Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannabaceae

Succesvol Jack Herrer Feminiseren Met Inductielamp!

Recommended Posts

En de lamp is succesvol aangesloten. Vind het altijd spannend om dat ding in het stopcontact te steken. Ben altijd bang dat ik iets fout heb gedaan en het gaat ontploffen..

 

gallery_16788_6729_33798.jpg

 

gallery_16788_6729_99900.jpg

 

gallery_16788_6729_8736.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mooi man ...

 

Ben eens benieuwd .... Zo een lamp hoef je ook niet te vervangen he?

 

Waar heb je de lamp gekocht ?

 

Greets G4A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ze zeggen een levensduur van zo'n 60.000 uur. Da's dus zo'n 11 jaar non stop kweken. Maar in feite zou die oneindig meegaan. Het schijnt wel dat de condensator van een VSA het slechts 3 jaar uit haalt. Maar dit zou ook gelden voor HPS.

 

Ik heb de zaadjes trouwens geplant..

 

De inductielampen staan op www.inductielampen.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie lampen man, jammer dat ze zo verschrikkelijk duur zijn...

Ik had er ook naar gekeken maar vond 't even te prijzig, dus is 't een 250hps geworden.

Veel succes,gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja ze zijn wel duur in aanschaf ja. Maar op de lange duur zijn ze stukken goedkoper dan een HPS. Je hoeft ze eigenlijk niet te vervangen en ze verbruiken stukken minder stroom.

 

Maarja, als je maar een keertje ofzo kweekt dan zijn ze inderdaad wel duur..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, misschien heb ik ze iets te dicht onder de lamp gezet. Dat ze teveel licht kregen of zoiets. Kan dat?

 

Er zijn 5 gezonde plantjes en nog een stuk of 5 mongolen of iets dergelijks. Ik zie stengels, maar geen blaadjes..

 

Ik heb nogmaals 20 zaden besteld. Hoop dat ze deze keer beter gaan! :lol:

 

Er komt trouwens wel degelijk warmte van de lamp af. Te verwachten natuurlijk. De 200W aan licht verandert sowieso ook in warmte zodra het geabsorbeerd wordt. In de buurt van de lamp heerst er een beetje een net-niet-dood-klimaat. Zoiets als dat je een kop thee vastpakt: het is behoorlijk warm, maar nèt niet zo warm dat het pijn doet.

 

Ik schrok in ieder geval een beetje want toen ik na een middag even bij de plantjes ging kijken toen waren de pitpots nogal droog. Ook de 300mL water waar ik ze later inzette droogde na een middag op. Ik had ze toen zo'n 5-10 cm van de lamp afstaan.. (A) Maar dat jullie daar even op gewezen zijn als jullie met de inductielampen gaan spelen. Ik heb ze nu op zo'n 20 cm afstand staan. Daar voel je een hele lichte warmte. Op 30-40 cm merk ik niks meer van de warmte.

 

Natuurlijk, als ik dat met een HPS had gedaan dan was de hele mikmak verbrand en gesmolten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de stap ook gezet!

 

Overlegd met de betere kant .... :lol:

 

Eigenlijk puur voor de brandveiligheid en dat deze toch een diepte straling heeft!

 

Ik heb even rond gekeken maar je hebt je best gedaan!!! NERGENS goedkoper !!

 

Alleen is die website nog niet af he! Soww what .. hahahha

 

Als ie binnen is ga ik ook een grow report maken met Induction!

 

Ik hou deze in the gates!

 

Greets G4A :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd! :lol: Hoeveel lampen heb je gekocht? Ook de 200W - 2100K?

 

Ja, de prijs kan idd 40 euro schelen met sommige andere plaatsen. Fijn is ook dat je op www.inductielampen.nl veel verschillende soorten inductielampen kunt kopen. 200W, 120W, 80W en 40W en allemaal in 2100K (bloei) en 6500K (groei). Bij mij doet de site het wel. Een erg neutrale site en dan klik je links op 'Online winkel' en dan kun je vervolgens op inductielampen klikken.

 

http://www.inductielampen.nl/index.php?opt...1&Itemid=27

 

De tijdschakelaar staat nu trouwens op '18-12 Licht . 12-18 donker' omdat het 's avonds best wel koud werd.

