Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo medekwekers,

ik heb een bladprobleem.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb al uren lang een speurtocht gehouden zonder resultaat :rolleyes: .

bij somige planten waren het eerst 3 of 4 blaadjes maar het worden er steeds meer,

en meerdere plantjes krijgen er last van.

 

mijn setup is:

secret jardin DR150 1,50x1,50x2,00m

500kub afzuig softbox

500kub light filter van canna

250kub inblaas softbox

600W, Diamond lighting reflector

elektronische ballast van philips

voeding van bio bizz en roots 2 van bio nova.

en 3 kleine ventilatoren heb ik erin hangen.

 

De ph is 6.0 en de ec 1.1.

De temp is 26 graden,en de lv is tussen de 60-75%.

de plantjes staan nu 1 week in de bloei, en ik start pas vanaf vandaag met het meegeven van bio-bloom

 

med_gallery_6401_6473_41671.jpg

med_gallery_6401_6473_77251.jpg

med_gallery_6401_6473_214871.jpg

med_gallery_6401_6473_99685.jpg

med_gallery_6401_6473_232360.jpg

 

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien een stomme vraag maar geef je ze wel genoeg water ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mann thx voor je reply

ik zouw het niet precies weten,maaar me aarde is nog vrij vochtig

het is ook gold labal aarde houd vrij goed water vast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt op uitdroging door verdamping.

Staan ze op de tocht of in de luchtstroom van je luchtaanvoer of fan?

 

 

 

Anne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk te weinig water. Volgens mij is het hangen van die (9) vingers een symptoom daarvan.

 

 

Succes

 

 

gerard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ook aan verdampingsproblemen, wat ook zou kunnen wijzen op een hoge ec. De planten nemen dan te weinig water op voor de verdamping. Maar echt warm is het niet en je lv is ook redelijk hoog. Voel je potten eens hoe zwaar ze zijn, even rustig aan met de voeding denk ik en voldoende water geven. Door alleen water te geven en iets meer dan normaal verlaag je in ieder geval de ec. Kun je die meten?

 

Een philips elektronische ballast? Zit jij op 400 volt? Je hebt redelijk weinig ventilatie voor een diamond (die kappen geven nogal een poep warmte, verhoogt de temperatuur), gaat dat goed met een 500 kuub box op die filter? Over het algemeen bouwen die wat minder druk op dan een buisventilator.

 

Waarmee en waar meet je?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Heb je onlangs ook iets aan je verlichting veranderd? Andere lampen of reflectoren of zo?

 

Te weinig water alleen geeft niet deze symptomen, dan gaan de blaadjes wel slap hangen, maar niet zo bol staan. Bovendien zou het zich dan oplossen op het moment dat je de aarde even flink doordrenkt. Binnen een paar uur zullen de bladeren terug herstellen.

 

Ik denk ook aan een verdampingsprobleem in de vorm van een hoge ec/ph. Temp is ideaal en LV is ook prima. Dus moet het iets in je medium zijn....... Welke aarde en heb je nog zelf iets toegevoegd?Ik sluit me aan bij Whazzup: De komende 10 dagen alleen water zal verbetering moeten laten zien.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt op uitdroging door verdamping.

Staan ze op de tocht of in de luchtstroom van je luchtaanvoer of fan?

 

 

 

Anne

 

 

 

ja daar lijkt het zeker op, je had misschien de mooie groene blaadjes er mooi op kennen laten zitten en wat blad voeding geven, dan zullen ze flink bij kleuren en een gezondere look

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Anne, gerard stoning, whazzup, Miss_J, peerplant

Bedankt voor jullie reactie`s, maar helaas is het plantje dood.

 

Alle bladeren trokken krom en droogde uit, ik gaf al ongeveer 4 dagen alleen water ph 6.0, ec 0.8

De aarde die ik gebruikde was gold label.

de temp is geen probleem me afzuiger draait geen 100%, die blijft stabiel op 26 graden

 

ik heb nog de aarde getest de ph 5.8,e de ec 1.0

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: 6 van de 9 zijn dood, de laatste 3 vernietig ik, niet de moeite waard met een 600watt lamp

ik ga nu denk ik maar even goed nadenken van hoe nu verder,

aangezien dit me 4de flop al wordt.

 

 

med_gallery_6401_6473_206646.jpg

 

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lagushka, de tent die ik gebruik is een secret jardin DR150,

 

ik zie hier op het forum meer mensen de secret jardin gebruiken zonder deze problemen.

of het is een neppert die ik heb, maar ja lijkt me niet, ik moet wel zeggen met licht aan,

zie ik wel een beetje licht door de tent ritsen, maar dat zal wel normaal zijn.

 

 

gr..

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 4e flop al? naar voor je. Hadden de voorgaande kweken dezelfde problemen?

 

misschien een andere manier van bewateren. misschien kun je je potten wegen voor en na het water geven, zodat je een idee krijgt hoeveel ze nodig hebben. De waterbehoefte is niet altijd gelijk tijdens een kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Je vierde flop al?

