Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Relais Aansluiten Voor Beginners

Recommended Posts

@ whazupp: de draden zijn nochtans 2,5 mm²

 

@BBB: wat bedoel je juist??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zit de aarding van een elt op het chasis, en niet onder een kroonsteen.

maw. alleen je lamp is nu geaard, je ballast niet :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ whazupp: de draden zijn nochtans 2,5 mm

die rode draadjes ook????

Share this post


Link to post
Share on other sites
die rode draadjes ook????

 

ja hoor die rode draden zijn allemaal 2,5mm² :rolleyes:

 

 

 

@BBB ik zal de nodige aanpassing meteen doen om de ballast ook te aarden

 

 

bedankt voor het bijsturende advies :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het op je foto niet goed zien.

 

Als het goed is zit er op de metalen plaat van je elt ballast een schroefje waar je de aarde draad onder moet klemmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietkieke: zo zie je maar hoe foto's af en toe vertekenen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je aarde zit ook goed :rolleyes: ,.....bij de 400watt ELT moet hij idd op de kroonsteen

Bij de 600watt ELT echter aan het chasis

Share this post


Link to post
Share on other sites
En je aarde zit ook goed :rolleyes: ,.....bij de 400watt ELT moet hij idd op de kroonsteen

Bij de 600watt ELT echter aan het chasis

 

Bij mij zit de aarde ook op de kroon steen

 

gallery_25058_9453_1029435.jpg

 

stikker is obduidelijk maar je ziet wel het symbol van de aarde toch?

 

gallery_25058_9453_2809550.jpg

 

gallery_25058_9453_313192.jpg

 

of is dit een ander merk?

 

Gr. Ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dit is BLT, BBB had het over ELT. Maar ook die is er in verschillende uitvoeringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

 

De stroom van mijn hokje is aangesloten door iemand anders. Die vond een relais niet nodig, nu wil ik die er dus zelf tussen fixen. met behulp van de electro hoek :icecool

Het aansluiten moet geen probleem zijn, dat kan ik wel. Alleen nu staan er op www.conrad.nl 10duizend soorten relais. en ik zou niet weten welke ik hebben moet. heb al veel gezocht maar kan er weinig uit opmaken..

Heb 1 600watter hangen, welk relais en zekering zal ik nemen? Zou iemand mij svp 2 linkjes kunnen geven met bruikbare?! want ik snap daar de ballen van.. :showoff:

 

Hoi, ja ik snap je probleem, ben zelf ook niet echt thuis in het onderwerp, en heb aardig zitten googelen! Met het begrip magneetschakelaars vond ik de beste resultaten.

Hier in haarlem geen relais in de bouwmarkten te vinden, vreemd.

Bij conrad wist ik het ook niet meer; je staat er niet direkt bij stil met wat voor toepassingen relais gemaakt worden, zo staan er ook tijdschakelklokrelais, en trappenhuisrelais, soms zijn de specificaties voor de leek onbegrijpelijk.

uiteindelijk heb ik een hager besteld( zie het advies op een van de links in dit topic pagina 1 of 2.

Ik heb de meest simpele uitvoering, i maakkontakt 16 amp, 230 volt circa 30 euro ex verzendkosten!

Verder houd ik me aan het schema van whazzup zoals in de growguide, onder elektra, ik heb ook maar een lamp 400 watt, dus ik denk dat ik er zo ben!

Tja , je kunt niet overal verstand van hebben! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mensen als je losse modules gebruikt koop dan van het merk Hager dit is wat duurder maar

je hebt wel de beste en veiligste kwaliteit.

 

deze link , van doc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een correctie op mijn aanschaf hager.

ik heb de hager es110A gekocht, is geen 16 amp. maar 25 ampere. Normaly open, 1 maakcontact.

Ik had bij de montage van het relais; tussen lasdoos en stopkontakt vsa, de fout gemaakt, van een dubbele fase naar het stopkontakt(ik had het stopkontakt eerst aangesloten, met fase erbij natuurlijk), die moest ik dus tussenuit halen bleek later, ik had dus continu stroom, of t relais nu aan stond of niet! En ik maar wachten en wachten op de vertraagde afslag van de stroom, m,n fannetje bleef maar draaien!!

In elk geval is t nu voor elkaar!

 

Voor mensen zoals ik , die niet al te veel verstand hebben van elektra( ben niet echt een leek trouwens), is t natuurlijk wel prettig, met het schakelschema relais uit de growguide; en welk relais aan teschaffen; bij deze mijn keuze: HAGER ES110A; voor enkele euros meer, heb je deze schakelaar met 2 of meer maakcontacten; instalatie geschied dmv schroefcontacten.

Dank aan whazzup voor de goede uitleg growguide, want bij die elektronica bedrijven, zeker online, is het niet zo eenvoudig advies te krijgen, terwijl je eigenlijk gewoon wilt horen, : Die moet je nemen, altijd goed!:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mensen

 

Wil graag weten of ik hier een schakelbord van kan maken voor 6x600 watt en 4x continu

 

En wat ik er dan zoal nog bij moet hebben

 

Mvg

 

gallery_34848_14235_493625.jpg

 

hoop zo snel mogelijk te horen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo meschien eer rare vraag maar waar ken ik die relais bestellen?? ik heb wel een 600watt lamp hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi iedereen, Ik heb een vraagje ivm een evsa, ik heb namelijk 1tje van Lumatek (400w switchable) en 1tje van B.A.L 250/400watt met schakelaar, nou ben ik niet zeker of ik met die dingen gewoon via een schakelklok kan en mag werken....

Zou ik hiervoor alsnog een relais schakelkast nodig hebben, of vangt deze evsa die piek op? Ik had gehoord dat de evsa ze opvangt, maar ben niet 100% zeker, misschien kan iemand hier met zekerheid op antwoorden? Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit topic even vluchtig doorgebladerd en nu kwam er een vraag naar voren...

 

Waarom schakkelen de meeste de NUL ook via het relais? Is is toch veel beter om de NUL juist niet mee te schakkelen, als de NUL een te grote weerstand heeft ten opzichte van de FASE kan dit brand gevaar opleveren...

 

De NUL daarom niet laten schakkelen maar direct aansluiten lijkt mij veiliger (Wel effe uitzoeken welke de NUL is ivm wisselstroom)

 

toch..........?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu hoef je inderdaad niet mee te schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...