Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannabaceae

Succesvol Jack Herrer Feminiseren Met Inductielamp!

Recommended Posts

Als je nog meer testers zoekt wil ik ze ook wel testen hoor :specool

 

Groeten Power

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Cannabaceae

heb besloten om morgen ze al in de grond te steken ,

dan kunnen ze gelijk in de nieuwe kast onder de 400W

ik laat het verloop van de kweek wel weten in men topic

en ik pb je :specool .

 

groeten hiuy

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cannabaceae

Ik had nog een vraag voor je misschien is het een domme vraag maarja...

 

Jij schrijft dit:

Dus: de planten moeten 3 dagen voordat de bloei begint besproeid worden met STS en ze moeten twee weken na deze behandeling weer besproeid worden met STS. Daarnaast mag naar vrije wil gespoten worden indien men ongerust is dat het anders niet werkt.

 

Hoe doe ja dat precies met die 3 dagen ik weet namelijk echt niet wanneer het 3 dagen is voordat de bloei begint...

Of neem je gewoon het gemiddelde (dus bv normaal duurt het +- 2 weken* voordat de bloei begint bij deze plant, dus na 1 week en 4 dagen besproeien)

 

Bedankt

 

 

 

* die 2 weken is een voorbeeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan om die 10 zaailingen direct onder 12/12 inductie te zetten zodat we hopelijk over een aantal weken al de uitslag hebben. Ben alleen een beetje huiverig want de vorige keer dat ik planten direct onder 12/12 zette werden het voor 70% herma's :specool En dat is nou dus niet echt iets wat we willen. Nog wel altijd beter dan 70% compleet mannetjes, dat wel :wub:

 

@Boefje030

Je werkt zeker met autoflowers? Met 3 dagen voordat de bloei begint bedoelde ik eigenlijk 3 dagen voordat je de lampen op 12/12 zet. Maar dat hoef je niet zo nauw te nemen, ik heb daar ook maar iets leuks genoemd. Met deze test had ik ze namelijk in de nacht voor 12/12 besproeid maar toen werden ze eerst vrouwelijk en later pas mannelijk. Daarom besloot ik dat het waarschijnlijk beter was om de behandeling wat eerder te doen. Maar als je het wat later doet heb je gewoon meer kans dat de planten eerst beginnen als vrouwtjes (wat enorm handig is als je het geslacht nog moet bepalen!) en als je het wat eerder doet heb je hier minder kans op maar dan zul je misschien wat vaker moeten besproeien aangezien het effect na 2 weken weer langzaam verdwijnt. Als je het mij vraagt kun je de planten met resultaat besproeien vanaf de ontkieming zolang het elke keer maar gebeurt binnen 2 weken. Maar hier heb ik nog geen ervaring mee dus beschouw het niet als bindend :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik werk niet met autoflowers, ik vroeg het mij gewoon af wat je bedoelde.

 

Ik dacht in eerste instantie hij bedoeld 3 dagen voor dat je de klok op 12/12 zetten, maar door die zin: 3 dagen voor dat de bloei begint liet me twijfelen daarom vroeg ik het..

 

Dus bij deze bedankt :specool

 

Hoop dat het voor de 100% lukt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eureka!

 

Waar ik mijn informatie oorspronkelijk vandaan heb (http://forum.grasscity.com/general-indoor-growing/121993-feminizing-using-sts-instructions.html) wordt gebruik gemaakt van 0,36 gram per liter natriumthiosulfaat anhydraat. Zelf blijk ik pentahydraat te hebben. Dit betekent dat aan elk molecuul natriumthiosulfaat 5 moleculen water gebonden zaten. Dat water voegt een extra gewicht toe van 90 gram op 158 gram. Dat betekent dus dat van de 0,36 gram die ik per liter gebruikt heb slechts 0,23 gram natriumthiosulfaat was.

 

Als we gaan kijken naar de verhoudingen komt de oorspronkelijke formule uit op een verhouding van 2:11 en die van mij op een verhouding van 2:7. Uit onderstaande links, en nog een wetenschappelijke die ik niet meer kan vinden, volgt dat 1:4 de beste verhouding is. In dat ene ding dat ik niet kon vinden zou met de concentratie van 1:4 de hoogste hoeveelheid zilver in de bloemen zitten. Precies waar wij het willen hebben! Zilver is het magische middel en de thiosulfaat dient als een soort transportmiddel. Anyhow, mijn verhouding zit erg dicht bij 1:4 terwijl de andere er duidelijk naast zit. Ik geloof dat BeeKaa ooit met zulke STS heeft gewerkt en dat faalde.

