Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Sun Pulse Evsa Pulse Start Metaal Halide Lampen - Testers Gezocht

Recommended Posts

OOk vrijbuiter kan zich prima verwoorden Chapeu B)

 

Heb je geen link of zo. want ik ben nogal benieuwd.

Naar de testen die al met de 2kleur zijn ged B) aan.

 

Neemt niet weg dat Doc ook al a :) an gegeven heeft dat je niet de hele rits hoeft tre kopen he, ik heb die rits lapen gekregen voor de test. Ben er zelf ook al uit dat wel erg in de papieren zou lopen. Maar misschien kan je het een beetje met winter banden vergelijken. Je hebt dan 2paar en is veiliger en je doet er langer mee, dus kosten blijven gelijk.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook op jou ert wil ik zeker een reactie geven.

 

IK ben aan de boom gaan schudden om een reactie te geven en te krijgen aan al de problemen die

de thuiskwekers tegen gaan komen in de nabije toekomst.

 

Allereerst, het zal aardig in de papieren gaan lopen maar dat kan ook niet anders.

Met de LED verlichting die nog in zijn allereerste fase verkeerd zal het niet goed aflopen.

Allereerst zal de prijs voor vele kleine kwekers veel ste duur zijn. De aanmaak en fabricage

kan nooit zo goedkoop worden dat het voor de thuiskwekers betaalbaar zal zijn.

Dit geld ook voor de nu geteste lampen.

Kijk naar wat er onder WF en aanverwante forums spelen, zoals pientere meters, dure stroom.

tenslotte spreken we van legale stroomverbruik en kweken voor eigen gebruik. Voor de grote

kwekers voor geld maakt het niets uit, die hebben hun eigen regels en code.

 

Ik denk dat wij het met zijn allen meer moeten hebben van, een beter hok, zoals een optimaal

klimaat, snellere en kortere bloei en een kleiner soort van planten die genoegen nemen met

minder doordringbaar licht. We spreken niet van Lowrijders enz.

Ik zie hier wel veel kansen. een compleet systeem bv aangestuurd door software, te vergelijken met

hoe veel kwekers het doen in het westland. Zelf denk ik dat een vernieuwend soort van PL-L buizen

meer voor ons kunnen betekenen als HPS/HPI of wat voor energie slurpend lampen dan ook.

wat is er mooier als je via je computer kan ingeven wat en hoe je wil kweken, inc voeding, hoeveelheid licht

en wat voor licht enz. Hier zijn wel bezuinigingen mee te behalen. het is voor een PL-L fabrikant makkelijker

om divers kleuren licht in deze lampen te verwerken, zo ook de vorm van deze buisjes ,tenslotte zijn ze al

in diverse kleuren in de vakhandel.

 

tenslotte. de tijd komt met rasse schreden dichterbij dat de pientere meters algemeen goed zijn in Nederland.

ook het plaatsen van je meter in een centrale ruimte in bv hoogbouw. En voor de legale stroomverbruiker,

de mega hoge energie kosten die ons te wachten staan in de komende jaren, dit vanwege de schaarste die

gaat ontstaan in deze sector. We kunnen ons maar beter bezig houden met hoe om zuiniger en onopvallender

te kweken. wat te denken van de discussie over koffie shops en zeker degene aangaande het opheffen van de

Growshops. Nee we zijn er nog lang niet. Ik ben na een paar jaar gestopt te zijn, nu zelf maar op zoek gegaan

naar de zoektocht hoe om zuiniger te kweken en met toch een vergelijkende opbrengst.

Voor ons thuiskwekers is juist het dialoog over deze onderwerpen nu een noodzaak, niet elkaar afkraken.

Uit wel je mening, maar denk ook mee aan een oplossing voor deze aanstormende problemen.

 

Ert, ga door met je test.maar vermeld dan ook alles, aangaande wat maar belangrijk kan zijn. En dat geld ook voor

Doc en anderen die serieus werken willen aan deze probleematiek, en geen loze praatjes verkopen.