Ik denk dat je het moet zoeken in de voedingsbehoefte in combinatie met de vochtigheid van je aarde. Want wanneer de aarde goed vochtig is (niet nat) dan is de opneembaarheid van de voedingsstoffen die erin zitten natuurlijk stukken beter. Wanneer begin je te voeden? Misschien te vroeg?

 

De twee moeilijkste dingen zijn juist die vochtigheid van de aarde en de gretigheid van de kweker om met voeding te beginnen. Er zitten niet voor niets gaatjes in een pot onderin. Overtollig water kan dus weg. Steek je vinger in de aarde en voel eens. De aarde zou ook bovenin de pot vochtig aan moeten voelen. Aarde is vochtig wanneer het nog wel in je hand uiteen valt, maar niet druppelt.

 

Ik had juist mijn eerste kweken te droog, uit angst voor overbewatering. Inmiddels heb ik de ervaring dat je een pot bovenop blank kan zetten, zolang het overtollige water onderlangs ook weg kan (niet de pot in centimeters water laten staan na een half uur). Kijk maar naar sommige kamerplanten: varens kan je 1 keer per week dompelen. Je neemt dan de hele binnenpot en zet deze onder water totdat deze helemaal verzadigd is. Daarna nog even een kwartier uit laten lekken en de plant kan er weer een weekje tegen. Zolang de gebruikte aarde maar vezelrijk is, is dit dus helemaal niet schadelijk.

Ik meng dus door mijn aarde nog 1/3 deel cocopeat. Houdt goed water vast en is vezelig genoeg om de aarde luchtig te houden.

 

Het andere is dus de voeding. Al die magische flessen zijn erg aantrekkelijk. Alleen is het dus helaas met planten zo dat ze van te veel juist schade ondervinden. Het is dus niet zo dat een te veel gewoon niet opgenomen wordt. Het te veel veroorzaakt onbalans in de aarde wat tot schade aan de plant leidt. Overvoeden is dus net zo erg als niet voeden. :rolleyes:

 

Kleine plantjes eten weinig. Dus als je aarde gebruikt met een x aantal weken voedingsstoffen toegevoegd, dan zullen kleine plantjes hier misschien zelfs langer mee doen, dan volwassen planten. Na die x aantal weken kan je zelfs nog wel eventjes wachten met voeden, of heel langzaam met een kwart van de dosis beginnen en langzaam opbouwen.

 

Ikzelf heb elke kweek wel wat last gehad om de aarde niet te verzuren met te veel voeding en de ph op peil te houden. Ik heb nu twee kweken achter de rug met de buffertabletten van Sannie, (inclusief de schimmels) en de planten waren tot de laatste week groen! Ik hoefde pas de laatste weken 1 x pw bij te voeden met voeding uit de fles. De rest kwam van die tabletten. Misschien voor jou een fijne manier om toch een kweek goed door te komen en ervaring op te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb helaas niet zoveel verstand van tentjes maar weet wel dat die neppers slecht voor je plantje kunnen zijn.

Als je de laatste plantjes toch wil vernietigen kun je er beter een uit halen en op een andere plaats in huis zetten en kijken of hij daar ook de symptonen krijgt.

Ik bedenk nu ook dat mochten het schadelijke dampen zijn die de oorzaak zijn ze ook via je aanzuig je tentje in kunnen komen.

 

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig toe te voegen aan Miss J.

 

Ik zag een gouden zak staan :-)

 

Als test, neem een van je planten, (de kleinste) Schud de meeste grond eraf. Verpot hem naar >5ltr in die potgrond.

Geef de eerste 4 weken alleen (regen) water.

Daarna elke week Ecostyle terras en balkon plantenvoeding. Dit bevat extreem weinig minerale voeding, nl 3-1-1.

 

Als je plant dan wel goed gaat weet je waar je steeds de mist in ging, nl overvoeding.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@white tooth, Miss_J, lagushka, hjm

bedankt voor jullie reacties.

 

helaas wel ja, de 4de flop.

ik heb verschillende kasten/tenten geprobeerd, een witte tent 400watt, een g-tool 400watt kast

een zelf gemaakt kast 400watt, en nu de darkroom met 600 watt.

maximaal heb ik 7 gramm per plant gehaald, en 2 x niks.

 

en met de voeding snap ik het niet, ik heb dat niet anders gedaan dan toen ik 7 gramm per plant had.

 

 

en het idee om sannies Buffer-tabletten te gebruiken, daar had ik zelf ook over nagedacht maar,

dat word me dan te duur ik wil met 50 x 7 liter potten beginnen

en dan heb ik 50 of meer van die Buffer-tabletten nodig, dat word me dan iets te duur,

aangezien ik alles weer opnieuw moet kopen aarde/potten/voeding(ze zeggen me voeding kan te oud zijn) etc.

 

 

mijn idee voor mijn volgende start is : zelfde setup en dan 50 saadjes in 7 liter potte,

en dan alleen wortelstimulator en pk 13-14, en dan zonder afgezuurd water.

mischien gebruik ik dan wel alleen water uit me aquarium, me plantje op balkon vondt dat erg lekker.

alleen wanneer ik start is nog de vraag hangt af van bepaalde dingen.

 

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...