien ).

 

Inlaat 4 buizen : 3.14 x 5cm x 5cm = 314cmª

 

En een Ruck ventilator van 325 kuub p/u. Zit eraan te denken om er twee 225 voor in de plaats te nemen. Eentje voor de cooltube, die ik al heb. En de ander voor het filter, dat moet toch voldoende zijn ??

 

Dus ik denk dat de passieve luchtinlaat voldoende is, wat denken de jullie ervan tot zover ?

 

Tot zover, schaam je niet en laat maar horen.

 

El Tulipan

Edited by El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo Zo ! :D

Dat ziet er allemaal keurig uit ;)

 

Als je de volgende keer foto's plaatst, klik dan eerst op de thumbnails, dan worden ze vergroot,.....kopieer dan daar de url van, dan komen ze vergroot in je topic.

 

Heb de 1e foto even aangepast :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt BBB,

 

Ik geloof dat ik dat nu ook onder de knie heb.

 

Straks verder tikken, nu koffie.

 

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat staat daar eigenlijk onde de trap??,......watertank??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, een 500 liter tank, en dat schune loopt door en daar ligt de waterpomp

( niet op de foto en zover reikt de kast niet )

We willen hier wel eens een waterstoring hebben, alhoewel dat steeds minder is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, nu de uitleg over de kast zelf.

 

De kast is gemaakt van gipsplaten en latten van 3.4 x 1.8 mm.

Dan heb ik tussenruimte van 1.8 mm waar glaswol tussenkomt ter isolatie.

Op de bodemplaat zie je het frame voor het plafond, die is dezelfde maat als de vloer

dus de vloer als maat gehouden.

 

med_gallery_19792_6690_158518.jpg

 

Dan voor de staande palen de lijsten tegen elkaar geschroeft waardoor je een L krijgt.

De ruimte die de palen innemen op de vloer en de plafondlijst afgetrokken van de lengte cq breedte

en in de overblijvende tussenruimte latjes op de vloer en plafond geschroeft. Dan de palen aan de plafondlijst geschroeft en het geheel had al een redelijke stevigheid:

 

med_gallery_19792_6690_755888.jpg

 

med_gallery_19792_6690_182811.jpg

 

med_gallery_19792_6690_918789.jpg

 

med_gallery_19792_6690_527035.jpg

 

med_gallery_19792_6690_918784.jpg

 

Sorry van de kwaliteit, maar met flitser komt het niet uit met zoveel wit op de achtergrond.

 

Toen de gipsplaten op maat gesneden. Ik las van de week dat iemand gipsplaat moeilijk te bewerken vond.

Nou met een scherp stanleymes en een snijlat of zoiets van metaal, drie maal snijden, omdraaien, effe met

de knie doorbreken en dan de achetrkant papier met het mesje doorsnijden. Werkt perfect.

 

Eerst de platen aan de binnenkanten gezet en alle latten aan de buitenkant met tochtstrip afgeplakt.

Deze was maar 1 euro voor 10 meter en minder plakzooi dat met kid. En zo is elke plaat toch luchtdichten trilbestendig. Op het plafond twee exstra latjes geschroeft voor het filter en de cooltube, want alleen gips is wat weinig aan stevigheid.

 

med_gallery_19792_6690_155587.jpg

 

med_gallery_19792_6690_574658.jpg

 

med_gallery_19792_6690_499765.jpg

 

Hier zie je de tochtstrip geplakt zitten, werkt ook goed om een pc geluidstil te maken.

 

Dan de glaswol ertussen, heerlijk spul wat je niet in de huid moet wrijven....

En de buitenplaat er tegenaan, alles afsmeren met plamuur, ook de naden aan de binnen en buitenkant.

Waardoor het een gipsen bak wordt. Ik had gedacht dat de plamuur op de naden aan de binnenkant wel zou

barsten omdat de buitenplaten er toen nog niet op zaten. Maar alles zit als een strak vast blok.

 

med_gallery_19792_6690_261663.jpg

 

Toen de gaten gemaakt voor de afzuiging en cooltube. Op maat gemaakt met grof schuurpapier

Het eerste gat is de inlaat cooltube, die ventilator schroef ik aan de rechtervoorrant aan het plafond.

Dan cooltube en de uitgang is het tweede gat. Het derde gat is voor de buisventilator die links achter in de

hoek aan het plafond komt, waar het koolfilter van 225 kuub rechtstreeks op aan gesloten wordt.