 

Ik zelf ben bezig om een standaard zelfbouw kweekkastje te onwikkelen op basis van een minimaal stroomverbruik

met alles inkluis aangaande wat er tot nu toe op de markt verkrijbaar is, en tegen betaalbare kosten, dit voor

de kleine thuis kweker die op een aanvaardbaar kosten niveau zijn eigen rokertje wil kweken. Als ik de

afdeling microkweek op WF lees schiet ik bijna in tranen, en stel mij de vraag of deze kwekers wel alles lezen en er

de beste kweek ervaringen, lampen, enz uithalen om te komen tot een mooie oogst. Ik denk het niet. hier is

veel werk nodig om de startende kwekers van goede raad te voorzien. Maar er is een aantal microkwekers die

wel inovatief bezig zijn, gelukkig maar. Zij moet vooral doorgaan, ook zij zijn mega belangrijk.

 

Energie zuinig, onopvallend, licht vernieuwend, nieuwe kweekmethodes, rassen en soorten, lucht zuivering , geluidsloos,

dat moeten de speerpunten zijn van onze zoektocht naar de toekomst. De tijd gaat dringen, geloof me.

 

MVG van de Vrijbuiter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een antwoord.

 

Toch denk ik dat er in de volgende 2jaar niets gaat veranderen kwa licht. Natuurlijk zitten ze achter onze kont aan, en dat is al bekend. Maar ik denk dat een hps, of de andere stroomvreters de komende tijd de baas zullen zijn.

 

Ik zelf denk dat de buitenkweek veel en veel groter gaat worden dit alleen al door ons veranderd klimaat.

Nu ff over de test

 

 

Doc ken me nou wel een beetje, en die weet dat ik er ook alles eerlijk over zal vermelden. of dat nou voor of tegen is dat boeit mij nog Doc niet denk ik.

 

 

Anders heddan ze wel een of andere meeloper genomen hier, en daar is een overvloed van hier.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Vrijbuiter en Ert...

Ik hou wel van een robbetje discussie op het forum.

Hou zeker niet van meelopers en mensen zonder eigen mening.

 

cheers

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, hier houd ik van, een zeeuw en een uit "de noord" in de ring.

 

En een zuid-hollander in het publiek B)

 

 

Ik volg jullie,

 

Alaaf, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ert, ga door met je test.maar vermeld dan ook alles, aangaande wat maar belangrijk kan zijn. En dat geld ook voor

Doc en anderen die serieus werken willen aan deze probleematiek, en geen loze praatjes verkopen.

hmm.. ik snap niet zo goed waar deze opmerking vandaan komt. We gaan altijd zorgvuldig met testen om en ik dacht ook dat we goede informatie over de producten verschaffen, inclusief de links naar leveranciers. We gaan ook niet over één nacht ijs als we iets ter test aanbieden.

 

Ik denk persoonlijk ook niet dat LEDs op korte termijn een goed alternatief zullen zijn. De grootste revolutie op dit moment zijn de EVSA's. De juiste lampen daarbij lijkt me dan ook een logisch vervolg en een "onderbelicht" aspect van de verlichting. Zeker omdat vrijwel iedereen werkt met lampen die niet met name gemaakt of geschikt zijn voor daglichtloze teelt.

 

Het betaalbaar zijn of niet vind ik eigenlijk geen argument. Wat is "betaalbaar"? Je kunt iets prijzig vinden maar alle waar is naar zijn geld. Deze lampen worden niet volledig in china geproduceerd maar slechts geassambleerd. Dat werkt uiteraard ook kostenverhogend maar daardoor zijn ze ook niet meer te vergelijken met een willekeurige chinese lamp. Bovendien is 100 of 200 euro extra investering in verhouding tot de opbrengst van een kweek slechts een kleine investering voor een cruciaal onderdeel van de keten.

 

Of het het allemaal waard is om 3-4 keer per kweek je lampen te verwisselen dat moeten we nog zien natuurlijk (en daarom testen we ook en daarom doen we het ook niet zelf maar bij de leden zelf), maar ik vind het een beetje flauw om toch niet volledig geïnformeerd een test vooraf af te kraken.

 

Ik heb diverse bedrijven bezocht in frankrijk waar deze lampen in gebruik zijn, in de huidige vorm.

Ik zie het juist als positief dat er een discussie plaats vind aangaande deze lampen, en alle plussen en minnen

worden uitgeplozen. de testen waarvan ik weet en heb gelezen zijn van groente en bloemen kwekers in frankrijk.

Zij zijn gematigd positief.

Referenties? Resultaten? kweek in kas of daglichtloze teelt? Laten we dan ook wel de beestjes bij de namen noemen. Dat is ook de reden dat we testen, omdat de de claims van de leveranciers juist NIET rechtstreeks overnemen. Dus "horen zeggen" telt niet bij een test, harde resultaten. Wel geven we natuurlijk zoveel mogelijk informatie van de leverancier.