 

Ik was even bang dat de nieuwe lading zaden het weer niet deed, maar ze komen gelukkig mooi uit! :tu

 

Deze keer zal het waarschijnlijk wel goed gaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve mensen, meer dan bedankt voor die link...

 

Kees gaat geloof ik inducties bestellen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen dat je toch behoorlijk kweekt. Ik zou ze kopen. Mja, dat heb ik dan ook al gedaan :D Je zult er enorm veel stroom/geld mee besparen.

 

Even een kleine update:

 

Tot nu toe staan er 8 bakken. De 5 planten die als een + in het midden staan lopen een paar dagen voor op de andere. Het valt nog mee. Ik verwacht dat sowieso in het weekend alles klaar is en ik alleen nog maar water en liefde hoef te geven ^^

 

Totaalplaatje

gallery_16788_6729_68853.jpg

 

Close-up

gallery_16788_6729_109341.jpg

 

De kleintjes

gallery_16788_6729_199567.jpg

 

 

Het probleem dat ik met mijn grond altijd heb is wanneer het uitdroogt. Jullie kennen het wel. Dan wordt het zo'n hard, droog (goh) blok dat eigenlijk geen water meer wil opnemen. Ik heb ook veel andere planten. Dus ik vroeg me af of iemand hier een aardemengsel oid kent dat altijd lekker luchtig blijft en nog goed water kan opnemen nadat het droog is geworden. Waarschijnlijk iets met turf erin eh? Ook graag verhoudingen :P

 

Merci!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ziet het er momenteel uit:

 

gallery_16788_6729_433359.jpg

 

't Is klaar. Het hoeft alleen nog maar water en voedsel te krijgen. De buffertabletten zitten er ook in!

 

Het ziet er een beetje rommelig uit omdat ik niet echt meer aan andere plek heb om die rommel te laten. Ik weet ook niet goed wat ik met de snoeren moet doen want ik moet ze ook verplaatsen als ik de lamp hoger zet. Ik heb ze boven de planten overigens wel vastgebonden aan de muur enzo. Ze hangen niet in de bakken of iets dergelijks.

 

Ik ben de komende 5 dagen weg van huis. Dan past iemand anders op ze. Jammer, ik vind deze baby-fase altijd enorm schattig.. :/ Maarja, de fase dat je kamer is veranderd in een oerwoud is ook erg leuk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik ben weer eens terug. De plantjes zijn lekker gegroeid. Zeker de 3 onder de inductielamp zien er erg geil uit.

 

De planning was om 20 planten te houden. Maar omdat ik een tweede keer zaden moest halen bleven er nog 5 extra plantjes over. 4 hiervan hebben een kleine vaagheid. Normaal gesproken als zo'n wietplantje zich ontvouwt zie je 2 gekartelde blaadjes. Deze hebben er 3. Ik heb deze maar in 5L bakken in het HPS-hok gezet.

 

Tevens is van een plantje een keer de topscheut afgebroken. Maar alle plantjes maken mooi veel zijscheuten dus dat maakt niet echt iets uit.

 

Dus..

HPS-hok: 17 wietplanten + 5 zielenpootjes

Inductiehok: 3 wietplanten

 

 

Het HPS-hok:

gallery_16788_6729_33455.jpg

 

Een der mutanten:

gallery_16788_6729_35453.jpg

 

Het Inductiehok:

gallery_16788_6729_55116.jpg

 

gallery_16788_6729_8352.jpg

 

 

Prettig nieuwjaar mensen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wooo Inductie, mooie maar ook dure lampen.

Maar op die website staan ze idd redelijk goedkoop tegenover de andere :P .

 

Dit ga ik volgen, succes ermee en jij ook een gelukkig nieuwjaar!

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man wat een mooie lampen zeg dat hele inductie zei me eigenlijk niets maar dit zijn zeer intressante lampen ...

 

en gooi je daarboven nog een reflector ofsoiets????/

 

 

en is zo'n lamp net zo goed als hps

 

greetzzz masterero

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

giberelinezuur gebruik je om zaden te feminiseren?

maar dan praat je niet over 5 zaadjes maar 1000en?

