Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wiedewiet

Logeerkamer Gebruiken Als Eerste Binnenkweek?

Recommended Posts

Beste forummers, ik zit met een dilemma, kom er niet uit.

In de serre heb ik Santa Maria's gekweekt en dat ging hartstikke leuk.

Maar in de serre wil ik niet meer, veel te veel in het zicht.

Dus wil ik een kweekje binnenshuis proberen, in de logeerkamer.

Het is een kleine kamer, 250 bij 250 centimer, en 240 cm hoog.

Maar ik wil niet het hele kamertje verklooien met folie aan de muur en grote gaten in de muren, want een paar keer per jaar hebben we logees en als het teeltje opgeruimd is moet het er wel weer als een normale kamer uit zien.

Het is ook puur om te proberen of ik het leuk vind om indoor te kweken.

Maar dan moet het wel een kans van slagen hebben he.

Op het forum heb ik al uren en uren gelezen maar ik kom er nog niet uit of dit zou lukken.

Ik heb zaadjes van mijn Santa's gezaaid in een zaaibakje, die staan nu te ontkiemen, dus ik moet wel een beetje op gaan schieten denk ik zo.....

Mijn plan is : pallets op de vloer, 50 potten van 18 liter met schotel eronder.

Tl-5 verlichting erboven die ik in hoogte kan verstellen ( paar gaten in de muren dan maar).

Deur als passieve inlaat.

In het raam naar de serre een afzuiging met koolstoffilter.

Als medium potgrond met perlite en plagron bio supermix.

En uiteraard 1 of twee zwenkventilatoren erbij.

 

Is dit iets om te proberen ?

Of is het, ondanks groene vingers, bij voorbaat gedoemd te mislukken op deze manier?

 

Alle reacties zijn van harte welkom !

 

groet, Wiedewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, lijkt me gelijk zo groot. Om te proberen zou ik minder planten pakken en een HPSje in een afzonderlijke ruimte (kast oid). TL zie ik namelijk ook niet echt zitten met zo een ruimte. Hoeveel wil je dan wel niet ophangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Lekker voor een tentje gaan, 3 * 600 wat erin moet wel lukken met deze buiten temperaturen.

 

homeboxen, darkrooms.... volgends mij werkt het allemaal wel lekker, alleen even zoeken of je geen 'giftent' koopt.

 

Groeten en succes

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tent lijkt me niet zo leuk, ik wil om de kweek heen kunnen lopen, heerlijk.

Als ik de logeerkamer ga gebruiken dan komen ze niet door de hele kamer te staan, ik dacht aan een stuk van 200 bij 200 cm waar ik de lampen boven hang, heb ik nog loopruimte rondom.

Maar wat doet de "loze" ruimte om de planten heen met de temp en LV als daar niet rechtsreeks lampen op staan ?

 

Ik wil het nu gewoon proberen zonder een ruimte tot hok om te bouwen. 250 bij 250 cm is ook maar een hok immers.

De verlichting daar heb ik -ondanks heel veel lezen-toch wel advies bij nodig. Met Tl-5 red ik het niet dus ?? Toch maar HPS dan ?? Er is zo veel over te lezen, ik kom er niet meer uit !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey wiedewiet,

 

Tof dat je binnen wilt kweken maar het idee TL's lijkt me niks.

Om voor te groeien is dit goed maar voor de bloei denk ik dat je je tijd verspilt.

 

Er zullen vast wel manieren of TL-buizen zijn om mee te bloeien, maar echte dikke/harde toppen zul je niet krijgen..

Hoe groen je vingers ook zijn :rolleyes: Denk alleen fluf of een tegenvallende oogst.

 

Een XL Tentje is 1x400w of 1x600w. De afzuig wat erbij geleverd wordt is haalbaar en je kan het ook zo afbreken als de logees komen.

Een XXL Tentje is ook mooi maar ook duurder ofcourse.

 

Succes!

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Wanneer je in de kamer zelf te werk gaat zal je deze ook zo in moeten richten, dat wil zeggen dat deze ook niet binnen een dag is opgeruimd....

 

De tent kan je volledig openen aan de voorkant dus je kan overal netjes bij, het voordeeel is dat als iemand komt logeren alles in een 'paar tellen' is afgebroken! en je daarna niks vreemds meer aan de kamer ziet.

 

Wanneer je van de kamer 1 groot wiethok wil maken zal je met zichtbare bewerkte plekken aan de muren te maken krijgen.

 

groeten,

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

In plaats van gaten in de muren maken kun je ook een frame bouwen. Dan kun je er nog steeds mooi omheen lopen en je hebt geen gaten in de muur.

 

Met TL is veel mogelijk. Kijk maar eens in de micro/fluo-sectie. TL moet echter heel dicht op de planten staan. hps met een goede kap is dan veel fijner.

 

De restruimte is alleen maar fijn. Je zult minder afzuiging nodig hebben en luchtvochtigheid en temperatuur zullen minder extreem pieken. Dit omdat die extra ruimte in de kamer als buffer werkt. Geen probleem dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt dus een frame, lijkt me het beste in mijn geval. Planten op pallets op schotels, en een frame eromheen waaraan ik de lamp(en) hang.

Aan dat frame kan ik dan wel wat in hoogte verstelbaars fabriceren met kettingen.

 

De zaden die ik in grond gezaaid hebben beginnen nu te ontkiemen, ik zie drie kleine boogjes bovenkomen, nog 21 te gaan.

