Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Sun Pulse Evsa Pulse Start Metaal Halide Lampen - Testers Gezocht

Recommended Posts

Tuurlijk kan je dat Ertje, je gele blaadjes syndroom heb ik al een tijd niet gezien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft een eigenwijs ettertje.......(quote ert himself) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe het zijn knoeperts van lampen overigens:

gallery_5211_261_80587.jpg

Pakjes sigaretten om de grootte te vergelijken vind ik eigenlijk een beetje banaal en ik heb er een hekel aan om reclame te maken voor de tabaksindustrie dus ik stel een nieuwe standaard voor die ook nog een beetje leuk kleurt en lekker pittig is:

gallery_5211_261_71994.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het eigenlijk met die lampen als je op 12/12 draait , heb je dan maar 2 of 3 van die lampen nodig ?

Succes Ert en mocht je deze keer weer gele planten kweeken kun je altijd de lamp de schuld geven ;)

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ik kende dat flesje niet, mijn tabasco is uit Afrika geimporteerd en daar hebben ze deze standaardflesjes nog niet.

 

Vandaar dat mijn idee een beetje afgezaagd was.

 

(Waarom geen colafles ;) ?)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, heb zo de afmetingen even bekeken, het lijkt me, dat ze ook niet in elke armatuur kunnen. Zouden ze passen in een Diamond 600watt reflector?

 

Zowel, moest er geen testruimte gevonden worden, wil ik wel tussenwand hangen. De volgende ronde sour neville staat alweer te trappelen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ze gaan niet in de diamond.

Wel in de wing dus word het die ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooie lampen, jammer dat ze niet in m'n Hortilux armaturen kunnen. ;)

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vermoede had ik idd Ertje, heb in elk geval de Techone e-vsa vervangen door een Lumatek, mooie actie trouwens Doc & TGS, heel erg bedankt ervoor. :P

 

Ertje over dat geel hoor je me ook nooit meer hoor, Herfstkleuren alom hier op dit moment :D veel suc6 in elk geval gewenst ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks mis met de herfst, als het maar in de tijd is dat de herfst er mag zijn.

 

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat ik niet ervaren genoeg bent,zulke lampen lijken me ideaal.

ben benieuwd naar het resultaat ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, Dr Livingstoned gaat zijn ruimte upgraden met Lumateks, in tweeën delen en de proef met ons meedoen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus .....???? we are ready too take off ????

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, we gaan los zodra de beide heren klaar zijn met hun ruimte en alle spullen in huis hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk nieuws van Ert......

De Sun Pulse lampen passen wel in Diamant kappen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Af en toe is de kerstman heel erg vroeg en dan vind je heel gekke pakjes onder je wietplanten :P

 

gallery_10252_3449_1055189.jpg

 

En dit in 2voud, ja erg lekker die dementerende kerstman die veel te vroeg op bezoek komt, volgens mij zat ie stiekem toch ook met grote :D tussen de lippen. In elk geval is deze kerstman heel erg bedankt ;)

 

Dus alles komt bij elkaar voor mooie test run op deze manier ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk echte wings.....

Gefeliciteerd met je mooie aanschaf.

Wel leuk dat Ert Exact op dezelfde manier gaat werken voor de test en dan met Diamant kappen.

Dat wordt dus ook een soort test.

Dat gaan we meteen even koppelen.lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx, geen aanschaf hoor. Heb na veel jaren, eindelijk eens wat terug gekregen. Maar das ander verhaal, voor bij die koffie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze lampen zijn al jaren geleden getest. Dit is niets nieuws

ook niet voor Nederland. Het niets anders als iets wat al jaren bestaat

maar dan met een nieuw verhaaltje en in een nieuwe verpakking.

De uitkomsten van deze testen zijn op divers forums te vinden.

Groeien en bloeien ja, maar niet om over naar huis te schrijven.

Testen in het westland uit de jaren 90 hebben dat al bevestigd.

Voor een tomatenplant of een komkommerplant is het OK.

Het is ook geen primeur voor nederland, Of het moet het nieuwe verhaaltje

en de nieuwe verpakking zijn.

De groente en bloemenkwekers willen ze niet, dus lozen ze deze lampen

maar voor onze kweek. Wij kopen toch alles, zolang als we denken dat

het werkt ? Lees alles eerst eens goed, en stel je de vraag of al die knopjes

nodig zijn om de diverse kleuren in te schakelen. hebben wij al deze kleurtjes

wel nodig ? Ik niet in ieder geval, maar de jeugd van tegenwordig wil veel bling,bling

verkooppraatjes en vooral veel knopjes. Of ze deze nodig hebben is bij mij niet de

vraag, ik weet het al jaren. Zie het geval van de LED ufo's. mooi geprobeerd maar

het is niet wat wij [nog niet] willen. Wij willen bij bloei veel bloei licht, heeel veel bloei licht.