 

maar zijn die lampen zoduur. die liggen af en toe voor ''het oprapen'' voor mij

 

gr swilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ swilly

Giberellinezuur wordt over het algemeen gebruikt om zaden te feminiseren, ja. Maar ik ga in dit experiment Zilverthiosulfaat gebruiken. Ik praat inderdaad over 1000den. Het feminiseren gebeurt in de plant die de zaden maakt. Dus alle zaden die gemaakt worden zullen vrouwelijk zijn.

 

Ik geloof dat de prijs voor een inductielamp toch wel tussen de 200 en 300 euro zal liggen. Maar als jij ze voor veel minder kunt krijgen dan ben ik wel nieuwschierig :P

 

 

@ Masteryero en iedereen die geïnteresseerd is in de inductielamp

Kijk, inductielampen hebben 70-90 lumen per Watt. Natriumlampen hebben zo'n 140-150 lumen per Watt. Daarbij komt dat een natriumlamp veel meer vermogen heeft dus veel meer Watt en daarmee heel veel meer lumen dan een inductielamp.

 

Inductielamp: 80 lumen x 200 Watt = 16.000 lumen

Natriumlamp: 150 lumen x 600 Watt = 90.000 lumen

 

Maar let wel: dit is het UITGESTRAALDE LICHT zoals we kunnen zien aan de eenheid lumen. En waar het uiteindelijk om gaat is het ontvangen licht uitgedrukt in lux. En hier is waar het grote voordeel van de inductielamp (weinig warmte) om de hoek komt kijken. Je kunt ze er veel dichter opzetten.

 

Een algemene regel: als de afstand twee keer zo groot wordt, wordt de lichtsterkte vier keer zo klein. De formule die klopt met deze regel:

 

E = Φ / R²

 

E = aantal lux

Ф = Het aantal lumen

R= De afstand in meters

 

De eenheid van lux klopt met deze formule.

 

Bij een natriumlamp moet er minimaal 50cm afstand tot de toppen gehouden worden. Persoonlijk houd ik met de inductielamp 10cm afstand. Als we nu gaan rekenen krijgen we de volgende hoeveelheden ontvangen licht:

 

Inductielamp: 16.000 / 0,1² = 1.600.000 lux

Natriumlamp: 90.000 / 0,5² = 360.000 lux

 

Om dezelfde waarde als een inductielamp te krijgen zou de natriumlamp 25 cm afstand moeten zijn. Met bijvoorbeeld cooltubes. Maar zouden we de inductielamp 5 cm dichterbij hangen dan zou het een waarde van 6.400.000 lux hebben. Het zal duidelijk zijn dat de inductielamp met deze lux-verhouding hoe dan ook sterk zal overwinnen in de hoeveelheid licht die de plant ontvangt.

 

En dan nu nog even wat extra informatie!

 

Jullie willen natuurlijk weten wat nou de kweekresultaten zijn met inductie. In een test tussen inductielamp en HPS werd er 0.58 gram per Watt gekweekt met de HPS en 0.8 gram per Watt met inductielampen. 38% meer opbrengst met inductie dus. Als je naar bovenstaand verhaal kijkt zou dat al een reden kunnen zijn: meer licht. Maar ik denk dat het vooral te danken is aan het feit dat je met inductielampen een heel goed en constant klimaat kan realiseren doordat deze lampen in tegenstelling tot HPS het klimaat niet beïnvloeden.

 

En dan nu iets wat ik mezelf altijd afvroeg en tot tergende ergernis nooit een antwoord op kon vinden: hoeveel inductielampen heb je nodig voor een vierkante meter?

In hetzelfde onderzoek gaven ze als conclusie dat 3x 200W inductielampen op een vierkante meter te vergelijken waren met 2x 400W HPS lampen op een vierkante meter. In mijn eigen kweek heb ik 1x 200W op 0,6 vierkante meter.

 

Greetz Canna

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man kijk dit soort info hebben we zeker wat aan !! toppertje :P

 

ik sta alleen verbaads te kijken over de verhouding van opbrengst tussen inductie en hps

 

met hps is dat maar 0,58 en met inductie 0,8 .... dit verschil is TE groot !!!! om het succes aan alleen maar de inductie te wijten ...