 

http://www.phytotechlab.com/pdf/STSSolution.pdf

http://postharvest.ucdavis.edu/datastorefiles/234-961.pdf

 

Die laatste link vind ik echt tof. Er wordt dus gesproken van een verhouding van 1:4 maar daarnaast geven ze ook de beste concentratie. Op pagina 26 rechtsbovenin staat de grafiek van de resultaten. De optimale concentraties liggen tussen de 0,5-5 mM. Dat komt neer op 0,085-0,85 gram zilvernitraat per liter en 0,316-3,16 gram per liter natriumthiosulfaat anydraat of 0,496-4,96 gram per liter natriumthiosulfaat pentahydraat. Wederom ligt dat zeer dicht bij mijn oplossing.. die werkt! ;)

 

De houdbaarheid van STS volgt trouwens uit de bovenste link: een maand in de koelkast :rolleyes:

 

Benieuwd naar jullie commentaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes gedaan ouwe ;) Ik heb je lang gevolgd met veel bewondering. Respect voor jou !

En zou je zaadjes best willen testen, na de vakantie nieuwe kast & zoek nog een leuk plantje :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u kasperfish om mij hiervan op de hoogte te stellen ;)

 

ps: die laatste link is een onderzoek om snijbloemen langer vers te houden. de resultaten zijn dus over het vers houden van bloemen in een vaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrijwel alle verslagen gaan over het vershouden van bloemen. Maar ze hebben hierin ook onderzocht bij welke concentratie er de meeste zilver opgenomen wordt door een plant los van het effect. Vanwege de grote verwantschap tussen wietplanten en planten ga ik ervan uit dat hetzelfde ongeveer zal gelden voor een wietplant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatst heb ik zilvernitraat over m'n handen en m'n broek gemorst. Dat geeft eerst bruine vlekken..

gallery_16788_6729_1024.jpg

 

die daarna zwart worden.

http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=...&img=210886

 

(niet mijn handen overigens)

 

Het zijn hardnekkige vlekken. Als jullie dit gebeurt is er een manier om het weg te halen: met natriumthiosulfaat! :nerd Wees er wel snel bij. Als het nog bruin is. Gewoon wat natriumthiosulfaat oplossen in water en goed hard over de vlek wrijven. Mijn broek had ik plaatselijk gedoopt in een natriumthiosulfaat oplossing. Uurtje geweekt en het was weg. De natriumthiosulfaat geeft verder geen vlekken. Biotex en Vanish schijnen ook nog te helpen :lol: Een klein stipje op m'n wijsvinger kon ik niet wegkrijgen. Dit werd pikzwart en na een week viel het kleine stukje huid eraf met nieuwe verse huid eronder. Geen probleem dus.

 

Bar420 van dit forum heeft trouwens ook nog wat zaden ontvangen. Eind augustus/begin september gaat hij ze direct op 12/12 testen! :lol:

 

@kasperfish:

In het pm dat ik je terugstuurde had ik trouwens de berekening van de pentahydraat en de anhydraat door elkaar gehaald. Maar dat zul je wel door gehad hebben. Het bleek uiteindelijk in het voordeel te zijn van mijn accidentele oplossing dus dat was weer een doorbraak voor mijn verslag! Jij ook veel succes met je LR2 fem zadenkweek ! :lol: Het is in ieder geval een mooi en gedetailleerd verslag. Volgens mij werk jij met de 2:11 verhouding (die ik eigenlijk probeerde te maken :P) dan kunnen we ook zien hoe die in de praktijk werk! B)

 

Mijn verslag is trouwens gebaseerd op het feminisatieproces. Omdat het heel lang duurt, ik geen ruimte had en mijn stekken niet wilden wortelen heb ik verder niet getest of de planten wel hermavrij waren. De zaadjes komen van Sannie dus daar heb ik mijn vertrouwen maar op gevestigd. Een veilige gok lijkt me. In de verslagen met mijn zaden ben ik dan ook vooral nieuwschierig of er 100% mannetjes uitkomen of alleen, zoals zou moeten, vrouwtjes (en herma's).