Ik zie me niet in een mapitohok van 20 lampen om de haverklap een knoppie indrukken.

Ontdek het zelf. Ik hou het bij HPI + HPS zoals heel westland.

het is een algemeen fenomeen dat de T5 verlichting beter[30%] werkt als de TL, maar toch

blijven er kwekers op de oude TL buizen rommelen. Of de spaarlampen, ook zo een geval

Er is de PL-L verlichting ,die niets anders is als een gestrekte spaarlamp met een externe eVSA

en belangrijk meer en beter licht geeft en verspreid,en zeker niet duurder is , nee toch maar de

spaarlamp. 2 PL-L buisjes van 55w en een vsa kosten 50euro's . wat kosten 110W aan spaarlampen ?

nee wij hollanders zijn zuinig, en altijd op zoek naar het zuinigste licht, maar stellen zich niet de

vraag wat de inverstering opbrengt aan het einde, want daar worden de knikkers verdeeld.

 

Nb:

Ik heb dezelfde lampen in 2002 gezien op een beurs in Zwitserland en waren in een darkroom

ingebouwd. Ook waren ze op de highlife beurs in Utrecht in 2002 aanwezig.

 

 

 

de Vrijbuiter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Vijbuiter,

 

Ik zal maar geen lange speech doen maar......

Deze lampen op verschillende kleurtemperaturen zijn echt nieuw.

Natuurlijk bestaan MH lampen al langer maar zeer zeker niet op deze manier.

Als je goed gelezen hebt zijn deze speciaal gebouwd voor evsa's dat was er nog niet in 2002.

Sterker nog in 2002 bestond de Darkroom nog niet eens die jij claimt te hebben gezien toen.

Ook is dit geen manier om zuiniger te kweken maar ik zie zelf geen problemen met een zuiniger en rendabeler syteem.

Tevens wil ik ook kwijt dat een gemiddelde kweker het westland zeker niet van het meest innovatieve soort is.(de meeste hebben nog steeds geen evsa's)

Met het verhaal wat de boer niet kent dat.......

Innovaties moet je zoeken op de Hortifair of in Wageningen.

Vindt het wel jammer dat je een conclusie over een product hebt zonder dat je het kent.

Je zou ook natuurlijk even de test kunnen afwachten.

Ook het geval dat het wel weer een manier is om de hobbykweker geld af te persen heb ik het volgende te zeggen....

Het product wordt nog niet verkocht.

Om te bepalen of een product voldoet aan onze eisen en de beloftes van de fabrikant testen we dat

hier op het forum.

Die testen zijn bepalend voor het gaan verkopen van het produkt.

Maar iedereen een eigen mening Vrijbuiter ik heb ook wel eens een zeikdag.

 

prettig kennis te maken

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

even wat anders:

 

More recently, the 2007 Energy Bill, officially known as the “Energy Independence and Security Act of 2007,” was signed by President Bush, which will mandate on Jan. 1, 2009, for all states that Metal Halide fixtures designed to be operated with Metal Halide lamps from 150- to 500 watts shall contain:

● Pulse Start Metal Halide ballast with a minimum efficiency of 88%

● Magnetic Probe Start metal halide ballast with a minimum efficiency of 94%

● Non-Pulse Start electronic ballast with a minimum efficiency of 92% for

wattages greater than 250 watts and 90% for wattages less than or equal to 250

watts.

Exceptions to this are:

● Fixtures with regulated lag ballasts

● Fixtures that use electronic ballasts that operates at 480 volts

● Fixtures that are rated for 150 watt lamps

● Fixtures that are rated for use in wet locations

● Fixtures that contain a ballast that is rated to operate at ambient air temperatures

of 50° C.

This will essentially make most Probe Start fixtures a thing of the past, and one can expect that all new Metal Halide fixtures will be of the Pulse Start technology.

 

Veel lampen zijn overigens al lang pulse start (zoals de Philips HPI-T) en veel kleuren zijn er ook al wel te krijgen. Deze serie lampen is echter (volgens de leverancier) speciaal ontwikkeld voor hoogfrequent EVSA's en dat is nou net de kneep. Zelfs philips heeft voor zijn 400V EVSA speciale lampen. Vandaar dat we wel wat verwachten van deze lampen. De grafieken laten al zien dan een pulse start lamp op een EVSA heel erg lang zijn lichtopbrengst blijft behouden. Hier staat een leuk stukje van General Electric trouwens (waar de quote vandaan komt) met een test van HPI lampen op verschillende VSA's.