Net een stuk of dertig zaadjes in een glas warm water gegooid, kijken hoe dat ontkiemt.

Zaterdag een 600 watt-lamp halen, dan gaan de zaaibakjes daaronder in de logeerkamer.

Het begin is er ! Van de ongeveer 50 zaadjes zullen er vast een aantal mannetjes zijn, dus ik ga er maar vanuit dat ik er 25 vrouwtjes aan overhoud. Hoop ik.

Met afzuiging aanleggen wacht ik nog even, is nu nog niet nodig zo te lezen.

Goh ik heb er zo'n zin in :rolleyes:

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat wordt dus een frame, lijkt me het beste in mijn geval. Planten op pallets op schotels, en een frame eromheen waaraan ik de lamp(en) hang.

Aan dat frame kan ik dan wel wat in hoogte verstelbaars fabriceren met kettingen.

Nu nog een zeiltje om dat bouwsel heen en je hebt... een tent.

 

Eigenwijs.

 

En die pallets snap ik ook niet helemaal... maar ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik eigenwijs, welnee :rolleyes:

Een tent lijkt me gewoon niet leuk, ik wil op een stoel een boek kunnen lezen naast m'n plantjes, genietend van het groen, dat gaat in een tent wat moeilijk.

Tja, pallets, lijkt me een goed idee in verband met luchtcirculatie. Waait het er ook een beetje onderdoor. En mocht ik morsen met watergeven dan zie ik dat eerder dan wanneer ze op schotels op het laminaat staan. Kan ik de zwabber er onderdoor halen.

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik wil geen tent of hok, gewoon een binnentuintje van 2.50 bij 2.50 met plek voor een stoel, een boek, een glas rosé en een asbak.

Zoals ik lees is dat wel te realiseren zonder een hok te bouwen, gaaf.

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik een duplicaat van je deur halen en hier een luchtrooster opmaken voor de lucht in als dit niet uit maakt voor het visuele en dan de deur verhangen als het weer in de oude staat moet.

 

Ik weet niet precies waar ze staan maar er zijn kweektafels waar de lampen via een stang omhoog vast zitten... Dit is heel makkelijk op te ruimen!

 

In het raam kan dan je uitlaat...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet niet precies waar ze staan maar er zijn kweektafels waar de lampen via een stang omhoog vast zitten... Dit is heel makkelijk op te ruimen!

 

Igs planten tafels

gallery_9381_4247_1462874.jpg

gallery_9381_4247_802664.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem Bram !! Even op internet gesnuffeld, prijs valt me mee. Maar het is alleen voor steenwolteelt zo te lezen, drie-literpotjes.

Steenwol lijkt me erg ingewikkeld als beginner, ik hou het nog even bij grond.

 

Kees : De logeerkamer grenst aan de keuken dus de deur zit pal in het zicht.

Ik denk dat ik het zo ga doen : via het raam(grenst aan de serre) passieve inlaat verse lucht, is ook niet zo koud als lucht van buiten. Alleen even kijken hoe ik een open raam ga verduisteren.

Voor de uitlaat had ik dit idee : een gat in het plafond en de lucht via een flexibele buis uitblazen in de keuken. In de keuken hebben we al een gat in het plafond met een flexibele buis naar een gat (met afzuiging) in het plafond van de huiskamer. Hadden we zo aangelegd om de warmte vanuit de woonkamer (houtkachel) af te voeren naar de keuken.

Maar we gebruiken het niet, dus ik kan net zo makkelijk die buis verleggen naar de logeerkamer, en daar een gat in het plafond maken en daar de afzuiging.

Wordt wel een gatenkaas zo :rolleyes:

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou,..."Kierewiet" :D

 

Rose aan de kant, peuk uitdrukken, boek onder je kast trappen,

kont uit die luie stoel, en bouwen maar!!!

Niet lullen, maar doen!!! hehe :rolleyes:

 

Succes ermee ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha ! Eerst maar es zorgen dat ik de stroomvoorziening goed krijg kom ik net achter !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er konden ook grotere potten in de plantentafels, alleen dan steken ze wel een stukje boven de tafel uit...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hahaha ! Eerst maar es zorgen dat ik de stroomvoorziening goed krijg kom ik net achter !

 

Check de nieuwe topics op de startpagina als je wietforum ervoor krijgt.

Die van Whazzup en Bigbuttbram.

Alles is er wel over te vinden!!!

 

Wat is het probleem dan nog??? :rolleyes:

 

green-lady

 

 

 

(Zit je al op zie ik net)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar het is alleen voor steenwolteelt zo te lezen, drie-literpotjes.

 

Nee hoor, kan ook gewoon met aarde.

Ik heb gewoon aarde gebruikt, ook bij de 3 liter potten.

 

Op de foto zie je 5 liter potten, die staan hoger :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben gewend geraakt aan enorme emmers, maar ja dat is natuurlijk wel even anders dan een binnenteeltje.

Is kweken in 3 of 5 literpotten niet veel moeilijker dan in bijvoorbeeld 11literpotten, voor een beginner ?

Lijkt mij dat hoe kleiner de pot is, hoe eerder er iets fout kan gaan.

Dat het veel nauwer luistert met voeding en water en ph.

 

Groet, Wiedewiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//Edit BBB: Wil je nou eens op je quoten letten !!!!

 

11 liter is een perfecte pot, gebruik heb al van het begin, en inderdaad hier geld niet, hoe kleiner hoe beter :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...