 

Greets Cannabaceae

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaadjes komen van Sannie dus daar heb ik mijn vertrouwen maar op gevestigd. Een veilige gok lijkt me. In de verslagen met mijn zaden ben ik dan ook vooral nieuwschierig of er 100% mannetjes uitkomen of alleen, zoals zou moeten, vrouwtjes (en herma's). oeps wel veel herma's daar vriend hoop voor je dat dat niet een te groot probleem gaat worden

voor de rest succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

ik ben nu zelf ook STS aan t maken.

 

volgensmij heb je toch een rekenfout gemaakt.. maar reken mee.

 

je hebt 2 oplossingen beide 0,1M. die ga je mengen 1:4

 

dat is een verdunning van 5x dus 0.1/5=0.02M STS

 

daarvan heb jij 200ml tot 1L verdund dat is weer 5x dus 0.02/5=0.004M maar daarna heb je hem nog 10x verdund!!

 

dus heb je 0.004/10=0.0004M

 

klopt toch?? of heb ik iets verkeerd gelezen?

 

ltrs,

B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bart,

 

Je moet er vanuit gaan, 1 mol zilver wordt 1 mol STS. Dus om het te versimpelen moeten we kijken naar dat zilver.

Om een heleboel berekeningen te vermijden is het het beste om dan te kijken hoeveel zilver er in 10 liter gaat om een concentratie van 0,5mM (0,0005M) te krijgen.

 

De molmassa van zilver is 170 gram per liter. Dus 1700 gram per 10 liter. Daarmee heb je een concentratie van 1M dus. Om naar 0,0005M te gaan moet je die 1700 dan x 0,5x10^-3 doen. Als je dat doet kom je uit op 0,85 gram zilver per liter. Ik kijk dus naar hoeveel zilver en natriumthiosulfaat er in mijn eindoplossing van 10 Liter komt. Dat bepaalt uiteindelijk de concentratie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff iets heel anders

 

Cannabaceae:

 

Mijn mannelijke bloemen produceren weinig tot geen stuifmeel volgens mij.

Was dat bij jou ook het geval??

 

strax zal ik toch nog eens even beter kijken of ik wat op kan vangen.

Want zoals het er nu uitziet zijn er strax weinig zaden :P

 

 

alvast thanx.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BeeKaa,

Welke techniek heb je toegepast en hoelang bloeien ze al? Ik had precies hetzelfde probleem als jij. Het is nog wel ergens terug te vinden in dit topic. Ik had vrij lang mannelijke bloemen maar ze produceerden bijna geen tot gewoon geen stuifmeel. Ik had uiteindelijk wel een periode waarin ik af en toe een wolk van stuifmeel uit een pluk bloemen kon slaan. Maar ik heb inderdaad wel de plantjes wat moeten helpen met het bevruchten. Ik dacht ook dat ik weinig zaden zou krijgen maar 1500 zaden van een plant van een meter is toch nog best wat. Je hebt de STS methode toch vaker gebruikt? Welke oplossingen heb je gebruikt en wat waren je ervaringen ermee?

 

Nog even over de concentratie. Ik lees dat ene algemene artikel over STS op snijbloemen nog eens door om proberen te beantwoorden hoeveel STS er nu eigenlijk opgenomen wordt en ik kom tot de ontdekking dat ik een fout had gemaakt bij het lezen. De meest efficiente oplossing blijkt daarin 1 mM te zijn. (dus 2x zo sterk) Echter passen ze veel andere technieken toe en zouden al onze planten volgens hen volledig dood gaan door een te hoge opname van STS (>0,5micromol).

 

Toch reken ik de oplossing die ik toen bedacht had met een concentratie van 0,5 mM niet fout. Er zijn op het internet namelijk vrij veel verschillende oplossingen te vinden die gebruikt worden voor het feminiseren van wiet die (blijkbaar) allemaal werken. Zo werkte ik bijvoorbeeld met een oplossing die afweek van de oplossing die ik oorspronkelijk wilde gebruiken en toch werkte het. Als we kijken naar het volgende knipseltje:

 

"1. mix 2.6 grams of sodium thiosulphate into 600ml of distilled water and mix thoroughly.

2. mix .7 grams of silver nitrate into 100ml of distilled water and mix thoroughly.