 

Er is op een serieuze manier ook naar het spectrum gekeken en naar een combinatie van lampen die het zonlicht goed benadert (in een spinner bijvoorbeeld). Het is een wat andere manier van met licht omgaan met een voor EVSA's geoptimaliseerde MH lamp, en bovendien speciaal gericht op daglichtloze teelt en niet als assimilatieverlichting in de kas.

 

Ben persoonlijk ook een voorstander van MH naast bijvoorbeeld een greenpower, heb daar ook mee getest en positieve resultaten gehad. Maar dit is gewoon weer een nieuwe generatie MH lampen die we uiteraard graag als die uitkomen aan een test onderwerpen. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit soort discussies krijg je ook he doc.

Maar je verwoord het goed samen met whazzie B)

 

Ik heb ok aardig wat lopen speuren maar kwam in de speurtocht alleen maar de metalhide tegen die vrijbuiter denk ik bedoeld.

En niet de grote Dildo maat die ik nu in me tentje heb zitten.

 

 

IK ben net zo benieuwd als de rest hier alleen minder sceptisch, want ik heb het LICHT gezien B)

 

 

Gr Ert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ert is bekeerd B) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Vijbuiter,

 

Ik zal maar geen lange speech doen maar......

Deze lampen op verschillende kleurtemperaturen zijn echt nieuw.

Natuurlijk bestaan MH lampen al langer maar zeer zeker niet op deze manier.

Als je goed gelezen hebt zijn deze speciaal gebouwd voor evsa's dat was er nog niet in 2002.

Sterker nog in 2002 bestond de Darkroom nog niet eens die jij claimt te hebben gezien toen.

Ook is dit geen manier om zuiniger te kweken maar ik zie zelf geen problemen met een zuiniger en rendabeler syteem.

Tevens wil ik ook kwijt dat een gemiddelde kweker het westland zeker van het meest innovatieve soort is.(de meeste hebben nog steeds geen evsa's)

Met het verhaal wat de boer niet kent dat.......

Innovaties moet je zoeken op de Hortifair of in Wageningen.

Vindt het wel jammer dat je een conclusie over een product hebt zonder dat je het kent.

Je zou ook natuurlijk even de test kunnen afwachten.

Ook het geval dat het wel weer een manier is om de hobbykweker geld af te persen heb ik het volgende te zeggen....

Het product wordt nog niet verkocht.

Om te bepalen of een product voldoet aan onze eisen en de beloftes van de fabrikant testen we dat

hier op het forum.

Die testen zijn bepalend voor het gaan verkopen van het produkt.

Maar iedereen een eigen mening Vrijbuiter ik heb ook wel eens een zeikdag.

 

prettig kennis te maken

 

Doc

 

Ik ben vermoedelijk beter ge-informeerd als velen op dit forum, dan ik laat blijken Doc.

 

Maar ik zal afwachten wat deze test WF gaat brengen, zij het met een grote grijns op mijn gezicht.

Ik volg je al vele jaren op de diverse forums enz, en heb altijd veel respect voor je meningen, testen enz

gehad, ook nu nog . Natuurlijk was de darkroom die ik heb gezien niet degene zoals er nu is maar de voorloper ervan.

Zo ook de betreffende lampen, dit waren toen 2 kleuren lampen. deze lampen zijn nu met een paar kleurtjes

meer. daarom schrijf ik ook, willen we dat ? Is dit wat we willen ? Ik dacht het niet, maar dat is mijn mening,

en de mening van een enkeling zegt niet veel. In deze tijd van veel toekomstige veranderingen zoals

pientere meters, en betere opsporing, is en kunnen deze lampen niet de toekomst zijn binnen onze hobby, zo ook

de HPS/HPI lampen, maar er is geen beter alternatief op dit moment.

We zijn bezig op het verkeerde spoor, dat is wat ik met mijn betoog wil proberen te vertellen.

Ik spreek niet van geld afpersen, maar veel kwekers laten zich maar wat in hun handen stoppen, met mooie praatjes.

Ik heb diverse bedrijven bezocht in frankrijk waar deze lampen in gebruik zijn, in de huidige vorm.

Ik zie het juist als positief dat er een discussie plaats vind aangaande deze lampen, en alle plussen en minnen

worden uitgeplozen. de testen waarvan ik weet en heb gelezen zijn van groente en bloemen kwekers in frankrijk.

Zij zijn gematigd positief.

 

nb. kennis gemaakt hebben we al veel jaren geleden al gedaan hoor Doc.

 

Vrijbuiter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...