 

waarschijnlijk waren er bij de hps opstellen wel wat meer problemen bij kijken ... een warmte verschil kan ook nog ene grote rol hebben gespeelt ( klimaat ) maar dat zou weer een hele andere test wezen, maar een test als wat geeft een constantere temperatuur in je hokkie ??? inductie/hps

 

ik hoop dat je snap wat ik bedoel ...

 

want onder perfect omstandigheden en zelfde omstandigheden onderling ( perfecte klimaat, lv etc etc ) zou misschien die inductie nog wel winnen maar dan zou het verschil wel kleiner zijn !!! want met hps word namelijk ook gewoon 1 op 1 gekweekt .... en het ziet er naar uit dat de gene die die test heeft gedaan niet goed uit de voeten kon met hps

 

qua gemak geloof ik overigens wel dat je klimaat makkelijker beheersbaar is en/of constanter

 

op jouw vraag kan ik helaas geen antwoord geven...sorry

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er is al wat discussie geweest over dat onderzoek. Het is dan ook jammer dat ik geen verslag van het onderzoek kan vinden. Dan kun je ook zien wat andere factoren waren die invloed hadden.

 

Jij zegt dat het verschil kleiner zou zijn als in allebei de opstellingen hetzelfde klimaat heerste. Hier ben ik het inderdaad mee eens. Maar ik denk dat ze dat in het onderzoek juist niet hebben gedaan omdat klimaatbeheersing een belangrijk voordeel is van de inductielampen wat ze mee wilden laten tellen.

 

Ik moet trouwens zeggen van die Jack Herrer plantjes dat ze erg eng groeien in het begin. Als je dan zo'n nieuwe pluk bladeren krijgt dan begint het eerst als zo'n bende vervrommelde plukjes waarvan het net lijkt alsof het eens mislukte bladeren waren die vervolgens aangevroten werden door slakken en toen verdorden. Ben ik niet echt gewend. Maar ik moet ook zeggen dat ik de uiteindelijke blaadjes er ook wat apart uit vind zien. Zo breed en enorm diep gekarteld.

 

Greetz Canna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! Super info!

 

Maar met zo'n inductielamp... Zijn die dan niet minder effectief naarmate je plant groter word aangezien de lamp een bepaald aantal cm's van de TOP moet verwijderd zijn en er dus minder Lumen op de lagere bladeren vallen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, de inductielampen zijn minder effectief op langere afstand. Maar op kortere afstand weer een stuk effectiever. Daarom wordt ook altijd aangeraden om in SCROG te kweken met inductielampen. Als je dat doet zijn ze bijzonder efficiënt.

 

We nemen aan dat een 200W inductielamp 5cm van de toppen staat (ikzelf neem 10cm zodat ik minder vaak hoef te verstellen) en een 600W HPS 50cm. In de voorgaande berekening heb ik 80 lumen per Watt gekozen voor een inductielamp omdat dat tussen 70 en 90 ligt zoals algemeen geldt voor inductielampen. De 90 lumen/Watt hiervan zal slaan op de zware 200W inductielamp en die zullen we hier dus moeten gebruiken. Het maakt verder niet heel veel verschil, maar het rekent wel lekker makkelijk! :P

 

Als formule voor het aantal lux dat op elk deel van de plant valt hebben we dan:

 

Ind = 18.000/(a + 0,05)²

 

HPS = 90.000/(a + 0,5)²

 

Hierin is 'a' de afstand vanaf de top naar beneden in meters. Dus stel je hebt een plant van 1,5 meter en je wil berekenen hoeveel lux er met een HPS valt op 1,25 meter hoogte van de plant dan neem je voor a = 1,50 - 1,25 = 0,25 meter.