3. mix silver nitrate solution into sodium thiosulphate solution while stirring rapidly.

4. top off mixture with distilled water to fill a glass quart jar (canning jar type).

5. use this mix at a 3:1 ratio with distilled water and spray plants to point of run-off.

6. repeat process in 3 days, move target females in at 5 days.

use common safety precautions. rubber gloves, safety glasses, skin covered, respirator preferred.

3:1 ratio of distilled water to stock mix of STS can be played with some. some people use it as diluted as 9:1 and some run it as hot as 1:1."

 

of deze

 

"Part A: .5 gram silver nitrate stirred into 500ml distilled water

Part B: 2.5 grams sodium thiosulfate (anhydrous) stirred into 500ml distilled water

...

This stock solution is then diluted at a ratio of 1:9 to make a working solution. For example, 100ml of stock STS is added to 900ml of distilled water. This is then sprayed on select female plants."

 

Dan zien we dat de concentratie toch wel goed varieert en ze blijkbaar allemaal werken.

 

Als ik er zelf over ga nadenken denk ik dat de concentratie niet zoveel uitmaakt. Deze is uiteindelijk immers alleen maar MEDE bepalend aan de hoeveelheid STS die de plant binnenkomt. Wat er verder voor bepalend is is natuurlijk de hoevelheid STS oplossing die door de plant is opgenomen. In principe lijkt me dat het merendeel van de STS die op de plant gespoten wordt ook opgenomen wordt aangezien eventuele verdampte oplossing de STS achterlaat welke weer in oplossing gaat in het water op het blad wat vervolgens weer wordt opgenomen. Maar daar heb ik me nog niet zo in verdiept.

 

Wel ben ik van mening dat de verhouding waarin zilver en thiosulfaat met elkaar vermengd worden van belang is. Om 2 redenen: 1. Het is bewezen dat zilver in combinatie met thiosulfaat veel effectiever is dan gewoon zilver, 2. Ik vond ergens een artikel over een experiment waaruit bleek dat bij verschillende verhoudingen van zilver en thiosulfaat er een grotere hoeveelheid zilver bij de bloemen kwam (waarschijnlijk ging dit over snijbloemen en aangezien die dingen uit niet heel veel meer dan een bloem bestaan zal het waarschijnlijk betekenen dat er meer zilver door de plant opgenomen wordt). En mijn mening hierover is dat het een verhouding van 1:4 moet zijn. Ook om 2 redenen: 1. Dit kom ik zo vaak tegen, 2. Uit het experiment van het vorige punt 2 bleek dat de optimale verhouding 1:4 was.

 

Het is niet heel erg sterk, ik weet het, maar ik heb honger en kramp aan m'n been dus ik ga lekker iets anders doen. Misschien kom ik er nog eens op terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

ja die berekening klopt, maar je zegt in je uitleg "Wij gebruiken een concentratie van 0,004 Molair zilver." maar je bedoelde dus hier 0.0004. ik ga het nu met een 1mM oplossing proberen. zal binnenkort topic openen. ik heb een plant die al 2 weken in bloei staat waar het op gaat maar ook 1 die nog niet in de bloei staat gewoon om is te kijken of er verschillen zijn.

 

ltrs,

b

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zijn dus in ieder geval geval geen slechte zaden.

 

Dat kan ik alvast bevestigen. De Jacks komen allemaal in een dag op, terwijl (2) andere soorten onder dezelfde omstandigheden 2 dagen nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt super duidelijk omschreven.

Ben al enige tijd je topic aan het volgens.

Leuk en respect.

 

Ik zit zelf een beetje te brainstormen.

Ooit heb ik een artikel gelezen over het opgang brengen van stuifmeel productie bij de Jubaea Chilensis.

 

Dit deden ze doormiddel van IAA (lente) en GA (Zomer).

Ik ga even kijken of ik dit artikel nog ergens kan vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot zover hoor en zie ik goede dingen over de nakomelingen. Hier alvast een link naar Dennissies kweekverslag. Een test met vijf zaden. Alle vijf zijn vrouwelijk geworden zonder herma-eigenschappen. Het duurt niet lang meer of de kweek is voorbij dus de kans op hermafrodie is ook ongeveer geweken. Alvast een voorlopig succes.