 

Alles geschuurd en weer afgesmeerd. Twee maal in latex plastico gezet

 

med_gallery_19792_6690_587051.jpg

 

med_gallery_19792_6690_395272.jpg

 

Het plafond hangt dus vol. Daarom heb ik de eerste 30 cm van de deurkant ook deel van de kast laten

uitmaken en niet van de deur, kan ik ook niet zovlug tegen de ventilator of slang van de cooltube stoten en

het geheel hangt uit het zicht, en mijn ogen willen straks op de dames gericht zijn en niet op aanblikverstorende onderdelen.

 

med_gallery_19792_6690_549641.jpg

 

Nu met de deur beginnen, daar heb ik al veel over nagedacht en nagelezen hier op het forum. Wilde de binnekant

van de deurtjes, er komen er twee. onder tot de pothoogte en midden om te werken boven zit vast, afwerken met

gipsplaten om de gehele binnenkant gips te maken ivm brandveiligheid. Maar ik kom er steeds weer op uit dat MDF

de sterkte heeft en gipsplaat zeket niet voor een deur. Of heeft iemand een ideetje ??

 

Hier een closeup van een hoek waar de deur in moet komen, Er komt een lijst aan de binnen en buitenkant om licht

en lucht tegen te houden.

 

med_gallery_19792_6690_357316.jpg

 

Tot zover, ben nu bezig de buitenkant af te schuren en in de latex te zetten.

 

Een Groet

 

El Tulipan

Edited by El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

NEEEETJEEEESSS!!!

 

Mooi man!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doe je allemaal zeer netjes ;)

 

Je hebt het over een lijstje aan de binnen en buiten kant, om het licht tegen te houden,......hoe ga je dit bij de scharnierkant doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BBB,

 

Ik zaag twee maal MDF op de maten totaal van de binnen en buitenkant.

Van het paneel aan de binnenkant zaag ik van alle kanten een lijst van +/- 3 cm.

Deze lijst schroef ik op de latten van de kast. Dan heb ik een lijst over de hele ingang.

Dan zaag ik de twee platen ( binnen en buitenkant doormidden, om een boven en onder deur te krijgen.

 

Ik wil twee deuren omdat het deel van de potten niet zoveel open hoeft en ik zo niets van de vloer binnenkrijg.

 

Dan twee recht hoeken van de lijsten 3.4 x 1.8 maken op de maat van de deur, de deurframen . Aan de binnenkant is de bovendeurplaat aan alle zijden wat kleiner dan het frame gemaakt van de 3.4 x 1.8. Hierdoor valt de lijst die ik eerder afgezaagd heb en aan de kast heb geschroeft tegen de deur.

De onderdeur heeft een overlappend deel met de bovendeur. De buitenplaten vallen over de lijsten / frame

van de kast. En zo heb ik twee maal een mogelijkheid om tochtstrip te plaatsen. Op de binnenlijst en de deur aan de buitenkant. De scharnieren komen op de buitenplaat en het frame van de kast en beitel ik uit in het frame.

De scharnieren zijn zo dat ik de deur geopend er zo uit kan lichten.

 

Ik weet niet of het goed overkomt, zoniet, volgende week kan ik het resultaat laten zien op foto.

 

Een Groet

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk rustig mee,....haast je niet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjonge jonge, ik heb vanavond de buitenkant voor de tweede maal in de latex willen zetten.

Nou, ik heb alleen de kant met de luchtkanalen gedaan. Met te weinig licht krijg je van al dat wit

vlekken op je ogen, nu na een half uur rust nog steeds. Dat verven gaat dus dit weekend gebeuren.

 

Met daglicht !!

 

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medebouwers,

 

Door priveomstandigheden moet ik de bouw en dus de inhuldiging met de dames een week uitstel.

Volgende week verder en hoop hem dan tot de electriciteit ineens af te maken.

 

Tot volgende week

 

El Tulipan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan nemen we toch gewoon even pauze :D

 

Ik wacht het rustig af ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vinnet er heel strak uit zien Canarische Tulp! ;) :P

 

Alles komt erg netjes en goed doordacht over hoor, kan ik nog heel wat van leren... :D

 

Groetjes

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, ik ben er weer en ik kan weer beginnen.

Heb in Nederland net een tensiometer en en fan controller gekocht,

dat was wat ik nog miste.

 

En bedankt voor de bemoedigende reacties, maar ik heb nu een vraagje:

 

Ik ben er nog steeds niet uit en heb er ook weinig over gelezen op het forum.

¿¿¿ Waar en hoe maak ik een afsluitbaar gat voor de de stroomkabels uit de kast ???