 

En als we nu de afstand vanaf de top willen berekenen waarbóven de Inductielamp effectiever is en waarònder de HPS effectiever is krijgen we:

 

18.000/(a + 0,05)² = 90.000/(a + 0,5)²

 

18.000 * (a + 0,5)² = 90.000 * (a + 0,05)²

 

(a² + a + 0,25) = 5 *(a² + 0,1a + 0,0025)

 

-4a² + 0,5a + 0,2375

 

De discriminant is 4,05. Voor de wortel hiervan nemen we gewoon 2 want dit zal in het antwoord slechts een afwijking van ongeveer een millimeter geven.

 

a = (-0,5 - 2)/-8 = 0,3125 meter = 31,25 centimeter. Op deze afstand vanaf de toppen is de lichtsterkte bij beide lampen iets meer dan 135.000 lux.

Conclusie:

De bovenste 30 centimeter krijgt met een inductielamp meer licht dan een HPS lamp wat kan oplopen tot 20 keer zoveel licht.

 

Onder de 30 centimeter krijg je meer licht met een HPS lamp. Dit verschil wordt echter zeer klein groter. Een binnenplant zal niet veel hoger worden dan anderhalve meter. Op anderhalve meter vanaf de top is de HPS lamp 3 keer zo sterk als de inductielamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren nog wat extra dingen gekocht voor de plant. Boeistimulater, PK booster, Final Solution, wortelstimulator (alles van BAC), Yucca, Sannie's Bacto, pH meter, EC meter, pH- groei, pH- bloei, stekpluggen en een of andere spray die geur zou moeten neutraliseren.

 

Omdat ik eigenlijk nog nooit gewoon wiet heb gekweekt heb ik besloten om in het HPS hok eens een keer wiet te kweken. Onder de inductie ga ik nog steeds gefeminiseerde zaden maken! :P Ik ben van plan om onder beide te gaan kweken in een scrog opstelling. Onder inductielampen is dit de beste manier en onder HPS hoop ik hiermee toch de grootste oogst binnen te halen. Als jullie een beter idee hebben hoor ik het graag ^^

 

Ergens deze week ga ik stekken nemen van alle planten om het geslacht te bepalen. Ik heb hiervoor een verwarmd aquarium met stroming waarvan ik de pH omlaag zal brengen en wat stekpoeder in oplossen. De stekken staan vast in een drijvend stuk piepschuim.

 

Dus voorlopig:

 

- Geslacht bepalen

- Gefeminiseerde zaden kweken in het inductiehok. Waarschijnlijk scrogopstelling.

- Wiet kweken in het HPS hok. Scrogopstelling tenzij er iets beters is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even een foto update:

 

De bakken zijn 30x30x30cm. Dan kunnen jullie de grootte van de planten ongeveer schatten.

 

Het inductiehok:

gallery_16788_6729_3566.jpg

 

Linkerkant HPS hok:

gallery_16788_6729_42339.jpg

 

Rechterkant HPS hok:

gallery_16788_6729_41564.jpg

 

De sexbak:

gallery_16788_6729_7620.jpg

 

Dit is wat ik bedoel dat die dingen eng groeien:

gallery_16788_6729_11509.jpg

 

Ik heb de lichtcyclus in het HPS hok trouwens verandert naar 05.00-23.00 licht. Zo kan ik de deur overdag open hebben staan zodat het een beetje lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Canna's 4de reactie achter elkaar.. Is het terecht dat ik me zielig voel?

 

Ik heb een deel van het voedsel binnen gekregen. Maar Sannie, je bent de wortelstimulator en Yucca vergeten, foei! :) Net nu ik stekjes heb.. :D Maar het was toch wel de eerste bestelling die ik binnen had ^^

 

Vandaag kwam er even een vriend langs en die vond dat de planten onder de inductielampen qua bladkleur en vorm en alles een stuk gezonder waren dan die in het HPS hok. En ik moet zeggen dat ze dat ook inderdaad zijn. Qua grootte zijn ze ook een stuk groter, maar niet gerekt of zo. Maar ze lopen dan ook een paar dagen voor op de HPS'ertjes.

 

Onder HPS beginnen er nu ook geleidelijk aan steeds meer planten gele stukken blad te krijgen. Waar zal dit aan liggen?

 

Voor mij staat in ieder geval best wel vast dat ik hierna verder ga met inductielampen. Ik hoef ook veel minder vaak water te geven. Echt chill :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...