 

@bart420 en anderen die het recept lezen:

Het hoort inderdaad 0,0004 Molair oplossing te zijn. Helaas kan ik voorgaande posts niet meer editten. Maar de concentratie schijnt gelukkig niet van fundamenteel belang te zijn.

 

@TissueTeler:

Bedankt! :lol: Ik zie dat jij bezig bent met weefselkweken. Tof experiment. Zijn wel handige toepassingen voor. Succes ermee! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is me iets opgevallen aan de manier waarop die Lazy Jacks groeien en ik weet niet of dat aan haar eigenschappen ligt of door de behandeling die ze heeft ondergaan. Het lijkt erop dat de behandeling meer eigenschappen vastlegt dan alleen de sexe.

 

De plant groeit namelijk ongelooflijk precies en dit heb ik echt nog nooit eerder zodanig gezien:

 

Ze maakt 2 blaadjes links en rechts aan. De volgende internode voor en achter en de afstanden tussen de 4 blaadjes vanaf boven bekeken is dan precies 90 graden. Ook de afstanden tot de volgende internodes en de verhouding tussen de grootte van de bladeren blijven wiskundig precies.

Eenmaal in de bloei begint ie bij iedere internode precies 2 shoots te maken.

 

Als dit aan de behandeling ligt kun je zo uniformiteit bevorderen en unieke eigenschappen vastleggen.

Diezelfde precisie zou dan voor groei- en bloeitijden gelden of voor opbrengst en potentie.

Vermoed :smoke. Nu word ik niet gehinderd door veel kennis dus hopelijk kan iemand dat vermoeden bevestigen of naar het rijk der fabelen verwijzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4. Ik verduister van elke plant een tak voor plaatselijke bloei

 

 

Plaatselijke bloei bestaat niet naar mijn weten..

Of de hele pant gaat bloeien of niet.. maar niet 1 tak

 

 

Ik heb vroeger in een boekie van Ed Rosenthal (Closet Cultivation, Kastwiet) toch ook wel eens wat gelezen over plaatselijke bloei.

 

Dat kwam grofweg neer op 't kweken van een plant van 1,5 - 2mtr hoog die je dan aan een zijde kaal moest knippen, op haar zijkant (die kale kant natuurlijk) moest leggen en dan halverwege een lichtdicht gordijn tussen de takken frotten en dichtplakken ronde de stam.

Door aan weerskanten van 't gordijn een bonenrek of een SCROGnet te plaatsen hou je de stam horizontaal.

En dan een kant van de plant 12u licht en de andere 18u.

Een kant zou moeten gaan bloeien, de ander blijft in de groei.

De groeiende kant dus wel blijven snoeien om haar in toom te houden, want die staat dus in groei tot de voorlaatste week van de bloei van de andere kant.

De afgebloeide kant oogsten en zorgdragen dat je wat groen aande stam laat zodat ze weer uit kan lopen.

Geoogste kant terug op 18u. de andere kant staat inmiddels dus al een week op 12.

En als die klaar is begint daar weer voorgroei, andere kant weer bloeien enz.

 

Die ouwe Rosenthal schreef dat je zo beide zijden tot wel 5 keer kon oogsten!

 

Ik heb jammer genoeg nooit de ruimte gehad om dit zelf te proberen, dus ik weet niet 100% zeker of 't werkt.

Maar Rosenthal is een ouwe Goeroe die al bijna 40 jaar in 't vak zit en er niet om bekend staat onzin te verkopen.

 

Als je het interessant vind en er mee aan de slag gaat, maak er dan aub ook een topic van, want ik ben HEEL BENIEWD.

 

Groeten,

AspirantDakloos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eogextreme

Ik vraag me af wanneer je behandeld met STS of het zinvol is om in een later bloeistadium een GA behandeling te geven.

 

Het zuur versterkt de hormoonaanmaak dus mogelijk meer stuifmeel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een vraagje tussendoor

waar haal je ingodsnaam dat ZilverThioSulfaat vandaan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt nog voor jullie snelle reactie TOP :rofl

heb al wat gevonden

 

Zilvernitraat, zeer zuiver

 

Natriumthiosulfaat, watervrij

 

zijn dit de goeie?

wil me hier ook een beetje in gaan verdiepen en miss een paar testjes doen :D

graag reactie

 

peace.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...