Hoe sluit ik het af, kan ik het zo maken dat een stekker erdoor past, ik zou het ook

graag heropenbaar hebben om eventuele uitbreidingen door te kunnen voeren.

 

Alvast mijn hartelijke dank.

 

Un Saludo

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simpelste manier is een stukje pvcbuis nemen,....daar trek je de draden doorheen, en propt hem daarna dicht met bijv. een theedoek.

Ik weet niet om hoeveel draden het gaat, maar vsa's horen buiten je hok :smoke

 

Je kunt ook de dopjes van een verzameldoos gebruiken, ......daar gaat alleen 1 snoer doorheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt BBB,

 

Tuurlijk komt de VSA buiten het hok, ik wilde in Nederland nog een Lumatek kopen, maar ik zat al aan

een flink overgewicht en die 4.5 kg was het me niet waard.

 

De kabels zullen zijn:

 

1 x buisventilator voor cooltube

1 x buisventilator filter

1 x lampje

1 x fancontroller

? x pc fan, alhoewel ik er over denk om de vertakking in de kast te maken.

en bv een hoogtezon tegen beessies.

 

Had er al over gedacht om via de luchtuitgang van de cooltube de kabels naar buiten te leiden.

Maar jouw doppies is ook een idee, kan dan alleen geen kabel met vaste stekker trekken.

O, jawel, loskoppelen bij de apparaten natuurlijk.

 

Hasta luego

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk project en leuk eiland ik was er vorige week nog hehe

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, mooi bouwseltje heb je hier!

 

Jammer dat ik er nu pas op stuit...

 

Je hebt de bovenste 30 cm van je deur/voorkant wel mooi dicht gemaakt...

Maar hoe hoog wil je je SCROG-net hangen?

 

Je moet er nog wel netjes bij kunnen..

Dat met een diepte van 1 meter? :smoke

 

Ik hoop dat het toch praktisch uitpakt!

 

En ik wens je nog veel succes,

 

En... Ik volg deze ;)

 

 

Groeten,

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi TNT, en ik in Nederland, dan heb je zeker beter weer gehad dan ik.

Alleen had jij het alleen dat weekje....gniffel.

 

He banaantjuh, ook hier hebben ze zat bananenplantages, zwaar ondergesteund door staat en EG,

en dan hup naar nederland voor de bananenlikeur van Bols, geen grapje.

 

De bovenste 30 cm hmmm, hoe zal ik het uitleggen. Via een denkbeeldig bovenaanzicht.

Het idee erachter is dat het oog ook wat wil en daar alleen apparaten zitten die je eigenlijk helemaal

niet wil zien, maar gewoon moeten werken. En Stil.

Er komen 2 buisventilatoren in. Eentje aan de voorkant boven rechts. Verbonden met een regenpijp 12 cm,

minder luchtweerstand, naar de linkerkant waar de luchtingang zit. Dan met een flexslang naar de cooltube.

En bovenin linksachter komt een tweede buisventilator met een 60 cm koolfilter. En dat PAST PRECIES.

Soms moet een mens een beetje mazzel hebben, om het filter straks te vervangen moet de vent wel mee.

Vent en filter zitten als een onderdeel vast en anders kan ik de draai niet maken naar het uitblaas gat.

 

Zo het plafond is dus vol met 2 x buisventilator de 30 cm zijn en een cooltube met kap. 25 cm en 25 cm

vallen af door aanzuigbuis en filter en misschien de ventilatoren van 30 cm die bijna strak tegen de wand komen, houdt 50 cm over voor de kap van de cooltube op de allerhoogste stand.

 

Het scrognet komt tussen de 20 en 30 com met potten van 30 cm hoog. En de kast is binnenkant 120 cm hoog.

Dan denk ik dat ik voor en cooltube aan een maximale hoogte van 50 cm voldoende heb, als ik ook nog 10 cm voor de toppen boven het scrognet tel.

 

Dit had ik mezelf zo bedacht na het vele lezen hier op het forum.

Correct me if i am wrong.

 

Un Saludo

El Tulipan

 

O en over de werkdiepte tov de hoogte.

De diepte kan een probleem worden, maar de constructie is zo buitengewoon stevig dat ik

er aan denk om er een soort gordel in te maken om het bovenlijf in te hangen, of in

iedergeval wat te ondersteunen. Maar dat zie ik wel als eea staat.

Het is ook zo gemaakt dat met weinig aanpassingen ik een rolsysteem kan maken

waardoor een plank met de planten en net naar buiten rolt. Kost me 5 cm in hoogte.

 

El Tulipan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...