 

Je kweekideaal lijkt me (behalve je PL lampen dan, die al wel onder verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, incl. daglicht) ook niet zo ontzettend moeilijk te realiseren. Er zijn immers complete computergestuurde kweeksystemen in de professionele industrie. Voor een kleine kweker is dát nou echter wél een behoorlijk onevenredige investering, om nog maar niet te spreken over de organische kweker die op aarde kweekt. Als je praat over grote kweekruimtes dan snap ik dat, maar voor de kleine kweker is het niks. Je gaat geen kweek voor 5 plantjes vanaf een computer regelen, dat is veels te ingewikkeld voor 5 planten. Een stand-alone plc met een mooie interface met ingebouwde licht-, fan- en verwarmingscontroller, elektronische VSA's, fans netjes frequentieregelaar gestuurd, dat lijkt me nog wel wat. En die wordt momenteel ook gebouwd. De prijs ligt in de orde van 800-1.200 euris en dat is voor een kleine kweker wel veel geld maar dan krijg je dus wel een plug & play veilige installatie ingebouwd in metalen kast. Over het mengen van kleuren heb ik een artikeltje over de flora mate geschreven. Alle techniek is er dus reeds.

 

Als ik de afdeling microkweek op WF lees schiet ik bijna in tranen, en stel mij de vraag of deze kwekers wel alles lezen en er de beste kweek ervaringen, lampen, enz uithalen om te komen tot een mooie oogst.

Dat geldt niet alleen voor de microkwekers overigens. Een rondje "bouwdoos" maakt je ook niet altijd vrolijk. Maar goed, zoals gezegd, er komt meer bij kijken dan alleen licht en er zijn gelukkig ook geavanceerde micro kwekers die wél lezen B).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Vijbuiter,

 

Ik zal maar geen lange speech doen maar......

Deze lampen op verschillende kleurtemperaturen zijn echt nieuw.

Natuurlijk bestaan MH lampen al langer maar zeer zeker niet op deze manier.

Als je goed gelezen hebt zijn deze speciaal gebouwd voor evsa's dat was er nog niet in 2002.

Sterker nog in 2002 bestond de Darkroom nog niet eens die jij claimt te hebben gezien toen.

Ook is dit geen manier om zuiniger te kweken maar ik zie zelf geen problemen met een zuiniger en rendabeler syteem.

Tevens wil ik ook kwijt dat een gemiddelde kweker het westland zeker niet van het meest innovatieve soort is.(de meeste hebben nog steeds geen evsa's)

Met het verhaal wat de boer niet kent dat.......

Innovaties moet je zoeken op de Hortifair of in Wageningen.

Vindt het wel jammer dat je een conclusie over een product hebt zonder dat je het kent.

Je zou ook natuurlijk even de test kunnen afwachten.

Ook het geval dat het wel weer een manier is om de hobbykweker geld af te persen heb ik het volgende te zeggen....

Het product wordt nog niet verkocht.

Om te bepalen of een product voldoet aan onze eisen en de beloftes van de fabrikant testen we dat

hier op het forum.

Die testen zijn bepalend voor het gaan verkopen van het produkt.

Maar iedereen een eigen mening Vrijbuiter ik heb ook wel eens een zeikdag.

 

prettig kennis te maken

 

 

Ik ben even aan het spitten geweest en zie hier de eerste blackbox waar de betreffende lampen in gebouwd waren

De eerste kast was zwart en werd daardoor blackbox genoemd, bij transport werd helaas de deur beschadigd en moest er

snel een andere komen, helaas was er enkel een zilveren verkrijgbaar. Uit deze kast zijn de nu als blackbox

bekend staande kasten uit voortgekomen.

 

vrijbuiter

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas, het ik vandaag een oproep gehad om mij te melden in het ziekenhuis teneinde

een klote operatie te ondergaan, tenslotte heb ik MS. Daarna revalidatie, dus het zal wel even duren eer

ik weer kan deelnemen aan alles. maar ik kom er zeker nog op terug t.z.t.

 

Vrijbuiter

Share this post


Link to post
Share on other sites

he vrijbuiter sterkte er mee

hoop je snel mag herstellen [neem de tijd het forum loopt niet weg hoor] B)

sterkte bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaat het met de test?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie oa. Ert z'n Topic

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...